AGP en nieuwere chipsets (915/925 e.a.) + andere vragen

Pagina: 1
Acties:

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 13:59
ten eerste, ik las hier op tweakers dat het nog tot 2007 zou duren eer AGP volledig zou verdwijnen grotendeels.. dat heef me er ook toe aangezet een AGP gf6800gt te kopen.

Maar ga ik intussen met deze gf6800gt nog een nieuw mobo+cpu+ram kunnen kopen met nieuwere chipsets? of gaan ALLE chipsets vanaf nu PCI-E zijn?

Momenteel zijn er enkel 915/925 chipsets met PCI-E maar gaat hier nog verandering in komen of is de kous volledig af bij Intel met AGP?

Volgende vraag je dan..
momenteel heb ik een p4 2.4 met 400mhz bus, oc'd tot 2.8 etc..
het feit waarom ik ergens begin volgend jaar ofzo zou willen upgraden is omdat mijn systeembus ERG traag begint te worden in vgl met andere.. ik zou dus eens 1066mhz systeembussen er zijn daarop willen overstappen, MET mijn nieuwe en toch wel dure AGP kaart.

Gaat dit nog komen of is mijn (vroege) paniekreactie toch niet zo voorbarig?
Ga ik dus later bvb een p4 3.73 kopen met 1066bus en met 9xx of wat dan ook chipset, MET DDR2-667 of zoiets maar dan vooral met mijn huidige graka dus.

Ook al heb ik gezien dat ik mijn voeding zal moeten vervangen, vind ik ook ergens spijtig aangezien ik nu een vrij performant exemplaar heb die ook een flinke duit gekost heeft maarja, je doet mee of je blijft achter dus (zucht :X )

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
1) Je zal gerust nog mobo's met AGP kunnen kopen. Er zijn nog andere chipsets naast 915/925 en als ik me niet vergis ondersteunt de 915/925 ook AGP (en DDR), zie nieuws: Socket 775-moederborden van ECS op Computex

2) Ja, officieel ondersteunt de 915/925 geen 1066MHz FSB, maar dat zou geen probleem mogen zijn. De chipset die eind dit jaar komt met ondersteuning voor 1066MHz FSB (naam vergeten) is nl dezelfde als de 915/925.

3) Welke voeding heb je? Als die >=400W is mag je die gerust houden hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 21-07-2004 04:11 ]

March of the Eagles

• DrMacabr3
ja die is meer dan 400W
het is een sam cheer 420W en die worden nar het schijnt ook in lian-li cases gebruikt ofzo, nouja daar zal ik maar niet teveel over zeggen want daar weet ik niet veel over, wat ik wel weet is dat ik hier de serienummers eens geplaatst heb met de vraag of deze voeding goed was en mensen zeiden dat (een ander zeer goed merk dat ik vergeten ben) dezelfde codes hanteert.

anyway ik had gelezen op Hardocp in hun reviews van de lga775 mobo's en chipsetc dat hun gf6800 niet wou overclocken of dat het zelfs niet wou booten soms omdat ze die 4 extra pins misten die de nieuwere voedingen zouden hebben.. 24 pins ipv 20 dus ofzo.

ik HOOP dat je gelijk hebt natuurlijk want dan hoef ik 'enkel' de cpu+mobo+ram te vervangen en dat scheelt wel weer wat. Ik lees ook dat het zelfs mogelijk is om ouder DDR geheugen erop te prikken.. dit is evt handig als ik dan enkel mobo en cpu koop en later pas geheugen, of als ik niet in 1 keer al dat geld wil uitgeven, beetje spreiden kan ook nooit kwaad, ach ja het zal toch nog enkele maanden durenn tijd genoeg om te sparen en de kat uit de boom te kijken, evenals om nog wat nieuws en reviews te lezen.

Ook heb ik gelezen dat PCI-E tot nog toe geen enkel performance verschil geeft tov AGP dus heb ik liever iets vertrouwd dan zomaar op het laatste nieuwe te springen.. het verleden heeft me al vaak genoeg geleerd van met nieuwigheden even te wachten tot je gebruikerservaringen en professionele reviews en meningen er hebt op nagelezen B)

Nu komt er net nog een vraag in me op ... al die mobo's zijn dus ook volgens BTX en niet meer ATX ??? Ik dacht er net aan, ga ik met die nieuwe form factor men lekker grote HQ08 wel nog kunnen gebruiken, ben echt superblij met die stevige, ruime kast.

[ Voor 25% gewijzigd door DrMacabr3 op 21-07-2004 04:27 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
anyway ik had gelezen op Hardocp in hun reviews van de lga775 mobo's en chipsetc dat hun gf6800 niet wou overclocken of dat het zelfs niet wou booten soms omdat ze die 4 extra pins misten die de nieuwere voedingen zouden hebben.. 24 pins ipv 20 dus ofzo.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord? Alle ATX voedingen zijn hetzelfde hoor, ATX is nl een standaard. 400W moet volstaan (heb zelf reviews gelezen waar het perfect werkt met een 350W voeding), tenzij je gaat overclocken, nvidia raad dan een 480W voeding aan.
Ook heb ik gelezen dat PCI-E tot nog toe geen enkel performance verschil geeft tov AGP dus heb ik liever iets vertrouwd dan zomaar op het laatste nieuwe te springen.. het verleden heeft me al vaak genoeg geleerd van met nieuwigheden even te wachten tot je gebruikerservaringen en professionele reviews en meningen er hebt op nagelezen
Klopt. PCI-E zal pas performance tonen wanneer de bandbreedte echt nodig is. (bv bij 512MB kaarten die volledig benut worden)
Nu komt er net nog een vraag in me op ... al die mobo's zijn dus ook volgens BTX en niet meer ATX ??? Ik dacht er net aan, ga ik met die nieuwe form factor men lekker grote HQ08 wel nog kunnen gebruiken, ben echt superblij met die stevige, ruime kast.
Nee, alle mobo's zijn nog ATX. Intel zou nog steeds sleutelen aan de nieuwe BTX standaard waardoor mobo makers nog geen BTX mobo's willen maken. Het zal zeker nog tot 2007 duren eer ATX volledig verdwenen is.

March of the Eagles

• DrMacabr3
Hacku schreef op 21 juli 2004 @ 04:36:
[...]

Zoiets heb ik nog nooit gehoord? Alle ATX voedingen zijn hetzelfde hoor, ATX is nl een standaard. 400W moet volstaan (heb zelf reviews gelezen waar het perfect werkt met een 350W voeding), tenzij je gaat overclocken, nvidia raad dan een 480W voeding aan.
Hier vertellen ze over het falen van de PCI-E gf6800 kaarten.. maar misschien gebeurd dit dan ook enkel met de PCI-E kaarten en niet met de AGP varianten.. dat zal af te wachten zijn wanneer nieuwere chipsets met AGP er zullen zijn.

linkje:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NjQwLDM=

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Vergeet niet dat PCI-E drivers nog lang niet op punt staan, dat kan ook best een reden zijn. De AGP versie doet het nl wel goed met dezelfde voedingen.

March of the Eagles

Pagina: 1