Toon posts:

[ASP.NET] Asp.net pagina's veelal trager dan klassiek asp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een redelijk doorgewinterde klassiek asp "programmeur". Sinds kort ben ik bezig met asp.net en heb ik (zonder visual studio) een paar simpele asp.net sitejes gebouwd. Ik moet nog veel leren over asp.net, maar wat mij opvalt is dat de asp.net pagina's toch vaak trager zijn dan de klassieke asp pagina's.

Natuurlijk moet een pagina bij een eerste bezoek gecompiled worden. Na het compilen is zo'n pagina dan ook supersnel. Nou weet ik niet hoe lang de gecompilede versie in de cache van de webserver blijft, maar het lijkt er op dat het maar om een aantal uren gaat. Want als ik de gecompilede pagina een dag later weer opvraag, duurt het weer een aantal seconden voordat ik wat te zien krijg.

Ik surf geregeld over asp.net pagina's, en moet geregeld een paar seconden wachten op de minder bezochte pagina's.

Ok, heb je een superdruk bezochte website, dan haal je je voordeel wel uit de gecompilede pagina's, maar heb je zo'n siteje waar maar een paar bezoekers per dag op komen, dan schiet dat compilen dus niks op en het is vreselijk irritant om een aantal seconden op elke pagina van zo'n site te moeten wachten...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring / mening over dit onderwerp...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Gewoon zelf alle pagina's langslopen of een klein scriptie er voor schrijven dat dit voor je doet. Die 'paar seconden' is maar 1 maal dat dit moet gebeuren, daarna niet meer.

Verder is het niet moeilijk om asp.net traag te krijgen als je (overbodig) gebruik maakt van postbacks, viewstate en geen gebruik maakt van outputcache of partial caching.

[ Voor 61% gewijzigd door gorgi_19 op 22-07-2004 11:04 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog niet eens zo'n slecht idee eigenlijk, om zo'n scriptje te schrijven ;) Bedankt voor de tip.

En verder ben ik best zuinig met "resources". Van outputcaching maak ik nog geen gebruik, maar weet wat het is en zal dat terzijnertijd wel gaan doen. Dat partial caching is meen ik het cachen van includes bijvoorbeeld? Dat zou inderdaad wel schelen..

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 11:10 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

includes :? :? :?

Dat wordt een beetje afgeraden om te gebruiken en gaat een beetje heel erg in tegen het OO model dat ASP.Net, of specifieker de achterliggende talen, aanhangen.

Om het bot te zeggen: Je hebt nauwelijks iets aan je ASP 3.0 kennis als je wilt overstappen naar ASP.Net

Partial caching wordt normaliter gebruikt om usercontrols (gedeelten van pagina's) te cachen; wil je bijvoorbeeld een resultaat arraylist oid cachen, dan kan je daar System.Web.Caching.Cache voor gebruiken

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 22-07-2004 11:17 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz.. Eerst maar eens wat boeken gaan lezen, denk ik zo ;)

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-09-2025
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 15:54:
Hmmz.. Eerst maar eens wat boeken gaan lezen, denk ik zo ;)
Dan moet je ook meteen even kijken naar de mogelijkheid om te compileren. Het is namelijk mogelijk assemblies te compileren zodat het niet meer nodig om on-the-fly te compileren. Standaard is dit niet gedaan omdat het op deze manier gemakkelijk is assemblies uit te wisselen tussen systemen. MAar als het op 1 systeem blijft staan kun je het ook compileren op dat systeem met de opties dat hij niet meer on-the-fly gecompileerd hoeft te worden.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Move W&G -> P&W
Pagina: 1