Fotos zelf ontwikkelen

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Beste luitjes

Mijn pa en ik zijn hooked aan analoog. We hebben al redelijk wat analoge apparatuur, en mijn pa fotografeert al vanaf zijn 14 analoog, met een SLR, en wordt volgend jaar 50. Maar nu zitten we erover te denken om te kijken naar negatief/dia scanners aangezien we (ruime schatting) meer dan 500 dias hebben, ik denk nog wel meer.

De kosten om dit bij een winkel te laten doen zijn hoog, zelfs hoger dan een aardige scanner, terwijl de resolutie van de scanner hoger is dan die van die bij de winkel.

Verder zou dat ook betekenen dat we er een digi-slr bij moeten schaffen, terwijl onze apparatuur aardig is.

Enfin, analoog blijven dus. Nu ontwikkelde mijn pa vroeger zijn filmpjes, zwart wit, maar toch. Ook drukte hij die zelf af, dat laatste willen we niet, vanwege de negatief scanner.

Nu zei hij, dat we dat dus best zelf zouden kunnen doen, dat ontwikkelen, maar dat het niet simpel was. Verder zei hij ook dat kleur ontwikkelen erg moeilijk is, en vooral aan chemicalien e.d. gewoon veel geld kostte.

Nu vroeg ik mij af, kost dat tegenwoordig nog veel geld, welke apparatuur heb je tegenwoordig en wat zijn jullie ervaringen?

Verder, zijn er ook winkels waar niet afgedrukt wordt, maar wel ontwikkeld. De afdrukken hoeven we vaak niet, als we toch een scanner hebben.

|>

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan je rolletje bij bijna elke (goede) fotozaak laten ontwikkelen. Afdrukken is geen verplichting. Ik deed het wel eens als ik alleen de negatieven wilde hebben.
M'n vader ontwikkelde vroeger ook zelf, maar geeft aan dat kleur ontwikkelen vrij complex is, aangezien het nogal gevoelig schijnt te zijn voor de juiste temperaturen. Dus lastig.
Wellicht moet je gewoon voortaan je negatieven alleen laten ontwikkelen. Afdrukken kan je dan zelf, of inscannen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• simon
Weet je ook de prijzen ervan?

|>

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Onwikkelen of afdrukken mag je toch zelf bepalen?
Of alleen ontwikkelen, of ontwikkelen en afdrukken, dacht ik tenminste hoor.
Vroeger mocht je toch ook bepalen welke negatieven je afgedrukt wilde hebben?

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik ben zelf een n00b op dit gebied, maar complete doka's zijn voor een schappelijk bedrag aan te schaffen. Probleem qua kosten zit 'm zoals je zelf zegt in de chem's en papier. Chem's omdat het beperkt houdbaar is en papier omdat de meeste fotozaken geen bergen hiervan op voorraad houden wat dus de prijs opvoert.

Zoals het mij vertelt is, door mensen die ik betrouwbaar acht qua oordeel, wordt een eigen doka pas winstgevend bij ca. +100 (ca A4-format)afdrukken op maandbasis. Tot die tijd lekker wegbrengen!

Nogmaals, dit zijn niet mijn woorden, maar die van mensen die er op prof. basis mee bezig zijn.

Suc6 met je uiteindelijke keuze.

iR Profiel

• simon
't is meer, ik zelf vind 't zelf ontwikkelen best 'spannend', naar alle verhalen die ik erover heb gehoord, en mijn pa lijkt het ook leuk.

Het is een beetje de keuze tussen toch over op een digi-slr of dit.

|>

• jank
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01-2012
Wat betreft ontwikkelen, bij Foto Quelle 2,25, zonder index.
Bij AH ongeveer 2,40. zonder index.
Bij de fotograaf 3,00.
Wel is het zo, dat Foto Quelle budget en quality print heeft.
Ooit lukte het mij om te laten ontwikkelen voor budgetprijs, 1,85, maar het kan nu alleen nog voor de duurdere qualityprijs.
En als je geluk hebt, vragen ze je ook nog in welk formaat je het wil laten ontwikkelen.
Bij AH gebeurt het nog wel eens, dat er dan toch afdrukken bijzitten, dan heb je pech. Je krijgt je negatieven niet mee, die moeten tesamen met de afdrukken terug naar de ontwikkelcentrale, waarna de negatieven weer terugkomen en de afdrukken daar blijven.
Echt goedkopere adressen helaas nog niet kunnen vinden.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:29

steveman

Comfortabel ten onder

De vader van een vriend van me heeft dat een keer geprobeerd, er zat iets te veel geel in de foto toen :) Enige oefening zal dus wel nodig zijn, aangezien hij al veel ervaring had met zwart/wit ontwikkelen/afdrukken (leuk werk trouwens!)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Ik schiet zelf ook alleen analoog. Dia en zwart wit, beide kan ik laten ontwikkelen voor 2,50 euro bij de plaatselijke fotograaf. Maar zwart wit ontwikkel ik altijd zelf dit is ongeveer 30 minuten werk .. goedkoper en je kan de film nog bewerken door langer / korter of met andere ontwikkelaar te ontwikkelen.

dia of kleur is te duur en te ongezond imho om zelf te doen.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:05
Het is echt niet zo moeilijk om zelf kleur te ontwikkelen. Kijk anders eens hier: http://www.fotoapparatuur.nl/Articles/ReinierDeVlaam1.asp

Ook een leuk forum trouwens.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Da's inderdaad een leuk forum ja. ;) Dat stukje van Reinier wat je aanhaalt, da's dezelfde persoon die mij een introotje heeft gegeven in zelf kleurnegatieven (C41) ontwikkelen. Moeilijk is het niet, en duur ook niet. Oftewel, alweer 2 verhaaltjes de wereld uit. :) Het is redelijk temperatuur-kritisch, maar je hebt voldoende speelruimte. Dat is een ander verhaal bij dia (E6), waar de marge iets van 0,25 graad Celcius is (rond de 38 graden). Toch ga ik me daar binnenkort ook eens aan wagen.

Een tijdje terug heb ik hier ook een topicje geopend over het zelf ontwikkelen van kleurennegatieven. Daar staat wat in qua informatie. Van Amaloco (Nederlandse fabrikant) kun je goede kitjes voor C-41 kopen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 17:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Breng zelf met de nodige regelmaat een negatief rol naar de Hema om alleen te ontwikkelen. Geen probleem, ze knippen de film dan ook niet, zodat ik ze zelf in repen van 6 kan knippen en die passen in de negatief-scanner.

Wel zijn ze matiger ontwikkeld dan bv. dia-films, dus dan moet je veel kleurcorrigeren omdat er een kleurwaas op zit.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43
Dat was dikke pret he Hillie ;)

Als je genoeg tijd hebt, zeker doen! :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Jep E6 moet toch eens een keertje gebeuren. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1