Snelste sluitertijd laten gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-02 17:27
Goedemorgen,

Ik heb momenteel een Pentax Optio S4i, enige minpuntje is dat je de snelste/kortste sluitertijd niet handmatig kan instellen t.b.v. sport/actie pics.

Iemand enig idee hoe ik een camera zo kan instellen (bedotten) dat ie toch de kortste sluitertijd neemt? Er zit een stand op dat ie achterelkaar z.s.m. (snelheid afhankelijk van het aantal MP's) foto's schiet maar dan zit ik met een hele rij foto's.
En dan nog neemt ie niet de kortste sluitertijd (zag ik in EXIF info).

Hoor het graag en is waarschijnlijk ook handig voor vele andere merken/modellen camera's.

Mzzls, Klaas

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zit er geen sport-stand op die camera dan?

Anders zou je met een automatische camera nog het volgende kunnen doen om een snellere sluitertijd te krijgen, maar verwacht niet dat het wonderen zal doen, want iedere instelling heeft ook weer een nadelig effect.

ISO omhoog doen (zorgt wel voor meer ruis)
Diafragma vergroten, kan vaak door de portretstand aan te zetten (zorgt voor minder scherptediepte)
Belichtingscompensatie donkerder zetten (zorgt voor donkerdere foto's)
Flitser aan (gebruikt meer stroom, foto's worden vaak lelijk belicht)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Met de portretstand moet je dan oppassen omdat dan vaak camera's voorkeur hebben voor een korte focus, en raken ze in de war als het object juist in de verte zit.

Ik denk dat ISO omhoog doen en op -1 EV schieten (evt. flitsen) een goede oplossing is.

Alors.

• german8
Nee helaas geen sportstand, de rest kan ik wel instellen dus ik ga lekker expirimenteren. Verder kan ik, naast macro, supermacro en oneindig, de focus (locatie en afstand) handmatig instellen. Dus daarmee ga ik ook aan de slag.

[ Voor 44% gewijzigd door german8 op 21-07-2004 12:05 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:56

Rudedadude

Maybe we were born to run

Verder dan tijdens de lichtmeting (half-sluiter) richten op een zo licht mogelijk onderwerp en vervolgens op je doel richten terwijl je de knop ingedrukt blijft houden. De camera zal in z'n sluitertijd dan rekening houden met het gemeten licht en een korte tijd kiezen. Eventueel in combinatie met een positieve lichtcompensatie.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

?

Eerst kortere sluitertijden faken en dan sluitertijden met positieve compensatie weer op normale niveaus laten terugkomen? Lijkt me een beetje omslachtig.

Ik denk ook niet dat het verstandig is om te richten op een erg licht object als wat je daadwerkelijk wil hebben donker is: het resultaat is toch te donker. Met 1/1000 binnenhuis schieten, schiet niet op. :D Je kunt beter dan compenseren met bijv. -2EV, dan heb je het allemaal zelf nog in de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 21-07-2004 15:08 ]

Alors.

• german8
Het gaat vooral om mooie auto's en boten :P :9~ die ik tijdens de vakantie hoop te zien.
Licht zal er wel genoeg zijn dus ik ga eens kijken hoe ik al dat moois het beste op de foto krijg.

[ Voor 27% gewijzigd door german8 op 21-07-2004 18:58 ]

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Tenzij we het over Kerel Schumacher in full swing hebben dan wel over power boat racing, denk ik dat de door de camera gekozen standaard instellingen toereikend moeten zijn?? :?

iR Profiel

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
onsgeluk schreef op 21 juli 2004 @ 19:40:
Tenzij we het over Kerel Schumacher in full swing hebben dan wel over power boat racing, denk ik dat de door de camera gekozen standaard instellingen toereikend moeten zijn?? :?
Dat lijkt me niet. Over het algemeen kiest een camera een redelijk conservatieve sluitertijd. Aangezien de meeste sporten vrij snel zijn, levert dit over het algemeen al bewogen foto's op, tenzij het over schaken gaat of de TS een professionele pan-arm heeft :) Zelfs zoiets als voetbal of atletiek gaat vaak te snel voor de standaard sluitertijden.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Like I said...De TS heeft het nergens over sport, alleen maar over auto's en boten. Of ik lees ergens overheen?

iR Profiel

Verwijderd

onsgeluk schreef op 21 juli 2004 @ 20:12:
Like I said...De TS heeft het nergens over sport, alleen maar over auto's en boten. Of ik lees ergens overheen?
Dan lees je iig over de eerste zin heen... (als je "Goedemorgen." niet meetelt) ;)

Maarreh, actie-foto's zijn meestal mooier met een wat langere sluitertijd, zie ook "Pannen" oftewel "Meetrekken"

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gij heeft volledig gelijk. Mijn reactie was gericht op de uitspraak van de TS;

"Het gaat vooral om mooie auto's en boten die ik tijdens de vakantie hoop te zien.
Licht zal er wel genoeg zijn dus ik ga eens kijken hoe ik al dat moois het beste op de foto krijg."

Hierbij heb ik idd de openingszin over het hoofd gezien 8)7

iR Profiel

Verwijderd

KlaasHof schreef op 21 juli 2004 @ 11:14:
Goedemorgen,

Ik heb momenteel een Pentax Optio S4i, enige minpuntje is dat je de snelste/kortste sluitertijd niet handmatig kan instellen t.b.v. sport/actie pics.

Iemand enig idee hoe ik een camera zo kan instellen (bedotten) dat ie toch de kortste sluitertijd neemt? Er zit een stand op dat ie achterelkaar z.s.m. (snelheid afhankelijk van het aantal MP's) foto's schiet maar dan zit ik met een hele rij foto's.
En dan nog neemt ie niet de kortste sluitertijd (zag ik in EXIF info).

Hoor het graag en is waarschijnlijk ook handig voor vele andere merken/modellen camera's.

Mzzls, Klaas
En dan nu het goede antwoord:
ISO vast op 200 zetten, en belichtingscompensatie op -2EV

De foto's zullen wat aan de donkere kant zijn , maar dat is later goed op te halen met bewerking op de kompjoeter, belichtingsautomatieken kiezen bijna altijd de volle lensopening, en je hebt de kortste sluiter te pakken,

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

En dan nu een aanvullend antwoord:

Jouw cammy doet f/2.8-4.8
Bij f/4.5 en ISO100 doet mijn cammy meten dat ik met 1/320 sluitertijd zit, wat in nagenoeg alle gevallen onder de 80km/u snel genoeg is om actie vast te leggen. Wat dat betreft kan jij rustig op ISO100 werken, zeker als je niet volledig bent ingezoomd.
Je kunt inderdaad je EV op -2 zetten, maar als je niet weet hoe dat werkt, wat voor effect dat heeft en hoe je dat ook daadwerkelijk weer rechttrekt: beter maar afblijven.

Wel grappig te zien dat er telkens meer mensen hun ultra-compact willen gebruiken voor dingen waar ze absoluut niet voor bedoelt zijn. ;)

Bericht hierboven

Pagina: 1