Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Koelboxvoeding maken

Pagina: 1
Acties:

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ik ben bezig een voeding te maken voor een 12 volts koelbox waar ik een oude AT voeding voor gebruik, nou had ik gelezen dat schakelende voedingen niet goed functioneren als niet alle rails in gebruik zijn (12v rail en 5v rail in mijn geval).

Ook had ik dus gelezen dat je een flink zware maar laag-ohmige weerstand moet gebruiken, ik had op mijn werk nog liggen een zakje van 5 axiaalweerstanden
type 17W2R2 (2,2 ohm, maar alle vijf komen op 2,6 na meting)

Eentje had ik dus op de 5volts lijn gesoldeerd, en na wat (kort) testen vond ik wel dat hij wel erg warm werd. (meer dan 70 graden want het deed pijn ;) ) dus ik dacht, ik doe er 2 parallel erop, maar dan daalt de weerstand naar 1,5 ohm :?

Is het erg dat die weerstanden zo heet worden? Het zijn gewoon stenen/porseleinen soort bakjes waar met klei de weerstand inzit.

Als het erg is dat het zo heet wordt, wat kan ik er dan aan doen (qua parallel/serieel aansluiten) want koeling is niet/nauwelijks mogelijk (heb nog wel koelvinnen, maar dat gaat niet passen in die voeding...

Iemand een idee?

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Worden de weerstanden ook nog zo heet als je er 2 parallel schakelt?
Want volgens de berekening:
U/R=I --> 5/1,3=3
Dus gaat er 3A (kan die op 5V vlot hebben) lopen en dan trek je een vermogen van 3x5=15W terwijl je weerstanden dan 2x17W=34W kunnen hebben. Dan zouden ze dus eigenlijk niet meer warm moeten worden. Ik denk dat dit ook de beste configuratie is dan.
Gewoon proberen. Ik had het geluk dat mijn voeding al met een vermogensweerstand was uitgerust, dus ik hoefde het niet te doen, maar ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest om het allemaal uit te vissen.

Succes nog! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Electronical op 21-07-2004 22:22 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Achjah, de wet van ohm, die was ik vergeten :)

jah, nou ik kan ze wel parallel schakelen, maar dan zakt de weerstand naar 1,5 ohm, is dit erg dan? want ze worden niet super heet....
Of zal ik er 2 parallel en dan weer 2 parallel in serie zetten zodat ik aan 3 ohm kom....
zoals dit:

code:
1
2
3
             [R1]           [R3]
    ------          ------         -------
             [R2]           [R4]

[ Voor 56% gewijzigd door mace op 21-07-2004 22:36 ]

• Electronical
Is zeker niet erg, er gaat in dat geval maar 3,3 A lopen. En hoe groter de stroom hoe stabieler de voeding. Dat kan die 5V zeker wel leveren trouwens. Ik heb hier een megagoedkope voeding, kan wel tot 18A leveren op de 5V-lijn. Dus dat gaat makkelijk, je gebruikt die kant toch niet.
Bij die 2-weerstanden-situatie moet elke weerstand zo'n 8W verwerken. Ze kunnen dat dus vlot aan als het 17-watters zijn.

De door jou als laaste voorgestelde situatie zou ook kunnen. Het ligt er maar aan hoe stabiel je je voeding wil hebben. Het stabielst blijft ie als je de 2R-situatie aanhoudt, maar zoals je het nu doet zullen de weerstanden minder W hoeven te verwerken. Dat is daar weer het voordeel van. Het maakt dus eigenlijk niet uit welke van de 2 mogelijkheden je kiest.

Dat gaat helemaal goedkomen met je koelbox, neem dat maar van mij aan. Succes!

[ Voor 28% gewijzigd door Electronical op 21-07-2004 22:42 ]

Verwijderd

Electronical schreef op 21 juli 2004 @ 22:22:
Worden de weerstanden ook nog zo heet als je er 2 parallel schakelt?
Want volgens de berekening:
U/R=I --> 5/1,3=3
Dus gaat er 3A (kan die op 5V vlot hebben) lopen en dan trek je een vermogen van 3x5=15W terwijl je weerstanden dan 2x17W=34W kunnen hebben. Dan zouden ze dus eigenlijk niet meer warm moeten worden. Ik denk dat dit ook de beste configuratie is dan.
Gewoon proberen. Ik had het geluk dat mijn voeding al met een vermogensweerstand was uitgerust, dus ik hoefde het niet te doen, maar ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest om het allemaal uit te vissen.

Succes nog! :)
Bij 2 weerstanden parallel worden de weerstanden elk net zo warm als eentje, ze hangen allebeide aan dezelfde spanning en door beide loopt dezelfde stroom.

5V / 1,3 Ohm komt bij mij uit op 4A en dat vind ik rijkelijk veel, met 1 weerstand zit je op bijna 2A, dat moet ruim voloende zijn.

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Bedankt voor je tips, ik heb ze aangesloten zoals ik het had gedacht, en ze worden nog steeds errug heet. Ik geloof het wel, als hij het maar 2 weken uithoudt :P

Bedankt.

• Electronical
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 23:02:
[...]

Bij 2 weerstanden parallel worden de weerstanden elk net zo warm als eentje, ze hangen allebeide aan dezelfde spanning en door beide loopt dezelfde stroom.

5V / 1,3 Ohm komt bij mij uit op 4A en dat vind ik rijkelijk veel, met 1 weerstand zit je op bijna 2A, dat moet ruim voloende zijn.
Klopt ja, verkeerd gedacht... 8)7 Net een paar weken vakantie en ik lig er weer helemaal uit.
Het zou met 1 weerstand ook moeten kunnen, dat klopt ook. Maar vanwege de hitte die de weerstand produceert is dat geen optie. Dus dan moeten er 2 weerstanden serie-geschakeld worden en dat levert dan weer een lager vermogen op. Er gaat dan 1A lopen (vind ik toch wat weinig) en dan verstook je in totaal 5W over 2 weerstanden.

offtopic:
Ik ga mijn kennis maar weer eens opfrissen en ook dat hoofdrekenen moet verbeteren

[ Voor 7% gewijzigd door Electronical op 21-07-2004 23:12 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

ALs je nu de weerstand wil uitrekenen van twee parallel geschakelde weerstanden (of meer maakt niet uit) dan doe je het volgende : 1:Rt=1:R1+1:R2+ etc. etc. .
Voor serie schakelen mag je gewoon alle waardes van de weerstanden bij elkaar optellen dus Rt=R1+R2+ etc. etc. .

No signature found

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
hmm.... dus als ik er 2 in serie zet moet het ook lukken, damn en ik had het net zo netjes met tie ribs vastgemaakt... nouja, komt wel goed.... ik wind vind die hitte gewoon wat minder....

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 21-07-2004 23:27 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie hulp, ik heb gewoon de weerstanden volgesmeerd met koelpasta en vastgemaakt aan de buitenkant van de voeding met tieribs, en vervolgens rijkelijk met koelpasta besprenkelde koelribben erop vastgetieribt (nieuw werkwoord :P ).

We zien wel hoe het gaat!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Nou, ik heb mijn geweldige contraptie vanaf 10 uur vanochtend aanstaan, en hij is wel warm, maar niet super. vanacht zet ik hem aan (onder de rookmelder :P ), als hij de nacht doorstaat, is hij wat mij betreft goedgekeurd.....

Allen bedankt _/-\o_

Verwijderd

Ik zou er zoveel mogelijk in serie zetten, steeds eentje meer en dan weer testen, en als hij op een gegeven moment niet meer start, er eentje weghalen en het zo laten :)
Want waarom zou je meer energie verstoken dan nodig :? Geeft alleen maar meer warmte en je schiet er niks mee op. Zolang de voeding maar start zit het goed.

• Electronical
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 17:34:
Want waarom zou je meer energie verstoken dan nodig :? Geeft alleen maar meer warmte en je schiet er niks mee op. Zolang de voeding maar start zit het goed.
Dat klopt in dit geval wel ja. In dit project is de stabiliteit van de spanningen niet echt superbelangrijk. Maar het is wel zo dat de spanning (dat is bij mijn standalone PSU tenminste wel het geval) stabieler is als er grotere stromen lopen.

Als de voeding de test vanacht uithoudt, dan gewoon zo laten, dan is er waarschijnlijk niks aan de hand...

Trouwens, als die voeding start wil dat niet zeggen dat die goed blijft lopen hè. Als er na verloop van tijd toch onbedoeld een té grote oscillatie ontstaat, dan is dat weer niet goed.
En sommige voedingen (ik weet niet hoe oud deze is) zijn niet, of zeer slecht, beveiligd tegen zulke foutjes.

Maar het is wel zo dat het onnodig kan zijn om zoveel energie te verstoken.

[ Voor 24% gewijzigd door Electronical op 22-07-2004 22:17 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Dit is best wel een oude voeding, maar hij draait nu pri-ma.
Dus nogmaals: bedankt, vooral electronical :D
Pagina: 1