CAT6 kabel werkt niet, cat5 wel??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rs-music
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik heb een netwerk met een adsl router en een 8 poorts switch

nu heb ik een aan die switch meerdere computers hangen. en heb wat extra netwerk kabels gekocht. om al die computers met die switch te verbinden. een paar cat5 utp kabels en 1 cat6 kabel van 10 meter. die tussen mijn switch en mijn eigen laptop ligt.

Het probleem is dat ik wel een netwerk verbinding weergegeven krijg maar dat de laptop alleen kan verzenden en niets terug krijgt (volgens het netwerk venstertje).

Vervang ik de 10 meter cat 6 kabel door een willekeurige cat5 kabel dan werkt het wel meteen (lengte ligt het niet aan), dus het ligt niet aan de laptop software.

Hang ik aan dezelfde cat6 kabel die nog steeds aan de genoemde switch hangt een andere laptop, dan werkt de verbinding met het netwerk feiloos, dus cat6 kabel is OK

kortom switch werkt, mijn laptop werkt , cat6 kabel werkt.

switch: 10/100Mbit Sweex 8 port LAN SWITCH
mijn laptop: Mediom MD5400

Waarom werkt de 1e kabel nou juist niet in combinatie met mijn laptop??

Een vermoeden: mijn laptop heeft moeite met de cat6 kabel aangezien bij deze de twisted pairs anders zijn aangesloten dan bij de andere cat5 kabels, dus mijn laptop heeft gewoon een niet zo goede netwerk poort??

iemand suggesties wat er nou precies mis is, of vergelijkbare ervaringen?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik heb ook een MD5400 en mijn laptop aan 1001 verschillende netwerkaansluitingen tot STP aan toe aangesloten en nooit geen problemen.

[ Voor 74% gewijzigd door Fairy op 21-07-2004 23:39 ]

• rs-music
Misschien is het dan ook handig dat je vermeld via wat voor soort kabel je dit gedaan hebt :O , maar het geeft geen antwoord op de vragen waarom het bij mij niet werkt.

Heeft iemand betere suggesties of opmerkingen??

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Zijn de pinlayouts aan beide kanten van de kabel hetzelfde? Dan is het een normale kabel, anders is het een cross-cable. Normaal gesproken zou de switch dat verschil moeten afhandelen, misschien dat hier bij de laptop iets mis gaat.

• rs-music
Het is geen cross cable, en idd de verbinding werkt ook als ik er wel een cross calble tussen de switch en de laptop doe

iemand anders nog mogelijke oorzaken met onderbouwing?

Verwijderd

vreemde toestand alvast ...

Eén ding is duidelijk, CAT6 en CAT5(e) pin layouts moeten gelijk zijn. Welk merken kabel heb je momenteel? Enig idee wat voor een merk ethernet poorten? Sweex is de router maar het kan best dat een ander de PHY chipset levert. Misschien ook voor je laptop... heb je een specifieke driver die een merk doet vermoeden?

• rs-music
De pin op pin connecties zijn wel hetzelfde, maar de twisted pairs zitten niet hetzelfde, beiden hebben 4 twisted pairs, maar niet op dezelfde pinnen:

CAT5:
1. 1+2
2. 3+6
3. 4+5
4. 7+8

CAT6:
1. 1+2
2. 3+4
3. 5+6
4. 7+8

Die twisted pairs zijn nodig om het signaal zo goed mogelijk door de kabel te krijgen, en zo min mogelijk storing op te vangen (hetzelfde als bij een telefoonlijn als ik het goed heb)

Zo het zo kunnen zijn dat de CAT6 kabel door gebruik van andere twisted pairs teveel ruis opvangt in combinatie van een zwakke netwerk poort op mijn laptop, waardoor het net niet werkt?

Als dit zo is, hoe kunnen ze dan zeggen dat CAT6 ook werkt als CAT5?

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 11:59
Nee zou juist andersom moeten zijn. CAT6 haalt daarom ook een hogere snelheid dan CAT5. Als de netwerkapparatuur dit aankan tenminste.

[ Voor 23% gewijzigd door sMoKeFiSh op 17-08-2004 20:02 ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 12:15

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Heb je voor de Cat 6 Kabel wel goeie stekkers gebruikt.
Het wil nog wel eens verschil maken per type stekker.
rs-music schreef op 17 augustus 2004 @ 19:55:

Die twisted pairs zijn nodig om het signaal zo goed mogelijk door de kabel te krijgen, en zo min mogelijk storing op te vangen (hetzelfde als bij een telefoonlijn als ik het goed heb)
offtopic:
De "hoofd kabels" van het telefoon net is nix aan getwist..
zijn gewoon stukjes koper met papier er omheen..
nix geen twisted pair en ook een plastic. of afscherming :)

Verwijderd

Het komt door je kabellengte. Klinkt waarschijnlijk zeer onwaarschijnlijk maar omdat de kabel zo kort is is hij ook veel vatbaarder voor storingen. Bij een lange kabel wordt de impedantie en andere oneffenheden (NEXT, FEXT enz..) gecomenseerd door de kabel. De kans dat een kabel van 90 meter werkt is groter dat eentje van 10 meter. Sterker nog als je al een storing in je kabel hebt zit dit meestal in de eerst 10 of laatste 10 meter. De connector overgang is natuurlijk het zwakste punt van de kabel, kan ook nog zo zijn dat de pin uitlijning niet helemaal top is. Vandaar dat hij het misschien beter doet op andere apparatuur, dit moet je dan vooral in de NEXT (overspraak) zoeken. Op zich heeft dit niet zoveel te maken met CAT5 (CAT5e ?) of CAT6. Wat ook mee zou kunnen spelen is inderdaad de twisting in de kabel, is de kabel eenmaal ergens "geknikt" is dit nooit meer 100% goed te maken, ook al zie je er niks meer van aan de buitenkant van de kabel. Dat verhaal over pinbezetting klopt trouwens ook niet, dit is gelijk aan CAT5, je kan de kabel volgens de zelfde kleurcodering afmonteren. De CAT6 kabel haalt 250MHz ipv 100MHz dat is het voornaamste verschil.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

rs-music schreef op 25 juli 2004 @ 20:30:
Misschien is het dan ook handig dat je vermeld via wat voor soort kabel je dit gedaan hebt :O , maar het geeft geen antwoord op de vragen waarom het bij mij niet werkt.
Er probeert iemand je te helpen, gelieve te dimmen met zulke replys :O

Heb je die CAT6 zelf geknepen, of kant en klaar gekocht ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

de pinout voor CAT3 tot CAT7 is gelijk... welke paren er gebruikt worden is zo goed als gelijk. Zolang je de paren maar bijéén houdt. Ethernet gaat over pin 1,2 en 3,6 (1-2 is één paar, 3-6 is een ander paar)... pin 4en5 is voor telefonie.

Inderdaad voor 1000BASE-T gebruikt men alle 4 de paren (en dan nog in de twee richtingen tergelijkertijd) 250Mbps per paar (heen en terug)

Het verschil is kwaliteit zit 'm in de gebruikte isolatiematerialen (teflon bvb (yep duur)) of ander... zit 'm ook in de hoeveelheid twist (1 omwenteling per cm of bvb 0.5 omwenteling per cm) ... en zit 'm tenslotte nog in de connectoren en de aansluiting ervan...(oja dikte van het koperelement ook nog)!

Verschil in prijs? Wel ja, door andere keuzes van materialen, duurdere connectoren en tenslotte meer koper door meer twist!!!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Het kan natuurlijk zo zijn dat een connector niet goed is vastgeknepen (zelfmaak) of dat er een breukje in je kabel zit. Het is misschien handig om de aders even één voor één door te meten met een multimeter om dat uit te sluiten.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

inderdaad wellicht connector! Oorzaak n° dos... n° uno is de verkeerde aansluiting van de paren...

Verwijderd

De pin op pin connecties zijn wel hetzelfde, maar de twisted pairs zitten niet hetzelfde, beiden hebben 4 twisted pairs, maar niet op dezelfde pinnen:
CAT6:
1. 1+2
2. 3+4
3. 5+6
4. 7+8
Een kabel die zo bedraad is kan je niet voor Ethernet gebruiken ongeacht welke Categorie. Dus terug naar de winkel met die kabel of zet er zelf andere stekkers aan.

• rs-music
De CAT6 kabel heb ik geheel compleet gekocht in een pc zaak en is in de volgende volgerde aangesloten:

wit/orange
orange
wit/groen
groen
blauw
wit/blauw
wit/bruin
bruin

Dit is zo op beide connectoren, dus dat is niet een twisted pair 1-2 3-6 4-5 7-8. Zou dit wel zo moeten zijn volgens jullie? want dan ga ik denk ik maar es terug met de kabel

Verwijderd

rs-music schreef op 17 augustus 2004 @ 22:14:
De CAT6 kabel heb ik geheel compleet gekocht in een pc zaak en is in de volgende volgerde aangesloten:

wit/orange
orange
wit/groen
groen
blauw
wit/blauw
wit/bruin
bruin

Dit is zo op beide connectoren, dus dat is niet een twisted pair 1-2 3-6 4-5 7-8. Zou dit wel zo moeten zijn volgens jullie? want dan ga ik denk ik maar es terug met de kabel
En dat is dus niet zoals het hoort. (Al werkt het eigenlijk zo goed als altijd ook wel.)

wit/orange
orange
wit/groen
blauw
wit/blauw
groen
wit/bruin
bruin

is beter. (Zoals je ziet hoort het "groene paar" dus onderbroken te worden door het "blauwe paar".

Waarschijnlijk dus een zaak waar ze UTP-kabels zelf op maat maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 22:22 ]

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

rs-music schreef op 17 augustus 2004 @ 22:14:

[knip]

Gewoon mee terug gaan. Zeg maar dat je de goedkope cat5 kabel wilt en let op de kleurcodes. 1-2 en 3-6 moeten een paar zijn. Hoe dan ook! Dat het op je andere laptop werkt ligt maybe aan het feit dat die misschien een 10mbit poort heeft. Dan kom je er vaak nog wel mee weg.

Overigens lijken kabel issues zo ongeveer 2 keer per week voorbij te komen. Zeker de meerderheid hiervan betreft dit probleem. Het lijkt dat dit dus met een beetje zoeken te vinden was geweest.

Verwijderd

dit soort kabeltoestanden komt eigenlijk vrijwel altijd doordat de connector die op de kabel zit en de jack waar die in zit niet goed contact maken. soms kan je dat hebben....

dan werken de NICs prima, met andere kabels. en werkt de kabel op een andere plek..

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 20:47

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 22:30:
dit soort kabeltoestanden komt eigenlijk vrijwel altijd doordat de connector die op de kabel zit en de jack waar die in zit niet goed contact maken. soms kan je dat hebben....

dan werken de NICs prima, met andere kabels. en werkt de kabel op een andere plek..
Zoals je kan lezen heeft de TS niet een twisted-pair op 3-6. Lijkt me eerder dat het daaraan ligt, als dat ding geen goed contact zou maken, dan zou die kabel toch helemaal niet werken, of juist soms wel op de medion laptop?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Ter verduidelijking nog es : ethernet gebruikt contacten 1, 2 en 3, 6 - Indien bvb draadje 3 en draadje 6 van twee verschillende paren komen, dan kan het originele signaal er bijna niet uitgefilterd worden... dus storing (de meeste gekke resultaten bekom je er mee, maar zeker geen (leuke) verbinding)

Een slecht contact tussen jack en plug (RJ45) in de puur mechanische zin van het woord, valt minder voor. Uiteraard als je plug vonken hoort trekken ;) ...

Meestal is het een "slecht contact" omdat de weerstand (impedantie) die 100ohm zou moeten zijn, te veel afwijkt tussen beide. De standaard heeft die marges nogal ruim gelaten, om de vele leveranciers een pleziertje te doen... namelijk +/- 15ohm voor CAT5e en +/- 5 ohm voor CAT6 .....en als die weerstanden te veel onderling verschillen (lees verschillende leveranciers) krijg je meer RL (reflectie) die ook weer extra stoort.

Dat verkeerde patch snoer is bijna misdadig ... in elk geval voldoende reden om als leverancier harakiri te plegen :)

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 09:39:
Ter verduidelijking nog es : ethernet gebruikt contacten 1, 2 en 3, 6 - Indien bvb draadje 3 en draadje 6 van twee verschillende paren komen, dan kan het originele signaal er bijna niet uitgefilterd worden... dus storing (de meeste gekke resultaten bekom je er mee, maar zeker geen (leuke) verbinding)
Er worden aderparen gebruikt om de volgende reden: Als er storing is die invloed heeft op een aderpaar, dan is die gelijk voor beide aders in dat paar. Ethernet signaal is als volgt opgebouwd: op de ene ader staat een positief signaal, op de andere een negatief (zeg geinverteerd) signaal (niet verwarren met + en - of spanning en ground, er is een zwevende, of virtuele massa). In een netwerkaansluiting wordt het negatieve signaal versterkt met -1, dus nog een keer geinverteerd. Het signaal is nu gelijk aan het signaal wat via de positieve signaaldraad verstuurd is, echter de storing is tegenovergesteld. Door beide signalen nu door een som-versterker te sturen wordt het 'echte' signaal 2x zo groot, en de storingsignalen vallen tegen elkaar weg. Op deze eenvoudige manier worden dit soort signalen ontdaan van storingen.

Vroegah tijdens de studie werden dit soort dingen nog wel eens verteld.. ;-)

Verwijderd

osx schreef op 18 augustus 2004 @ 11:49:
[...]

Er worden aderparen gebruikt om de volgende reden: Als er storing is die invloed heeft op een aderpaar, dan is die gelijk voor beide aders in dat paar.
... Door beide signalen nu door een som-versterker te sturen wordt het 'echte' signaal 2x zo groot, en de storingsignalen vallen tegen elkaar weg. Op deze eenvoudige manier worden dit soort signalen ontdaan van storingen.

Vroegah tijdens de studie werden dit soort dingen nog wel eens verteld.. ;-)
Nagel op de kop met een voorhamer :)
Pagina: 1