[Ati IXP200/IGP9100] Pundit-r sata probleem

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb google en got geraadpleegt maar niets te vinden. ik zie het gewoon niet meer..

Ik heb een pundit-r kastje met een IGP9100 ati chipset met IXP200 southbridge
Als het goed is moet hier een sata controller inzitten.

Nu wil ik windows xp erop zetten en moet ik dus zo`n driver slipstreamen in de cd. maar ik kan geen driver vinden.

In de handleiding staat dat de VIA VT6307 de sata controller (let op het geselecteerde kopje rechts) is, maar hier geloof ik niets van. Dit is namelijk een firewire controller.

Hier staat dat de Pundit-r helemaal geen sata ondersteund, maar dat is ook niet waar want er zit wel degelijk een sata connector op en in de forums zie ik meer mensen hun sys specs tonen met ixp200 en sata schijfje.

Weet iemand waar ik de drivers kan weghalen of uberhaupt welke drivers het zijn?

de site van asus inclusief de handleiding zijn er niet duidelijk over

Can`t live without the mods

Verwijderd

Beetje verder zoeken kan ook geen kwaad, maar jah.

Zoals je in de manual kan zien is de SATA-ondersteuning compleet geintegreerd in de BIOS, net zoals bij de Intel ICH5 southbridge, dit bekekent dat je GEEN driver nodig hebt om Windows te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 01:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 01:07:
Zoals je in de manual kan zien is de SATA-ondersteuning compleet geintegreerd in de BIOS, net zoals bij de Intel ICH5 southbridge, dit bekekent dat je GEEN driver nodig hebt om Windows te installeren.
Nofi, maar ik wist niet dat het mogelijk was zoveel onzin in 1 zin te posten.

SATA kan niet geintregreerd worden in een bios, hooguit het SATA-bios kan in het mobo bios gezet worden. Dit staat volledig los van het al dan niet nodig hebben van drivers, dat is gewoon afhankelijk van welke controller er gebruikt wordt en of deze al dan niet standaard door windows ondersteund wordt.

Overigens wil 'standaard ondersteund' niet anders zeggen dan 'de driver wordt met windows meegeleverd', oftewel ook met een intel ICH5 gebruik je nog steeds een driver voor je SATA controller.

@TS, ik zie bij asus staan:
http://nl.asus.com/products/desktop/pundit-r/overview.htm
Gebaseerd op de ATI RS300 chipset
[..]
ATI RS300 / IXP200
Onder het kopje 'downloads' kun je de ATI all-in-one driver downloaden. AFAIK moet je die hebben.

• siepeltjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 01:07:
Beetje verder zoeken kan ook geen kwaad, maar jah.

Wat heeft dit met verder zoeken te maken? Leuk dat je probeert te helpen, maar met zo`n post help je niet echt.
Tuurlijk kijk ik ook in de bios. Dit heeft er overigens bijzonder weinig mee te maken. In de manuel staat letterlijk dat het een via vt6307 gerbuikt als sata controller, maar dit is firewire.
De hd wordt op geen enkele manier herkent. 8)7
Ook is het neit duidelijk wat nu de sata controller is.
Je bent ALTIJD een driver nodig om windows te installeren. |:(

Overigens heb ik niets aan de all-in-one drivers. Hier kan ik geen sata driver invinden. alleen netwerk smbus agpgart catalyst pcmcia (ENE) en cardreader
geen sata of ide drivers

[ Voor 6% gewijzigd door siepeltjuh op 21-07-2004 01:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 01:32:
[...]

Nofi, maar ik wist niet dat het mogelijk was zoveel onzin in 1 zin te posten.

SATA kan niet geintregreerd worden in een bios, hooguit het SATA-bios kan in het mobo bios gezet worden. Dit staat volledig los van het al dan niet nodig hebben van drivers, dat is gewoon afhankelijk van welke controller er gebruikt wordt en of deze al dan niet standaard door windows ondersteund wordt.

Overigens wil 'standaard ondersteund' niet anders zeggen dan 'de driver wordt met windows meegeleverd', oftewel ook met een intel ICH5 gebruik je nog steeds een driver voor je SATA controller.

@TS, ik zie bij asus staan:
http://nl.asus.com/products/desktop/pundit-r/overview.htm

[...]

Onder het kopje 'downloads' kun je de ATI all-in-one driver downloaden. AFAIK moet je die hebben.
Dat is dus weer de grootste onzin die je post.
In de moederborden met een Intel ICH5 southbridge zit de SATA ondersteuning in de IDE-config zelf, dus 3e en 4e ide controller.
Geloof je het niet, probeer maar uit.
Niet lopen bleren als je er zelf geen ene zak van snapt.....

Zie pagina 79 & 80 van de Pundit-R manual

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 01:56 ]

Verwijderd

siepeltjuh schreef op 21 juli 2004 @ 01:41:
[...]

Wat heeft dit met verder zoeken te maken? Leuk dat je probeert te helpen, maar met zo`n post help je niet echt.
Tuurlijk kijk ik ook in de bios. Dit heeft er overigens bijzonder weinig mee te maken. In de manuel staat letterlijk dat het een via vt6307 gerbuikt als sata controller, maar dit is firewire.
De hd wordt op geen enkele manier herkent. 8)7
Ook is het neit duidelijk wat nu de sata controller is.
Je bent ALTIJD een driver nodig om windows te installeren. |:(

Overigens heb ik niets aan de all-in-one drivers. Hier kan ik geen sata driver invinden. alleen netwerk smbus agpgart catalyst pcmcia (ENE) en cardreader
geen sata of ide drivers
De VT6307 is gewoon een firewire controller, niet meer, niet minder. Op welke pagina staat dat de VT6307 de SATA aansturing verzorgt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 01:51:
In de moederborden met een Intel ICH5 southbridge zit de SATA ondersteuning in de IDE-config zelf, dus 3e en 4e ide controller.
so? dus zit het in het bios? Komop zeg, een SATA controller in het bios, hoe zie je dat voor je? Het bios van de controller zit idd in het bios van het systeem, en de controller zelf is geintregreerd in de chipset (een chipset is iets anders dan het bios) en windows gebruikt hier wel degelijk drivers voor.
Geloof je het niet, probeer maar uit.
Niet lopen bleren als je er zelf geen ene zak van snapt.....
Grappenmaker.

De SATA controller op de PUNDIT-R zit in de Ati RS300 (=9100 pro) northbridge. Hiervoor zijn de ati drivers nodig.

Andere optie is gewoon eens het apparaat installeren, en kijken wat windows ervan bakt.

Overigens is de edit knop er niets voor niets hoor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 02:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 02:00:
[...]

[...]

Grappenmaker.

De SATA controller op de PUNDIT-R zit in de Ati RS300 northbridge. Hiervoor zijn de ati drivers nodig.

Andere optie is gewoon eens het apparaat installeren, en kijken wat windows ervan bakt.

Overigens is de edit knop er niets voor niets hoor ;)
Mag je mij vertellen waar die drivers zijn, nu jij weer.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 02:04:
Mag je mij vertellen waar die drivers zijn, nu jij weer.....
*zucht*

hiervoor zijn 2 opties:

1) windows ondersteund het apparaat default al (middels eigen DRIVERS)
2) ze zijn bij asus/ati te downloaden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 02:05:
[...]

*zucht*

hiervoor zijn 2 opties:

1) windows ondersteund het apparaat default al (middels eigen DRIVERS)
2) ze zijn bij asus/ati te downloaden NIET TE VINDEN
Optie 1 is dus hetgene wat ik bedoel(via een standaard IDE driver, chipset was nog bij lange na niet bekend toen XP op de markt kwam)

Hetzelfde als bij Intel ICH5 maakt SATA gewoon deel uit van de normale IDE-config(3e en 4e master) als er geen gebruik wordt gemaakt van RAID(dan krijg je een losse BIOS te zien)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 02:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 02:08:
Hetzelfde als bij Intel ICH5 maakt SATA gewoon deel uit van de normale IDE-config(3e en 4e master) als er geen gebruik wordt gemaakt van RAID(dan krijg je een losse BIOS te zien)
Akkoord, dan zijn we het eens. Feit blijft dus wel dat er drivers voor gebruikt worden, en dat de raid-functionaliteit zelf niet in het bios zit, maar in de chipset.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 02:11:
[...]

Akkoord, dan zijn we het eens. Feit blijft dus wel dat er drivers voor gebruikt worden, en dat de raid-functionaliteit zelf niet in het bios zit, maar in de chipset.
Die ATI chipset heeft geen support voor RAID blijkbaar, in de ALL-in-one package van ATI zit voor SATARAID een driver van Silicon Image ingebouwd :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Houden we het een beetje vriendelijk en subtiel? Jullie balanceren zo wel erg op het randje.

• siepeltjuh
  • Niet online
lol

chill boys...

op het moederbord vind ik geen sillicon image controller. Als hij ingebakken zit mooi, maar hoe krijg ik die aan de praat inmiddels heb ik windows erop staan via een IDE schijfje.

In het aparaatbeheer zie ik geen sata controller (staat meestal als scsi device)
Verder kan ik ook niet vinden dat die driver in de all in one driver zit gebakken, hoe ben je aan die informatie gekomen?

• siepeltjuh
  • Niet online
Ok gevonden.

De controller is de IXP200. normaal heb je een ide controller met een primaire en een secundaire connector.
In dit geval is het een primaire ide connector en een sata connector.

de secundaire is dus sata.
Nu ik dat weet zou hij in principe gewoon als ik de windows cd erin stop hem moeten herkennen. Niet dus.
Bij ide werkt het bij sata niet. terwijl het de zelfde controller is (toch?) maar enkel een ander kanaal :/

Verwijderd

Ziet de BIOS de schijf wel?

Zoals we al zeiden, driver is niet nodig en is er niet eens.
De enige echte driver om Windows mee te installeren in het all-in-package van ATI is die van de Silicon Image 3112 controller, die uiteraard niet op dit bord zit

• siepeltjuh
  • Niet online
Na lang zoeken, blijkt dat mijn schijf defect was en daardoor niet werd erkent.
Inmiddels nieuwe schijf erin en windows detecteert hem gewoon in windows setup. 8)7

Wat ik nog steeds raar blijf vinden is dat de asus site icm andere sites nog steeds blijven roepen dat het ding geen sata ondersteund.. terwijl het er wel degelijk goed op werkt.

(mits je geen defecte schijf hebt)

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Wel grappig dat Asus zelf stellig beweert dat SATA niet mogelijk is.

The more you know, the more you know you don't know.

Pagina: 1