Toon posts:

P3 zonder CPU cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met het draaien van een P3 _zonder_ CPU cooler?

Die van mij (de fan) heeft het net begeven, en omdat ik geen vervanging bij de hand heb, heb ik de fan van de cartridge gehaald zodat alleen de stock heatsink overblijft. In de zijkant van mijn kast heb ik een fan uit een voeding gemonteerd die recht op de CPU blaast.

En het lijkt er nu op alsof dit een veel betere cooling is dan de standaard Intel stofvanger, want de CPU blijft nu consequent koeler dan mijn hand. :? Nogal onverwacht resultaat, en ik vraag me dan nu ook af of de Alpha P3125S cooler die ik ter vervanging wilde gaan kopen nog wel een verbetering zal zijn.

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb eigenlijk nooit iets gelezen over het draaien zonder CPU fan. Aan de ander kant lijkt me wild dat ik de eerste ben...

Verwijderd

doe het zeker niet zonder enige koeling want dat had ik ook gedaan en toen verbrande ik me bijna en hij begon een beetje te stinken

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je draait dus toch nog met een beetje een windvlaag er tegen aan zeg maar en dat moet inderdaad wel voldoende zijn. bij recente dell modellen wordt ook geen gebruik gemaakt van een cpu fan, maar er zit een kapje over de heatsink van de cpu heen die naar de fan van de voeding gaat. als dell dit genoeg vind dan moet het genoeg zijn.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zich moet het kunnen. Intel processors worden niet zo erg warm (t/m 733).
Met een amd zou ik het echter nooit proberen.

btw, je bent zeker niet de eerste. Alle motorola (apple) procesors werken zonder koeling.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Maar dit is precies wat ik me ook wel eens afvraag. De standaard casefans 80x80 mm blazen toch veel harder dan de meeste CPU-fans? Waarom doet men die niet op zijn/haar CPU?

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Omdat dit een beetje geluidsoverlast geeft. Dan moet je een ontheffing van de hinderwet hebben om je compu aan te mogen zetten. Een heatsink alleen is denk ik genoeg bij een p3 om hem niet dood te laten gaan (dus minder dan 70 a 80 graden te laten draaien.)Daarboven zou het wel eens een probleem kunnen worden. Als jij er een fan op hebt die er toch wat lucht vandaan zuigt lijkt het me prima. Je hebt verder niets aan de opstelling gewijzigd, geen andere temp.sensor, geen ander meetproggie etc etc? dan zijn de resultaten betrouwbaar genoeg, misschien niet absoluut maar ten opzichte van de vorige metingen zeker prima. Geen probleem lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies mannen. Het lijkt eigenlijk allemaal perfekt te werken. Heb wat testen gedaan en uiteindelijk een uurtje UT. Ik heb geen temp sensor op de CPU dus verwacht hier geen wetenschappelijk verhaal, maar ik denk dat hij uiteindelijk een graad of 40 was, iets warmer dan mijn hand. Met de stock fan werd hij stukken warmer (je trok je hand terug). Het is overigens een oude 450 op 600. Ik denk dat ik het zo maar laat, er is niet echt een reden om dit te veranderen.

Verwijderd

toen mijn fannetje, van een p3 450, ermee kapte crashte de boel. Toen ik na meerdere crashes ging onderzoeken wat het was heb ik mijn fikken verbrand aan de heatsink :(

Het lijkt me dus niet goed om zonder fan te draaien. Bij mij doet ie dat dus niet eens...

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Toen ik nog een pentium 133@166 had, kwam er een keer een kabel in de fan, waardoor Windows Crashte... Ik brandde toen echt mijn vingers aan de heatsink...

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt natuurlijk wel een of andere vorm van koeling nodig, dat zal denk ik niemand tegenspreken. Er lijken alleen ook hier meer wegen naar Rome te leiden. En 1 weg lijkt een 8cm fan in de zijkant van de kast te zijn, die op 5cm afstand vet wind op de ribben van de CPU blaast... :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
Op maandag 25 december 2000 16:59 schreef smvs het volgende:
je draait dus toch nog met een beetje een windvlaag er tegen aan zeg maar en dat moet inderdaad wel voldoende zijn. bij recente dell modellen wordt ook geen gebruik gemaakt van een cpu fan, maar er zit een kapje over de heatsink van de cpu heen die naar de fan van de voeding gaat. als dell dit genoeg vind dan moet het genoeg zijn.
Siemens doet dit ook!
Pagina: 1