Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroomverbruik verminderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er manieren om het stroomverbruik van mijn server die dag en nacht aanstaat te verminderen? Zoals bijvoorbeeld een tijdschakelaar, die de server na 02:00 de server afsluit, en automatisch weer om 09:00 aanzet? Dit zou namelijk geweldig zijn, want de server staat op mijn kamer en maakt veel lawaai, warmte en geluid. Maar ook is de energierekening omhoog gegaan.

Is wat ik wil mogelijk te automatiseren, of moet het echt gewoon dagelijkse routine worden om het ding aan en uit te zetten?

Graag jullie oplossingen en ideeen, alvast bedankt.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Uitzetten: taskmanager
Aanzetten: bios

No problem lijkt me zo.... en geen vreemde/dure dingen voor nodig.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 19:14
WFvN schreef op 21 juli 2004 @ 00:12:
Uitzetten: taskmanager
Aanzetten: bios

No problem lijkt me zo.... en geen vreemde/dure dingen voor nodig.
Is alleen heel erg bios afhankelijk.
Je hebt ook het programma poweroff daarmee kun je iets geadvanceerdere criteria geven voor het afsluiten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Heel veel nieuwe(re) pc's (moet wel atx zijn) hebben power on timer / scedule oid, waarbij je kan instellen dat ie op een bepaald uur op de dag aan moet gaan.

In combinatie van wat voor OS je hebt moet je het afsluiten regelen.

In linux kan dit heel makkelijk door ene enkele regel in de crontav, iets van:
00 02 * * * shutdown -h now

die er voor zorgt dat als de klok op 00 (min) en 02 (uur) staat dat ie dan gaat afsluiten.

In windows kan het (denk ik) wel met windows sceduling.

Als je mobo geen wake on scedule heeft ofzo kan je natuurlijk altijd met wat tweaken een standaard wekker aan je aan/uit knop hangen :D

bij een at kan je denken aan een tijdklok (wel ervoor zorgen dat de pc afgesloten is voordat je 'm met de klok uitzet he ;))

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een Windows 2003 server. Hoe gaat het automatisch inloggen dan, als de server opstart? Of is dat niet nodig, om 's nachts om 02:00 weer af te sluiten?

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
windows scheduler, en task toevoegen met "shutdown -s"

(doe maar es shutdown /? in dos box)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 00:21:
Ik heb dus een Windows 2003 server. Hoe gaat het automatisch inloggen dan, als de server opstart? Of is dat niet nodig, om 's nachts om 02:00 weer af te sluiten?
Ik weet niet of het nodig is... ik betwijfel het maar ik heb geen ervaring met Server. Maar anders kan je vast met TweakUI oid automatisch laten inloggen. Kan in ieder geval met XP.

Afsluiten kan ook met standaardcommando's. tsshutdn is wat je zoekt
DiLDoG schreef op 21 juli 2004 @ 00:23:
windows scheduler, en task toevoegen met "shutdown -s"

(doe maar es shutdown /? in dos box)
shutdown heb ik ook geprobeerd maar die vertikt het om de pc af te sluiten als ik het bijvoorbeeld remote probeer. Met taskmanager doet hij het volgens mij ook niet terwijl tsshutdn het wel doet.

[ Voor 29% gewijzigd door WFvN op 21-07-2004 00:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het afsluiten zal wel lukken, maak me meer zorgen op het opstarten, Mijn bios heeft niet de mogelijkheid om te booten automatisch. Zal dus een tijdschakelaar worden.

Iemand ervaring hoe dit werkt enzo? En hoe dit verder werkt met zo'n schakelaar?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 00:29:
Het afsluiten zal wel lukken, maak me meer zorgen op het opstarten, Mijn bios heeft niet de mogelijkheid om te booten automatisch. Zal dus een tijdschakelaar worden.
Ehm :?

Over welk moederbord hebben we het hier?
Iemand ervaring hoe dit werkt enzo? En hoe dit verder werkt met zo'n schakelaar?
Tijdschakelaar.... Wellicht dat er in je bios wel de optie zit om bij stroomuitval opnieuw op te starten.

Stel je uitschakelcommando bijvoorbeeld in op 02.00h en de tijdschakelklok in op 02.05 dat hij dan de stroom eraf gooit.

Om 09.00 laat je dan de tijdschakelklok weer aanschakelen. PC merkt dan 'hee.... er is weer spanning.... aangaan dus'. Mja, ook dat is weer bios-afhankelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dit zou kunnen werken. Zeker proberen waard, bedankt alvast voor de input. Misschien dat je nog iets meer weet over die bios instelling, bijvoorbeeld waar dat te zoeken?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Bij de powersettings... maar zeg nou eens welk moederbord je hebt... dat praat mogelijk een stuk makkelijker

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 00:21:
Als je je server goed hebt opgetuigd, dan hoef je niet in te loggen. Je processen draaien ook als je nog niet ingelogd bent.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen idee wat er in mijn server zit, is een oud moederbord, dat weet ik wel. 500MHZ met ongeveer 512 mb geheugen. Ik Zal de kast nu wel ff openhalen, met 3 minuten weet je wel mobo het is.

Verwijderd

Topicstarter
Dell of Intel moederbord:

E139761

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 00:48 ]

• -Sander1981-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2020
misschien kun je voor het aanzetten een signaaltje naar wake-on-lan generen ofzo, want volgens mij gaat een atx niet zomaar aan na het erop gooien van stroom :P

(Hmm... nog een optie, geef een signaaltje (puls) naar de powerbutton, en doe dat ook wanneer die uitmoet, dan gaat die ook heel netjes uit (mits zo ingesteld in Windows natuurlijk)

I don't have a solution; but I do admire the problem.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

http://docs.us.dell.com/s...n/sm/syssetup.htm#1084976

Check Power Management

OptionFunction
Suspend ModeDisplays the suspend state used by the computer. The default is S3.

AC Power Recovery
Enables AC power recovery to occur. The default is Off.

Low Power Mode
Minimizes power use when the computer is off. The default is Disabled.

Check ook:

Auto Power OnDisabled

Hoe één en ander werkt, staat helaas niet in de genoemde url. Maar ga maar eens met deze dingen aan het stoeien

[ Voor 94% gewijzigd door WFvN op 21-07-2004 00:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx, was al aan het kijken ja, maar klopt het nus als ik AC Power Recovery op on zet, dat dan zodra er weer stroom op komt te staan, dat ie dan aangaat?

Ik ga ermee aan de slag ja, bedankt he. Je hoort nog van me of het gelukt is ofniet. Wel hopen dat zo´n schakelaar niet te duur is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 00:59 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ja... dat is dus de optie mocht de Auto Power On niet op tijd ingesteld kunnen worden... dan moet je dus met de tijdschakelklok aan het pielen gaan.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Is het toevallig een AMD en watvoor chipset zit er op die server ? Dan heb ik ook nog wel wat voor je.

4015Wp west (Dordrecht)

• SA007
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Of pak (zoals ik zei) een goedkope alarmwekker, zoek op het circuitje een spanning die aangaat als de wekker afgaat en hang dit aan de atx knop.

of pak zo'n tijdschakelaar een dan met een simpel delaytje ;)
Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
           _______
o---------|       |->|-+--+--------+
          |       |    |  |        S    ____
(  230v   | TRAFO | 5v |  |        +---|    |--O
 )        |       |    =  +--||--|<    |OPTO| PWR
          | 230-5 |    |           S +-|____|--O
o---------|_______|----+-----------+-+

zodra de spanning aangaat komt er 5v wisselspanning in het schema dit word basic gelijkgericht door de condensator en de diode die direct na de trafo zitten

Omdat de transistor inverse werkt, zal de opto aanstaan (en dus schakelen) zolang de 2e condensator (die voor de basis van de tor zit) nog niet ver genoeg opgeladen om de tor te schakelen.

Zodra dit gebeurd word de opto "kortgesloten" en schakelt hij uit.

de S dingen zijn weerstanden.

de bovenste moet de juiste maat voor de opto gekozen worden, en de 2e een waarde die genoeg stroom trekt om de opto te kortsluiten, maar te weinig om de tor te overbelasten

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 21-07-2004 01:17 . Reden: foutje met de code ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nog een paar opties om stroomverbuik te verminderen:
-zorg dat je een systeem hebt met zo min mogelijk componenten (een server heeft geen soundkaart nodig b.v.).

-Laptopharddisks zijn lekker zuinig, Flash geheugen op een Flash->IDE adaptertje nog zuiniger. (flash boot ook nog eens lekker snel)

-match de CPU snelheid met het werk wat die moet doen (een Athlon 64 3000+ alleen maar om te routeren en wat bestandjes te delen is natuurlijk lomp overkill, een oude Celeron 400Mhz kan dat ook wel)

-zorg voor een efficiente voeding (eentje met een goede power factor, zo dicht mogelijk bij de 1.00 (meeste PSU's met active PFC zijn >0.95)).

-scherm zo veel mogelijk uit (als je die er uberhaupt aan hebt zitten).

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 21-07-2004 01:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• AcouSE
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Dit is wel erg basic en ik zie ook niet wat de relatie met casemodding en elektronica is, aangezien je dit met wat instellingen of basic hardware kan fixen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.