Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fans op usb, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'n avond,

Ik ben zojuist weer op een mod ideetje gekomen en heb grofweg een beetje voor de geest wat het moet worden.

Namelijk een stuk of 3 a 4 Crystal clear acryl ledfans in een plexiglas standaard welke de persoon achter de pc moet gaan koelen.

Nu wil ik dat geheel op de +5vdc van de usb gaan aansluiten(vandaar de meerdere fans, ivm cfm verlies ten opzichte van 12v).

Welnu mijn vragen:
1. Zou ik deze dingen zomaar direct kunnen draden aan de usb stekker,
2. zoniet, wat zou er voor weerstanden oid tussen moeten?

Ik zal morgenochtend ook even een klein paint schetsje maken met wat ik voor ogen heb, ik heb het idee dat het zeker te realiseren is, de voeding is sterk genoeg, daar ben ik vrij zeker van.
En er komt natuurlijk wel een leuk schakelaartje in de voet...

Een tafelventilator vind ik simpel weg lelijk, is mij iets te lomp en groot(klein bureau welke erg vol is) en om nou m'n towerfan op m'n bureau neer te kwakken...

Ow en in de search vond ik genoeg over de kant en klare usb fans, maar dat zijn van die iele dingetje, k wil gewoon iets anders met meerdere fans, hetgeen me heel wat effectiever lijkt dan 1 zo'n 6cm dingetje uit de winkel.
En over zelfbouw vond ik niks in de search..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon direct op de USB kan prima zolang je er maar geen 500 mA uit trekt :)
Houd het opp 400 mA en dan zit je veilig :)

Omdat de fans zelf al een interne weerstand hebben is het niet nodig hier weerstanden voor te plakken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op 21 juli 2004 @ 00:39:
Gewoon direct op de USB kan prima zolang je er maar geen 500 mA uit trekt :)
Houd het opp 400 mA en dan zit je veilig :)

Omdat de fans zelf al een interne weerstand hebben is het niet nodig hier weerstanden voor te plakken :)
ok dan!

Dat wordt dus weer modden :Y)
de fans die ik op het oog heb trekken 0.13A dus lijkt me dat 3 stuks geen probleem zijn, maar ze draaien niet op 12volt dus zouden 4 ook mogelijk zijn...
Toch? of denk ik nu verkeerd, electronica is niet mijn sterkste kant ;)
Want op 5v draaien ze niet op vol vermogen dus gebruiken ze ook minder lijkt me..

Maar iig bedankt voor het snelle antwoord, precies wat ik wilde horen :)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 00:46:
[...]

ok dan!

de fans die ik op het oog heb trekken 0.13A dus lijkt me dat 3 stuks geen probleem zijn, maar ze draaien niet op 12volt dus zouden 4 ook mogelijk zijn...
Want op 5v draaien ze niet op vol vermogen dus gebruiken ze ook minder lijkt me..

Ik gok dat ze iets van 70 mA each trekken :)
Maar anders ff nameten met je mutlimeter :)

Suc6 ermee!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 00:46:
[...]

ok dan!

of ffkes uitreken wat ik morgen dan wel ff voor je doe en nu naar bedje gaa als je et niet erg vind?

They who buy the dip, deserves the rip.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Als ik het goed heb bijft de stroomsterkte gelijk bij een lager voltage. Het stroomverbruik (Watts) zal daarmee ook dalen, maar daar heeft je USB-aansluiting niets mee te maken.

Ik heb bij mijn Antec voeding op de achterkant een molex zitten, daar prik ik met warme dagen altijd een 120 mm fan aan om mezelf te koelen.. :D
Misschien is dat dan een optie, gewoon aan de achterkant wegwerken ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah ok maar ik vind een usb stekker net iets leuker ogen dan een molex :P

En k heb al een idee en een usb kabel van zijn component ontdaan >:) (ouwe webcams zijn soms handig).
De bedoeling is een strook plexiglas van een mm of 3 dik van 40 x 10 cm, de onderste 10 cm wordt gebogen zodat dat als voet kan dienen.
In de bovenste helft komen 3 gaten en vervolgens 3 crystalclear ledfans 80mm in de kleur blauw(of uv).
en dat hele spul in de usb op 5volt en dus vrijwel geluidloos, 3 fans op 5v gaat wel aardig, t werkt iig prima als ie naast de monitor staat.

K zal zo gauw ik plexi in huis heb en ga beginnen post ik wel pics :)

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36
iig gaat het ruim om die drie fan's op je usb aan te sluiten...
uitreken laat ik er dan ook maar bij >:)
veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat

They who buy the dip, deserves the rip.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Even rekenen:
5v * 0,5A = 2,5W maximaal
3x 5v * 0,13A = 1,95W

Kan makkelijk dus.

[ Voor 13% gewijzigd door ACID-dude op 21-07-2004 20:12 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Zoals bovenstaande replies al aangeven: theorethisch kan het wel, maar bedenk wel dat je dan nog maar in totaal 110 mA kan trekken. Bij sommig mensen wordt de usb-port al boos als je in een usb-hub een mp3-stick duwt en gewoon achterin de pc een muis. Een vriend van mij had daar nogal last van en we hadden toen wel ff moeten zoeken naar het probleem, want Windows detecteerde de stick niet. Dus je kunt dan nog maar heel weinig met je poorten.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

mace

Sapere Aude

wat dacht je dan van een vrouwtjes usb stekker te solderen aan een molex, en die vrouwtjes usb stekker aan de achterkant van je pc maken, als je het gewoon op 5v houdt hoef je ook niet bang te zijn dat je je usb spul opblaast als je het perongeluk in de verkeerde douwt......

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
MaCe1337 schreef op 21 juli 2004 @ 21:30:
wat dacht je dan van een vrouwtjes usb stekker te solderen aan een molex, en die vrouwtjes usb stekker aan de achterkant van je pc maken, als je het gewoon op 5v houdt hoef je ook niet bang te zijn dat je je usb spul opblaast als je het perongeluk in de verkeerde douwt......
Heb je helemaal gelijk in, maar ik denk dat je dan net zo goed een gewone printbus er aan kan solderen (zoiets als deze à 52 ecenten), want als je die prijzen van die usb-stekker ziet, daar wordt je ook niet vrolijk van.
Bij Mouser.com kosten die usb-printbussen bijv. ongeveer 5 Euro, als je ze los moet kopen (wel al verouderde prijzen). Als je er ééntje ergens uit kan slopen is dat natuurlijk goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Electronical op 21-07-2004 21:48 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

mace

Sapere Aude

je had al usb poorten op sommige p1 bordjes, dus ik denk niet dat het een probleem moet zijn om het ergens te vinden......

Verwijderd

Topicstarter
ACID-dude schreef op 21 juli 2004 @ 20:11:
Even rekenen:
5v * 0,5A = 2,5W maximaal
3x 5v * 0,13A = 1,95W

Kan makkelijk dus.
Maar die 2.5W geldt dat per poort of voor alle 8 samen?, onboard heb ik 8 poorten zitten, en k gebruik ze alleen voor me webcam, cardreader(vrij zelden) en een usb printer(idem vrij zelden).
Voornamelijk zal hij hoogstens eens samen met me cam draaien, dus veel problemen zal het niet geven denk ik.
Daarbij heb ik idd wel gekeken naar die kant en klare usb fans, maar dat zijn gewoonweg foeilelijke dingen in de meeste gevallen en op deze manier doe ik tenminste iets met de rest van me usb's :)
Muis en Tobo zitten lekker met verloopjes in de ps2(logitech borden zijn bedoeld voor usb, maar dan werken ze voor geen meter! :X )

Juist dat gedoe met extra stekkers etc. in de case heb ik geen trek in, de usb trok me juist heel erg aan omdat ze er al zitten :)

Oh well k probeer t gewoon, werkt t niet en gaat de boel stuk, dan heb ik weer een upgrade excuus >:)

• spone
  • Niet online
als ik me niet vergis heb je toch 550Milli ampere per root hub? En aangezien een beetje mobo er toch wel 3 van heeft zal het toch zo'n vaart niet lopen :?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:34
spone schreef op 21 juli 2004 @ 22:59:
als ik me niet vergis heb je toch 550Milli ampere per root hub? En aangezien een beetje mobo er toch wel 3 van heeft zal het toch zo'n vaart niet lopen :?
moet je maar net weten welke porten op welke root hub zitten :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1