ik heb al 2 delen geopend, dan zou ik 30% van deze topics geopend hebben, buiten dat post ik hier niet veel meer

.
Over die CC.
Het is wel degelijk een maatregel van MS om toch de kwaliteit hoger te houden. Miscrosoft wil het imago hebben van een volwassen spelcomputer, je ziet in reclames haast nooit kinderen <16 er mee spelen. Op Xbox Live kun je alleen als je een creditcard hebt, dat betekent dus dat je 18 moet zijn, of in ieder geval een toezichthouder moet hebben die 18 is. Dit voorkomt dat kinderen irritant gaan doen op het netwerk, wat frustratie en ergernis voortbrengt. Begrijp me goed, ook volwassenen kunnen irritant zijn, en soms gedragen kinderen zich beter als volwassenen op online netwerken, maar veelal is het toch de "Puberende" groep en daaronder die de sfeer trachten te verzieken.
Als betaalmiddel is de CC inderdaad een standaard, maar in europa nog lang niet zo ingeburgerd als in de VS.
Scratchcards zijn nog veel makkelijker, en voorkomen een hoop administratief gedoe. Maar met scratchcards (of iets dergelijks) wordt je netwerk een puinhoop, waarin er geen overzicht is wie van jouw netwerk gebruik maken.
Het is jammer voor degenen die geen CC ter beschikking hebben, maar ik denk dat Microsoft een goede beslissing heeft genomen. Zeker als je bedenkt dat de introductiefase van een product de belangrijkste is, wat afnemers betreft. Als xbox live in het begin het imago heeft van "online gamewereld toegankelijk voor iedereen" is het succes minder groot, dat komt omdat de consument tegenwoordig exclusiviteit wil. Xbox live ken ik als een exclusief (ook al heeft het 1 miljoen gebruikers?) goed, door de CC die mij de toegang ertoe blocked, en wil het daarom graag hebben. En dat is precies wat Microsoft wil.
Het lijkt of de marketingmachine van Microsoft ietwat gefaald heeft wat de Xbox betreft, maar ik denk dat sony over een paar jaar dik van de troon is gestoten door Microsoft.