Vliegtuigspotten schiphol, 18R/36L

Pagina: 1
Acties:
  • 3.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik hoop dat dit topic hier in mag ? anders verplaatsen jullie hem maar!!

Altijd als ik in de buurt ben van schiphol ga ik even naar de spottersplek bij de MAC, leuk plekkie flink wat foto's schieten!, maar ik dacht er is vast meer! dus ben even gaan zoeken.
Als ik het zo lees is de Polderbaan de 18R/36L de plek om vliegtuigen dichtbij te zien! Nu moet ik uit friesland komen, dus heb ik ter voorbereiding wat vraagjes.

Deze foto vond ik van de baan : http://www.pbase.com/image/29223837

Ik heb een nikon 775 kan ik met dat toestel daar foto's maken, of sta je dan toch nog te ver weg ?

Op de bovenstaande foto, staat de spotters plek daar op ?
hoeveel meter sta je van het vliegtuig ?
Maken ze daar nu al snelheid, of rijden ze daar nog rustig.

en de vraag waar ik het meeste benieuwd naar ben! kan ik ergens nakijken hoelaat en welke vliegtuigen daar langs komen ?

Kan iemand mij de route er naartoe uitleggen ? want die kan ik ook nergens vinden !

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79830

Misschien dat je aan dit plaatje wat meer hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.amsterdam.nl/contents/pages/00003883/banenstelsel_1.jpg

Ik heb echter geen idee waar je het best kan gaan staan om te spotten, en of je camera voldoende zoom heeft om leuke plaatjes te schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18

Kroontje

...

Er zweeft hier op GoT ergens een PDF'je rond met een goede en duidelijk plattegrond.. Zal nog even zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 22:55

Surfer

~

ff downloaden en uitprinten:

Spotters guide to Amsterdam Schiphol:

www.plane-spotter.com/Air.../AMS/SpotterGuide_AMS.pdf

Ik heb zelf goede ervaring met 18C. Mooie belly shots. Ze komen écht vlak over je heen. Zal ff kijken of ik daar nog een fot van heb...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 79830 schreef op 21 juli 2004 @ 11:33:
Misschien dat je aan dit plaatje wat meer hebt:

[afbeelding]

Ik heb echter geen idee waar je het best kan gaan staan om te spotten, en of je camera voldoende zoom heeft om leuke plaatjes te schieten...
3x zoom, ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat je daar echt het dichtste bij staat dan waaar dan ook!!!

Alleen als ik daar heen rij, en er land net dat uur niks, of er stijgt niks op... dan sta je daar ook mooi voor l$#l..dus een schema met tijden zou idd ideaal wezen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 11:38:
[...]

3x zoom, ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat je daar echt het dichtste bij staat dan waaar dan ook!!!

Alleen als ik daar heen rij, en er land net dat uur niks, of er stijgt niks op... dan sta je daar ook mooi voor l$#l..dus een schema met tijden zou idd ideaal wezen!!
uhm dat ligt aan de wind niet aan een schema met tijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Laatst online: 21:18

Kroontje

...

SrFr schreef op 21 juli 2004 @ 11:37:

Ik heb zelf goede ervaring met 18C. Mooie belly shots. Ze komen écht vlak over je heen. Zal ff kijken of ik daar nog een fot van heb...
Die inderdaad ja, kon hem niet zo snel vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 26235 schreef op 21 juli 2004 @ 11:39:
[...]

uhm dat ligt aan de wind niet aan een schema met tijden :P
maar is er dan nergens een soort aanknopings punt te vinden waar door ik een indicatie kan krijgen of het er druk word op die baan of niet ? het zou echt iets voor mij wezen dat ik een uur rijd en dat er niks te doen is die middag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 21:56

Tux

Als de wind goed staat voor die baan dan is het er erg druk, omdat de nieuwe baan zeer veel gebruikt wordt ;)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26410

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 11:41:
[...]

maar is er dan nergens een soort aanknopings punt te vinden waar door ik een indicatie kan krijgen of het er druk word op die baan of niet ? het zou echt iets voor mij wezen dat ik een uur rijd en dat er niks te doen is die middag!!
Op deze site kun je zoeken naar vliegtuigen en hoe laat ze opstijgen of landen:

http://xiphias.net/sites/EHAM

Maar helaas geen info over welke baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Maak een account aan op www.atcbox.com en luister naar de tower-stream (met WinAmp) - je hoort dan welke baan ze gebruiken. Een uur later kan dat natuurlijk heel anders zijn, maar vaak is het wel een indicatie. Verder kan je op basis van de wind inderdaad een 'educated guess' doen, de pagina http://www.hoppie.nl/atc/eham.html doet die gok voor jou automatisch (maar hij zit er soms naast).

In de praktijk is 06/24 bijna altijd in gebruik, en ofwel de polderbaan 36L/18R voor landingen en starts, of 27 voor alleen landingen, maar dat is niet gegarandeerd natuurlijk. Met mooi weer en overdag als het rustig is (geen in- of outbound peak) zijn dat de preferente combinaties voor start en landing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer

Surfer

~

Plaatje van lokatie op plek F op de spottersguide:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/srfrsparadise/spotten.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Surfer op 21-07-2004 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Ofwel, vliegtuigen spotten kan daar niet, maar er staan wel gave auto's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn trouwens nog wel meer plekker waar je kunt staan. Deze staan niet op de PDF.

Eentje is in het midden van K en 09. Bij de laatste stoplichten links af. Tot de busbaan. Je mag hier eigenlijk niet inrijden maar gewoon doen. Auto achter het bushokje neer zetten en over de busbaan lopen. Heb je een mooi uitzicht op schiphol en de taxi baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer

Surfer

~

rollebol schreef op 21 juli 2004 @ 11:50:
Ofwel, vliegtuigen spotten kan daar niet, maar er staan wel gave auto's. :)
Als je die zelf meeneemt wel ja ;)
Het ligt er ook aan wat je met spotten bedoeld. Ik ga spotten om mooie foto's van vliegtuigen te maken. Merk, type, en vluchtnummer interesseren me niet zo. Dus als dat je uitgangspunt is, kun je er best mooie foto's maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens ben ik eens over schiphol gevlogen en heb deze foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1271.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1274.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1275.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1276.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1277.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1279.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1280.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.websnacks.nl/img/fotos/24082003_vliegen/DSCN1282.jpg

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14845

alsmeerbaan zit zo'n parkeerplaats vlak naast de baan, dat grijze stuk op die plattegrond boven in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bottie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 11:56
SrFr schreef op 21 juli 2004 @ 11:37:

thx for that :D

morgen zal ik, normaal gezien, wel ergens rond Schiphol ronddwalen en dit PDF-ke zal ik zeker kunnen gebruiken _/-\o_

http://airteamimages.com/bram-botterman_pid1007.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 08:36

PJKs

Young, Free and Single

Nog eentje:

Als je de hoofdweg westelijk van het kanaal rijdt in zuidelijke richting, kun je direct nadat je onder de taxibaan voor de Polderbaan bent gereden, rechts je auto kwijt. Als je hem achteruit op het stukje zand parkeert, heb je vanuit je auto prachtig zicht op de toestellen die naar de Polderbaan taxiën. (bji voorkeur bij gebruik van de Polderbaan voor take-off)

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:55

Marc H

- - Is wakker - -

Naast deze baan loopt een fijn fietspad, met bankjes, en daar kan je best comfortabel fototjes schieten, mits je over voldoende bereik beschikt.

Er staan namelijk helemaal geen hekken of andere obstakels behalve een sloot, en omdat het pad grotendeels parallel aan de baan loopt kan je fijn zelf bepalen waar je gaat staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/digifoto/schiphol/jumbo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/digifoto/schiphol/klm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/digifoto/schiphol/northw.jpg

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Maar de polderbaan is dus wel DE plaats om dicht bij vliegtuigen te komen begrijp ik? en waar moet ik dan staan op de polderbaan ? bij die brug of kan je ook gewoon aan die parallel weg er naast komen zo als in het eerste bericht 9of is dat geen weg) ? Vrijdag middag zou het dan druk wezen, met vliegtuigen..want dan heb ik een vrije dag! ?

@Marc H : De polderbaan bedoel je ? kun je aan mij uitleggen hoe ik daar kom ? uitgaande dat ik daar totaal niet bekend ben.. :S

[ Voor 17% gewijzigd door mkanon op 21-07-2004 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 13:14:
Maar de polderbaan is dus wel DE plaats om dicht bij vliegtuigen te komen begrijp ik? en waar moet ik dan staan op de polderbaan ? bij die brug of kan je ook gewoon aan die parallel weg er naast komen zo als in het eerste bericht 9of is dat geen weg) ? Vrijdag middag zou het dan druk wezen, met vliegtuigen..want dan heb ik een vrije dag! ?

@Marc H : De polderbaan bedoel je ? kun je aan mij uitleggen hoe ik daar kom ? uitgaande dat ik daar totaal niet bekend ben.. :S
Waar kom je vandaan dan? Uit welke richting of snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 26410 schreef op 21 juli 2004 @ 13:17:
[...]

Waar kom je vandaan dan? Uit welke richting of snelweg?
uhhh, tja ik kom uit friesland, en als je vanaf almere komt, zie je om een gegeven moment de borden schiphol.. die volg ik dan gewoon.. ik rij dan vaak onder schipholtunnel langs, en ik weet ook de spottersplek van de MAC te vinden, en ik ben vorige week nog perongelijk(na een verkeerde afslag), volgens mij onder de polderbaan door gegaan. maar ik zo echt niet meer weten hoe ik dat gedaan heb.. LOL

edit : hoe is het plekkie vergeleken met die plaats bij de Mac dan ?

[ Voor 6% gewijzigd door mkanon op 21-07-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 13:19:
[...]

uhhh, tja ik kom uit friesland, en als je vanaf almere komt, zie je om een gegeven moment de borden schiphol.. die volg ik dan gewoon.. ik rij dan vaak onder schipholtunnel langs, en ik weet ook de spottersplek van de MAC te vinden, en ik ben vorige week nog perongelijk(na een verkeerde afslag), volgens mij onder de polderbaan door gegaan. maar ik zo echt niet meer weten hoe ik dat gedaan heb.. LOL

edit : hoe is het plekkie vergeleken met die plaats bij de Mac dan ?
Okay is heel makkelijk!

Je rijdt weg bij de McDonalds, ga recht door.. dus kruispunt over naar de volgende stoplichten. Daar ga je links af. Die weg volg je dan tot dat je bij een stoplicht komt waar je een brug over gaat. Je hebt dan 2 mogelijkheden om links af te gaan.

Als je de 2de naar links gaat rij je op gegeven moment onder de taxi baan door. Meteen daarna, dus echt meteen na de brug kun je rechts je auto kwijt.

Als je ipv links af gaat, gewoon rechtdoor rijdt ga je bij de volgende stoplichten links af. Dit is een doodlopende straat maar helemaal aan het einde kom je op een kleine rotonde terecht waar je kunt parkeren en kunt kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marc H schreef op 21 juli 2004 @ 13:10:
Naast deze baan loopt een fijn fietspad, met bankjes, en daar kan je best comfortabel fototjes schieten, mits je over voldoende bereik beschikt.

Er staan namelijk helemaal geen hekken of andere obstakels behalve een sloot, en omdat het pad grotendeels parallel aan de baan loopt kan je fijn zelf bepalen waar je gaat staan.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Die eerste foto is erg mooi! Zeker aangezien het weer niet echt mee zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 26410 schreef op 21 juli 2004 @ 13:36:
[...]

Okay is heel makkelijk!

Je rijdt weg bij de McDonalds, ga recht door.. dus kruispunt over naar de volgende stoplichten. Daar ga je links af. Die weg volg je dan tot dat je bij een stoplicht komt waar je een brug over gaat. Je hebt dan 2 mogelijkheden om links af te gaan.

Als je de 2de naar links gaat rij je op gegeven moment onder de taxi baan door. Meteen daarna, dus echt meteen na de brug kun je rechts je auto kwijt.

Als je ipv links af gaat, gewoon rechtdoor rijdt ga je bij de volgende stoplichten links af. Dit is een doodlopende straat maar helemaal aan het einde kom je op een kleine rotonde terecht waar je kunt parkeren en kunt kijken!
even nog recapituleren! de macdonalds is dus die mac van de spottersplaats ? en als ik m'n auto na de brug neer dump, dan kan ik lopend over dat fietspad langs de baan lopen ? en m'n auto MAG daar wel staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:59

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Anoniem: 26410 schreef op 21 juli 2004 @ 12:06:
Trouwens ben ik eens over schiphol gevlogen en heb deze foto's gemaakt:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

8)
nice pics man :)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 13:56:
even nog recapituleren! de macdonalds is dus die mac van de spottersplaats ? en als ik m'n auto na de brug neer dump, dan kan ik lopend over dat fietspad langs de baan lopen ? en m'n auto MAG daar wel staan ?
Jep, de Mac is de spotterplaats.

Als je je auto meteen na de brug rechts neerzet is er niks aan de hand. Als je daar staat hoef je niet te lopen, je bent dan naast de taxi baan. De vliegtuigen rijden dan voor je neus langs.

Hier is geen fietspad. Je staat dan precies aan de andere kant van de plek met het fietspad. Zelf heb ik daar nog nooit gestaan. Moet ik dus wel eens gaan doen. Ik zal eens gaan kijken hoe je daar het makkelijkst komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aanvulling: Je rijdt op de Schipholweg en neemt de 2de rechts (Hoofdweg Westzijde). De eerste kan ook (Hoofdweg Oostzijde) maar dan moet je onder de taxi baan door meteen naar rechts.

Ik zal thuis even een routekaart inscannen en de routen erop tekenen. Is misschien wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 26410 schreef op 21 juli 2004 @ 14:33:
Aanvulling: Je rijdt op de Schipholweg en neemt de 2de rechts (Hoofdweg Westzijde). De eerste kan ook (Hoofdweg Oostzijde) maar dan moet je onder de taxi baan door meteen naar rechts.

Ik zal thuis even een routekaart inscannen en de routen erop tekenen. Is misschien wat makkelijker.
ik ben je nu al dankbaar, :D! maar je kan je auto daar dus gewoon neer zetten ? maar dat mag ook echt ? of boeit het gewoon niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja hoor dat mag. Niemand die er iets van zegt. Je moet gewoon uitkijken dat je je auto niet voor hekken neerzet waar duidelijk staat dat ze vrijgehouden moeten worden en natuurlijk niet waar je het verkeerd hindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 26410 schreef op 21 juli 2004 @ 14:37:
Ja hoor dat mag. Niemand die er iets van zegt. Je moet gewoon uitkijken dat je je auto niet voor hekken neerzet waar duidelijk staat dat ze vrijgehouden moeten worden en natuurlijk niet waar je het verkeerd hindert.
Super, dan ga ik daar heen!! dan hangen zeker ook bijna met de vleugels boven je ? of gaan daar niet zulke grote langs ? als ik vrijdag er heen ga, welke tijd raden jullie mij dan aan ? (zoizo smiddags of s'avonds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:09

Sponge

Serious Game Developer

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 14:39:
[...]

Super, dan ga ik daar heen!! dan hangen zeker ook bijna met de vleugels boven je ? of gaan daar niet zulke grote langs ? als ik vrijdag er heen ga, welke tijd raden jullie mij dan aan ? (zoizo smiddags of s'avonds)
Als je rond 11.10 een northwest airlines zit opstijgen, zal ik naar je zwaaien vanuit het vliegtuig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 14:39:
Jep, je kunt ze bijna aanraken.. tip: je zit vlak bij de brug (taxibaan) een grijse kast staan. Volgens mij voor telefoon of zo. Daar kun je op gaan staan!!

Ik ga als ik ga in het weekend.. check deze website om te kijken waneer er grote vliegtuigen opstijgen of landen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 26410 schreef op 21 juli 2004 @ 15:06:
[...]

Jep, je kunt ze bijna aanraken.. tip: je zit vlak bij de brug (taxibaan) een grijse kast staan. Volgens mij voor telefoon of zo. Daar kun je op gaan staan!!

Ik ga als ik ga in het weekend.. check deze website om te kijken waneer er grote vliegtuigen opstijgen of landen:

dan maar hopen dat ze daar landen en opstijgen!!!

edit : van 2 tot 3 s'middag is het er het drukste van de middag zie ik !!

[ Voor 8% gewijzigd door mkanon op 21-07-2004 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
rollebol schreef op 21 juli 2004 @ 11:46:
Maak een account aan op www.atcbox.com en luister naar de tower-stream (met WinAmp) - je hoort dan welke baan ze gebruiken. Een uur later kan dat natuurlijk heel anders zijn, maar vaak is het wel een indicatie. Verder kan je op basis van de wind inderdaad een 'educated guess' doen, de pagina http://www.hoppie.nl/atc/eham.html doet die gok voor jou automatisch (maar hij zit er soms naast).

In de praktijk is 06/24 bijna altijd in gebruik, en ofwel de polderbaan 36L/18R voor landingen en starts, of 27 voor alleen landingen, maar dat is niet gegarandeerd natuurlijk. Met mooi weer en overdag als het rustig is (geen in- of outbound peak) zijn dat de preferente combinaties voor start en landing.
kan iemand mij uitleggen hoe je die 'educated guess' pagina moet lezen en laten werken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62540

Naast de taxiebaan tussen Schiphol en de Polderbaan is het echt leuk.
Er gaat zelfs het verhaal dat een piloot een keer gestopt is en zijn raampje opendeed en: "Is de koffie bruin?" schreeuwde naar een spotter.

De meesten zwaaien ook wel naar je.

Zo dichtbij komen ze (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://www.richardvaneijk.nl/stuff/jal_k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.richardvaneijk.nl/stuff/klm1_k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.richardvaneijk.nl/stuff/klm2_k.jpg

En hier zwaaien ze dus :)
Afbeeldingslocatie: http://www.richardvaneijk.nl/stuff/klm3_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 15:49:
[...]

kan iemand mij uitleggen hoe je die 'educated guess' pagina moet lezen en laten werken _/-\o_
Het is vrij makkelijk. Je kijkt op de pagina naar de volgende stukken:
Departure ATIS
Schiphol departure info Zulu -
departures 24 - QNH 1015.
Charts and info at www.dutchvacc.nl
Dit geeft de informatie over de vertrekvluchten aan. Volgens dit stukje maken ze dus gebruik van baan 24 ('departures 24') om op te stijgen...
Arrival ATIS
Schiphol arrival info Kilo - arrivals 18R -
departures 24 - QNH 1015 - TL 40.
Charts and info at www.dutchvacc.nl
En deze geeft aan dat de vliegtuigen landen op 18R ('arrivals 18R')...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 79830 op 21-07-2004 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Anoniem: 79830 schreef op 21 juli 2004 @ 16:36:
[...]

[...]

Dit geeft de informatie over de vertrekvluchten aan. Volgens dit stukje maken ze dus gebruik van baan 24 ('departures 24') om op te stijgen...

[...]

toon volledige bericht
ik zal wel een verschikkelijke NOOB wezen, maar dat is voor 1 vlucht ? of voor alle vluchten ? want dan kan het dus best wezen dat je er een middag zit en er niks opstijgt vanaf de polderbaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

OK... Here goes voor de Polderbaan: Via de ANWB zoeken op 'vijfhuizerweg, hoofddorp'

Klik deze link:

http://anwb.tms.tensingsk...31&key=B2F62805EE4F0CC57D

Zoom nu 1x in en ga 3x naar links. Iets verder rechts van het rode vlaggetje zie je een keerrotonde waar je kan parkeren, maar daar staat een hek in de weg.

De rotonde boven het vlaggetje sluit aan op het vrijliggend fietspad. Je kunt je auto wel ergens bij de rotonde kwijt en dan het fietspad aflopen.

In de ochtend als de zon aan de andere kant staat, neem de rotonde aan de oostkant van de baan als plek om foto's te maken, hoewel daar ook een hek staat.

EDIT: Aan de oostpunt van de Buitenveldertbaan staat een enorme betonnen constructie, geen gebouw, maar iets waarvan ik niet weet waar het voor dient. Wat is dit?

[ Voor 18% gewijzigd door PJKs op 21-07-2004 16:59 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 09:23
PJK schreef op 21 juli 2004 @ 16:53:
OK... Here goes voor de Polderbaan: Via de ANWB zoeken op 'vijfhuizerweg, hoofddorp'

Klik deze link:

http://anwb.tms.tensingsk...31&key=B2F62805EE4F0CC57D

Zoom nu 1x in en ga 3x naar links. Iets verder rechts van het rode vlaggetje zie je een keerrotonde waar je kan parkeren, maar daar staat een hek in de weg.

De rotonde boven het vlaggetje sluit aan op het vrijliggend fietspad. Je kunt je auto wel ergens bij de rotonde kwijt en dan het fietspad aflopen.

In de ochtend als de zon aan de andere kant staat, neem de rotonde aan de oostkant van de baan als plek om foto's te maken, hoewel daar ook een hek staat.

EDIT: Aan de oostpunt van de Buitenveldertbaan staat een enorme betonnen constructie, geen gebouw, maar iets waarvan ik niet weet waar het voor dient. Wat is dit?
toon volledige bericht
Dat is een zeer geavanceerd brandblus vliegtuig, hiermee oefent de Schiphol brandweer

[ Voor 8% gewijzigd door EasyJet op 21-07-2004 22:16 ]

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 21 juli 2004 @ 16:47:
[...]

ik zal wel een verschikkelijke NOOB wezen, maar dat is voor 1 vlucht ? of voor alle vluchten ? want dan kan het dus best wezen dat je er een middag zit en er niks opstijgt vanaf de polderbaan ?
Vliegvelden gebruiken, zolang het weer en dergelijken het toelaat, dezelfde start- en landingsbanen. Sommige banen hebben de voorkeur wegens milieu-overwegingen (lees: geluidshinder), en deze zullen dus, indien mogelijk, altijd worden gebruikt. Aangezien de Polderbaan een geluidsvriendelijke baan is, wordt deze over het algemeen vaak en veel gebruikt...

Er moet echt wel een fiks windje staan willen ze die baan niet gebruiken. Ik verwacht dat je er niet zomaar voor niets naar toegaat, hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

EasyJet schreef op 21 juli 2004 @ 22:16:
[...]
Dat is een zeer geavanceerd brandblus vliegtuig, hiermee oefent de Schiphol brandweer
Nee, die ken ik wel. Dat is ook een metalen ding. En die staat volgens mij ook aan de andere kant van de baan. Ik bedoel dat ding oostelijker van de Mc-D. Zal eens kijken of ik een foto kan nemen.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Hmm, als iemand toevallig een foto kan maken van een Northwest Airlines die opstijgt om 11.10... zou dat echt super gaaf zijn :). Die gaat richting Seattle, en als het goed is zit ik daar in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bottie
Sponge schreef op 22 juli 2004 @ 22:32:
Hmm, als iemand toevallig een foto kan maken van een Northwest Airlines die opstijgt om 11.10... zou dat echt super gaaf zijn :). Die gaat richting Seattle, en als het goed is zit ik daar in :)
was het deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.airliners.be/images/preview/n230preview.jpg

is genomen rond 11.10 - 11.20.

voor de geïntresseerden onder jullie, de rest die ik gemaakt heb staan op:

http://coppermine.airliners.be/thumbnails.php?album=18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bottie
Spotten met de familie kan toch mooi zijn (niet mijn familie trouwens ;):

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=328181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 00:14
Anoniem: 79830 schreef op 21 juli 2004 @ 16:36:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Niet gebruiken!!
Dat is voor VATSIM, gebruik voor in flight simulator.
Vatsim staat voor Virtual Air Traffic SIMulation Network.

Voor actueel baan gebruik check de streams op atcbox.com.
Of teletekst van AT5 http://www.at5.nl/ pagina 188

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Bottie schreef op 23 juli 2004 @ 03:56:
[...]

was het deze:

[afbeelding]

is genomen rond 11.10 - 11.20.

voor de geïntresseerden onder jullie, de rest die ik gemaakt heb staan op:

http://coppermine.airliners.be/thumbnails.php?album=18
Wel zo een vliegtuig, maar de tijd is wat anders geworden. Mijn vliegtuig was op de heenweg naar Schiphol door bliksem geraakt.. en werd daardoor helemaal gecontroleer e.d. 2 uur vertraging uiteindelijk, en in een ander toestel vertrokken om 13:00 :)

Maar wel een mooie foto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Vrijdag bij de polderbaan geweest!! en inderdaad je zit er mooi dichtbij!! dus iedereen bedankt voor de tips!! we hebben er 3 uren zitten kijken, lekker in de zon!

Afbeeldingslocatie: http://www.kanonweb.nl/schiphol1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kanonweb.nl/schiphol2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Karlok[JY-616] schreef op 23 juli 2004 @ 23:56:
[...]

Niet gebruiken!!
Dat is voor VATSIM, gebruik voor in flight simulator.
Vatsim staat voor Virtual Air Traffic SIMulation Network.

Voor actueel baan gebruik check de streams op atcbox.com.
Of teletekst van AT5 http://www.at5.nl/ pagina 188
Hmm, dat had ik helemaal over het hoofd gezien... Je hebt helemaal gelijk.

De ATCBox site vond ik in ieder geval toch al een stukje beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:40
mkanon schreef op 26 juli 2004 @ 09:37:
Vrijdag bij de polderbaan geweest!! en inderdaad je zit er mooi dichtbij!! dus iedereen bedankt voor de tips!! we hebben er 3 uren zitten kijken, lekker in de zon!

[afbeelding]
Volgende keer wel meebewegen met het vliegtuig. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkanon schreef op 26 juli 2004 @ 09:37:

[afbeelding]
[afbeelding]
:) Mooi, ben blij dat je het gevonden hebt.
Ik ga ook maar weer eens kijken, heb er weer zin in. Gelukkig woon ik lekker dicht bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
MartijnA3 schreef op 26 juli 2004 @ 10:05:
[...]

Volgende keer wel meebewegen met het vliegtuig. :)
Ja, na een paar vliegtuigen had ik het wel wat door!! alleen dit was het grootste vliegtuig wat ik op de foto heb! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 19:28
Is het ook mogelijk om te voet vanaf schiphol op spotters plaatsen te komen, dus als je bijv. met de trein komt? Of is het uberhaupt al niet mogelijk om te voet op die plekken te komen?(tja ben er al hele tijd niet meer geweest weet niet precies meer hoe het er allemaal uitziet daar, ga er vrijdag weer eens heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Neoflip schreef op 04 augustus 2004 @ 13:59:
Is het ook mogelijk om te voet vanaf schiphol op spotters plaatsen te komen, dus als je bijv. met de trein komt? Of is het uberhaupt al niet mogelijk om te voet op die plekken te komen?(tja ben er al hele tijd niet meer geweest weet niet precies meer hoe het er allemaal uitziet daar, ga er vrijdag weer eens heen)
Als je bij terminal 3 naar buiten loopt, kan je redelijk makkelijk bij het einde van de Buitenveldertbaan en bij het midden van de Zwanenburgbaan komen. Als je van lopen houdt, kan je ook nog bij de Kaagbaan komen. De rest zou eventueel met een bus te bereiken moeten zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Laatst online: 19:28
Okey tnx! Das in ieder geval al wat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Voor baan 06/24: Bus nemen naar P30 en naar de achterkant van het parkeerterrein lopen, daar ligt een heuvel voor prima zicht. Er gaat ook een bus verder (de bus naar Aalsmeer) en die kan je nemen om in ieder geval dichter bij het spottersveldje aan de overkant te komen. Dit verkort de looptijd aanzienlijk, maar je moet nog steeds wel minstens een halve baanlengte lopen.

Taxibaan S is lopend ook nog vrij aardig bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101653

Welke optische zoom heb je nodig om aan vliegtuigspotten te doen ? Had als toekomstige digitale camera de Canon PowerShot A80 in gedachten maar ik vrees dat de 3x optische zoom niet zal voldoen. Kan er iemand een andere cam aanbevelen die een krachtigere zoom heeft maar ook goed 'normale' foto's kan nemen.

Heeft er trouwens iemand ervaring met het spotten van vliegtuigen op Zaventem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 21:41
Anoniem: 101653 schreef op 07 augustus 2004 @ 13:27:
Welke optische zoom heb je nodig om aan vliegtuigspotten te doen ? Had als toekomstige digitale camera de Canon PowerShot A80 in gedachten maar ik vrees dat de 3x optische zoom niet zal voldoen. Kan er iemand een andere cam aanbevelen die een krachtigere zoom heeft maar ook goed 'normale' foto's kan nemen.
?
Konica Minolta Z1/Z2/Z3 (=afhankelijk van budget) of Panasonic DMC-FZ10.
Allemaal rond de 10x zoom :P

3x zoom is misschien ook wel genoeg hoor, als je maar dichtbij genoeg kan komen. Bij een wat grotere afstand heb je die +10x zoom wel nodig natuurlijk...

[ Voor 16% gewijzigd door SysRq op 07-08-2004 14:02 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het aantal keer zoom zegt echt niet veel over hoe dichtbij je iets kunt halen, als je een cam hebt met een 28-280 zoomlens of je hebt er een met een 38-380 zoomlens, dat maakt nogal wat uit. Maar goed, ook bij een cam met wat minder zoom is er wel wat te doen met opzetlenzen enzo :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
Neoflip schreef op 04 augustus 2004 @ 13:59:
Yep.

Voor de plek bij de Aalsmeerderweg kun je bus 198 richting Aalsmeer nemen vanaf Schiphol Plaza. Voor de plek bij de McDonalds kun je lijn 300 richting Amsterdam Bijlmer nemen vanaf Schiphol Plaza (uitstappen bij 1e halte). Voor de polderbaan ter hoogte van de taxibaan over de hoofdweg kun je bus 145 nemen vanaf Hoofddorp station. Buiten de bebouwde kom stopt deze bus overal, moet je even de chauffeur vragen. Voor de polderbaan ter hoogte van het einde, dus nabij het einde, kun je buslijn 79 richting Zwanenburg nemen vanaf Hoofddorp station. Deze lijn rijdt helaas alleen in de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 06:06
Ik heb er toevallig ook nog 1 gespot boven Krommenie:

Afbeeldingslocatie: http://www.de-haan.nu/files/store/DSC_0761.jpg

Jammer dat het zo bewolkt was. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Toen het afgelopen week zo zwaar regende was het echt een prachtig gezicht hoe een Boeing 747 taxiedde (goed gespeld?) ter hoogte van de busbaan bij P40. Al het water wat op de baan lag spatte omhoog waardoor het hele onderstel werd gereinigd :P.

Volgende keer dus als het flink regent foto's maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 00:14
Dennis schreef op 21 augustus 2004 @ 19:18:
Toen het afgelopen week zo zwaar regende was het echt een prachtig gezicht hoe een Boeing 747 taxiedde (goed gespeld?) ter hoogte van de busbaan bij P40. Al het water wat op de baan lag spatte omhoog waardoor het hele onderstel werd gereinigd :P.

Volgende keer dus als het flink regent foto's maken :).
Zoiets?

http://www.airliners.net/open.file/612809/L/

http://www.airliners.net/open.file/612829/L/

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nee, nog mooier, een taxiënde 747 met een meer donkere achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Grrrrrene schreef op 07 augustus 2004 @ 19:12:
Het aantal keer zoom zegt echt niet veel over hoe dichtbij je iets kunt halen, als je een cam hebt met een 28-280 zoomlens of je hebt er een met een 38-380 zoomlens, dat maakt nogal wat uit. Maar goed, ook bij een cam met wat minder zoom is er wel wat te doen met opzetlenzen enzo :)
mmm... allemaal leuk en aardig... 10x zoom?
wat gebruik je (qua mm) voor zoom bij t spotten?

is 500 mm genoeg? Of liever 1000 mm? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 10:24

Crusader

Arc Nature

Ik heb aan 200 tot 300 mm meer dan voldoende.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311 schreef op 25 augustus 2004 @ 21:04:
mmm... allemaal leuk en aardig... 10x zoom?
wat gebruik je (qua mm) voor zoom bij t spotten?

is 500 mm genoeg? Of liever 1000 mm? :p
:) als je wilt weten hoeveel toestellen er in de rij staan heb je 1000 nodig ja, maar dan moet je de toestellen wel herkennen aan de lichten :)

ik fotografeer met een Tamron 28-300 lens.. ruim voldoende!

Anoniem: 29880

http://www.crosinfo.nl

Hier staat trouwens ook wat informatie over baangebruik

en nog wat meer leuke wetenswaardigheden 8)

Anoniem: 70381

soms is 75mm al te veel als ze vlak voor je neus voorbij razen...met een 75-300 heb je ruim voldoende!

Anoniem: 29880 schreef op 26 augustus 2004 @ 00:02:
http://www.crosinfo.nl

Hier staat trouwens ook wat informatie over baangebruik

en nog wat meer leuke wetenswaardigheden 8)
Super handig die site! Staan ook veel afbeeldingen met leuke informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-04 17:22
Ff een heel oud topic kicken, maar ik denk dat het hier het beste past.

Ik wil eerdaags ook eens een bezoekje aan schiphol brengen om vliegtuigen te gaan fotograferen, en heb daarvoor dit topic eens doorgespit om te kijken waar ik het beste kan gaan staan. Zoals ik lees is plaats O, op die pdf een heel mooie. Nu is alleen het 'probleem' dat ik (tijdelijk) geen auto heb. Ik zal dus per trein naar schiphol gaan. Ik neem dan uiteraard een fiets mee, want ik houd niet van lang lopen.

Ik vraag me dan af hoe ik het beste bij die spottersplaats O kan komen, en of het te doen is vanaf Ns schiphol per fiets.

Wat is verder nog een heel mooie plek om te gaan staan mocht de wind zo zijn dat de polderbaan niet gebruikt word? Ik heb geen enorm zoombereik op mijn camera, dus plekken waar je heel ver af staat heb ik niet veel aan. Ik dacht zelf aan E, daar sta je ook wel redelijk dichtbij. Maar ook dan weer, is het te doen om daar per fiets te komen?

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 21:24
Ik woon hemelsbreed ik denk 1,5 km van de polderbaan af dus ik weet denk ik wel de fijnste spottersplekjes te vinden.
Ik heb een kaartje gemaakt met letters die ik hieronder uitleg:

Afbeeldingslocatie: http://img152.exs.cx/img152/6393/2kaart5ebaan1mr.jpg

A --> Je kan vanaf de oude schipholweg zo de weg afrijden naar een klein parkeerplaatsje die precies recht voor de baan is (je ziet dus die lichtmasten voor je snufferd)

B --> Lang fietspad langs de Polderbaan. Ideaal om van de zijkant te fotograferen

C --> Aan het einde van het fietspad is een rotonde en een autoparkeerplaats.

D --> Je rijdt de ijweg af totdat je op deze doodlopende rotonde terechtkomt. Erg dichtbij de baan, leuke plek.

E --> Ideaal om taxiende vliegtuigen te spotten. Bij het viaduct kan je echt 10 meter vanaf het vliegtuig staan, erg leuk!

F --> Is een stukje omrijden maar ook leuk omdat je de vliegtuigen de baan op ziet taxien voor de Final.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door Nielsracing op 27-12-2004 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

Vergeet anders de kaagbaan niet.. ook een leuk stekkie hoor. Ging er vorig weekend even heen om wat kistjes te kijken en tot mijn grote vreugde kon ik daar, met ondergaande zon, nog een AN-12 op de plaat zetten! Mijn laatste AN-12s had ik 10 jaar terug (april 1994!!) gezien.. grijs met grote rooie sterren ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03-2023
Nielsracing schreef op zondag 26 december 2004 @ 13:10:
[afbeelding]
E --> Ideaal om taxiende vliegtuigen te spotten. Bij het viaduct kan je echt 10 meter vanaf het vliegtuig staan, erg leuk!
Er staat geen E op je afbeelding. Maar ik denk dat je hier de F rechtsonder bedoeld.
Daar heb ik een tijdje geleden gestaan, voor het eerst zo dichtbij kunnen komen. Met dit toestel heb ik ook ooit zelf gevlogen, erg grappig.
Afbeeldingslocatie: http://vanderkolk.demon.nl/gallery/albums/schiphol09102004/PA090088.sized.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door majornono op 27-12-2004 09:18 . Reden: img & url toegevoegd ]

Problem Exists Between Chair And Keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 21:24
majornono schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:04:
[...]

Er staat geen E op je afbeelding. Maar ik denk dat je hier de F rechtsonder bedoeld.
Daar heb ik een tijdje geleden gestaan, voor het eerst zo dichtbij kunnen komen. Met dit toestel heb ik ook ooit zelf gevlogen, erg grappig.
[afbeelding]
Door het automatisch kleiner weergeven valt het onderste streepje weg van de E, vandaar de F. Ik heb het even aangepast ;)
Pagina: 1