Is mijn AMD Athlon dood?

Pagina: 1
Acties:

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 19:17
Ik heb een groot probleem op het moment. Het punt is dat mijn AMD Athlon XP 1800+ veel te warm wordt.
Eerst dacht ik dat de koeler brak was, dus deze heb ik vervangen voor een: CoolerMaster Aero 7 Lite... :p
Maar ook als ik deze op maximum toeren laat draaien wordt de CPU nog steeds te warm. Idle draait ie ongeveer op 51 graden, en na het spelen van NFSU draait ie op 63 graden. Dat is echt veel te warm voor deze processor met zulke koeling.

Daarnaast heb ik ook (onregelmatige) reboot problemen... Dan blijft hij hangen na een reboot, dus hij spreekt de devices aan, maar de monitor floept niet aan, en da 5 seconden gaat er een soort sirene. (bootcode op mobo is dan FF, dus daar kom je ook niet veel verder me :( )
Ik heb het moederbord en voeding pas ook vervangen. Daarnaast komt mijn geheugen zonder problemen met 0 errors door de memtest.

Chieftek 360watt
Epox 8RDA+ nForce2 Ultra
AMD Athlon XP 1800+
CoolerMaster Aero 7 Lite cooler
1x Samsung 265mb DDR 2700
1x Infeneon 256mb DDR 3200
Leadtek A170 Geforce 4 MX440, 64mb DDR
Cyberdrive DM166, dvdspeler
Liteon 32x12x40, cdbrander

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

als je een sirene hoort is dat volgens mij ook de processor of processor koeler, wat je even nog kunt bekijken, is of de koelerpasta de juiste hoeveelheid heeft, teveel te weinig is slecht voor de geleiding.

verder is natuurlijk de processor niet het enigste wat warm word. ook je videokaart/harde schijf/ en je voeding genereren hitte. het kan dus zijn dat je een verkeerde airflow hebt in je pc, waardoor dus eigenlijk de warme lucht bij je processor blijft hangen. dit is ook nog een puntje waar je naar kan kijken

[ Voor 4% gewijzigd door Tpn op 22-07-2004 11:14 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
ik zelf heb ook een amdtje maar dan een 3000+xp en die zit nu normaal op mijn redelijk warme kamer rond de 55c volgens asus probe die ik overgens niet vertrouw...
ik zelf ga er ook een andere cooler voor kopen maar ik denk ook dat mn koelpasta verrot is omdat toen ik hem erop zette het half fout ging. maar hij doet het nog prima op deze temp en loopt goed zonder bugs.... als ik jouw was zou ik effe je chip eruit nemen alles goed na kijken bijv: op schroei plekken (zal wel niet anders wassie dood) en nieuwe cool pasta opdoen. een goede 2e optie is meer vans in je kast stoppen zodat de temp om je cpu ook zo laag mogelijk is!!! of natuurlijk waterkoeling wat wel zo stil is!!! _/-\o_ ....
suc6 ermee

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wordt het koelblok wel goed warm (met andere woorden.. maakt deze wel goed contact met de core (niet dat ie verkeerdom zit ofzo)?)? En op welk voltage draait de cpu?

• Soyuz
@Tpn
Ik heb met een blaadje papier de airflow in mijn kast bekeken, en dat lijkt goed te zijn...

btw. Mijn voeding is een dual fan uitvoering...

@Pollewob
Ik heb de cpu en de cooler val een stuk of 5 maal opnieuw geinstalleerd, met coolermaster coolpast...

hij draait op:

CPU Core 1.78 V

[ Voor 36% gewijzigd door Soyuz op 22-07-2004 11:19 ]

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 23:53
............. en heb je niet te weinig of te veel koelpasta gebruikt, liever niet het standaard stickertje ook trouwens. Beter ook nog te weinig dan te veel.

• Soyuz
@thegve
gewoon een dotje op de core, en een beetje versprijden met pinpas :p

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20

RUFFNECK

Poentje

Die sirene is idd, iets richting cpu koeler. Misschien dat je cpu fan aansluiting op et mobo wat brak is.

• Soyuz
@RUFFNECK
Dat is niet het geval, want met mijn oude cooler was dit probleem er ook, en mijn nieuwe Aero cooler, trekt de voeding niet van het mobo maar direct van de voeding vandaan...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar heb je al nagekeken of de heatsink ook echt > 50 graden aanvoelt, als je deze ongeveer 4 seconden vasthoudt? Het komt namelijk erg veel voor dat de koeler toch niet goed contact maakt.

Verwijderd

55 graden is toch niet echt een probleem voor een XP'tje? (ofwel: waar maak je je druk over ;))

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:49
StyleWarz schreef op 22 juli 2004 @ 11:16:

hij draait op:

CPU Core 1.78 V
Is dat niet een beetje aan de hoge kant of het je een typ foutje gemaakt want, normaal draait zo'n Athlon op 1.65 volt toch?

Verwijderd

Wazzup! schreef op 22 juli 2004 @ 17:39:
[...]

Is dat niet een beetje aan de hoge kant of het je een typ foutje gemaakt want, normaal draait zo'n Athlon op 1.65 volt toch?
Niet als het een Palomino is.
Pagina: 1