Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 20:21:
/me momepelt iets over draadjes lezen en blaaten :x
Mijn oplossing zie ik nog steeds als een goede oplossing. Als je zo een sessie neemt die een dag blijft staan, dan zorg je er dus voor dat een
gastenboek-tekenaar (

) één keer per tien berichten een afbeelding hoeft in te tikken. Een
spammer zit daar niet op te wachten, die gaat niet [lbl ik_ga_niet_veel_moeite_doen_om_te_
spammen]tien berichten
spammen, opnieuw code intikken, tien berichten
spammen, code intikken [goto ik_ga_niet_veel_moeite_doen_om_te_
spammen]
Als hij zoveel moeite moet doen, dan pakt hij wel een ander
gastenboek.
Je redenatie gaat niet op.
Als een '
spammer' een softwareprogramma kan maken om automatisch berichten te
spammen, dan kan hij/zij net zo goed een uitbreiding hierop maken om sessies elke keer uniek te laten zijn.
Voorbeeld:
het poll systeem van fok! is ook gebaseerd op sessies.
- Voer een stem uit.
- Verwijder de cookie.
- Start je browser opnieuw op.
- Ga naar de
poll
- F5/ refresh, en je kan weer stemmen.
Dit valt dus te automatiseren, zoals ik al zei.
Leuk bedachte beveiliging, maar waardeloos.
Ik denk dat hier voorlopig nog geen oplossing voor komt, net zoiets als CD-beveiliging. Enige mogelijkheid is registratie maar dit levert te veel rompslomp op.
NMe84 schreef op 21 juli 2004 @ 23:03:
mietje schreef op 21 juli 2004 @ 22:18:
Eumz, er zitten 24 x 60 = 1440 minuten in een dag; 325000 / 1440 = 225.69444 plaatjes per minuut. Klinkt dat al anders? Dan heb je ook nog eens de pakweg 2.6 GB dataverkeer extra per dag (gesteld dat een plaatje 8 kB is) die dat genereert...
Hmm, ik denk dat ik per ongeluk per seconde heb gerekend. Maar ik denk ook dat uitgaan van 5 posts per
gastenboek per dag een beetje overdreven is. Ik heb een vrij populaire site, en krijg er hooguit 5 per week. Bovendien draagt Jorgen een mooie oplossing aan: maar 1 op de 10 keer aan dezelfde gebruiker om input via dat plaatje vragen.
En verder, als dat plaatje een monochrome bitmap is, en 100x20 pixels is, dan issie hooguit 2Kb.

Doe nu eens een berekening van een plaatje dat maar 0.17 kB is

= 80x30 @ ±0.17kB
Overigens is dit plaatje niet zo geadvanceerd als die van Microsoft Passport/Hotmail.
Uit het eerste plaatje kan nog relatief eenvoudig de tekst geextraheerd worden d.m.v. filtertechnieken. (net zoiets als kentekenherkenning als je geflitst wordt).
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 24-07-2004 15:52
]