pc crashed waarschijnlijk door oververhitting, graag tips!

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:19
Een kennis van mij heeft een redelijk nieuwe computer (p4) (compaq) die iedere keer na een tijdje (5 tot 30 min) crashed (en dan werkt echt niets meer, zelfs alt ctrl del niet). Nu heb ik windows opnieuw geinstalleerd en doet hij dit nog steeds. Nu denk ik dat dit komt doordat de computer te warm wordt, aangezien hij in een kast staat. Nu wil ik graag weten of dit de oorzaak kan zijn, of of het ergens anders aan kan liggen. Als dit het probleem is wil ik graag weten wat de beste manier is om dit op te lossen zonder de computer ergens anders te plaatsen.

PS. Ook geeft de pc tijdens het opstarten aan dat er geen IDE 80 kabel is aangesloten. Misschien dat hij crashed doordat er een verkeerde kabel is aangesloten.

Alvast bedankt voor jullie hulp

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:02

OcGuru

Giulietta Qv

Weet je wat de temp's & voltlijnen zijn?

Bl44t

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Als je 'm nou een keer uit die kast haalt, en dan met de zijkant open laten draaien....

Als ie dan nog steeds uitvalt ligt 't niet aan de temp !

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04

AzzKickah

06-CENSORED

Mr. Detonator schreef op 21 juli 2004 @ 12:27:
Als je 'm nou een keer uit die kast haalt, en dan met de zijkant open laten draaien....

Als ie dan nog steeds uitvalt ligt 't niet aan de temp !
Of wel, en is dat wat jij zegt nog steeds niet genoeg koeling...

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uit de kast halen, en dan kijken of hij weer uitvalt. Zo ja: Compaq Support bellen. Zo nee: Computer ergens anders plaatsen of kast koelen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
thriller schreef op 21 juli 2004 @ 12:23:
Ook geeft de pc tijdens het opstarten aan dat er geen IDE 80 kabel is aangesloten. Misschien dat hij crashed doordat er een verkeerde kabel is aangesloten.
Aan die IDE40/80 kabel ligt het niet. Bovendien, ik gebruik ook geen ide-80 kabel voor me cd/dvd drives. Ben budgettweaker ;)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Compaq PC's hebben normaal niet zo snel last van de warmte. Wat draait er als ie crasht? Als ie al in idle crasht zou ik hem terugbrengen. Je kan voor de zekerheid ff de temps bekijken. Zolang die onder de 70 graden blijven, is er niks aan de hand.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Als je inmiddels zeker weet dat het door de warmte komt, terugbrengen! Je pc moet gewoon zonder problemen werken alstie net nieuw is :)

Om temps enzo te bekijken: http://www.almico.com/speedfan.php

Instagram / YouTube

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 13:16:
Compaq PC's hebben normaal niet zo snel last van de warmte. Wat draait er als ie crasht? Als ie al in idle crasht zou ik hem terugbrengen. Je kan voor de zekerheid ff de temps bekijken. Zolang die onder de 70 graden blijven, is er niks aan de hand.
Yeah right.. Hoe kom je er in godsnaam bij dat onder de 70 graden wel stabiel is? :D Alleen de temp zegt _niets_ over stabiliteit. Een pc kan bij 50 graden instabiel zijn, maar bij 80 graden kan het ook 100% stabiel zijn.

Die compaqs moeten geld opleveren en dus worden die dingen rustig een graad of 60. Beetje warm weer erbij en klaar ben je.. Compaq bellen zal weinig zin hebben. Die kunnen er toch niks aan doen behalve een nieuwe pc sturen die net zo warm word.

PC uit de kast is al heel wat.. (moet je gewoon nooit doen) Een knappe koeler zal ook flink schelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 19:37 ]

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik geloof helemaal niet dat dit door de warmte komt, ik denk zelf dat het in de hardware zit.

Waar het zit, tja dat kan van alles zijn, ik zou zeggen probeer alles :)

PS

5 min is ook veel te kort om de pc vast te laten lopen door de warmte.

[ Voor 20% gewijzigd door MoNo79 op 21-07-2004 19:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 19:34:
[...]

Yeah right.. Hoe kom je er in godsnaam bij dat onder de 70 graden wel stabiel is? :D Alleen de temp zegt _niets_ over stabiliteit. Een pc kan bij 50 graden instabiel zijn, maar bij 80 graden kan het ook 100% stabiel zijn.

Die compaqs moeten geld opleveren en dus worden die dingen rustig een graad of 60. Beetje warm weer erbij en klaar ben je.. Compaq bellen zal weinig zin hebben. Die kunnen er toch niks aan doen behalve een nieuwe pc sturen die net zo warm word.

PC uit de kast is al heel wat.. (moet je gewoon nooit doen) Een knappe koeler zal ook flink schelen.
Een Compaq die te warm wordt? Heb in mijn professionele carriere nog nooit een Compaq boven de 45 graden zien worden. En dat is dan bekeken na zo'n 15 uur stressen op 1.300.000 records met 35 numerieke variabelen.
@TS: Een Compaq hoort niet vast te lopen bij normaal gebruik. Stop 'm in de doos en zadel de leverancier op met het probleem.

• thriller
Bedankt voor jullie reacties, ik zal morgen eens goed naar de computer kijken en hem uit de kast halen en bekijken. En als dat het niet is stuur ik hem inderdaad terug.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 19:56:
[...]

Een Compaq die te warm wordt? Heb in mijn professionele carriere nog nooit een Compaq boven de 45 graden zien worden. En dat is dan bekeken na zo'n 15 uur stressen op 1.300.000 records met 35 numerieke variabelen.
@TS: Een Compaq hoort niet vast te lopen bij normaal gebruik. Stop 'm in de doos en zadel de leverancier op met het probleem.
ben het hier met je eens, compaqs zijn misschien fabrieks pc's maar ze zitten degelijk in elkaar. ik stond er laatst van te kijken dat je de hdds en de cd romspeler met een scharniersysteem open kon laten klappen zodat je bij het mobo kon :P een Deskpro was dat volgens mij.

maarre als een pc echt in een dichte kast staat gaat het mis hoor.

• thriller
Ik heb eens goed gekeken naar de pc, en denk toch dat het aan de hitte licht.

Nu wil ik 2 case fans kopen (die zitten er niet in). Maar ik weet niet waar ik op moet leten. Ik wou eigelijk de "CoolerMaster 8x8cm Casefan,Thermal Sensor,DBearing" kopen, maar heb er 2 nodig.

En nu wil ik graag weten of je twee dezelfde kan aanbrengen of je voor de voorkant en achterkant van de case 2 verschillende nodig hebt. Dit voor de airflow.

Ik hoop dat jullie goed advies hebben en eventueel een fan kunnen aanraden

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
thriller schreef op 24 juli 2004 @ 13:18:

En nu wil ik graag weten of je twee dezelfde kan aanbrengen of je voor de voorkant en achterkant van de case 2 verschillende nodig hebt. Dit voor de airflow.

Dat maakt niet uit.....dan draai je 'm gewoon om !

Verwijderd

Naar mijn mening zijn er twee dingen waar je op moet letten

1. De hoeveelheid geluid
2. De luchtverplaatsing

Wordt de PC gebruikt als game PC (waarin de video kaart koeling toch al een hoop herrie maakt) zou ik gaan voor de grootste lucht verplaatsing.

Verder is het inderdaad handig een airflow te creeren.

Aan de voorkant moet je onderaan een kastkoeler aansluit voor de intake (onder = koude lucht) en aan de achterkant zou ik de kastkoeler boven doen (warme lucht stijgt op)

Kijk ook eens op www.freezinghardware.com

Hier zijn veel verschillende koelers te vinden met specificaties erbij.

Succes!!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
als de PC in een niet geventileerde kast staat helpt je "oplossing" niet.

Als warmte al het probleem is komt dat door te weinig ventilatie in de kast of door een fout in de Compaq. Dat kun je eenvoudig testen door de compaq buiten de kast te zetten. Blijft het probleem dan is de Compaq niet goed. Oplossingen zijn ten eerste zorgen dat de kast voldoende ventilatie heeft en als dat niet werkt de PC omruilen.

Zelf fannetjes bijplaatsen is niet nodig en niet de oplossing voor een standaard Compaq.

• thriller
We hebben al een gat in de kast gemaakt, dus met de fans moet de airflow wel goed komen.

En ik weet bijna zeker dat het aan het te warm worden licht, want als ik de airco erop zet houd hij het ruim 2 uur lang inplaats van 15 min.

Maar bedankt voor jullie hulp. Ik ga gelijk ff een bestelling plaatsen.

Verwijderd

blaas je cpukoeler eens schoon... deze willen nog wel eens verstopt raken..
overigens als dit een compaq uit de zakelijke lijn is heb je gewoon 3 jaar garantie en kan je je pc gewoon naar een servicecenter brengen...
voor de thuislijn is het 1 jaar

suc6
Pagina: 1