Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LCD blijft branden na uitschakeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar ...

Ik heb een probleem met mijn 20x4 character LCD.
Ik heb hem volgens het volgende schema aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://home.iae.nl/users/ptholen/lcd/lcd44780.gif

Als LPT stekker heb ik een Female-Stekker gebruikt, zodat ik m.b.v. een male-male LPT-verlengkabel de lcd kan aansluiten op de LPT-poort.

De stroomtoevoer komt vanaf mijn baybus (5V).

Wanneer ik het geheel aansluit en de schakelaar op de baybus op ON zet, gaat de lcd prima aan en komt er ook op het LCD te staan wat er moet staan.
Echter wanneer ik de schakelaar op OFF zet, blijft de LCD backlight nog lichtjes branden totdat ik de LPT stekker uit de poort haal (dan is ook de backlight uit)

Wat heb ik zelf al gedaan:
- De gehele schakeling nagelopen op eventuele soldeerfouten
- Alle contactpunten gecontrolleerd of ze geen contact maken met andere contactpunten
- Gezocht @ GoT
- Gezocht @ Google
- Gezocht @ circuitonline.nl

Kan iemand mij helpen ?

P.S.
Om een gekke reden is de titel niet geheel doorgekomen.
Deze moet zijn "LCD blijft branden na uitschakeling"

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 21:00 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 21:32
ik heb hetzelfde probleem met mijn lcd en pas als de pc helemaal uit is gaat de lcd backlight ook uit maar het komt doordat de lpt-poort ook stroom levert en ik denk dat dat voltage net genoeg is om de lcd backlight te laten branden.

Verwijderd

Topicstarter
Das behoorlijk "kut" (zal ik maar zeggen)
Er moet toch een oplossing voor zijn ?

Ik krijg nu btw een heel lichtjes oplichtende led @ mijn baybus omdat er stroom terug gaat van LCD naar baybus (beetje fout beeld t.o.v. de uitstaande leds ernaast)

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Heb je de mogelijkheid te meten welke spanning er op pin 15 staat als je baybus afstaat (of op de baybus zelf)?

Ik ben niet vertrouwd met baybussen , maar mij lijkt het enige raakpunt van je backlight en de parallelle poort -> de massa.

Misschien gaat de 5V wel zweven als je je baybus afzet.

Blijft hij ook nabranden wanneer je de potmeter van 100 ohm verder opendraait ?

Rafke

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39
Je zoekt de polen van de blacklight en zet een schakelaartje tussen de plus aansluiting, klaar

Verwijderd

Topicstarter
RafkeP schreef op 20 juli 2004 @ 21:54:
Heb je de mogelijkheid te meten welke spanning er op pin 15 staat als je baybus afstaat (of op de baybus zelf)?

Ik ben niet vertrouwd met baybussen , maar mij lijkt het enige raakpunt van je backlight en de parallelle poort -> de massa.

Misschien gaat de 5V wel zweven als je je baybus afzet.

Blijft hij ook nabranden wanneer je de potmeter van 100 ohm verder opendraait ?

Rafke
De spanning over pin 15 zal altijd 0 zijn ivm het feit dat deze niet gebruitk wordt in de schakeling.

Het is zelfs zo (net ff getest) ... als ik alleen de LPT stekker erin steekt, gaat de backlight al aan. Stekker blijft uit de baybus (dus niet aangesloten)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 22:05 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39
dan is het heel handig
laat een voor een alle pinnen (op de D lijnen na die zijn het niet ;)) los en sluit dan je LCD weer aan totdat je blacklight niet meer aangaat, tussen die lijn zet je dan een schakelaartje ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet al wat ik ga doen ...
@ Baybus zet ik er ff een diode tussen zodat iig die led niet meer aangaat.
De backlight zet ik een schakelaar tussen.

Maar ik blijf het vaag vinden dat dit voor kan komen.

• RafkeP
ik bedoelde wel pin15 op je LCD he :)
Een extra schakelaartje zal je probleem wel oplossen, maar neemt dat niet het nut van je baybus weg ?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

BCC

Zwerfstromen :) Is je PC ge-aard?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• RafkeP
BCC schreef op 20 juli 2004 @ 22:22:
Zwerfstromen :) Is je PC ge-aard?
En hangt de grond van de baybus uitgang aan de grond van de printer poort ?

Verwijderd

Topicstarter
RafkeP schreef op 20 juli 2004 @ 22:27:
[...]

En hangt de grond van de baybus uitgang aan de grond van de printer poort ?
Het ligt niet alleen aan mijn baybus ...
Als ik hem alleen aan de LPT poort hang brand de backlight ook al.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 21:57:
[...]

De spanning over pin 15 zal altijd 0 zijn ivm het feit dat deze niet gebruitk wordt in de schakeling.

Het is zelfs zo (net ff getest) ... als ik alleen de LPT stekker erin steekt, gaat de backlight al aan. Stekker blijft uit de baybus (dus niet aangesloten)
dat klopt, er staat 5V op verschillende pennen van je printerpoort en die spanning vind via de controller zijn weg naar het backlight.

Dit is niet echt een gezonde situatie voor je lcd en zeker niet voor je printerpoort, dus ik zou alleen de stroomtoevoer naar je backligt afkoppelen ipv het hele lcd zonder spanning te zetten.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even wat metingen gedaan:

Als ik de LCD alleen aan de LPT poort hang:
- Staat er +- 3,3 V op de stekker die normaal naar de baybus zou lopen.
- Staat dezelfde 3,3 V tussen de punten 15 en 16 op de LCD (Backlight aansluitingen)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 09:48 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35
Jouw probleem is geen onbekend probleem (maar dat wist je onderhand al). Ik heb even de multimeter ter handen genomen en ben even gaan meten aan de parallele poort. Op pin 1 t/m 16 blijkt een spanning te staan, pin 17 t/m 25 staat niks. Ik weet niet of het volgende werkt (beredeneer het alleen maar :P), maar ik ga uit van het volgende:
Doordat je de spanning van je LCD afhaalt, haal je ook de aarde weg. Maar doordat pin 18 t/m 25 aangesloten zijn, gebruikt het LCD deze nu als aarde. Daardoor kan de stroom die de parallele poort aanvoerd, dus weer afgevoerd worden. Oftewel: je LCD brandt wanneer jij dat niet wilt :+ Mijn idee: een schakelaar zou bij de verbinding naar pin 18 t/m 25 misschien niet misplaatst zijn (nu nog iemand die zo aardig is het uit te proberen O+).

Geen idee of het dus werkt, maar ik vind het wel leuk klinken :P
Pagina: 1