[wlan] Router als access point gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik heb een US Robotics wireless turbo access point & router.
Ik wil deze echter alleen gebruiken als access point.
Dit is gewoon een instelling in het apparaat zelf.

De situatie is als volgt:

USB ADSL modem ---- linux bakje ---- us robotics ap/router ~~~~~ windows bak

----- = kabel
~~~ = wireless

De linux bak doet dienst als router en als dhcp server,
daarom dat de router/dhcp diensten van de us robotics router/ap niet gewenst zijn.

Ik krijg de situatie echter niet werkende met de us robotics als access point.
Wellicht is dit omdat ik de werking van een access point nog niet 100% begrijp.

Enkele vraagjes:
Ik lees overal dat je een access point moet zien als een hub. Dit begrijp ik wel (meerdere clients verbinden en zo), maar er is toch wel 1 essentiëel verschil:
een access point heeft een IP, terwijl een hub volledig transparant is...
Ik snap nog niet echt wat een access point dan bvb doet met inkomende pakketjes... Doet een AP aan routing? Nee toch?
Echoën naar alle wireless clients en over de utp kabel sturen?
Maar dat IP adres van het access point is dan toch niet echt van belang
(alleen voor configuratie van ap i guess), want alle pakketjes zijn normaal toch gewoon 'passing through' ?

En nu concreet:
Mijn linux bak is 192.168.0.1 op het intern netwerk.
Mijn windows bak zet ik op 192.168.0.2 met gateway 192.168.0.1.

Probleem is nu dat ik op de access point 2 ip's kan instellen (dankzij z'n router roots :) ): een WAN ip en een LAN ip . Hoe moet ik die nu instellen?
Ik veronderstel dat een van die twee ip's genegeerd wordt of zo :s ?
Ik heb al eens geprobeerd om beide op 192.168.0.3 in te stellen, maar dat werkte niet. (windows bak kan ap pingen, maar kan linux bak niet pingen)

Iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Een concrete oplossing zou super zijn, maar wat extra uitleg omtrent access points is ook héél erg welkom!

PS: ik heb al heel wat wireless topics doorspit ondertussen, maar vooral over het 'access point heeft ip' aspect vind ik bitter weinig info...

[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 21-07-2004 06:47 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Heel eenvoudig. Je moet de WAN kant van het AP niet gebruiken. Hier sluit je geen kabel op aan en heeft dus ook geen WAN ip meer nodig. Je moet je clients niet routen naar het AP, maar naar je linuxbak als default gateway. Het AP doet namelijk gewoon dienst als switch, het interne ip gebruik je in feite alleen nog maar voor de configuratie/user interface.
Overigens is deze config niet aan te raden omdat je linuxbak direct aan het net hangt met twee interfaces. Je hebt een linux firewall nodig en het maakt de gehele config nodeloos ingewikkeld. Ik mijn linuxbak gewoon achter het AP/router als interne host. Via de router kun je dan eenvoudig port forwards instellen voor externe services.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 11:11

Spoooky

Core temp 37°C

Mischien werkt het als je de DHCP van je linuxbak aan zet en op je wireless uit. Sluit niks aan op de WAN poort. Je wireless geef je een adres in dezelfde range voor de WAN verbinding stel je de gateway op je linuxbak.

[ Voor 16% gewijzigd door Spoooky op 21-07-2004 07:49 ]

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Ploink slaat de spijker idd op z'n kop; zodra je in die SMC kiest voor 'AP only' krijg je al automatisch de mededeling dat de SMC zijn DHCP gaat uitschakelen en dan is het idd niets meer dan een hub/switch met een antenna (en een configuratie pagina). Hij heeft dus feitelijk geen IP, maar draait alleen die config pagina op dat IP.

Persoonlijk zou ik ook gewoon alles door die SMC laten doen. Makkelijk in te stellen, betrouwbaar etc.

Wees consequent, maar niet altijd

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ploink schreef op 21 juli 2004 @ 07:43:
Heel eenvoudig. Je moet de WAN kant van het AP niet gebruiken.
Inderdaad! Dat doet het 'm!
Ik dacht dat 'm juist alleen de WAN poort gebruikte voor verbinding naar het wired netwerk, maar dat klopt dus niet.
Super alles werkt nu!
Ploink schreef op 21 juli 2004 @ 07:43:
Overigens is deze config niet aan te raden omdat je linuxbak direct aan het net hangt met twee interfaces. Je hebt een linux firewall nodig en het maakt de gehele config nodeloos ingewikkeld.
Mijn linux bak doet al altijd dienst als router en firewall en zo, dus alles staat daar al perfect ingesteld. 'k vind een linux machine als router ook heel wat krachtiger.
En de linux machine moet altijd aanstaan, want ik heb een USB adsl modem, die ik dus niet rechtstreeks op de router kan aansluiten...
En om nu twee routers actief te hebben is ook wat omslachtig, vooral als ik dan allemaal poorten moet beginnen forwarden op beide routers...

Maar nu werkt alles echt perfect! Mijn windows bak krijgt netjes een IP adres van m'n linux bak, net zoals het was zonder wireless! Super!
Bedankt hé mannen!

@Ook: SMC? 't is een US Robotics :p

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Oops :)

* Ook heeft zelf een SMC en daarom floept dat er nog wel eens uit..

Wees consequent, maar niet altijd

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03

mjl

Ugh

Onder de mom schop een oude post ...

Deze draad geeft al mooi antwoord op mijn vraag of een "USRobotics® 802.11g Wireless Router" ook als AP te gebruiken is.

Nou vraag ik me alleen kan ik dan nog AP de MAC filtering en WPA spul instellen (ip van de AP via DHCP gekregen van router ???) of moet dat in de router gebeuren ? (ben een beetje noob in wlan gebeuren, heb er nog nooit een AP aangeraakt ;) )

Heb ik zo niet kunnen vinden met de search ...

Opstelling wordt:

ADSLrouter (livebox) --- switch --- switch ---- AP/WLANrouter

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 08-01-2007 14:50 ]

-------

Pagina: 1