Toon posts:

300W speakers aansluiten op mp3 speler?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als je een speaker moet aansluiten met speaker draad, en je steekt rood bij zwart en zwart bij rood, kan de speaker dan kapot gaan??

omdat ik hier een oude speaker draad heb liggen, maar de kabels zijn allebei wit, dus weet ik niet welke + of - is....

EDIT: euhm.... als ik het wit draadje open doe zit er een rood draadje in, met daarin de koper draad, maar rond de rode kabel dus in de witte kabel steekt ook koper?? :?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:32 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Nee, kan geen kwaad. Alleen staat een luidspreker dan niet in de juiste fase, dus het is beter om het even correct te doen.

Dat had je trouwens ook wel kunnen vinden met een beetje summier zoekwerk :)

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

staat er dan niets op de speaker van "links = rood, rechts = zwart"of iets dergelijks?

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-08 11:38

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

volgens mij nie.. maar lees de faq ff daar staat het vast in ook de search funcite bied uitkomst

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 16:31:
staat er dan niets op de speaker van "links = rood, rechts = zwart"of iets dergelijks?
Jaja, dat zie ik wel, maar de kabel is volledig wit, dus weet ik niet welke kant van de kabel + of - is

Verwijderd

Nee, je hebt hooguit geen geluid.

Spuit 43 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:33 ]

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 10:46

Xer0X

Gotha know??

Lees het antwoord van Dreamscape.
ik sluit me daar volledig bij aan.
Heb zelf ook jaren nooit gekeken of ik de juiste kleuren gebruikte en er is nog nooit een speaker van kapot gegaan.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Nee.. je speakers gaan niet kapot. Ik heb dit al regelmatig gedaan en tot nu toe zonder enig negatief resultaat.

Maar meestal zit er op de kabel wel "iets" van een merkje (ribbeltje, streepje, etc).

Volgens mij heb je gewoon geen speakerdraad, maar wat anders. Ik zou gewoon naar de winkel lopen en voor een paar € nieuw draad kopen......

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 16:32:
[...]

Jaja, dat zie ik wel, maar de kabel is volledig wit, dus weet ik niet welke kant van de kabel + of - is
dat boeit toch niks welke kant van de kabel je gebruikt

/edit: ik sluit mij aan bij standeman, bij de meeste speaker draden zie je wel iets van een teken, merk, kleur enz

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op 21 juli 2004 @ 16:35:
Nee.. je speakers gaan niet kapot. Ik heb dit al regelmatig gedaan en tot nu toe zonder enig negatief resultaat.

Maar meestal zit er op de kabel wel "iets" van een merkje (ribbeltje, streepje, etc).

Volgens mij heb je gewoon geen speakerdraad, maar wat anders. Ik zou gewoon naar de winkel lopen en voor een paar € nieuw draad kopen......
Maar ik wil dat aansluiten op men mp3-speler, dus moet ik zo'n "connectortje" hebben aan die draad om in men mp3-speler dan te steken op de microfoon uitgang :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 16:36:
[...]

Maar ik wil dat aansluiten op men mp3-speler, dus moet ik zo'n "connectortje" hebben aan die draad om in men mp3-speler dan te steken op de microfoon uitgang :)
ik neem aan dat het een koptelefoon-uitgang is. microfoon-uitgangen bestaan namelijk niet. Verder gaat het niet lekker werken om grote luidsprekers aan een koptelefoonuitgang te hangen. Dat kan nooit genoeg vermogen leveren om een beetje geluid uit je speakers te krijgen.

Hiervoor ga je toch echt een versterker nodig hebben.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 16:36:
[...]

Microfoonuitgang?! :?

je bedoelt niet speaker/headset out?

Bleh spuit11 :r

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
en mijn pc? Kan die op de line-out of speaker-out wat leveren voor die speaker? die speaker is btw 300watt

Heb je kleine versterkertje voor dit doel? Of moet je dan echt al een grote/dure versterker gaan kopen :(

Verwijderd

PC levert volgens mij niet te gek veel vermogen, laat staan 300Watt :Y)

Velleman heeft eenvoudige versterkertjes, echter in de range tot een watt of 10. Het een en ander is afhankelijk van je beoogde doel natuurlijk..

Kijk op eens op velleman.be of bij een lokale elektroboer..

Edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 16:44:
PC levert volgens mij niet te gek veel vermogen, laat staan 300Watt :Y)

Velleman heeft eenvoudige versterkertjes, echter in de range tot een watt of 10. Het een en ander is afhankelijk van je beoogde doel natuurlijk..

Kijk op eens op velleman.be of een lokale elektroboer..
Als ik nou die speaker (300watt) vanachter in een auto wil zetten, en daarop men mp3-speler wil op aansluiten voor geluid. Wat voor versterker moet daar dan tussen? En hoeveel kost dit ongeveer?

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

Zoek via google naar een plaatselijke audioboer of auto tuning zaak. Zoek daar naar een versterker die 300 watt uitgangen bied.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik een 2-aderige kabel heb waarvan ik niet weet wat wat is, pak ik even een batterijtje en een fietslampje oid. Ene ader op + van batt, uiteinde aan fietslampje. En dan kort kabeltje om circuit verder rond te maken (lampje terug naar - van batt). Als je licht hebt kun je de uiteinden van de kabels markeren dat ze bij elkaar horen :) Of je lampje is natuurlijk stuk..... :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
The_Eagle schreef op 21 juli 2004 @ 16:57:
Als ik een 2-aderige kabel heb waarvan ik niet weet wat wat is, pak ik even een batterijtje en een fietslampje oid. Ene ader op + van batt, uiteinde aan fietslampje. En dan kort kabeltje om circuit verder rond te maken (lampje terug naar - van batt). Als je licht hebt kun je de uiteinden van de kabels markeren dat ze bij elkaar horen :) Of je lampje is natuurlijk stuk..... :+
Dat slaat volgens mijn nergens op, voor een lampje maakt dat weinig uit, of praat ik nu poep?

Er zijn geloof ik wel mensen die letten op de plus en min van een speaker, maar ik heb nog niet ontdekt dat 't uitmaakt.
Sorry euss en The_Eagle, nog een beetje slaperig, 't is nog vroeg :P

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 21-07-2004 17:11 ]

|>

Verwijderd

Een speaker heeft geen plus of min, want geluid is wisselspanning. Een speaker heeft wel een fase (anders staat je box verkeerdom te bewegen), daarom moet de rode draad altijd op de rode pool (of de gemarkeerde draad op de rode pool). Heeft je draad geen aanduiding dan zul je moeten nameten of je wel de 'plus' op de rode/gemarkeerde pool aansluit of de draad zelf voorzien van markering.

Een speaker kun je niet aansturen met een lijnsignaal, hiervoor heb je een eindversterker nodig. Deze kun je vinden bij het grof vuil, bij een 2e hands winkel, bij een auto-accessoirezaak of zelf maken van een bouwpakketje bij Conrad/Velleman etc.

Voor een 300W speaker kun je maximaal een 300W versterker gebruiken om hem aan te sturen en anders neem je genoegen met zwakkere versterker (maar wel genoeg herrie maakt ;)). Overigens zul je een 300W speaker nooit voluit gebruiken of een 300W versterker voluit opentrekken wegens de vervorming boven een bepaald punt (maar goed, er bestaan mensen die dat zelfs mooi vinden :+)

Kortom, neem eens op je gemak de basics door op audio gebied, dat voorkomt dat wij alles dubbel moeten uitleggen en je er uiteindelijk nog niets aan hebt omdat je de grondbeginselen mist.

move CME > AV
Dat slaat volgens mijn nergens op, voor een lampje maakt dat weinig uit, of praat ik nu poep?
Lees eens goed wat hij schrijft: hij beschrijft een manier om zonder multimeter toch te kunnen meten welke draadeindes bij elkaar horen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 12:24 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Simon schreef op 21 juli 2004 @ 16:59:
[...]

Er zijn geloof ik wel mensen die letten op de plus en min van een speaker, maar ik heb nog niet ontdekt dat 't uitmaakt.
Het maakt inderdaad geen moer uit hoe je een gloeilamp aansluit... (een ledje kan je echter wel slopen :7..)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
En hoeveel kost dat ongeveer een simpel 300watt versterktje? Dat ze mij ni "afrippen" :)

Verwijderd

niks bij de grof vuil, ongeveer een pakje shag bij een recyclebedrijf aan de achteringang, ongeveer 50 euro bij een kringloopwinkel en loop maar eens een audioshop binnen voor de overige prijzen. Maar je kunt hem ook minder hard uitsturen, kwestie van je volumeknop lager draaien of een zwakkere versterker nemen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 17:13 ]

• simon
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 17:09:
En hoeveel kost dat ongeveer een simpel 300watt versterktje? Dat ze mij ni "afrippen" :)
Waarom wil je zo graag 300 watt, ik weet 't niet hoor, maar als je een beetje gevoelige speakers hard laat spelen dan is (denk ik) 50 watt al veel, en kun je beter je geld proppen in een goede versterker dan eentje met bakken aan watts :P

|>

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 20:44

Atmoz

Techno!!

Simon schreef op 21 juli 2004 @ 16:59:
[...]

Dat slaat zeker ergens op. Met deze (handige) methode kun je er heel goed achter komen welke kabeleindes bij elkaar horen. Je legt effe een knoopje aan beide uiteindes en je weet precies wat + en - is.

Verder zijn er (bijna) altijd herkenningstekens op de draad aangebracht. Bij mijn witte speaker kabels is de ene kabel rond en de andere een beetje vierkant. Je ziet het dus erg goed als je er recht tegenaan kijkt (op de kopse kant van de draaden).

Verwijderd

Topicstarter
Maar die box die ik nu heb is 300watt, wat voor versterker moet ik dan kopen? Een gewone versterker die 300watt uitgang aankan??

Pff, dan koop je eens een box voor 10 euro :9

Nuja, ik dacht dat je dat gewoon op de uitgang van eender welk aparaat kon aansluiten 8)7

• simon
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 17:14:
Maar die box die ik nu heb is 300watt, wat voor versterker moet ik dan kopen? Een gewone versterker die 300watt uitgang aankan??

Pff, dan koop je eens een box voor 10 euro :9

Nuja, ik dacht dat je dat gewoon op de uitgang van eender welk aparaat kon aansluiten 8)7
Als je een box van 300 watt koopt hoeft de versterker niet 300 watt te zijn, dit is gewoon de 'power' van de box en de versterker, waarschijnlijk gaat een versterker van 300 watt harder dan een versterker van 200, aangesloten op een 300 watt box.

Het gaat dus niet echt om de wattages :P

|>

Verwijderd

Topicstarter
Dus, waarop moet ik dan letten als ik een goede versterker daarvoor wil kopen? Want ik snap het niet goed hoor :)

200watt versterker zou dus even goed zijn als een 300watt versterker voor die 300watt box?

• voodooless
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 17:20:
Dus, waarop moet ik dan letten als ik een goede versterker daarvoor wil kopen? Want ik snap het niet goed hoor :)

200watt versterker zou dus even goed zijn als een 300watt versterker voor die 300watt box?
Zelfs een 50 Wat verserker zal het prima doen op die speakers. Waarschijnlijk krijg je met 10 W al behoorlijk veel herrie ;). Het gaat een paar dB zachter, maar voluit ga (wil) je de zooi toch niet zetten, en die 300W die op je speaker staan zijn waarschijnlijk toch onzin! Watt's zeggen nu eenmaal zeer weinig.. zeker als ze door iedereen anders gemeten worden.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 21-07-2004 17:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 21 juli 2004 @ 17:23:
[...]

Zelfs een 50 Wat verserker zal het prima doen op die speakers. Waarschijnlijk krijg je met 10 W al behoorlijk veel herrie ;). Het gaat een paar dB zachter, maar voluit ga (wil) je de zooi toch niet zetten, en die 300W die op je speaker staan zijn waarschijnlijk toch onzin! Watt's zeggen nu eenmaal zeer weinig.. zeker als ze door iedereen anders gemeten worden.
Ja dat weet ik, rendement is veel belangrijker ofzo heb ik eens gehoord...

Ik moet nu gewoon versterkertje hebben zodat ik geluid uit die boxen kan krijgen ;)

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
Een 300 watt luidspreker? Bedoel je continu vermogen of piek vermogen, als hij
300 watt piekvermogen aankan, dan komt het er meestal op neer dat je continu 'slechts' 100 watt ofzo hebt.

And then again: Waar heb jij in de goedigheid 300 watt voor nodig? Je oren opblazen o.i.d.?

Ik zou ergens op de rommelmarkt zo'n oude houten versterker kopen, die leveren in de meeste gevallen ongeveer 40-50 watt, dat moet zat zijn.

Of is het 300 watt PMPO?? 8)7 Want dan heb je aan een 5 watt versterker wel genoeg :o

[ Voor 12% gewijzigd door Rattlehead op 21-07-2004 17:29 . Reden: pmpo toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn nogal grote boxen, dus ik denk dat het niet PMPO zal zijn :)

EDIT: dus dan met speaker draad sluit ik zwarte draad op zwarte aan en rode draad op rood aan op de box, die 2 draden gaan dan naar de versterker.....is dat dan ook met zo'n 2 dingen waar je de rode draad en zwarte draad moet insteken? Of hoe zit dat? En hoe dan aan men mp3-speler? Gewoon die connector in de out van men mp3-speler, en dan zo in men versterker ofzow...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 17:35 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, de versterker heeft ook gewoon zwarte en rode aansluitingen (meestal dan). Gewoon kleur bij kleur houden, en klaar..

Je MP3 speler sluit ja aan via een line kabel, aan de ene kant zo'n hoofdtelefoon stekker, aan de andere kant van die cinch bussen (ook meestal weer rood en zwart). Die duw je in de AUX of CD ingang van de versterker, en dan heb je geluid (en vergeet niet de stekker van de versterker in het stopkontact te duwen).

Dit is wel heel erg basic hoor!

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 21-07-2004 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
btw, hoe sluit ik die versterker aan in de auto?

Er zei iemand mij dat er een groot verschil is in huis-versterkers en auto-versterkers omdat die in huis op 230V werken, en in de auto 12V, en dat de ohm ook helemaal anders is....

ik wil ze in mijn kamer en auto gebruiken :'(

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? Ik zou graag morgenvroeg al achter een klein versterkertje gaan.

Ik kan mijn box dus niet gebruiken in de auto EN in huis omdat dat andere versterkers zijn?? Is er echt geen omweg? :'(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

He, we gaan hier niet na 1.5 uur al kicken! Als je gaat pushen kun je je antwoorden vergeten imho!

Als je ze zowel in de auto als thuis wil gebruiken moet je twee versterkers hebben, een gewone, een een speciale auto versterker.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OK, laat ik het even heel simpel uitleggen:

• Een speaker heeft geen vermogen, maar heeft een maximale belastbaarheid, dus een maximum vermogen dat hij kan hebben zonder kapot te gaan. Dat zal die 300W zijn, of dat RMS is, betwijfel ik, maar goed.
• Een 300W speaker hoeft absoluut geen 300W te hebben qua aansturing, anders mag je heel diep in de buidel tasten voor een versterker die 2x300W levert, die zijn er al amper. Aangezien je die speakers voor 10 euro gekocht hebt, zul je daar niet zoiets bij zetten.
• 2x50W is al meer dan genoeg. 'k Heb zelf jarenlang naar 2x65W geluisterd en daar is de volumeknop nooit over de helft geweest. Dat wil zeggen dat ik nooit meer dan 30W heb verbruikt, en dan had ik hem dus al asociaal hard staan, gelukkig vonden de buren dat niet erg, die deden dat af en toe ook.

Mijn tip dus: zoek op marktplaats.nl een leuke versterker van een A-merk voor een paar tientjes en sluit daar je speakers op aan. Kijk even goed dat je de rode aansluiting van je speaker op de rode van je versterker aansluit, hoewel beide speakers verkeerdom aansluiten niet erg is. Verkeerd aansluiten kan geen kwaad, maar zorgt er wel voor dat je speakers uit fase staan, wat erg vervelend is voor je basweergave. Hier en daar in je kamer zullen basgeluiden dan uitdoven of versterken en dat wil je niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Ik heb momenteel een 5.1 speaker set, en volgens mij zit er in de subwoofer ook een versterker, misschien genoeg voor die speaker, wie weet. MAar daar heb ik de juiste kabel nog niet voor, morgen dan even gaan halen

Dus daar heb ik dan waarschijnlijk mijn versterker al voor, dus nu zou ik graag nog een versterker voor in de auto willen hebben.

Hier geld hetzelfde principe? 2x 50WATT zal voldoende zijn voor in de auto?

Verwijderd

Na die simpele uitleg ben je natuurlijk hevig hongerig naar een uitgebreidere uitleg. Nou die heb ik voor je! Sit back and read. :) (Door Jag geschreven geloof ik)
Ik hoor de laatste tijd veel over RMS, wat houdt dat nou in?

Om de een of andere reden is de term RMS de laatste tijd in de aandacht gekomen, en de term wordt bijna zonder uitzondering fout gebruikt. Daarom is deze item in de FAQ gekomen, om duidelijk te maken wat RMS is, en ook vooral wat het niet is.
RMS betekent Root Mean Square, en het is een methode om de effectieve waarde van een sinus te bepalen. Dat is bijvoorbeeld in het volgende geval nuttig:
Stel, je hebt een wisselspanningsbron, aangesloten staan op een weerstand. De bron zet een spanning over de weerstand, waardoor er een stroom zal lopen en de weerstand zal als gevolg hiervan vermogen dissipieeren. De wisselspanningsbron staat ingesteld op een 20KHz sinus, en een meting met een oscilloscoop levert op dat er een spanning van 4Volt precies over de weerstand staat. Dat wil zeggen, een piekspanning van 4 Volt. De vraag is: wat is het vermogen dat door de weerstand gedissipieerd wordt (het is een 4 ohm weerstand)?

Daarvoor is de term RMS in het leven geroepen. Je kan hiermee de effectieve waarde van een sinus bepalen. De RMS waarde krijg je door de piekwaarde (niet de peak to peak-waarde) met een half wortel 2 te vermenigvuldigen (0.707). In dit geval was het gedissipieerde vermogen 2 Watt: P = Vrms^2 / R (zie ook Hoe zit dat nou met hoeveelheid Watt?).

Ok, tot zover wat RMS wel inhoudt. Nu naar de misverstanden. RMS wordt vaak in combinatie met de term vermogen gebruikt. Dit is technisch fout. Met RMS vermogen zou namelijk het produkt van de RMS stroom en de RMS spanning worden bedoeld. Helaas kan je dat alleen maar gebruiken om het vermogen te bepalen als die twee in fase zijn, en dat is niet het geval met een spoel. Maar goed, dat is nog het minste bezwaar.
Waar mensen namelijk echt de fout ingaan, is dat als ergens RMS vernoemed wordt, dat er automatisch vanuit gegaan wordt dat het wel goed zit. Alsof RMS een standaard zou zijn net zoals DIN. Ik kan het niet hard genoeg schreeuwen: RMS is alleen een manier om de effectieve waarde van een sinus te bepalen! Bij het melden van de power handling van een speaker wordt vaak voldaan met: "het rms vermogen is 50 Watt". Dat is echt een volledig inhoudsloze uitspraak. Zo weet je bijvoorbeeld niets over de tijdsduur waarover de speaker het vermogen heeft moeten verdragen. of de frequentie van het gebruikte signaal. Bij versterkers wordt het nog minder betekenisvol, omdat dan aan nog meer voorwaarden niet voldaan is (zoals de THD).

Ook suggereer je met het vermelden van RMS dat het bijzonder is dat je de effectieve waarde van de sinus gebruikt, terwijl dit de enige bruikbarde methode is! Maw, ook als er geen rms bijstaat, kan het nog gerust gebruikt zijn! Alleen rms vermogen vermelden is dus een empty statement! Ik hoop dan ook dat dit item wat tegengas heeft kunnen geven tegen dit modeverschijnsel. En nu maar hopen dat niemand die deze FAQ heeft gelezen nog iets durft te typen in de geest van: "maar wat is het RMS vermogen?".

Hoe zit dat nou met hoeveelheid Watt?
Om te beginnen is Watt de eenheid voor vermogen, en vermogen is energie per tijdseenheid. 1 Watt is 1 joule per 1 seconde. In de audio worden mbv transducers omzettingen gemaakt van "energievormen". Zo zet een microfoon akoustische energie om in elektrische energie, en een luidspreker elektrische weer in akoustische. Ook is er een hoop versterking nodig. Om aan te geven hoeveel energie per seconde wordt toegevoegd of omgezet, wordt de Watt gebruikt. Eigenlijk alleen maar voor twee compenten (bij andere componenten is de uitgangsspanning veelzeggender dan uitgangsvermnogen, door torenhoge impedanties en als gevolg daarvan lage vermogens), de versterker en de luidspreker. Een versterker (en dan bedoel ik de poweramp, of eindversterker in het Nederlands), versterkt het ingangssignaal vaak met zo'n factor 40 in spaning gemeten, dat is hetzelfde als dat de versterker ervoor zorgt dat het uiteindelijke signaal 40^2 = 1600 keer zo hoog wordt qua vermogen. Hij voegt dus energie toe aan het signaal. Die ontrekt hij uit het lichtnet, maar moet eerst door een trafo worden omgezet naar een DC spanning in de orde van 30V. Die trafo heeft een beperkte capaciteit, en daardoor heeft een versterker een maximaal vermogen dat ie kan leveren. Dit is afhankelijk van de impedantie die hij moet aandrijven. Dit wordt duidelijk als je naar de volgende formule kijkt:
P (vermogen in Watt) = V^2 (RMS spanning in Volt) / R (impedantie (=complexe weerstand) in Ohm).

Als de impedantie dus hoger wordt, wordt het vermogen wat de versterker moet leveren kleiner. Verder hebben versterkers de neiging om te vervormen als ze harder moeten werken, ze gaan dan harmonieen van het ingangssignaal als uitgang geven, de zogenaamde THD (total harmonic distortion). Transistor versterkers geven heel weinig vervorming over een breed vermogensspectrum, door de goede lineaire eigenschappen van transitoren (of evt FETs). Bij buizenversterkers loop de vervorming lineair op met het geleverde vermogen. Maar bij transistor versterkers kan je dus heel goed zien aan de vervorming of de versterker tegen z'n maximum begint aan te komen. Daarom moet bij zo'n spec altijd de vervorming gegeven worden.

Ook van belang is over welk frequentie gemeten wordt, bijv 1 KHz wat een hogere power spec op levert, of 20-20000Hz, wat veel nuttiger is om te weten. Ook moeten beide kanalen aangestuurd worden om een eerlijke waarde te krijgen, anders wordt de trafo gespaard. En als laatste de tijdsduur waarover het vermogen wordt geleverd. Twijfelachtige fabrikanten willen nog wel eens specs geven die dubieus zijn, en vaak verkregen door snel een condensator leeg te laten lopen. Zo ziet een goede spec er ongeveer uit:
60 Watt continu bij 4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05% THD+N (both channels driven)
Voor speakers staat de hoeveelheid Watt voor de hoeveelheid energie per tijdseenheid die de speaker maximaal kan omzetten voordat hij kapot gaat, dit noem je de power handling. Dit wordt beperkt door maximale uitslag (spoel kan buiten magneetveld komen) en thermische effecten, maw hij kan te warm worden. Het is afhankelijk van het frequentie bereik van het ingangssignaal, alhoewel dit nooit wordt vermeld (afgezien bij sommige PA drivers, met name voor hoogfrequente drivers, waarbij soms een minimum ingangs frequentie wordt gegeven bij de power handling). Ook hier is de tijdsduur weer belangrijk. Een hele mooie standaard is AES, bedacht door de Audio Engineering Society, waarbij de speaker het vermogen 8 uur lang moet kunnen verdragen. Helaas wordt deze standaard alleen in de PA wereld gebruikt. In de HiFi wereld en zeker in de car audio, worden misleidende en suggestieve power handling specs gegeven, waarbij iedere fabikant iets anders verzint. Iets dat het meest zegt, is de continue vermogen (of eigenlijk power handling) van de speaker. Als het goed is, is dat getal begrenst door de thermische effecten.

Maar wat is nou de connectie tussen het aantal Watts en het volume?

Luidsprekers zetten dus elektrische energie om in akoustische energie, maar zoals met alles in dit leven gaat dat niet 100% rendabel, verre van dat zelfs. Een gemiddelde HiFi luidspreker zet minder dan 1% om in akoustische energie, en er zijn zelfs luidsprekers die naar de promille gaan. Een hele rendabele hooghoorn van een PA speaker kan echter wel de 30% rendement halen. Deze spec wordt nooit gegeven bij HiFi speakers, maar wat wel wordt gegeven, is de het geluidsniveau in dBspl wat de speaker geeft als er 1 Watt wordt ingestopt en gemeten op 1 meter afstand (op de zogenaamde reference axis). Deze spec heet de gevoeligheid en zegt heel veel over het rendement. Zo geeft de gemiddelde HiFi luidspreker een spl van 90 (bij een watt op een meter), en een PA laaghoorn 107, en longthrow hooghoorn zelfs 118 dBspl. Nou, als je weet wat je luidspreker voor spl levert bij 1 Watt op een meter afstand, en je weet het vermogen dat je versterker levert, en het vermogen dat je speaker kan hebben, kan je berekenen wat voor een spl je thuis veilig kan halen (veilig voor je apparatuur, misschien niet voor je oren). Daarbij moet je gebruik maken van de dB schaal. De formule voor het rekenen met vermogens voor de dB schaal: aantal dB = 10 log P1/P2 Waarbij de log een 10log voorstelt, en P1 vermogen 1 is, en de ander kan je zelf wel raden. Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening: je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen: aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB. Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na). Dit is in een akoustisch doodde kamer, oftwel buiten, dus zonder reflecties, die kunnen het nog behoorlijk verhogen.

Nog wat losse dingen:

een speaker kan nooit meer als output geven dan erin wordt gestopt (het is een zogenaamd passief element). Dus aan 800Watt speakers heb je weinig als je niet een versterker hebt die ook veel kan leveren.
al dit rekenen is op zich heel leuk en interessant. Maar als je een HiFi installatie gaat kopen, dan is het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken wel het vermogen van de speaker of de versterker. Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.

speakers en versterkers zijn geen gloeilampen. Dus een versterker levert niet altijd 40 Watt als het een 40 Watt versterker is! En speaker kan je moeilijk als 100 Watt bestempelen, dit is namelijk sterk versimpeld.
over het algemeen levert je versterker bijzonder weinig vermogen. De schaal is exponentiëel, dus hij schiet keihard omhoog. 1 mWatt (10^-3 Watt) kan genoeg zijn om je uit je slaap te houden, terwijl je op een feestje ineens 50 Watt uit je versterker perst.

Hoeveel Watt heb ik nodig?

Nou, als je het verhaal bij "hoe zit dat nou met Watt?" hebt gelezen, komt het er op neer dat het eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Het is natuurlijk een beetje wat je wilt. Ben je van plan hosueparties na te bootsen, dan kan je beter een hele gevoelige speaker (plus sub) overwegen met een versterker die makkelijk een paar honderd Watt uitspuugt. Maar voor gewoon harde muziek is er eigenlijk bar weinig verschil in max spl tussen versterkers. Een 100 Watt versterker levert maar een winst van 3dB in max spl op vergeleken met een 50 Watt versterker. Het komt erop neer dat je eigenlijk met elke geluidsinstallatie wel genoeg geluid kan produceren om overlast te creëren (behalve dan hele slechte pc speakers). Dus 50 Watt versterking met speakers een gevoeligheid van 86 dB is goed. Alles wat onder de 86 dB zit, kan je beter wel compenseren door een iets grotere versterker, dus voor een 83 dB speaker 100Watt aan versterking. Dit is maar een leidraad, hiervan afwijken heeft geen ernstige gevolgen.
En mocht dat feestje dan komen, huur dan een PA set, die de gevoeligheid en versterkervermogen (en beveiliging!) heeft om de overburen ook mee te laten genieten.
Terug naar index
Verplichte kost waarna je perfect in staat bent zelf een beslissing te nemen. Dit topic gaat nu op slot omdat de vragen die je tot nu toe gesteld hebt allemaal goed uit te vinden waren met de search of niet voldeden aan onze policy: Audio, Video & HiFi forum policy - Het regime

Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.