Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Tor afzagen

Pagina: 1
Acties:

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik heb een LCD schermpje met een extra printje erachter geschroeft die direct voor de spanningsregeling e.d. zorgt. Het wil nu dat ik het hele ding in mijn MP3Deck wil bouwen maar dat het door twee transistoren (spanningsregelaars met TO218/TO220 behuizing) net niet past.

TO218: (TO220 lijkt er veel op :P gaat om het idee)
Afbeeldingslocatie: http://www.vekoy.com/images/TO218.gif

Nu vroeg ik me af af ik de bovenkant er vanaf kan zagen (het metalen deel met het schroefgat dus). Ik weet dat dit natuurlijk minder koeling verzorgt, maar daarvoor wilde ik een stuk koper "horizontaal" bevestigen.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://aspex.bigasp.net/small/tor.gif

Is dat mogelijk? of is het totaal af te raden? Ik kan niet goed bij de onderkant van de print om eraan te kunnen solderen :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Wat verbruikt dat lcdtje ?? en van welke spanning ga he naar welke spanning ?

Repareren doe je zo.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik weet niet hoe warm hij precies wordt, maar ik denk dat je dat bovenste stukje er best af kan zagen. Desnoods plak je er een klein heatsinkje achterop.

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Kwaad zal het niet kunnen, bevestig het koper wel goed, anders zal hij regelmatig uitvallen. Probeer maar eens.
Groeten Ives

• Aspje
Er zit gewoon een molex connector op het voedingsprintje. Hij zal dan wel van 12v naar 9,5v (=wat de datasheet zegt) en van 5v naar 4,2v (=voor LED, ook van datasheet). Ik heb hem een tijdje aangesloten gehad en ik voelde ze niet eens warm worden, maar ja ik wil het wel even zeker weten voordat ik even dat LCDtje sloop ;) zijn ze iets te prijzig voor :)

Verwijderd

Sommige transistors zoals bepaalde powertransistors bevatten het uiterst giftige Berillium-oxide :o

Als warmtegeleidend isolatiemateriaal, dacht ik.

In deze voedings-IC's zal het allemaal wel meevallen, maar het is toch wel verstandig om in ieder geval nooit in de behuizing zelf te zagen.

Het lipje eraf zagen kan geen kwaad. Hoogstens zal het IC te heet worden :)

Verwijderd

Kan je dat ding niet los solderen om vervolgens de pinnetjes om te buigen, of te verlengen en dat ding horizntaal weer te monteren ?

• Aspje
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 18:02:
Kan je dat ding niet los solderen om vervolgens de pinnetjes om te buigen, of te verlengen en dat ding horizntaal weer te monteren ?
Helaas niet... ik kom onmogelijk bij de onderkant van het printje. Maar ik ga nu eens even zagen en ik post zo het resultaat :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
dan knip je hem af en verleng je hem alsnog ;)

Verwijderd

dat lipje is tevens heatsink dus het kan wel maar dan moet je een andere heatsink monteren...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Een TO-220 (linker afbeelding) zonder tab en met SMD-pootjes heet een TO-263 (rechter afbeelding). Die kun je als SMD op een printplaat solderen. Of tegen een koelvin.

Afbeeldingslocatie: http://www.semelab.co.uk/rf/images/tn_TO220.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.semelab.co.uk/rf/images/tn_TO263.jpg

• Aspje
ik heb beide torren afgeslepen met een dremel... vervolgens brande ik mijn duim aan een tor :S die was ook zo warm geworden dat ik vreesde dat ie het niet meer deed! toen ik het LCD aanzette was het beeld bijna helemaal wit :S ik schrok dus al, bleek dat door de warmte die er bij het afdremelen was ontstaan de soldeer verbinding bijna was weggesmolten!!! voortaan dus een kleine tussenpauze bij het slijpen en NIET in 1x doorgaan :P

Ik heb net het LCD een tijdje aangezet ZONDER extra koeling oid. ze blijven als ik mijn vinger erop leg nog steeds koel. ik denk (???) dat dat dan zo wel lukt toch?

Verwijderd

Ik denk dat ie pas opblaast als je projectje helemaal af is en je de kast net potdicht hebt geschoefd ......... :P

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:22

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

zo'n klein beetje metaal maakt niet veel uit, maar met dremelen moet je inderdaad uitkijken!

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
ik weet niet welk type spanningregelaar je gebruikt, maar de meeste hebben een thermische beveiliging. Dus als de regelaar te heet wordt, schakelt deze zichzelf uit. Hierdoor kan je de regelaar niet beschadigen, en het lcd zal ook geen overspanning krijgen.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Aspje schreef op 21 juli 2004 @ 20:49:
Ik heb net het LCD een tijdje aangezet ZONDER extra koeling oid. ze blijven als ik mijn vinger erop leg nog steeds koel. ik denk (???) dat dat dan zo wel lukt toch?
Mooi dan, maar ik denk dat dat meer komt omdat zo'n LCD'tje niet zo heel veel stroom trekt. Over zo'n spanningsregelaar staat niet zo'n heel grote spanningsval neem ik aan en als je een standaard 16x2 LCD hebt dan trekt die max 4 mA (uit datasheet ). Stel je een spanningsval van 5V voor, dan kom je uit op een 0,02 W. En ook voor de backlight (gewone LED neem ik aan) komt het ook niet op zeer grote vermogens, dat gaat ook rond de 0,1W zitten. Die TO-220 behuizingen toch wel zo'n 20W maximaal aankunnen. Dus die warmte moet gewoon kunnen worden afgevoerd met zo'n halve behuizing. Ik verwacht iig geen problemen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Electronical op 21-07-2004 21:16 . Reden: spanningsvallen bijgewerkt ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Verwijderd

> bleek dat door de warmte die er bij het afdremelen
> was ontstaan de soldeer verbinding bijna was weggesmolten!!!

Eeehm, dan is het onderdeeltje veel en veel te heet geworden, namelijk meer dan ca 300 graden (soldeertemperatuur). Nou is dat wel een korte tijd toegestaan want zo'n component moet natuurlijk ook wel eens gesoldeerd worden :). Maar als het te lang heeft geduurd (en 10 minuten is waarschijnlijk al te lang) , dan is het mogelijk dat-ie intussen beschadigd is. Dus dan kun je later ineens ontdekken dat het display ermee ophoudt. Of stuk gaat.

Is het mogelijk dat je de "mishandelde" componenten bij de onderdelenboer koopt en erin soldeert?

De lipjes kun je er de volgende keer beter afzagen met een metaalzaagje. Zo'n klein beugelzaagje. Een zaagje "snijdt" als het ware, dus er ontstaat weinig warmte. En als je dan die lip van het onderdeel ook nog in een bankschroef vastzet, kan-ie nooit heet worden. Of desnoods kun je hem ook vastklemmen in een grote tang.

Verwijderd

Zagen is een verspanende bewerking waarbij het materiaal eveneens erg warm kan worden.
Soldeertin dat voor electronica wordt gebruikt smelt bij ca 183 graden Celsius, dus dat valt nog mee.
Bij welke temperatuur een regelaar in de begrenzing gaat weet ik zo niet, maar een LM317 bv schakelt zijn uitgang pas af als de temperatuur ver boven de 100 graden is, dus zo'n ding kan wel wat hebben.

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
waarom niet gewoon dat ding naar achter omplooien? :X

keep trying...

Verwijderd

@exter,
nou ja...., ik zou zo'n onderdeeltje in ieder geval altijd preventief vervangen. Het kost zo weinig, dus waarom zou je een risico lopen.

200 graden is nog steeds erg veel voor een component zoals dit. Zou jij het risico willen lopen? ;)

En ik weet zeker dat het slijpschijfje van een dremel veel meer warmte genereert (door onbedoelde wrijving) dan een zaagje. :*)
Pagina: 1