Processor naar de filistijnen?

Pagina: 1
Acties:

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:38
Mede-tweakers,

Ik heb al enige dagen last van vastlopers en heb al verschillende soorten hardware in mijn pc verdacht: Videokaart, voeding, geheugen.

Ik heb deze allemaal getest:
X800 pro videokaart heb ik vervangen voor een 9500 pro, probleem blijft.

Ik heb mijn geheugen getest met memtest.... was ok.

Voeding heb ik ook vervangen omdat ik deze als eerste verdacht, er zit nu een Tt 480 watt voeding in.

Temps van mijn systeem zijn goed (goede airflow in de kast)

Nu ben ik dus bij de processor beland.
Na het draaien van prime 95 loopt de boel vrijwel onmiddelijk vast :(
Als ik mijn processor hevig onderclock blijft het programma wel een hele tijd draaien.

Mijn systeemspecs staan in mijn sig, ik had de processor onderclockt naar 1,3 ghz

Verder heb ik alle belangrijke updates en drivers geinstalleerd

Moet ik nu de conclusie trekken dat mijn processor naar de eeuwige jachtvelden is?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het kan ook je voeding zijn. Maar mag ik vragen hoeveel graden je cpu is ?

Wat zijn de voltages van je nieuwe voeding?

4015Wp west (Dordrecht)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat mag je :) Maar het kán ook aan het mobo liggen. Als je onderclockt, dan onderclock je ook het mobo namelijk. Probeer anders @default speed de CPU voltages te verhogen.

• Vlassie1980
Tutti-frutti schreef op 21 juli 2004 @ 14:09:
Het kan ook je voeding zijn. Maar mag ik vragen hoeveel graden je cpu is ?

Wat zijn de voltages van je nieuwe voeding?
Mijn CPU is Idle 50 graden, maar ik neem deze waarde wel met een korreltje zout want volgens mij is dit geen moederbord met correcte temperatuursensors...
Bovendien heb ik waterkoeling en wordt mijn processor goed gekoeld.

Ik heb in de bios toch de cpu temperatuur warning op 60 graden gezet en vooralsnog geen alarm gehoord

Nog even de voedingswaarden btw:

+3.3 V 3,38 V
+5 V 4,27 V
+12 V 11,9 V
- 12 V - 9,15 V
- 5 V - 4,7 V
+ 5 V 4,68 V

[ Voor 15% gewijzigd door Vlassie1980 op 21-07-2004 14:20 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ik zou je Vcore idd een paar tienden Volt verhogen (wel even die temp warning dan verhogen, aangezien door het verhoogde voltage je cpu temp zal stijgen) en kijken of je dan @ stock speeds stabiel kan draaien. Je kan ook je cpu er uit lepelen en kijken of je hem ergens kan testen (in iemands pc, of bij je leverancier)

/edit
Je +5Volt is heel erg aan de lage kant, kan je met een multimeter kijken of dat klopt?

[ Voor 14% gewijzigd door Turkish op 21-07-2004 14:22 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

+5 V 4,27 V
Die vind ik extreem laag en dat is niet echt goed...

Kijk eens goed of je niet ergens een stukje kortsluiting maakt.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Vlassie1980
Ik ben nog niet zo'n doorgewinterde tweaker die met multimetertjes aan het pielen is :P

Ik ga eerst maar eens mijn vcore verhogen..

• Vlassie1980
Na het verhogen van de vcore blijft het probleem...
Ik hoef prime 95 maar aan te zetten en mijn muis zit gelijk vast :(

Ik zou het wel erg irritant vinden als het aan de voeding zou liggen... Heb hem er net 2 dagen inzitten (Thermaltake butterfly 480 watt, hiervoor had ik een 350 watt Aopen)
Mijn eerste veronderstelling was dat mijn nieuwe videokaart (X800 pro) te weinig voeding kreeg, dus vandaar.....

Naar mijn weten maakt mijn voeding nergens kortsluiting...

Ik verdenk toch eerder de processor...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

of het moederbord ;)

Is er niemand in de buurt met een amd barton compatible moederbord ? dat je ff je processor kunt testen ?

http://specs.tweak.to/16495

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk ook dat het de CPU is. Schakel bij wijze van test eens in de BIOS alle caching opties uit (waaronder ook CPU L2 cache) en probeer het nogmaals. Het zal wel stroperig en langzaam gaan, maar bij wijze van test dus ;)

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Miss houdt jou cpu op de 1 of andere manier niet van warmte.
Het zou best kunnen dat hij niet stabiel op 55 graden wil lopen.
Als de temssensors dan ook nog een paar graden afwijken.........

Hoe warm voelt je NB trouwens aan? En is hij actief of passief gekoeld?

• Vlassie1980
Ik heb in mijn BIOS geen opties om caching uit te zetten..... Heb echt goed gezocht...

Wat betreft de Northbridge: deze voelt niet heet aan en is actief gekoeld..

Verwijderd

modbreakMailadres verwijderd. Het is hier geen spamverzamelplaats of contactadvertentieforum.

[ Voor 93% gewijzigd door BalusC op 21-07-2004 16:58 ]

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:56
heb je een iets over je pc laten vallen (water drinken)

offtopic:
fiistijnen ligt dat ver weg (ergens bij de fillipijnen?)

Verwijderd

Ik zou ff kijken of je waterkoeling blok wel goed op je cpu zit, 50c vind ik zowieso enorm veel voor waterkoeling.........mijn 2.6 ghz mobile zit under volle belasting nog onder de 50c en dat is met aircooling

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

+3.3 V 3,38 V
+5 V 4,27 V
+12 V 11,9 V
- 12 V - 9,15 V
- 5 V - 4,7 V
+ 5 V 4,68 V
Ik zou iets aan de voeding doen, +5V wijkt 14,6% af en -12V wijkt 23,8% af. Normaal hoort alles netjes binnen de 5%.
Ik ben nog niet zo'n doorgewinterde tweaker die met multimetertjes aan het pielen is
Ik zou m'n multimeter bovenhalen en beginnen meten.
Je mag 10% afwijken geen 5%
Dan wijkt het nog altijd teveel af.

[ Voor 33% gewijzigd door rapture op 21-07-2004 16:42 ]

Verwijderd

Je mag 10% afwijken geen 5%
Daarbij zijn zijn voltages nog goed zoals de 12V is bij mij ook maar 11.9V

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:40 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
rapture schreef op 21 juli 2004 @ 16:39:
[...]

Ik zou iets aan de voeding doen, +5V wijkt 14,6% af en -12V wijkt 23,8% af. Normaal hoort alles netjes binnen de 5%.
-12 is niet belangrijk en wordt vaak verkeerd uitgelezen.
5v lijn uitlezing klopt denk ik ook niet maargoed het kan wel.

*dark neo, wij willen graag even jou oplossing horen dan.
Als je het alleen op msn zegt heeft niemand die dit topic leest iets aan jou reactie.

[ Voor 18% gewijzigd door Solovine op 21-07-2004 16:43 ]

• Vlassie1980
Volgens mij is het altijd nog de processor die trubbles geeft...
Bij het draaien van de CPU TEST in 3dmark2003 loopt hij direct vast terwijl hij de eerdere tests perfect doorliep.

Spellen die veel van de grafische kaart eisen zoals Far Cry lopen niet vast, terwijl Call of Duty en Medal of Honor die mijns inziens meer op de processor leunen al in een keer vastzitten...

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb net even je mobo opgezocht bij Gigabyte en het viel mij op dat er een P4 12volts aansluiting op zit. Ik neem aan dat je die ook aangesloten hebt ?

Door die extra connector wordt de processor gevoed door de +12volt lijn ipv de +5 volt lijn. Deze is echter zo enorm laag (minimum is 4,75 volt) dat ik het gevoel heb dat je die connector niet gebruikt.

Mocht je deze connector wel hebben aangesloten en zou de processor volgens jou nog steeds raar doen dan denk ik eerder aan het moederbord dan de processor (de processor geeft nl. de +5 volt niet door, dat doet het mobo).

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Vlassie1980
all_by_myself schreef op 21 juli 2004 @ 17:49:
Ik heb net even je mobo opgezocht bij Gigabyte en het viel mij op dat er een P4 12volts aansluiting op zit. Ik neem aan dat je die ook aangesloten hebt ?

Door die extra connector wordt de processor gevoed door de +12volt lijn ipv de +5 volt lijn. Deze is echter zo enorm laag (minimum is 4,75 volt) dat ik het gevoel heb dat je die connector niet gebruikt.

Mocht je deze connector wel hebben aangesloten en zou de processor volgens jou nog steeds raar doen dan denk ik eerder aan het moederbord dan de processor (de processor geeft nl. de +5 volt niet door, dat doet het mobo).
Klopt deze is inderdaad aangesloten (anders boot mijn systeem niet)

Toch blijf ik het toevallig vinden dat de processor bij een beetje belasting er al mee ophoud (behalve als ik hem hevig underclock)
1 seconde prime 95 @ stock speeds en hij zit muurvast :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe dan ook, als je +5V lijn op 4.27V zit, is de instabiliteit duidelijk.

AOpen en Thermaltake zijn goede merken voeding, als je met een andere (minder zware) VGA dan 9800pro ook dat soort 5V lijn hebt, dan is je moederbord toch echt de hoofdverdachte.

AthlonXP borden trekken in de regel de stroom voor de CPU van de +5V lijn, dus is het niet raar dat de problemen _lijken_ op CPU problemen, toch ben ik bereid mijn hoed op te eten als die CPU raar blijkt te doen als je het in een mobo prikt die wel 5V levert op de +5V lijn.

Oslik blyat! Oslik!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
offtopic:
Draag jij een hoed? Zo'n cowboy ding? Of zo'n sjieke ;)

Verwijderd

Heb je je clk_sw terug op on gezet en multiplers via moederbord allemaal terug op on gezet, je moet ook eens de power cable uittrekken en de batterij er een 30 sec uithalen uw geheugen als dat op dual channel zit en dat zijn niet dezelfde merken moet je het op single channel steken.
BTW zie je je ram led branden of het ledje bij je agp slot?
Uw ram ledje mag branden maar uw agp ledje niet.
BTW je spanningen zijn goed hoor :)

Hopelijk ben je hier al iets mee verder.
Maar ik had ong hetzelfde probleem dus hopelijk is het jouwe met dit al opgelost :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 09:03 ]

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 09:02:
Heb je je clk_sw terug op on gezet en multiplers via moederbord allemaal terug op on gezet, je moet ook eens de power cable uittrekken en de batterij er een 30 sec uithalen uw geheugen als dat op dual channel zit en dat zijn niet dezelfde merken moet je het op single channel steken.
BTW zie je je ram led branden of het ledje bij je agp slot?
Uw ram ledje mag branden maar uw agp ledje niet.
BTW je spanningen zijn goed hoor :)

Hopelijk ben je hier al iets mee verder.
Maar ik had ong hetzelfde probleem dus hopelijk is het jouwe met dit al opgelost :)
Probleem opgelost _/-\o_

De clock switch stond al op on, maar de multipliers stonden niet allemaal aan...
Ik dacht dat dit geen kwaad kon maar nu weet ik dus wel beter :)
Bedankt voor de tip anders was ik waarschijnlijk nog dagen aan het zoeken geweest.....

Offtopic: je hoeft geen U tegen me te zeggen hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-07-2004 19:44 ]

• Vlassie1980
Ik heb weer eens te vroeg gejuigd.....

PC draait nu wel stabiel maar als een XP 2500 terwijl ik een XP 3000 heb :(
Als ik de jumpers toch zo instel dat hij op 3000 loopt zit hij alsnog helemaal vast bij het stressen van mijn cpu :?

Weet er nog iemand hoe ik dit op kan lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-07-2004 20:28 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:44

DaWaN

'r you wicked ??

Probeer een andere CPU of moederbord en je weet het, voltages in bios vertrouw ik niet/nooit op, op mijn asrock ging het voltage volgens de bios omlaag terwijl in werkelijkheid het voltage omhoog ging 8)7 :? Dus daar niet op vertrouwen, als het geen mobo/cpu probleem is, de multimeter erbij pakken :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

je zei dat de clk_sw al op "on" stond en dus de clk_ratio op XMhz had gezet, proeebr gewoon eens de default settings, alles op uit, en laat het mobo eens zelf detecteren, en of in het bios instellen, missch dat dat lukt.

/edit, hmz, kzie juist in de handleiding van je mobo dat clk_sw op uit 100Mhz is :X

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 20:54 ]

• Vlassie1980
Het wordt nu nog vager:

Als ik mijn pc aanzet ziet hij hem als 2500 en als ik hem reset opeens als een 3200 :?
Lijkt me inderdaad dat mijn mobo OF cpu brak is en ik ga volgende week maar eens langs mijn lokale computershop om dit eens even goed te laten checken...
Het gaat mij momenteel in ieder geval boven mijn pet :(

Verwijderd

Kheb hetzelfde moederbord en het flipt hier ook
Probeer anders een je bios opnieuw te flashen met de first release

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 23:13 ]

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 23:10:
Kheb hetzelfde moederbord en het flipt hier ook
Probeer anders een je bios opnieuw te flashen met de first release
Ik heb nu first release geflashd (F1) maar hij blijft de processor als 2500 zien.
Clk-sw staat aan en de andere switches staan ook allemaal op ON (Allemaal naar beneden dus....)
Pagina: 1