[php] for loop binnen een if statement en daarbinnen een if

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb een if else statement die binnen een loop valt, deze werkt ok! NU hebh ik binnen een if statement een nieuwe loop zoals onderstaande. In de eerste loop heb ik als terugave per if $ret = $ret .

Als ik zoiets bij onderstaande wil toepassen werkt dit niet en krijg ik allemaal vage info, geen errors maar gewoon fout gedisplayed. Hoe kan ik van deze loop 1 variabele terugkrijgen. DUs bijvoorbeeld alineas. die ik dan binnen de if waar de loop in staat weer kan toepassen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
for ($b=0; $b < 9; $b++)
{
    $cel = $b+11;
    if ($b==0)
    {
        if (array_key_exists('DATA' ,$xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][$cel]))
        {
            $alinea = $xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][$cel]['DATA'][0]['VALUE'];
            $karakters = utf8_decode($alinea);
            $alineas = $alineas . "$karakters";
            echo $karakters;
        }
        else
        {
            $alineas = $alineas . "";
        }
    }
    else
    {
        if (array_key_exists('DATA' ,$xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][$cel]))
        {
            $alinea = $xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][$cel]['DATA'][0]['VALUE'];
            $alineas = $alineas . "<br><br>$karakters";
            echo $karakters;
        }
        else
        {
        }
    }
}

.modbreak: ik heb even de layoutverneuking gefixed ;)

[ Voor 61% gewijzigd door .oisyn op 21-07-2004 19:07 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Misschien handig als je wat boeken over programmeren in het algemeen gaat lezen. Wat denk je bijvoorbeeld dat dit doet?
PHP:
1

"Ja, pak de variabele alinea en plak daar niks achteraan." .. :/

Bovendien kan ik uit je topicstart niet opmaken waar je nou heen wil; wat concreet je vraag is. Kun je wat duidelijker zijn?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik snap er ook niets van. Misschien kun je even de code van de buitenste loop ook even posten? En het teruggeven van variabelen uit loops :? Als je gewoon een variabele aanmaakt in een loop is ie daarbuiten natuurlijk ook nog beschikbaar

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Probeer dit eens, de werking is hetzelfde (als het goed is :P), maar wellicht zie je nu wat je fout doet.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
for ($b=0; $b < 9; $b++)
{
    $cel = $b+11;
    {
        echo $karakters;

if ($b==0)
        {
            $alineas = $alineas . "<br><br>";
        }
    }
}

[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 21-07-2004 19:21 . Reden: Nog iets korter... ]

Koop al mijn ads!

• BSeB
de complete code:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
function lol($kleur, $domein, $xml)
{
         $ROW = count($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW']);
         $ret = "";
         $alineas = "";
         for ($i=1 ; $i < $ROW; $i++)
         {
             $domeinnummer = $xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][1]['DATA'][0]['VALUE'];
                 if ($domeinnummer==$domein)
                 {
                         $kleuren = $kleur+3;

if (array_key_exists('DATA' ,$xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][$kleuren]))
                             {

$kleurtje =  $xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][$kleuren]['DATA'][0]['VALUE'];
                                      if ($kleurtje=="*")
                                      {
                                           $lolnummer = utf8_decode($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][0]['DATA'][0]['VALUE']);
                                           $lolnaam = utf8_decode($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][2]['DATA'][0]['VALUE']);
                                           $lolplaatje = utf8_decode($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][7]['DATA'][0]['VALUE']);
                                           $lolschenkadvies = utf8_decode($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][8]['DATA'][0]['VALUE']);
                                           $loldrinkadvies = utf8_decode($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][9]['DATA'][0]['VALUE']);
                                           $lolprijs = utf8_decode($xml['WORKBOOK'][0]['WORKSHEET'][2]['TABLE'][0]['ROW'][$i]['CELL'][10]['DATA'][0]['VALUE']);
                                           $lolkleur = $kleur;

for ($b=0; $b < 9; $b++)
                                                 {
                                                 $cel = $b+11;
                                                         if ($b==0)
                                                              {
                                                                    {
                                                                            echo $karakters;
                                                                    }
                                                                    else
                                                                    {
                                                                    }
                                                              }
                                                         else
                                                              {
                                                                    {
                                                                            echo $karakters;
                                                                    }
                                                                    else
                                                                    {
                                                                    }
                                                        }

}
                                           $lolalinea = "blaat";

$ret = $ret . "<tr>
                                                            <td height=\"10\"><hr></td>
                                                          </tr>
                                                          <tr>
                                                            <td height=\"10\">&nbsp;</td>
                                                          </tr>
                                                          <tr>
                                                            <td>$lolnaam</td>
                                                          </tr>
                                                          <tr>
                                                          </tr>
                                                          <tr> 
                                                            <td>$lolplaatje</td>
                                                          </tr> 
                                                          <tr> 
                                                            <td>$lolnummer</td>
                                                          </tr> 
                                                          <tr>
                                                          </tr>
                                                          <tr> 
                                                            <td>$lolalinea</td>
                                                          </tr> 
                                                          <tr>
                                                          </tr>
                                                          <tr> 
                                                            <td><table width=\"450\"  border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">
                                                                <tr> 
                                                                  <td width=\"30\">$lolkleur</td>
                                                                  <td><table border=\"0\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" >
                                                                      <tr> 
                                                                        <td width=\"105\">Schenkadvies:</td> 
                                                                        <td>$lolschenkadvies</td>
                                                                      </tr> 
                                                                      <tr>
                                                                        <td>Drinkadvies:</td> 
                                                                        <td>$loldrinkadvies</td>
                                                                      </tr> 
                                                                      <tr> 
                                                                        <td>Prijs:</td> 
                                                                        <td>$lolprijs</td>
                                                                      </tr> 
                                                                    </table></td> 
                                                                </tr> 
                                                              </table></td> 
                                                          </tr>";
                                  }
                                      else
                                      {
                                            $ret = $ret . "";
                                      }
                             }

else
                             {
                                      $leeg = "";
                                      $ret = $ret . $leeg;
                             }
                 }
                 else
                 {
                    $ret = $ret . "";
                 }
         }

return $ret;
}

Misschien dat het nu iets duidelijker word

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
                                      else 
                                      { 
                                            $ret = $ret . ""; 
                                      } 
                             } 

else 
                             { 
                                       $leeg = ""; 
                                      $ret = $ret . $leeg; 
                             } 
                 } 
                 else 
                 { 
                     $ret = $ret . ""; 
                 }

Mijn vraag aan jou: waarom in hemelsnaam? :?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BSeB schreef op 21 juli 2004 @ 19:48:
de complete code:

PHP:
1
//veel regels code

Misschien dat het nu iets duidelijker word
Ik denk dat het pas duidelijk wordt op het moment dat je zegt wat je wil doen, want ik denk niet dat veel mensen zin hebben om 130 regels code door te lezen, om vervolgens maar te raden waar jij naartoe wil. :)

• Room42
  • Niet online
Maar waar slaat iets als dit nou toch op:
PHP:
1
2
    $leeg = "";
    $ret = $ret . $leeg;
Dat is toch hetzelfde als $ret = $ret; ? :? :? :?

Schiet mij maar lek!

EDIT: LOL zoals je ziet roept het meer vragen op dan het beantwoordt :+

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 21-07-2004 20:00 ]

Koop al mijn ads!

• BSeB
ok ik heb een array, van een "excel" blad die is opgeslagen als xml. Door een parser krijg ik dus een grote array. Op elke rij in deze excel blad staan gegevens en als laatste kolommen staat er een beschrijving aangezien er niet met enters of harde returns gewerkt kan worden in excell moet elke alinea in een aparte cel worden getypt zo kan het dus zijn dat cel c2 tot en met f2 alinea's bevatten. Deze wil ik door midden van deze loop ophalen en dmv de <br><br> als alinea's laten weergeven. Alleen zijn er selectie criteria zoals kleur en domein. Dat zijn de eerste "hoofd ifs" hierna als dit voldaan is dan moet de loop komen en in die loop is een if van toapssing omdat een cel ook leeg kan zijn en daarom moet er getest worden of dat de cel wel vol is en zoniet dan moet die "" teruggeven. Is er een waarde dan moet die waarde teruggegeven worden. Maar deze moet binnen de if statement blijven en mag niet meegevenomen worden in de "hoofd" ifs.

Beetje duidelijker?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BSeB schreef op 21 juli 2004 @ 20:03:
ok ik heb een array, van een "excel" blad die is opgeslagen als xml. Door een parser krijg ik dus een grote array. Op elke rij in deze excel blad staan gegevens en als laatste kolommen staat er een beschrijving aangezien er niet met enters of harde returns gewerkt kan worden in excell moet elke alinea in een aparte cel worden getypt zo kan het dus zijn dat cel c2 tot en met f2 alinea's bevatten. Deze wil ik door midden van deze loop ophalen en dmv de <br><br> als alinea's laten weergeven. Alleen zijn er selectie criteria zoals kleur en domein. Dat zijn de eerste "hoofd ifs" hierna als dit voldaan is dan moet de loop komen en in die loop is een if van toapssing omdat een cel ook leeg kan zijn en daarom moet er getest worden of dat de cel wel vol is en zoniet dan moet die "" teruggeven. Is er een waarde dan moet die waarde teruggegeven worden. Maar deze moet binnen de if statement blijven en mag niet meegevenomen worden in de "hoofd" ifs.

Beetje duidelijker?
Als ik dat zo lees zijn er een paar dingen die mij te binnen schieten.
• Ten eerste heb je een paragraph (letterlijk: alinea) tag in html, namelijk <p>. Gebruik die dan liever ook. :)
• Om XML te parsen heb je in PHP vaste routines, kijk hier maar eens.
• Als iets niet met de XML routines lukt, dan kun je misschien wat met regular expressions.

• BSeB
Hehehehe, alles lukt wel, dat van xml enzo is allemaal af. De loop werkt ook, alleen kan ik alleen binnen de if en loop echo doen. Terwijl ik dus juist de uitkomt van de loop BUITEN de loop nog wil gebruiken

Verwijderd

Dan moet je 'm ergens in een variabele stoppen hè. Wat zie je trouwens als "uitkomst" ?

Twee opmerkingen over je code:
  • Waarom moet je zo godsallememachies ver inspringen? Vervang die tabs ff door spaties voordat je je code post ofzo... of pleur 'm anders in een pastebin, maar niet in de thread.
  • Waarom heb je allemaal statements die niks doen in je code staan? Is dit het resultaat na veel aan de code te hacken, weghalen en weer terugzetten? Of heb je het zomaar van iemand anders gecopy/paste? Ik heb in elk geval niet het idee dat je veel moeite aan je code besteed hebt, en daarvan krijg ik niet echt veel zin je te helpen... (en ik denk velen met mij).

• BSeB
Ik ben al ongeveer 2 dagen aan het proberen er zelf uit te komen. En inderdaad dit is het resultaat van veel proberen en weer verwijderen. Met wijnig beginnen en steeds wat erbij schrijven.

Aan deze code is niks gejat en allemaal van mijn hand. Het is maar dat je het weet }) .

Ik moet inderdaad een variable teruggeven en dat probeer ik dus ook alleen krijg ik dat niet goed voor elkaar. Daarom post ik dus ook deze vraag hier.

Edit:

Ik schrijf de PHP in Context editor. Die maakt zelf de tabs. Ik kan wel wat instellen maar voor andere programma's ben ik altijd een en al oor. Dus mochtr je aanraders hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door BSeB op 21-07-2004 20:28 ]

Verwijderd

In elke vadsoenlijke editor kun je tabs of spaties, en de grootte van inspringen instellen. Ik kan me niet voorstellen dat dat in jouw editor niet zou kunnen.

En hoe bouw je een resultaat op in een lusje? :?

PHP:
1
2
3
4
5
$sum = 0;
for ($i = 1; $i < 10; $i++) {
  $sum += $i;
}
echo $sum;

Je doet dit altijd in twee of drie stappen.

1. Initialiseren; zet een variabele die je gaat gebruiken om je doel te vergaren op een beginwaarde. Vaak is dit 0 als 't om een getal gaat of een lege string als je iets met strings gaat doen, maar dat hoeft niet. 't Hangt maar net van de toepassing af. In dit voorbeeld bereken ik een som, en de som begint dus op 0.

2. Aanpassen; in elke stap van de lus pas je de waarde aan, wat een steentje bijdraagt aan het eindresultaat. Hoe je dat precies doet, hangt weer helemaal van je toepassing af. In dit voorbeeld bereken ik een som, en er wordt in elke stap iets bij de som opgeteld.

3. Post-processing; hoeft niet altijd, en soms is het gewoon het afbeelden van het resultaat. Dat wordt hier ook gedaan, en de som van de getallen van 1 t/m 9 wordt afgebeeld.

Dit lijkt misschien een heel simplistisch voorbeeld, maar dezelfde stappen kom je bij zo'n beetje elke lusbewerking tegen. Dus dit pas je zelf ook toe.

Wil je de alinea's? Begin dan met een lege string; itereer over alle "whatevers" die een alinea kunnen bevatten. Als je een alinea tegenkomt plak je die achter de string die je aan het verzamelen bent. Als je dan aan het eind van de lus bent gekomen heb je alle alinea's in een string staan.

• BSeB
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<?
for ($b=0; $b < 9; $b++) 
{ 
  $cel = $b+11; 
  if ($b==0) 
  { 
    { 
      echo $karakters; 
    } 
    else 
    { 
    } 
  } 
  else 
  { 
    { 
      echo $karakters; 
    } 
    else 
    { 
    } 
  } 
} 
$lolalinea = $alineas;
?> 

Het is dus de bedoeling dat ik zoiets krijg. Zoals je ziet heb ik nu IN de IF statement een echo staan die geeft nu rechtstreeks de juiste waarde door het enigste wat ik wil wil dat deze waarde door word gegeven aan de $lolalinea (welke dan dus alle alinea's moet bevatten). Ik heb al vaker hiermee gewerkt alleen dan waren alle subs met elkaar verbonden en was elke uitkomst met elkaar verbonden en dat is hier niet, omdat de uitkomst van dit gebruikt word in 1 uf en niet in meerdere

edit:

excuus voor de tabs, ik zal ze in het vervolg instellen op 2 spaties.

[ Voor 54% gewijzigd door BSeB op 21-07-2004 20:54 ]

Verwijderd

Ik geef het op.

De code is weer es niet te lezen.
Je $lolalinea variabele is niet geïnitialiseerd (tsk).
En, dit is misschien nog wel een begrijpelijke fout, als je een string aan 't opbouwen bent moet je wel iets aan de string toevoegen en 'm niet vervangen. $lolalinea .= $alineas dus.
Oh, en ik begreep de begeleidende tekst niet echt.

Edit: wel je post editen om excuses toe te voegen maar niet om de fout aan te passen? 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 20:46 ]

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Als een else block niets doet, kun je 'm gewoon weglaten hoor ;)

• BSeB
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 20:45:
Ik geef het op.

De code is weer es niet te lezen.
Je $lolalinea variabele is niet geïnitialiseerd (tsk).
En, dit is misschien nog wel een begrijpelijke fout, als je een string aan 't opbouwen bent moet je wel iets aan de string toevoegen en 'm niet vervangen. $lolalinea .= $alineas dus.
Oh, en ik begreep de begeleidende tekst niet echt.

Edit: wel je post editen om excuses toe te voegen maar niet om de fout aan te passen? 8)7
Ik heb de code aangepast, ik wil niet dat mensen niet helpen omdat de code onoverzichtelijk is. Ik kom immers om hulp dus heb het even veranderd.

Verwijderd

Ik zie nog iets... ehmm... "aparts", zullen we 't maar noemen:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
for ($b=0; $b < 9; $b++) 
{ 
  $cel = $b+11; 
  if ($b==0) 
  { 
    // ... dingen ...
   }
}

Zonder vervelend te willen zijn... je doet toch niet maar wat hè?

Ik heb namelijk wel zo iemand gekend... als er iets niet werkte, dan ging hij als een dolle dingen aanpassen om te kijken of het dan wel werkte. En dan net zo lang op het toetsenbord blijven kloppen tot het weer werkt. Nou heb ik wel eens gehoord dat als je een oneindig aantal apen achter een oneindig stel typmachines zet en ze oneindig lang laat werken, dat ze dan de volledige werken van William Shakespeare zullen produceren.

Maar aangezien ik niet denk dat jij oneindige tijd hebt zou ik willen voorstellen dat je eerst even rustig nadenkt voordat je begint te programmeren (of überhaupt iets verandert).

Sorry dat ik zo negatief overkom. Ik wil niet zeggen dat programmeren gereserveerd is voor een kleine elite (alles behalve, zelfs), maar je zult er toch wel even rustig en ordelijk voor na moeten denken.

Dus doe dat eens, en kijk eens wat je er dan van bakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 21:07 ]

• Room42
  • Niet online
Kijk nou nog ff naar mijn code, dat doet hetzelfde maar is de helft zo lang, en doet geen dubbele dingen, waar jouw code zelfs iets uitvoert zonder iets te doen!

hier

Saiya_Jin_Vegeta, we vragen je allemaal uit de grond van ons hart (ik tenminste):
Waarom heb je die non-code als $alineas = $alineas . ""; in je script staan? Leg het ons uit! Wellicht dat wij dan opeens het licht zien!
Echt niet om flauw te doen, maar ik begrijp het gewoon écht niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 21-07-2004 21:13 ]

Koop al mijn ads!

Verwijderd

Trouwens, nog iets, je kan wèl newlines (harde returns?) in Excel gebruiken.

Namelijk door bij het editen van een cel op Alt-Enter te duwen.

Tis maar dat je het weet.

• BSeB
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 21:17:
Trouwens, nog iets, je kan wèl newlines (harde returns?) in Excel gebruiken.

Namelijk door bij het editen van een cel op Alt-Enter te duwen.

Tis maar dat je het weet.
U bent mijn held _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat is namelijk makkelijker, nu kan ik gewoon een database gebruiken en daar een excel/xml uit laten persen. Wat meteen weer makkelijker is voor de toekomst omdat ik uiteindelijk een sql databse server wil gebruiken alleen die nu nog nog tot mijn beschikking heb.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 21:05:
Nou heb ik wel eens gehoord dat als je een oneindig aantal apen achter een oneindig stel typmachines zet en ze oneindig lang laat werken, dat ze dan de volledige werken van William Shakespeare zullen produceren.
Nou ja het is meer dat als je idd een oneindig aantal apen een typmachine zou geven, een van hen de werken van shakespeare zou reproduceren. ;)

Maar goed, deze topic gaat nergens meer over. Ik gooi 'm maar op slot, want zo komen we nergens. De topicstarter heeft duidelijk geen ervaring met programmeren. Daar is niets mis mee, maar dan is GoT wellicht niet het juiste forum om je vraag te stellen. Kijk bijvoorbeeld eens op beginnersweb of het forum van computer totaal, die zijn meer bedoeld voor de beginnende mensen dan GoT dat is :)

En OneOfBorg, het is soms inderdaad een beetje irritant als mensen maar wat raak lijken te prutsen of maar niet willen begrijpen wat je bedoelt, maar probeer iig een beetje redelijk over te komen, of kies ervoor om de draad maar gewoon links te laten liggen ;)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.