Toon posts:

Wake-On-Lan

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een netwek tussen 2 computers zonder externe apparaten (hub, switch,...) en ik zou willen maken als ik mijn pc boven aanleg dat de pc beneden ook opstart omdat daar de internet verbinding ligt
hoe kan ik maken dat wake-on-lan wordt geactiveerd, ik heb gezocht op internet en wake-on-lan is op mijn pc ingeschakeld maar op de andere pc vind ik het niet (verschillende bios) die pc zit met een on-board netwerkkaart. mss heeft het er ook mee te maken dat ik telkens het bericht krijg van u kunt nu de pc uitschakelen op mijn pc boven. ik vind geen bios functie om dit uit te schakelen.

hopelijk kunnen jullie mij helpen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

is het niet veel handiger (en energiezuiniger) om een routertje te kopen? voor 3/4 tientjes heb je er 1, en het energieverbruik is stukken minder dan PC laten draaien om internet door te geven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

speccies?

WOL heeft idd met je powermanagement te maken, een pc die helemaal wordt uitgezet (met dus alleen een check op de pwr_on) ondersteunt geen WOL.

maargoed, dat zou toch echt in de handleiding van je mobo moeten staan.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe oud is die PC dan? Redelijk oud denk ik als je dat scherm van uitschakelen nog krijgt.. Grote kans dan ook dat er helemaal geen WOL op zit

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

50 euro voor een E-tech ADSL modem/router.

Maar wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Je geeft daarover totaal geen info over in je verhaal.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 23:34

Sa1

http://www.gammadyne.com/cmdline.htm#wol

gewoon wol.exe zoeken op google :), je weet dat je daar je mac adres moet invullen achter he?

iig der staat een uitleg bij

Verwijderd

Topicstarter
ja ok, het is een tamelijk oude pc p2 266, die wake on lan wordt wel ondersteund want de optie is terug te vinden in de bios, van mijn p4 met onboard netwerkkaart niet. Bij powermangagment in de bios is niet veel terug te vinden volgen mij natuurlijk.

Verwijderd

maar post eens specs dan.

en wat zegt de handleiding van dat mobo?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 19:33:
ja ok, het is een tamelijk oude pc p2 266, die wake on lan wordt wel ondersteund want de optie is terug te vinden in de bios, van mijn p4 met onboard netwerkkaart niet. Bij powermangagment in de bios is niet veel terug te vinden volgen mij natuurlijk.
Ik zou zeggen ga eerst eens uitzoeken of je pc dat dan wel kan(mobo specs) voordat we hier verder praten, anders is het lekker zinloos.

Verwijderd

Osiris schreef op 21 juli 2004 @ 19:24:
Hoe oud is die PC dan? Redelijk oud denk ik als je dat scherm van uitschakelen nog krijgt.. Grote kans dan ook dat er helemaal geen WOL op zit
dat noemen ze een AT :)

maar als het een AT voeding is, is het dan uberhaupt mogelijk om em wake on lan te geven?! lijkt me sterk eigenlijk, niet zoveel ervaring met AT en power management.

Zit er wel een wol aansluitinkje op het mobo, zo ja, dan is het misschien mogelijk om een Realtek 8139C kaartje aan te sluiten met WOL?

verder ooit een x wol aangezet, vond het persoonlijk minder handig dan de pc aan te zetten. (pc aanzetten ging sneller, omdat in die tijd ook mijn pc kon booten.)

de ervaring dat ik geen wol gebruik is dat hij bij ook reageerde op een broadcast..... (waarom dat gebeurde? geen idee.)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

WOL hoeft alleen door de aan te zetten PC ondersteunt te worden. Als je WOL op de PC inschakeld (in bios dus) moet je vervolgens met de andere PC het "magik packet" versturen. Dit verschilt een beetje per netwerkkaart wat dat precies moet zijn. Meestal is het packet (broadcast) met een aantal keren het MACadres van de aan te zetten PC erin. Er zijn wel guides voor te vinden (zowel op GOT als met google).

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Luxx schreef op 21 juli 2004 @ 19:38:
WOL hoeft alleen door de aan te zetten PC ondersteunt te worden. Als je WOL op de PC inschakeld (in bios dus) moet je vervolgens met de andere PC het "magik packet" versturen. Dit verschilt een beetje per netwerkkaart wat dat precies moet zijn. Meestal is het packet (broadcast) met een aantal keren het MACadres van de aan te zetten PC erin. Er zijn wel guides voor te vinden (zowel op GOT als met google).
jah maar de PC moet wel in staat zijn zichzelf in te schakelen ;)
als je geen ATX systeem hebt, is het onmogelijk. ATX geeft zelfs als de PC uit staat een beetje stroom aan het moederbord. dat beetje stroom word o.a. gebruikt om de powerknop te monitoren en de netwerkkaart in een halfactieve stand te houden.

een AT systeem werkt gewoon doormiddel van het onderbreken van de 220V~.
als het systeem uit staat is er geen stroompje voor monitoring doeleinden

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 21-07-2004 19:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Luxx schreef op 21 juli 2004 @ 19:38:
dat verklaart ook direct waarom ie bij mij op een broadcast aanging :)

Verwijderd

Topicstarter
dit zou mijn moederbord zijn volgens pc wizard 2004.

General Information :
Product : SE440BX
Version : AA703652-405
Serial Number : IMSE82100562

Chassis Information :
Manufacturer : Unspecified
Type : Unspecified
Version : Unspecified
Serial Number : Unspecified
Asset : Unspecified

On-Board Device Information :
Device : AUDIO (Sound)
Device : AUDIO (Sound)

Slots Information :
Slot ISA : (16-bit) 3.3v
Slot ISA : (16-bit) 3.3v
Slot PCI : (16-bit) 3.3v
Slot PCI : (32-bit) 3.3v

External Connectors :
Serial 16550A Compatible : DB-9 male
Serial 16550A Compatible : DB-9 male
Parallel ECP/EPP : DB25 female
Keyboard : PS/2
Mouse : PS/2

Internal Connectors :
J8K1 : On Board Floppy
J8G1 : On Board IDE
J7G1 : On Board IDE

System Configuration Options :
Option #1 : This is OEM string 1
Option #2 : This is OEM string 2
Option #3 : This is OEM string 3

veel versta ik er niet van maar mss dat jullie mij er iets van kunnen uitleggen als het mogleijk is of niet

ook van de power status

ACPI Information :
ID : PTLTD
Revision : 1.0

Configuration :
Mode : Thuis/kantoor
Sleep state : After 0 mn.
Monitor sleep mode : After 20 mn.
Hard drives stop : After 0 mn.

Features :
Power ON/OFF switch : No
Sleep mode switch : Yes
Wake-up function : No
DIM video function : No
APM Bios : No
UPS supply : No
Thermal control : No
Sleep level S1 : No
Sleep level S2 : No
Sleep level S3 : Yes
Sleep level S4 : No
Sleep level S5 : No
Switch power off : No
Sleep state : No
Advanced sleep mode : No

sorry, ik ken hier niets van, hopelijk jullie wel

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
Bij Features staat:
Wake-up function : No

Dus hij ondersteund het niet.

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx, en weet je soms als ik dat kan vermijden dat ik na het afsluiten nog eens de knop moet indrukken?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
Kan ook niet omdat je een AT voeding hebt.
Dit kan alleen maar doormiddel van een ATX voeding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 21:13:
ok tnx, en weet je soms als ik dat kan vermijden dat ik na het afsluiten nog eens de knop moet indrukken?
als het vaste tijden zijn een tijdklok :) :+

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 22:14 . Reden: typefout ]

Verwijderd

Of zo'n draadloze Aan/Uit schakelaar van de bouwmarkt :*)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08

Korakal

Up up up!

Over WOL is genoeg te vinden mbv de search/google; in combinatie met de handleiding van je mobo moet je daar best uit kunnen komen.

Een beetje eigen initiatief is wel gewenst, zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.