Nieuw Bose live-setje :?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-08 11:38
Weer iets nieuws van onze 'favoriete innovateur' op't gebied van geluid: Een speaker voor bv. gitaristen waarbij je beloofd wordt dat je't zelfde podiumgeluid krijgt als in de zaal... Wordt gemaakt in samenwerking met Line6.
Mijn mening: Een quasi-hifiboer die de handen ineenslaat met'n quasi-redelijk effectenbedrijf, dat kan nooit veel goeds worden :X
Klik
Wat denken jullie?
Edit: Gelieve hier GEEN Bose-rant-topic van te maken, daar zijn er al genoeg van :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 21-07-2004 21:50 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Yeah sure, muzikanten gaan al hun Marshall cabinets & hun PA boxen vervangen door smalle cilindervormige buisjes.

NOT!

Btw
Its unusual pole-shaped design..
Yeah, er zijn nog nooit pole-shaped speakers uitgekomen hé..

Iets redelijk anders, maar wat me dan weer wel zeer interessant lijkt : http://www.gibsonmagic.com/index.html .

Een systeem van dataoverdracht dat liveoptredens etc.. veel beter zal kunnen opnemen (hogere stream) en met presets enzo.. Pretty cool, watch the video.

[ Voor 15% gewijzigd door TomSwinnen op 21-07-2004 21:58 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Wormaap
Dat Magic had ik IDD ook al's gezien... Maar er is iets dat me gewoon NIET aanstaan aan'n gitaar met'n UTP kabel die eruit loopt o_O

Verwijderd

Wat ik denk?
Doe mij dan maar een acoustimass setje :P .

Nee, ik denk dat ze weer teveel beloven...
Bovendien zie ik het probleem niet, wat is er mis met 2 boxen in 2 hoeken?!
Maarja, eerst horen, dan geloven!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

En zoals altijd geen enkele specs te vinden... :X

Ook die FAQ, gewoon heerlijk hoeze om alles heen draaien om maar geen cijfertjes te hoeven geven :+ Voorbeeld: http://bose.infopop.cc/ev...f=4286020764&m=9406020174 (ze hebben ook al zo'n geweldige technische onderbouwing :r )

[ Voor 81% gewijzigd door voodooless op 21-07-2004 22:03 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TomSwinnen

TomSwinnen

Wormaap schreef op 21 juli 2004 @ 21:57:
Dat Magic had ik IDD ook al's gezien... Maar er is iets dat me gewoon NIET aanstaan aan'n gitaar met'n UTP kabel die eruit loopt o_O
Ach, nu loopt er een gewone kabel uit, what's the difference?
Als het echt zoveel beter klinkt & elke snaar wordt apart opgenomen.. lijkt me stevig systeem.

Veel beter als dat Gitaartje met een digitale identiteitscrisis genaamd "Variax" :/

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Ben even aan het reviews lezen (van onafhankelijke personen, niet van tijdschriften en dergelijk), en het klinkt allemaal (erg) positief eigenlijk.
Veel terugkomende dingen zijn :
"No feedback"
"Natural sound"
enz ..

Maar Bose maakt dit systeem natuurlijk duur genoeg, dat ze geen verlies maken omdat ze geen PA boxen meer verkopen hé.. Want dit systeem maakt zelfs hun eigen PA boxen overbodig :)

• Wormaap
Geef's linkjes naar de reviews? :P Ik ben nu toch wel benieuwd...

[ Voor 37% gewijzigd door Wormaap op 21-07-2004 22:15 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

TomSwinnen schreef op 21 juli 2004 @ 22:11:
Ben even aan het reviews lezen (van onafhankelijke personen, niet van tijdschriften en dergelijk), en het klinkt allemaal (erg) positief eigenlijk.
Veel terugkomende dingen zijn :
"No feedback"
"Natural sound"
enz ..

Maar Bose maakt dit systeem natuurlijk duur genoeg, dat ze geen verlies maken omdat ze geen PA boxen meer verkopen hé.. Want dit systeem maakt zelfs hun eigen PA boxen overbodig :)
mja, onafhankelijk my ass:
When Musician's Friend and Bose corporation contacted me to ink up a review of the Bose Personal Amplification System (L1 Loudspeaker and B1 Bass Module), I was a little surprised.
Je denkt toch niet dat bose mensen een systeem ter review aanbied als daar een slecht resultaat uit komt.... En als men een website met Comic-Sans maakt ( sorry dat ik het woord in de bek neem :r :X 8)7 |:( :'( :/ :( ), dan weet ik al voldoende :+

Kijk verder naar dat subje... daar zit met een beetje pech niet eens een 8" woofer in. Verder gaat het ding maar tot 16 Khz. Bose houdt er geen rekening mee dat geluid niet door de speler heen kan (aangezien je die dingen achter je zet), en ik den ook niet dat de speler graag op vol volume op 1 meter van die dingen af staan (ze zouden toch zo hard gaan). Verder worden er in de FAQ's beweringen gemaakt die Natuurkundig in ieder geval op deze aarde onmogelijk zijn.

Ik denk dat dit leuk is voor in een bejaardehuis, maar verder behoorlijk waardeloos.

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 21-07-2004 22:35 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wormaap
Er zijn IDD nog wat weinig reviews... Maar ik denk dat ik tóch eens ga kijken of ik'm niet eens kan testen :o Ik ben nu toch wel érg benieuwd :P

• TomSwinnen

TomSwinnen

deepspace schreef op 21 juli 2004 @ 22:26:
[...]
mja, onafhankelijk my ass:
Ik had het dan ook over de reviews op Harmony Central :)

Verwijderd

voorzover ik die reviews lees zijn het geen geluids techinschi maar muzikanten en nofi maar als je een review van een geluids system wat ook voor pa bedoelt is dan wil ik daar wel eens een geluidstech over horen.
ook zie ik geen eq mogelijk heden e.d.
en wat voor'n formaat ruimtes is dit bedoeld?? de gemiddelde bejaarde soos is al te groot voor dat subje

• Wormaap
'T is ook een setje voor musici, volgens Bose hun claims maakt't geluidstechnici overbodig :P
Er zit wel'n eq'tje op, maar niet veel.
Formaat, tot 500 mensen claimen ze :+

[ Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 21-07-2004 23:03 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

line6 is geen rommel..ze hebben een mooie aanpak... wat prijzig, als je ziet dat behringer het bijna net zo goed kan voor 1/3 van de prijs.

wat ik, met gitaristbril op, vind.. is dat als je lekker wilt scheuren.. je dat met lekkere grote speakers moet doen.. het liefst buizen... gitaargeweld moet je voelen...

wil je clean spelen? zet er dan maar lekker een mic voor je amp en laat het over de PA uitversterkt worden :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Wormaap
Ik vind Line6 persoonlijk redelijk waardeloos :X
Maar dat zal ook wel aan mijn eigen Engl Fireball liggen :P Zelf ben ik ook meer iemand die van de 'romantiek' van grote amps en boxen houdt, maar als dit paaltje zo goed werkt als Bose zegt, is't wel enorm ruig natuurlijk :P

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 15:40
Als dat net zo'n setje is als dat waarmee ze DTS geluid beloven uit 3 speakers......... :X

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gitaarwerk schreef op 21 juli 2004 @ 23:17:
line6 is geen rommel..ze hebben een mooie aanpak... wat prijzig, als je ziet dat behringer het bijna net zo goed kan voor 1/3 van de prijs.

wat ik, met gitaristbril op, vind.. is dat als je lekker wilt scheuren.. je dat met lekkere grote speakers moet doen.. het liefst buizen... gitaargeweld moet je voelen...

wil je clean spelen? zet er dan maar lekker een mic voor je amp en laat het over de PA uitversterkt worden :)
In beide gevallen gebruik je een in-ear setje. Beetje m'n zaalgeluid verzieken 8)7

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wormaap schreef op 21 juli 2004 @ 23:19:
Ik vind Line6 persoonlijk redelijk waardeloos :X
Maar dat zal ook wel aan mijn eigen Engl Fireball liggen :P Zelf ben ik ook meer iemand die van de 'romantiek' van grote amps en boxen houdt, maar als dit paaltje zo goed werkt als Bose zegt, is't wel enorm ruig natuurlijk :P
dat kan.. het heeft inderdaad geen charme..net als de variax gitaar.. persoonlijk lijkt me dat ook niets, maar hij schijnt goed te zijn.. de pod 2 heb ik gehad.. heb nu devamp pro geruild...gewoon handig voor in de studio.. (homestudio)

wat is Engl Fireball ? (ik ben om heel eerlijk te zijn niet meer echt into gitaren, en weet niet echt veel er meer van, behalve de acherliggende technieken enzo :) )

zelf zou ik heel graag nog wel eens een Matchless Chieftain hebben.. gecombineerd met een custom gitaar(ikken iemand die gitaren maakt, en die prijzen vallen mee, tegen de 800 ofzo.. en dat zijn echt goeie)

De combinatie van een telecaster met die (wel wat andere elementen) vind ik ronduit prachtig.. helaas.. no money :)

ik laat dat bose systeem ook wel zitten :X

• Wormaap
Engl Fireball is mijn buizentopje :) en dat noemt zich 'gitaarwerk' prutz0r :+
Maar'k ben persoonlijk sowieso geen fan van 'innovaties' op gitaargebied :P 'K vind't juist wel leuk dat van de eerste electrics tot nu nog dezelfde 'domme' jack erop zit :)
'K ben ook niet echt'n fan van digitale FX :X

[ Voor 58% gewijzigd door Wormaap op 21-07-2004 23:45 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe :+ *mep* :P

Digitaal ben ik opzich wel voorstander van.. maar niet op alles.. sommige dingen mogen analoog blijven.. voor het echte werk, voor gitaren vind ik analoog ook het mooiste.. gewoon het karakter he.. hetzelfde vind ik dat voor stemmen ook zo.. (preamps&eq's)

[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 22-07-2004 00:01 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het (zogenaamde) feit dat de speakers op de langere afstand minder snel aan SPL inboeten dan conventionele speakers lijkt mischien onzin maar dit hoeft niet zo te zijn. Als ze het op één of andere manier voor elkaar gekregen hebben om een buis een fatsoenlijk nearfield bereik te geven zou het kunnen. Het is uiteraard zo dat de verticale afstraling in principe bijna 0 is, hierdoor zal het nearfield gebied erg lang zijn. (Bij verdubbeling van afstand wordt theoretissch het geluidsveld alleen 2x zo hoog maar niet 2x zo breed omdat er "geen" verticale afstraling is)

Nearfield = het gebied voor een speakersyteem waarbij de geluidsdruk bij verdubbeling van afstand met 3dB afneemt
Farfield = het gebied voor een speakersyteem waarbij de geluidsdruk bij verdubbeling van afstand met 6dB afneemt.
Direct voor een speaker heb je nearfield afstraling, het moment waarop dit overgaat in farfield is afhankelijk van het soort speakersysteem.

[ Voor 24% gewijzigd door MM op 22-07-2004 00:42 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ik kan wel weer redelijk lachen om deze rotzooi :+ Dit krijg je bij een all-in-one HT setje van 500e ofzo :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20

RUFFNECK

Poentje

Ach wie weet klinkt ie wel goed, net als dat surround setje met maar 2 speakers ofzo..

• JT

JT

VETAK y0

Nou, die vind jij goed klinken :X

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Ik zie mijn bandje al staan met 3 van die paaltjes...ookal zou het geweldig klinken het ziet er extreem gay uit...laten we even artistiek verantwoorde mooie grijze alu-look paaltjes gebruiken...

Sorry hoor, maar op een podium horen zwarte grote lompe cabinats en flightcases en dingen die er "rock" uitzien, dingen met ballen.

Daarbij hoe onboeiend is je backline in een grote zaal, toch alles is uitversterkt en de band op het podium kan alles verdomd goed horen over de backline mits goed afgesteld op hun wensen. De zaal PA zorgt wel voor de rest.

Dit lijkt me meer iets voor een concerthal, waar mensen braaf een uur hun bek dicht houden en geruisloos naar muziek luisteren.

[ Voor 37% gewijzigd door ConZito op 22-07-2004 12:09 ]

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20

RUFFNECK

Poentje

JT schreef op 22 juli 2004 @ 11:53:
Nou, die vind jij goed klinken :X
Voor zo'n (wel belachelijk duur) klein ding wel ja :P (die surround set met 2 speakers)

• NEK
  • Laatst online: 08-07 15:28

NEK

Boss is niet vergelijkbaar met Marshall. Marshall is toch veel beter :)
Vooral bij gitaarspel!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
oeps...

[ Voor 99% gewijzigd door ConZito op 22-07-2004 12:08 ]

• Wormaap
ConZito schreef op 22 juli 2004 @ 12:01:
Ik zie mijn bandje al staan met 3 van die paaltjes...ookal zou het geweldig klinken het ziet er extreem gay uit...laten we even artistiek verantwoorde mooie grijze alu-look paaltjes gebruiken...

Sorry hoor, maar op een podium horen zwarte grote lompe cabinats en flightcases en dingen die er "rock" uitzien, dingen met ballen.

Daarbij hoe onboeiend is je backline in een grote zaal, toch alles is uitversterkt en de band op het podium kan alles verdomd goed horen over de backline mits goed afgesteld op hun wensen. De zaal PA zorgt wel voor de rest.

Dit lijkt me meer iets voor een concerthal, waar mensen braaf een uur hun bek dicht houden en geruisloos naar muziek luisteren.
Volgens Bose heb je hiermee geen PA meer nodig :+
Maar ik ben't dus IDD met je eens dat je podium er gewoon Rock uit hoort te zien, fuk die paaltjes, ik WIL juist m'n 4x12 van 50 kilo en m'n top van 25 erop :P

• JT

JT

VETAK y0

RUFFNECK schreef op 22 juli 2004 @ 12:02:
[...]

Voor zo'n (wel belachelijk duur) klein ding wel ja :P (die surround set met 2 speakers)
Ik ken veel betere rotzooi die net zo klein is en beter speelt en ook nog is goedkoper is.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Sja, ik weet niet of ik moet lachen of huilen om dit soort dingen. Het is iig slecht genoeg om niet succesvol te worden denk ik :+.

Om maar ff wat dingetjes te noemen:
- die minder spl afval bereik je alleen maar met een line array. En de werking van een line array wordt onder andere bepaald door zijn lengte. Een lengte van een meter is goed voor line array werking tot meer dan 300Hz. En waarschijnlijk maar tot 5Khz ofzo, want ze zullen de driver wel niet dicht genoeg op elkaar hebben geplaatst. Dikke kans dat ze dezelde full range drivers gebruikt hebben als in al die meuk van ze (802, 401, enz), en dan heb ik het nog niet eens over die stomme 6.5" woofers die ze in al hun "sub" ontwerpen gebruiken. Het is technisch gezien een hele uitdaging om een goede line array te ontwerpen, iets waar een helehoop fabrikanten zich al op geworpen hebben (wel serieuze merken zoals L-Acoustics, Meyer sound, Axys, EAW, Adamson, Martin, JBL, enz). Dit is geen serieuze poging :D.
- een luidspreker bovenop heteen wat je versterkt is geen goed idee. Feedback en overspraak is het logische gevolg. Kan een klein kind bedenken.
- Elke muzikant vind zichzelf belangrijk en zal zichzelf een zo prominent mogelijke rol in het geheel proberen toe te dichten. Iedere muziekant zijn eigen "geluidssysteem" (tussen dikke aanhalingstekens) geven is dan ook geen goed idee, dat wordt een chaos.
- één van de uitdagingen van professionele audio is om het geluid op de juiste plek te krijgen. Dus geluid naar het publiek toe en zo min mogelijk op wanden en het toneel/podium. Dit bereik je met line arrays/hornloading/conventionele array's/vliegen van luidsprekers/whatever, maar niet door op het podium meerdere luidsprekers te zetten die het geluid 180 graden breed pissen :P.
- ook onderdeel van een goed optreden is een goede monitormix. Het moeilijkste onderdeel voor de geluidstech en het belangijkste voor de muzikant. Dit systeem maakt een monitormix uberhaupt onmogelijk.

Kortom: gewoon dikke onzin. Misschien dat een paar kleine bandjes met een klein budget die af en toe op een feestje of een bruiloft staan, zo'n setje aanschaffen. Maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Om af te sluiten een serieus geluidssysteem van L-Acoustics: V-Dosc
Afbeeldingslocatie: http://www.l-acoustics.com/jav/8g.jpg

Verwijderd

Haha, idd. Wat een idee weer van Bose.
Ze zetten wel hun traditie voor altijd.

Ff off-topic: Welk merk/wie heeft dat line-array bedacht? (die hangende speakers op die gebogen manier)?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

De theorie achter line array is al zo oud als methuzalem en het wordt ook al heel erg lang in praktijk gebruikt, oa door Philips. Je ziet ze in kerken nog steeds veel hangen, van die Philips "spraakzuiltjes". En op stations ook.

Maar L-Acoustics is de eerste geweest die een serieuze poging heeft gedaan om een full range line array te maken (je hebt wat lastige eisen zoals percentage afstralend vlak en afstand tussen drivers tov golflengte waaraan je moet voldoen). En heeft het concept zeer succesvol gemaakt en ermee de wereld veroverd. Nu heeft iedere grote luidsprekerfabrikant zijn eigen line array op de markt.

Die buiging die erin zit, is trouwens niet essentieel voor de werking van de line array, in tegendeel juist. Maar het is een truc/compromis om de near field beter van geluid te voorzien (gewoon omlaag richten zeg maar).
Axys, een nederlandse fabrikant, heeft een systeem op de markt waarvan de afstraling volledig softwarematig instelbaar is (openingshoek, richting en zelfs meerdere lobes). Da's helemaal geavanceerd :).

• Wormaap
Jag schreef op 23 juli 2004 @ 06:30:
Sja, ik weet niet of ik moet lachen of huilen om dit soort dingen. Het is iig slecht genoeg om niet succesvol te worden denk ik :+.
[knip]
[afbeelding]
Eindelijk gedegen argumenten waarom dit niet kan werken :P
Overigens zitten er in dat paaltje wel'n dozijn kleine poepspeakertjes. 'K weet niet of dat kort genoeg bij elkaar is om line-array werking te bewerkstelligen (daar weet ik 0.0 vanaf)
Al met al dus: Rotzooi? :P

Pagina: 1