Probleem met laptop autovoeding

Pagina: 1
Acties:

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Ik heb een laptopvoeding gekocht voor in de auto, deze om precies te zijn. Nu heb ik het voltage dmv de bijgeleverde blokjes en de polairiteit goed ingesteld, maar nu is om een duistere reden het zekeringetje van de voeding gesmolten. Geen ramp, want die zijn overal te krijgen, maar ik zou graag de oorzaak achterhalen.
M'n laptop is volgens de onderkant 19v 2.64A
Op de voeding staat dat het maximale amperage bij 19v 2.7A is. Dit zou dus in theorie geen problemen moeten geven.
Hij smolt door toen hij aangesloten was op m'n laptop eneen beetje aan de autoplug zat te rommelen omdat hij niet helemaal lekker bleef zitten.
De motor van de auto stond uit.
Ik heb geen ID wat de oorzaak is, maar ik heb geen zin om op een rit 10x een zekering te verwisselen.

Iemand een ID waar het fout zit/wat ik fout doe?

[ Voor 4% gewijzigd door PeterEs op 21-07-2004 20:00 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je de polariteit verwisseld met draadjes? Weet je zeker dat je niet ergens kortsluiting maakt?

Smelt de zekering de hele tijd door?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• PeterEs
ik weet zeker dat de polariteit goed zit, ik heb op de beschrijving gekeken en ook nog eens een keer m'n gewone adapter gemeten en vergeleken met de autoadapter. Of ie steeds doorsmelt kan ik niet zeggen, ik heb (had) maar 1 zekering, ik ga morgen ff een pakje kopen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
Misschien dat doordat je motor uit stond, en dus de accu niet bijgeladen wordt door de dynamo, de spanning van de accu aan de lage kant is. Als nu de voeding, zoals het bij jou lijkt, qua capaciteit niet echt ruim bemeten is, deze door de lage ingangsspanning meer stroom strekt dan normaal om je laptop van de nodige prik te voorzien ga je misschien net over het randje.

• PeterEs
hoe bedoel je presies? dat de accu van de auto niet genoeg vermogen heeft om m'n laptop te voorzien in z'n behoeften?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
De auto-accu heeft capaciteit zat, maar als de accu niet bijgeladen wordt zal de spanning lager zijn (zeg ruim 12 V) dan met een draaiende motor (bijna 14 V). De ingangsspanning van de voeding wordt door een schakeling omhoog gebracht naar de benodigde 19 V voor de laptop. Als nu de ingangsspanning laag is, zal de voeding een hogere stroomsterkte nodig hebben om de juiste uitgangsspanning en stroomsterkte te bewerk stelligen. Misschien dat deze dan zo hoog wordt dat de zekering door slaat. Dit is maar een theorie hoor, maar viel me op dat je voeding behoorlijk krap bemeten is voor je laptop, een beetje (meer) marge zou geen kwaad kunnen denk ik.

• PeterEs
ok, de adapter heb ik nu al dus daar kan ik niets meer an veranderen. Ik vind het wel een beetje raar, als je stopt om te tanken zou die toch gewoon aan moeten blijven? anders is het een onhandig ding. Maar ik zal het morgen ook eens vragen bij een autospeciaalzaak.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:27
Nielson schreef op 21 juli 2004 @ 20:31:
De auto-accu heeft capaciteit zat, maar als de accu niet bijgeladen wordt zal de spanning lager zijn (zeg ruim 12 V) dan met een draaiende motor (bijna 14 V). De ingangsspanning van de voeding wordt door een schakeling omhoog gebracht naar de benodigde 19 V voor de laptop. Als nu de ingangsspanning laag is, zal de voeding een hogere stroomsterkte nodig hebben om de juiste uitgangsspanning en stroomsterkte te bewerk stelligen. Misschien dat deze dan zo hoog wordt dat de zekering door slaat. Dit is maar een theorie hoor, maar viel me op dat je voeding behoorlijk krap bemeten is voor je laptop, een beetje (meer) marge zou geen kwaad kunnen denk ik.
Was mijn idee ook...

Kortom: een iets zwaardere zekering erin zetten. Je belast je ding dan wel iets over, maar goed, tanken doe je ook geen uren achter elkaar, en die 5min overbelasting moet ie kunnen hebben

Feit blijft wel dat t idd erg krap bemeten is ;)
Pagina: 1