Toon posts:

Aanpak hele draadloze overgang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds enkele dagen ben ik een Mac Powerbook g-4 rijker, en aangezien ik positieve verhalen/ervaringen hebt vernomen over draadloos internetten/netwerken, wil ik over gaan op dit systeem van dataverkeer.

Het lijkt mij overbodig om de huidige situatie voor te leggen, aangezien ik nog op een andere locatie in de toekomst een computer met een onbekende vorm van internet-toegang (kabel of adsl) ga aanschaffen. maar dit is dus zeker belangrijk in de informatie, ik zal het uileggen....

Situatie voor ons gezin:

Thuis hebben wij 1 ADSL-internet aansluiting van Planet Internet (op isdn centrale)
deze gaat nu nog gewoon via UTP, en is aangesloten op 1 Desktop PC. Er zijn dus 2 laptops bij gekomen, en deze kunnen geen gebruik maken van de internet verbinding... ja, kan wel, maar dan krijgen we drama praktijken met utp snoeren door het hele huis heen. (btw, in beide laptops zitten al een wifi ontvanger)

Op een andere locatie gaan we dus event. een nieuwe pc aanschaffen, maar dat doet er eigenlijk niet ter zake. waar het om gaat, is dat we hier ook een nieuwe internet verbinding gaan aanschaffen (kabel of adsl, we zijn er nog niet over uit, maakt ook niet uit, lijkt me?) We zouden dus graag op deze locatie met die 2 zelfde laptops kunnen internetten.

In Wifi internet ben ik absoluut niet thuis, maar dit lijkt mij toch het voor de hands liggende;

- Aanschaffen van 2 Wifi centrale points, voor thuis en de andere locatie.
- 2 wifi netwerk kaartjes aanschaffen voor de desktop pc thuis, en de nieuwe pc die komen gaat op de nieuwe locatie

Als het dus goed zou zijn, hebben wij op locatie en thuis draadloos internet voor de pc's, en zijn we dan in staat om met beide laptops op beide locatie's draadloos te kunnen internetten.

Nu rijzen bij mij de volgende vragen;

- Is bovenstaande plan nou efficient, en goed haalbaar?
- Wat voor apparaten zal ik moeten aanschaffen om het hele draadloze verhaal werkend te krijgen? Ik dacht zelf aan een ADSL wifi router voor thuis, en een universele wifi router (bestaat deze wel? :? ) voor die andere locatie. en uiteraard een wifi kaart voor de desktop pc

* Ik weet nog niet wat voor soort internet aansluiting we op de andere locatie nemen, is het slim om de keuze daarbij te baseren op dit draadloze verhaal?

Al met al klinkt het nog een beetje onzeker. Sorry voor de onduidelijkheid, mijn grote bottleneck ligt bij die 'wifi access points', dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar het verhaal en grote vraagstuk lijkt me niet al te ingewikkeld.

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en suggesties!

Verwijderd

als ik je verhaal zo hoor, heb je op de huidige locatie een ethernet-modem, speedtouch 510 waarschijnlijk. in principe moet daarachter iedere wireless accesspoint kunnen, zolang hij maar utp gebruikt (en ik ken er zo geen zonder utp).
en wanneer er op die andere lokatie adsl/kabel komt, met een normaal ethernet-modem (dwz: modem-router, dus net zoiets als je nu hebt voor de adsl), moet dat ook geen problemen opleveren. Moet ik er wel bijzeggen: voor de nieuwe locatie kun je ook direct kijken voor een modem/router/accesspoint-combinatie (zoals voor adsl de speedtouch 570. verder ken ik er helaas geen)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, is inderdaad een Alcatael speedtouch modem.... uit mijn hoofd weet ik niet precies welk model... maar 510 klinkt mij bekend in de oren (1,5 jaar geleden installatie) Morgen avond weet ik exact het model. maar het zal weinig verschil uitmaken lijkt mij?

Wat betreft die access points, zou je (of iemand anders) daar een paar goede voorbeelden van kunnen geven? dan wel kwaliteits apparaten, waar goede ervaringen mee zijn. kosten ben ik ook wel benieuwd naar.

Verwijderd

voor wat betreft prijzen kun je in de pricewatch kijken. ervaring heb ik zelf alleen met de al eerder genoemde speedtouch 570, wat dus modem, router en access point in 1 is. prijs hiervan is 199€ bij de primafoon (bij afsluiten abonnement incl 1 pcmcia of usb-adapter, los van evt. acties), wellicht elders goedkoper. deze werkt uiteraard alleen met adsl, niet met kabel. mijn ervaring hiermee tot dusver (ca 3 maanden) is goed, maar als ik hier zo rondkijk hoor ik wel dat er betere zijn, en aangezien dit de enige is die ik ooit gbruikt heb, ben ik wellicht niet 100% onbevooroordeeld (maar ja, wie is dat wel???)