[videokaart] voedingsstekker probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo !

Voor mijn Asus Radeon 9800 Pro videokaart heb ik vandaag mijn nieuwe cooler binnen gekregen. Het is een Arctic-cooling VGA Silencer. Nu heb ik me oude fan eraf gehaald en wilde ik dus mijn nieuwe cooler opzetten kom ik er achter dat de voedingsstekker anders is.

De standaard cooler had 3 pinnetjes (Blauw, Rood, Zwart). Mijn nieuwe heeft er maar 2 (Zwart, Rood). Nu kan ik dus het stekkertje er niet op zetten :( wat moet ik nu doen ?

De oude stekker erafknippen en op mijn nieuwe solderen (en de blauwe on-aan-gesloten laten zitten ? (wel aftapen natuurlijk). Of kan ik hem vast solderen aan een stekker van me Voeding (op de 1 of andere manier).

Wie kan mij helpen ?

Ik heb de search gebruikt en kon niks vinden, alleen maar dingen over coolers vervangen maar niks over de stekkers ervan...

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

rood emn zwart zullen de voedingslijnen zijn: rood voor + en zwart voor -

De blauwe zal het pulssignaal zijn dat de omwentelingen van de fan doorgeeft. De is meestal geel maar i jouw geval denk ik wel te kunnen stellen dat rood voor de + is en zwart voor de -. Je mist nu alleen het signaal wat de omwentelingen van de fan doorgeeft.

Dus rood op rood
zwart op zwart

en vergeet de blauwe connectie

edit:
je bent dan natuurlijk wel de mogelijkheid kwijt om de toeren van de fan te meten. Het zou zomaar kunnen dat de logica van je videokaart de fan niet herkent, en "denkt"dat er geen fan is aangesloten en niet wil opstarten.
Mijn persoonlijke mening is echter voor een fan te kiezen die ook de toeren kan meten. Zeker op de GPU en de CPU.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 14:15 ]

• Dutchie!
Ik snap dat. Daarom wil ik nog niet 123 de stekkers er af knippen omdat ik straks dan niks meer fatsoenlijks werkend heb. Ben nu aan hetzoeken thuis naar een stekkertje dat over is en ook past erop :)

EDIT:
Ik zie dat er op me nieuwe cooler 5draadjes zitten op me fan, 2xrood 2xzwart 1xgeel. Nu gaat er 1xrood,zwart,geel naar een switch-knopje op me metaal plaatje waar ik de stand H en L kan kiezen (ik neem aan, High en Low speed). De overige zwart en rood gaan dus naar dat stekkertje op me videokaart waar eigenlijk er 3 moeten opzitten.

Nu heb ik de vorige coolers erafgehaald en wil op daarop de rode en zwarte draad vast solderen, zodat ik alle coolers gebruik. Alleen zit er dan 1 op me Videokaart en de andere komt dan in me kast.

Zou dit werken ? of kost het dan te veel stroom zodat beide fans niet meer voldoende zullen werken? (op me videokaart zit ook zo'n moilex stekker direct van me voeding voor extra power zegma.

[ Voor 67% gewijzigd door Dutchie! op 22-07-2004 14:55 ]

Verwijderd

Zeker, goed bedacht en een verloopsteker oid wekt natuurlijk prima.
Echter ik ben wel bezorgt over het gebrek aan een toerenmeting van de fan.
Het zou mij niet verbazen als je videokaart straks niet opstart omdat de logica geen fan detecteerd. Dat gaat immers via de "blauwe" draad

• Dutchie!
Hoi hoi ! :)

Hij doet het !! 8) ik heb het stekkertje erafgeknipt en aan de nieuwe vastgesoldeerd en het werkt. Toen zat er nog een ven. aan die met het blauwe kabeltje. Deze heb ik daarna losgeknipt en hij doet het gewoon hardstikke goed :) en helemaal geen geluid ! lekker stil, net als me CPU fan, ook van Arctic-cooling (Copper Silent 2TC).

Van mij mag dit Topic op slot Dank aan Jan P !

Verwijderd

;)
Pagina: 1