Toon posts:

Transparante table (cell)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een table, die transparant is zodat de background image van de body een beetje zichtbaar blijft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="6" height="100%">
  <tr>
    <td style="filter:alpha(opacity=100)">
      <font face="Verdana" size="2" color="black">
        Text blablabla
      </font>
    </td>
  </tr>
</table>

Nu is het probleem dat de text ook transparant word, dit moet dus eigenlijk niet gebeuren, ik heb al verschillende handleidingen doorgelezen, maar kom er niet uit.

Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is??

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
In vuurvos zie ik de tekst gewoon hoor..?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat effect werkt alleen in InternetExplorer, door de andere browsers word het genegeerd. En je ziet de text wel, alleen die is ook transparant, waardoor de textkleur veranderd

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 21:21 ]

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
waar is die transparantie voor nodig?? zolang je geen background properties voor je table opgeeft wordt toch gewoon de achtergrond van het onderliggende item overgenomen :?

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 21:08:
Nu is het probleem dat de text ook transparant word, dit moet dus eigenlijk niet gebeuren, ik heb al verschillende handleidingen doorgelezen, maar kom er niet uit.

Div ervoor zetten?
en in mozilla is het moz-opacity

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
faabman schreef op 20 juli 2004 @ 21:22:
waar is die transparantie voor nodig?? zolang je geen background properties voor je table opgeeft wordt toch gewoon de achtergrond van het onderliggende item overgenomen :?
Dit is omdat de body een achtergrond heeft, en de table zou iets donkerder moeten zijn, maar wel doorzichtig. (werk opzich goed, alleen de text word ook doorzichtig)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat gaat niet lukken op deze manier. Als je in MSIE een element transparant maakt zijn alle elementen daarbinnen even transparant, ongeacht van wat je instelt. Verder kun je in MSIE alleen block elementen transpatant maken, tekst is inline, dus dat kan niet, behalve als je het een withd of height instelt, dat heeft geen effect op inline elementen, maar dan kun je ze opeens wel transparant maken 8)7

De enige oplossing om zoiets te doen in MSIE is door twee onafhankele elementen doormiddel van absolute positioning over elkaar heenzetten waardoor het lijkt of ze in elkaar staan.

In Mozilla heb je daar natuurlijk geen last van...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op 20 juli 2004 @ 21:24:
[...]
Div ervoor zetten?
Div werkt niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="6" height="100%">
  <tr>
    <td style="filter:alpha(opacity=45)">
      <div style="filter:alpha(opacity=0)">
        <font face="Verdana" size="2" color="black">Text blablabla</font>
      </div>
    </td>
  </tr>
</table>

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:34
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 21:08:
Ik heb momenteel een table, die transparant is zodat de background image van de body een beetje zichtbaar blijft.
Ik snap niet precies wat je bedoelt met "een beetje transparant". Ik gok dat je een waas in één of andere kleur bedoelt... (?)

Zoals opgemerkt, voor volledig transparant moet je simpelweg geen background opgeven. Voor een doorschijnende waas kan ik 2 dingen bedenken:

1. een gifje dat geblokt is in gewenste kleur en transparant als background instellen. Dat werkt zonder meer in elke browser.

2. (en mooier) gebruik maken van een PNG met alpha-transparancy als background. Dat zal standaard niet werken in IE, er schijnt echter een filter voor te bestaan dat je waarschijnlijk wel vindt als je zoekt op IE en Aplha transparancy.

edit:
code:
1
filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src=img.png)

zou alphatransparancy moeten regelen in IE...

[ Voor 8% gewijzigd door T-MOB op 20-07-2004 21:46 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Johnny schreef op 20 juli 2004 @ 21:30:
Dat gaat niet lukken op deze manier. Als je in MSIE een element transparant maakt zijn alle elementen daarbinnen even transparant, ongeacht van wat je instelt. Verder kun je in MSIE alleen block elementen transpatant maken, tekst is inline, dus dat kan niet, behalve als je het een withd of height instelt, dat heeft geen effect op inline elementen, maar dan kun je ze opeens wel transparant maken 8)7

De enige oplossing om zoiets te doen in MSIE is door twee onafhankele elementen doormiddel van absolute positioning over elkaar heenzetten waardoor het lijkt of ze in elkaar staan.

In Mozilla heb je daar natuurlijk geen last van...
Je kan position:relative gebruiken om het overerven van die transparantie tegen te gaan.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

'-moz-opacity'*. Daarnaast ondersteund Mozilla nu 'opacity', net als Safari, welke eerst '-khtml-opacity' had. Opera ondersteund het niet. Merk op dat 'opacity' zowel de tekst als achtergrondkleur aanpast.
Pagina: 1