Toon posts:

Ervaringen met HP-Pavilion notebooks?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg om zodra het kan (na 01-09) via een PC-project een desktop vervangend notebook aan te schaffen. Liefst met 15,4 of 17 inch scherm. Ik zal er voornamelijk thuis mee werken maar wil hem wel makkelijk kunnen verplaatsen (af-en-toe) Hierbij wil ik maximaal 1700 euro uitgeven, zodat ik er door de belasting-aftrek zelf veel hoef bij te leggen. Een van de opties voor mij zijn de relatieve nieuwe HP-Pavilions Zv-5133EA of Zv-5180EA. Daarnaast kijk ik naar de Acer Aspire-1710 serie of de Dell Inspirion 9100. Wat betreft die Acer en Dell kan ik voldoende informatie vinden op internet en in de GoT-forum entries. Wat betreft de genoemde HP's niet. Daarom de vraag of er al mensen met ervaringen zijn met die HP Pavilions of dat ze wel hebben overwegen maar om een of andere reden zijn afgevallen (in het laatste geval is de reden voor mij natuurlijk erg interressant).
Specificaties van die HPs:
HP ZV-5133 EA:
· Processor: AMD Athlon™ 64, processortechnologie PowerNow!™ technologie, processorsnelheid 3000+ (1,8-GHz) Cache Level 2 cache 1 Mb Systeembus 1600 MHz I/O
· Standaard geheugen 512 Mb Type geheugen Ondersteunt tot 2 Gb DDR-geheugenInterne vaste schijf 40-Gb (EIDE vaste schijf, ATA 100)Type optische drive Combo dvd+r/rw en cd-writer driveysteemeigenschappen
· Geheugenkaart-eenheid: Digitale kaartlezer (5-in-1) (SD, Smart Media, Memory Stick, Memory Stick Pro, Multimedia Card)
· modem: V92-compatibel modem Netwerkinterface: 10/100 LAN Ethernet geïntegreerd
· Draadloze technologie Wireless LAN 802.11b
· Externe I/O-poorten 1 VGA-poort; 3 USB 2.0 poorten; 1 IEEE-1394; 1 parallelle poort; 1 RJ-11 modemconnector; 1 RJ-45 Ethernet-connector; S-video tv-uitgang; Hoofdtelefoonuitgang, microfooningang; Kabeldockingconnector
· video-opname interface IEEE 1394 interface
· Uitbreidingsslots Een type I of type II PC card slot. CardBus-compatibel
· Display - resolutie 1280 x 800
· Video adapter 4x AGP Enhanced video met 3D-prestaties
· Interne audio 3D Sound Blaster Pro compatibel 16-bits geluid geïntegreerd
· Luidprekers en microfoon Harman/Kardon® luidsprekers
· Toetsenbord Standaard toetsenbord met 88 toetsen
· Muis/pointing device Touch-pad met aan/uit en aparte scroll op/neer zone, volume- en dempknop, 3 easy access knoppen, 1 draadloos aan/uit knop
· type voeding 120-W netadapter
· Type batterij 8-cels Lithium-Ion (Li-Ion) batterij
· Gewicht 3,65 kg Afmetingen (b x d x h) 362 x 284 x 45,6 mm
· Voorzien van XP-home
HP ZV-5180 EA:
· Processor Intel® Pentium® 4 processortechnologie Met hyperthreading-technologie processorsnelheid 3,0 GHz Cache 512Kb Level 2 cache Systeembus 800MHz
· Standaard geheugen 512 Mb Type geheugen Ondersteunt tot 2 Gb DDR-geheugenInterne vaste schijf 60-Gb (EIDE vaste schijf, ATA 100)
· type optische drive Combo dvd+r/rw en cd-writer drive
· Geheugenkaart-eenheid: Digitale kaartlezer (5-in-1) (SD, Smart Media, Memory Stick, Memory Stick Pro, Multimedia Card)
· modem V92-compatibel modem
· Netwerkinterface 10/100 LAN Ethernet geïntegreerd
· Draadloze technologie Wireless LAN 802.11g
· Externe I/O-poorten 1 VGA-poort; 3 USB 2.0 poorten; 1 IEEE-1394; 1 parallelle poort; 1 RJ-11 modemconnector; 1 RJ-45 Ethernet-connector; S-video tv-uitgang; Hoofdtelefoonuitgang, microfooningang; Kabeldockingconnector
· video-opname interface IEEE 1394 interface
· Uitbreidingsslots Een type I of type II PC card slot. CardBus-compatibel
· Display - resolutie 1280 x 800
· Interne audio 3D Sound Blaster Pro compatibel 16-bits geluid geïntegreerd
· Luidprekers en microfoon Harman/Kardon® luidsprekers
· Toetsenbord Standaard toetsenbord met 88 toetsen
· Muis/pointing device Touch-pad met aan/uit en aparte scroll op/neer zone, volume- en dempknop, 3 easy access knoppen, 1 draadloos aan/uit knop
· type voeding 120-W netadapter
· Type batterij 12-cels Lithium-Ion (Li-Ion) accu
· Gewicht 3,65 kg Afmetingen (b x d x h) 362 x 284 x 45,6 mm

M.n. de prijs (laagste in pricewatch is voor de 5133 is 1.349 Euro en voor de 5180 is 1.265 Euro) vind ik nogal mee vallen als ik het vergelijk met hierboven door mij genoemde alternatieven.

Nadeel vind ik wel dat er geen extra opties mogelijk zijn, ik zou bijvoorbeeld graag een 7200 rpm harddisk en 1024Mb intern hebben. Maar ja, met die prijzen blijft er dus nog wel budget over om iets te upgraden. Misschien dat er al ervaringen zijn dat dit op een of andere manier toch te regelen is bij HP of bij een bepaalde HP dealer in Nederland?

En zijn al ervaringen met kwaliteit van notebooks en service van HP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn broer heeft vorig jaar een HP Pavilion laptop gekocht met AMD 2400+ Mobile, 512MB DDR, CDRW, WIFI, 100mbps nic, 15" TFT 1024x768, ATI Radeon 320M

Valt best goed mee qua performace. Enkel de batterij is snel op ivm met m'n acer 2023 (Centrino). Die HP met Athlon64 zal ook wel niet mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al enige tijd kijk ook ik rond voor een dergelijke laptop,
en ook ik overweeg een hp uit de vz5000z-serie met amd 64 & 15,4", etc..
helaas vind je over hp notebooks nauwelijks reviews en gebruikers-ervaringen

wat mij tegenhoudt om deze te kopen:

Vind ik te weinig voor 3D-applicaties en andere grafische programma's,
minstens een 8x AGP : ati 9600 64mb (not shared),
helaas bestaat deze enkel nog met een mobile pentium 4 processor
(deze zou warmer worden ivgl met amd 64)
hopelijk komt er binnenkort ook een versie uit voor amd64

Misschien dat deze petitie daar iets aan kan doen:
http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?hpamd64

Iets wat ik me wel afvraag:
Valt dat mee om te werken met een resolutie van 1280x800?
ik werk nu nog op bijna gelijkaardige resolutie 1280x960 maar dit is op een 19"

een 15,4" scherm is wellicht een 16:10 of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1280x800 valt reuzemee als je een 16:10 scherm hebt.
Vooral om te programmeren is het goed. Nu kan ik redelijk wat code lezen op één lijn, want vroeger nogal gesmodder was met word wrapping e.d. in bepaalde editors ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-10 16:46
Als je een desktop vervangende notebook zoekt zou je eens kunnen kijken naar de Pavilion met 17 inch scherm, model ZD7236.
Deze is net nieuw. Prijs ongeveer € 1650

Als je zoekt in Google vindt je al snel de uitgebreide spec's. (keyword zd7236)

Korte spec's:

• 17-inch WideScreen TFT WXGA
• Mobile Intel Pentium 4 3.0Ghz
• 512MB Memory (2x 256MB)
• 60GB HDD
• COMBO DVD+R/RW / CD-RW
• nVidia GeForceFX Go5700 - 128MB <<--------- dikke videokaart :9
• 4x USB 2.0 / 1x FireWire
• 5-in-1 media drive
• 56K V.92 modem
• Wireless LAN (802.11g)
• 10/100BT LAN
• MS Windows XP Home Edition - SP1

[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 21-07-2004 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 13:47
Een zeer mooie 17' laptop is de Sony Vaio A117-S
Vooral het scherm is indrukwekkend. Widescreen met een machtige resolutie.

Specs:
- Intel Dothan 1.7Ghz
- 80GB Harddisk
- 512MB DDR SDRAM (2x 256MB)
- DVD+/-RW Drive
- ATI Mobility Radeon 9700 64MB VGA(beste laptop videokaart van het moment)
- 17"WUXGA TFT X-black Twin Lamp (1920 x 1200) _/-\o_
- Interne W-LAN 54Mbps
- Interne Bluetooth
- Battery life = 4 Hours
- Dimensions (W x H x D mm) = 342.5 X 37.2 - 43.5 X 276.5
- Approx. Weight (Kg) = 3.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb o.a. een HP ZE4228 die nu 1,5 jaar probleemloos werkt. Is niet te vergelijken met de eisen van de TS maar het geeft aan dat het in mijn geval met de kwaliteit wel goed zit.

Heb er jl. zaterdag 256 mb extra ingezet en dat werkt i.i.g. een stuk sneller. 512 mb is in normale gevallen wel voldoende. Op mijn desktop ben ik slechts zelden boven de 512 mb uitgekomen.

Accu is uitstekend, hij heeft nauwelijks aan kracht verloren.

Beeldscherm, geen dode pixels

Buitenzijde, beschadigt niet snel.

Koeling, prima en redelijk stil. Fan schakelt goed in/uit.

Geluid: niet denderend, externe boxen hebben de voorkeur

Toetsenbord, prima

offtopic:
for the record, posting #6000

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-10 16:46
Antediluvian schreef op 22 juli 2004 @ 00:25:
Een zeer mooie 17' laptop is de Sony Vaio A117-S
Vooral het scherm is indrukwekkend. Widescreen met een machtige resolutie.

Specs:
- Intel Dothan 1.7Ghz
- 80GB Harddisk
- 512MB DDR SDRAM (2x 256MB)
- DVD+/-RW Drive
- ATI Mobility Radeon 9700 64MB VGA(beste laptop videokaart van het moment)
- 17"WUXGA TFT X-black Twin Lamp (1920 x 1200) _/-\o_
- Interne W-LAN 54Mbps
- Interne Bluetooth
- Battery life = 4 Hours
- Dimensions (W x H x D mm) = 342.5 X 37.2 - 43.5 X 276.5
- Approx. Weight (Kg) = 3.9
Ja die Sony kan best mooi zijn maar wat KOST ie?
Een snelle zoektocht laat mij zien dat ie iets van € 2400 euro kost en dat is heel wat meer dan de HP Pavilions.
Als jij die Sony voor € 1700 kan leveren zal Turnstiles het ook wel goed vinden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad is een laptop van 2400 euro voor mij echt geen optie. Maar verder een hoop interressante reacties gezien. Dus alvast bedankt daarvoor. Als ik er uit ben laat ik weten wat het geworden is en waarom. En later wil ik wel iets over de ervaringen ermee vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:42
Ok... Ik heb een hp uit die serie (zx5022ea)

Echt een heel mooi apparaat !
Maar dat wist je al.
Wat er echt bovenuit steekt zijn de speakers van harman kardon.
Ook de lokatie is goed. (vooraan de notebook)

De batterij duur is kort : 1 uur en 45 min. bij dvd draaien
2 uur en 10 min bij surfen.

Je kunt mijn test gegevens hier bekijken :
http://aikeleer.dezeserver.nl/benchmarks/show/27

Hier is een pdf'je van de 5133 http://www.viento.nl/prod...ion/flyers/pb544ea_nl.pdf

en hier van de 5180 http://www.viento.nl/prod...ion/flyers/pb876ea_nl.pdf

@ Thermidor : de 5133 heeft wel een eigen grafische kaart.
de 5180 werkt met een IGP (=shared)
enne die resolutie werkt goed, volgens mij omdat je bij een laptop toch
veel dichter op het scherm zit dan bij een 19"

Ik zou toch de 5133 kopen !!

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties op mijn bericht!

In vergelijking met de zx5022 heeft de zv5133:
- slechts 40gb (ipv 60)
- wel idd een eigen grafische kaart, maar helaas dezelfde als die ik nu in men huidige desktop heb zitten, dus niet echt een verbetering dus, zelfs een ati 9000 met 64mb is al sneller, dan wel getest door games en niet door 3d applicatie-tests (bestaat dat eigenl.?), waarschijnlijk omdat deze grafische kaarten in principe enkel voor games bedoelt zijn (vgl dan met fx's en quadro's).

ik blijf er bij om te wachten op een zx5050 (of zx5022) met amd 64
(of desnoods een met mobile pentium M 1.6/1.7)

Nog iets: hoe zit het met de warmte van jouw cpu + gpu (driel24)? (p4 2.66 + ati 9200 64mb)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 21:15:
Bedankt voor de reacties op mijn bericht!

In vergelijking met de zx5022 heeft de zv5133:
- slechts 40gb (ipv 60)
- wel idd een eigen grafische kaart, maar helaas dezelfde als die ik nu in men huidige desktop heb zitten, dus niet echt een verbetering dus, zelfs een ati 9000 met 64mb is al sneller, dan wel getest door games en niet door 3d applicatie-tests (bestaat dat eigenl.?), waarschijnlijk omdat deze grafische kaarten in principe enkel voor games bedoelt zijn (vgl dan met fx's en quadro's).

ik blijf er bij om te wachten op een zx5050 (of zx5022) met amd 64
(of desnoods een met mobile pentium M 1.6/1.7)

Nog iets: hoe zit het met de warmte van jouw cpu + gpu (driel24)? (p4 2.66 + ati 9200 64mb)
I.v.m. het dvd branden ben ik ook een grote voorstander van 60 GB. (of groter)
Het gaat erg hard met de ruimte. Je slaat toch af en toe een dvd'tje op
om later te branden.
Overigens kun je natuurlijk ook overwegen om het toch te doen maar dan een externe case kopen (35 euro) en daarin dan een HD die je overhebt erin proppen.

Ik speel overigens (op dit moment ) nooit spellen. Die grafische kaart is bij mij dus een beetje overkill. Maar ik ben van mening dat wanneer je zo'n groot bedrag uitgeeft, je toch moet proberen een beetje op de toekomst voorbereid te zijn.

De warmte van mijn laptop is goed te doen.
Er zitten onderop twee fans.
Een draait continu, de ander eigenlijk nooit.....

Zelfs bij intensief gebruik kan hij nog op je blote benen staan.

Enne, die ati 9200 kan veel.
De beperkende faktor in de laptop is toch echt de harde schijf.
Je merkt dat in mijn desktop (een amd2100, 256 mb, tnt2 32mb 8)7 , 80gb seagate 7200) grote apps. zoals outlook (door veel mailtjes)
sneller opstarten. eenmaal gestart zie ik geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit 'Door driel24 - Saturday 24 July 2004 10:45'
De beperkende faktor in de laptop is toch echt de harde schijf.
Dat leek mij ook. Daarom twijfel ik ook aan de genoemde HP Pavilions. Ik ben niet het type om gelijk dat ding open te schroeven en er zelf eventjes een snellere HD in te zetten. (Een notebook zal wel vol zitten met bij elkaar 'gepropte' gevoelige Hardware op een kleine ruimte...). En een externe harde schijf is best aardig maar hij start toch op vanaf de ingebouwde schijf en het zou daarom wel aardig zijn als dat een redelijk snelle schijf is.

Maar als ik naar andere notebooks kijk zie ik OOK daar maar heel weinig schijven van 5400 of 7200 RPM inzitten.

Uit Dell 9100 topic maak ik op dat je het wel bij Dell kunt bestellen maar dat staat dus niet op hun site. En is dus is iets aparts en niet erg standaard.

Ook de Acer 2012 is bij de-laptopper leverbaar met 7200 RPM en de Acer 1710 serie heeft een 7200 rpm harde schijf (maar laatste genoemde is eigenlijk een desktop die draagbaar is en ik vindt 17 inch eigenlijk iets te groot voor een notebook..)

Bij Asus M6000N kan het ook maak ik op uit de Notebook Best Buy Guide, maar als ik die met 15,4 inch scherm wil hebben wordt het wel wat duurder dan het budget dat ik in gedachte had.

In de 15,4inch Toshiba's Notebooks onder de 2000 Euro vind ik ook geen 5400 of 7200 RPM harde schijven terug.

Beperkte keus dus in laptops met snelle harde schijven.... Weet iemand misschien waarom er zo weinig laptops met snelle harde schijven worden uitgerust terwijl het wel erg bepalend is voor de performance? :?

PS: ik heb nu Dell Dimension XPS Desktop uit okt 1999 met een 7200 rpm harde schijf en heb daar toen bewust voor een snelle HD gekozen, dat bevalt wel en dat wil ik nu dus eigenlijk weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
De meerprijs is inderdaad altijd (te) hoog voor een snellere HD.

Ik denk overigens dat je de zaken nu wel erg somber voorsteld.
Die harde schijf is alleen een beperking bij opstarten van de app.
daarna merk je er echt bijna niets meer van.

Open schroeven heb ik wel regelmatig gedaan maar niet bij mijn nieuwe.
Toch ook wel i.v.m. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beperkte keus dus in laptops met snelle harde schijven.... Weet iemand misschien waarom er zo weinig laptops met snelle harde schijven worden uitgerust terwijl het wel erg bepalend is voor de performance?
Volgens mij verbruiken die meer batterij (dus nog minder autonomie) en genereert ook nog meer warmte, wat dan weer meer gekoeld moet worden (ook meer batterij)

Is er al iemand die wat meer nieuws weet over nieuwe modellen van hp pavilion voor het najaar?
En waar zou je in België goedkoop eventeel zx5050's kunnen aankopen (want bij niet echt massale particuliere laptopmerken is het ook nog moeilijk goedkopere internetwinkels te vinden)
En geeft hp ook 3j garantie + ook op ongevallen!, hoe ruim mag je dergelijke garanties verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 23:26:
[...]

Volgens mij verbruiken die meer batterij (dus nog minder autonomie) en genereert ook nog meer warmte, wat dan weer meer gekoeld moet worden (ook meer batterij)
Valt wel mee hoor, zie de volgende links voor onderbouwing:
http://www.tomshardware.c...formance_and_battery_life
http://www.tomshardware.c...d_drive_whenever_possible

Ik heb een zelf een Asus M6000Ne met daarin een 7200RPM harddisk van 60GB en ik qua hitte merk ik niet veel van. Mijn notebook gemiddeld tussen de 50 a 58 graden en rond de 60 gaat mijn fan op 3000RPM draaien.

Dat hoor je nauwelijks, vooral als je aan het tikken bent of als je achtergrond muziek op hebt. Al is geluidniveau natuurlijk iets subjectiefs. Maar ik vind het in ieder geval niet storend als mijn fan aanschiet op 3000RPM.

Daarnaast kan ik op mijn batterij tussen de 3 a 4 uue werken als ik gebruik maak van de office setting van power4gear. Dus echt veel extra gebruikt die harddisk niet hoor.

Voor meer info zie mijn review in het Asus M6000N topic, in de startpost.
[rml]FongWan in "[ Ervaringen] Asus M6000N - Deel 3"[/rml]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteer
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 13:50
gisteren een hp zv5450ea (amd64 3000+, 512MB, 60GB, 15,4") gekocht. mijn indrukken tot nu toe zijn positief: voelt kwalitatief goed aan, mooi beeld en geluid, lekker snel. tis wel een echte desktopvervanger, dus zwaar op schoot. suse 9.1 64bit werkt rap en herkent vrijwel alle hardware behalve de wifi en het brede beeld.

Ook handig: routeplanner voor meerdere adressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:17
msteer schreef op zondag 06 februari 2005 @ 05:51:
gisteren een hp zv5450ea (amd64 3000+, 512MB, 60GB, 15,4") gekocht. mijn indrukken tot nu toe zijn positief: voelt kwalitatief goed aan, mooi beeld en geluid, lekker snel. tis wel een echte desktopvervanger, dus zwaar op schoot. suse 9.1 64bit werkt rap en herkent vrijwel alle hardware behalve de wifi en het brede beeld.
hmm, en daarvoor kick je zo`n oud topic, ik denk dat de TS zelf ook al een laptop heeft gekocht :+
Pagina: 1