[Access] Tijdsherinnering in Access

Pagina: 1
Acties:

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 15:25
Hoi,

Ik ben bezig in een bestaande database die ik zelf heb gemaakt. Ik wil er nu echter proberen wat 'leukere' extraatjes in proberen te bouwen.

De database is om orders in te voeren voor een soort van beleggingsbedrijf.

Nu heb ik in de tabel orders een extra ja/nee veld aangemaakt genaamd contractnote. Hiermee wordt aangegeven of het moederbedrijf de betreffende documenten al heeft opgestuurd en of deze dus zijn binnengekomen.

Wat ik nu voor elkaar wil krijgen is dat bijv. bij het laden van de database (of een bepaald formulier) dat hij controleert in deze tabel/formulier welke contractnotes na 1 maand nog niet binnen zijn gekomen.

Dus eigenlijk een vergelijking met de huidige datum en de ingevoerde orderdatum. De reactie kan dmv een msgbox of iets dergelijks waarbij wordt aangegeven dat het nog niet binnen is.

Ik heb geprobeerd te zoeken en ben 1 verwant onderwerp tegengekomen, zoekwoorden: access notify.

Maar hieruit kan ik helaas geen wijs. Mijn kennis van Access is nog niet zo ver dat ik dit goed kan analyseren en ombouwen naar mijn eigen database. Er zullen misschien ook wel standaard voorbeeldjes van zijn, maar ik kan ze helaas nog niet vinden. Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Edit: Kan het zo simpel zijn door het met een if then functie te doen? Leek mij niet omdat hij verschillende records moet doorlopen?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikNL op 22-07-2004 10:55 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Begin maar met een query op te stellen die de juiste records oplepelt. Formuliertje erom heen en klaar.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ErikNL
Oke, dit was indd ook mijn manier van denken...

Dat lukt me allemaal wel, maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat hij een maand na dato gaat zeggen dat er een contractnote nog niet is ontvangen? Een manier is om iedere keer via deze query en formulier de nog niet ontvangen orders te laten zien, maar ik zou het liefste met een soort van pop-up werken. Is dat mogelijk?

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Je kunt een DB bij het opstarten een VBA-routine laten uitvoeren. Die routine laat je de query uitvoeren en checken of 'ie niet leeg is. Als 'ie niet leeg is -> pop-up. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je wat VBA-kennis óf er een beetje moeite voor wilt doen. :)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Maak een query met minimaal het ja/nee veld en de orderdatum.
Als criteria voor het ja nee veld: nee of 0
als criteria voor de orderdatum: <= (date()-30) oid, mogelijk een iets andere syntax nodig maar das iets om mee te stoeien.

Hier maak je een leuk formuliertje van.

dan maak je een macro die je autoexec noemt (daarmee zorg je er voor dat de macro aangeroepen wordt bij het openen van de DB)
en hierin laat je eerst je normale formulier openen en als 2e regel het nieuwe formuliertje
Hiermee berijk je de volgende dingen:
a) Als het goed is wordt eerst het 1e formulier eopend en daarna de 2e en heeft het 2e formulier ook de focus
b) Aardig geirriteerde gebruikers als men de db meerdere malen per dag opent

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• ErikNL
Thx voor de hulp... heeft toch weer het duwtje in de goede richting gegeven. Ik heb nu als volgt opgelost voor de geinteresseerden:

Er is een tabel orders met daarin een ja/nee veld voor de ontvangst van de contractnote en een veld met de invoerdatum.

Ik heb op basis van deze tabel een query gemaakt waarin o.a. het ja/nee veld met criteria onwaar en 0.

Verder een Datediff functie die het aantal verstreken dagen uitrekent tussen de huidige datum en de invoerdatum met als criteria > 31 (1 maand termijn)

Op basis van deze query een form. die dus de orders aangeeft waarvan nog geen contractnote is ontvangen...

Daarna heb ik in VBA de code gemaakt die dmv een msgbox en Dcount aangeeft hoeveel records er zijn die nog geen contractnote hebben ontvangen. Deze code in de load van mijn schakelbord gezet en deze dmv een if...then functie alleen laten zien als groter is als 0...
Pagina: 1