Toon posts:

overdrive op ATI Mobility Radeon 9600 pro turbo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Inspiron 8600 met een ATI Molbility 9600 Pro Turbo 128 MB grafische kaart. Nu las ik iets over ' ATI overdrive' dat je kunt enablen in het ATI control panel om de kaart op een veilige manier te overclocken.

Ik heb op internet gezocht en daar blijkt dat die optie er zou moeten zijn voor mijn kaart. De kaart heeft namelijk een heat sensor en overal wordt de kaart in verband gebracht met de overdrive functie.

Ik kan de functie echter nergens vinden. Waar kan dit aan liggen? Ik heb op dit forum al gezocht maar er staat niks bij over de ati mobility radeon 9600 pro turbo en overdrive.

Ik heb nu de nieuwste Omega drivers geinstalleerd, moet ik misschien de driver van de Dell site weer installeren?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik weet het niet zeker maar de originele ati drivers zullen wel helpen denk ik :)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Waarschijnlijk maakt het toch niet uit ;) Of vind je het leuk dat een spel 2fps sneller loopt :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Nou het probleems is dat op de ATI site geen drivers te downloaden zijn voor de Mobility serie. Die drivers heb ik geprobeerd maar die pakt hij niet omdat mijn hardware niet geschikt is daarvoor. Ik ben zo dus op www.omegadrivers.net terechtgekomen, omdat daar de ati drivers te downloaden zijn (catalyst drivers) maar dan werkend voor de Mobility kaarten. Maar het overdrive tabblad ontbreekt dus....

Verwijderd

Topicstarter
DaWaN schreef op 20 juli 2004 @ 19:45:
Waarschijnlijk maakt het toch niet uit ;) Of vind je het leuk dat een spel 2fps sneller loopt :)
Nou ik zou het wel willen proberen, ik heb op enkele sites gelezen dat het wel degelijk uitmaakt nl, aangezien de mobility radeon 9600 pro vrij ' zuinig' afgesteld schijnt te staan.....

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 19:47:
[...]

Nou ik zou het wel willen proberen, ik heb op enkele sites gelezen dat het wel degelijk uitmaakt nl, aangezien de mobility radeon 9600 pro vrij ' zuinig' afgesteld schijnt te staan.....
Hij staat niet voor niets zo zuinig afgesteld; hij wordt natuurlijk slecht gekoeld in een laptop.
Ik vraag me af wat zo'n ding onder een peltier of pc koeling doet })

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 19:46:
Nou het probleems is dat op de ATI site geen drivers te downloaden zijn voor de Mobility serie. Die drivers heb ik geprobeerd maar die pakt hij niet omdat mijn hardware niet geschikt is daarvoor. Ik ben zo dus op www.omegadrivers.net terechtgekomen, omdat daar de ati drivers te downloaden zijn (catalyst drivers) maar dan werkend voor de Mobility kaarten. Maar het overdrive tabblad ontbreekt dus....
Ic Ic, ze zeggen dat je dus de drivers van de fabrikant moet nemen.
Alexio schreef op 20 juli 2004 @ 19:54:
[...]

Hij staat niet voor niets zo zuinig afgesteld; hij wordt natuurlijk slecht gekoeld in een laptop.
Ook dat nog :)

Verwijderd

Topicstarter
OK ik begrijp dat jullie het misschien niet verstandig vinden om de kaart te overclocken, maar ATI overdrive is al meerdere keren succesvol door mensen gebruikt om de kaart te overclocken en veilig is het zeker, want overdrive houdt de warmte in de gaten en past daar de snelheid op aan, simpel gezegd. Dus dat koelen zit wel goed.

Maar goed HOE kom ik aan dat tabblad, ik heb nog niet echt een antwoord gehad :-S.....

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zag het volgende op de ATI site onderaan deze pagina
Performance, technologies and features listed above can vary with specific notebook implementations.
Please consult with Notebook vendor for a complete list of supported features.
Grote kans dus dat Dell de overdrive functie eruit gehaald heeft :/

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad op het Dell forum gelezen dat Dell via de bios deze overdrive functie heeft ge-disabled. Bedankt voor de tip!

Op een andere site, met een review van de ati mobility radeon 9600 pro las ik echter dat de functie geen 'overdrive' heet maar 'powerplay'. Dat tabblad heb ik wel namelijk...wel verwarrend dat het dan anders zou heten.

ZIE HIERONDER DE QUOTE

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1153557,00.asp

'The MR9600 also adds some other bells and whistles such as ATI's PowerPlay power management technology, which now includes the ability to dynamically overclock the GPU as performance demands dictate. ATI is calling this feature OverDrive, and it is a combination of very aggressive clock gating, and a thermal sensor that monitors the core temperature. OverDrive throttles the core clock speed to get maximum performance while staying under a maxium allowable temperature. '

Waarschijnlijk heb ik dus voor niks zitten zoeken naar overdrive, want het heet dus gewoon anders.... :/ :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 10:33 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

yep, dat zit er dik in....

realiseer je je wel dat overdrive de grootste paradox op de wereld is ...? De Gpu oc't zich tot ie te warm word, en wanneer word zo'n ding te warm? Juist, als het druk is op het scherm. Wanneer heb je een overclock het meeste nodig ? Precies... Als het druk is op het scherm

Dus ik vind het een beetje een vaag systeem.

Edit : lache naam, ati radeon pro turbo extreem XT TD raceuitvoering met ingebouwde frituurpan

[ Voor 14% gewijzigd door HeepH op 21-07-2004 12:28 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja ik las het ergens dus ik dacht goh das slim en ATI biedt het zelf aan dus zal het wel veilig zijn. En veel zal het niet helpen dat weet ik ook wel, maar ik werd gewoon nieuwsgierig. De kaart zal in ieder geval op veel momenten hoger kunnen 'draaien' dan zonder overdrive lijkt me, want nu staat ie op een standaard waarde en daar gaat hij niet overheen, dat kan wel met overdrive....kijk ik weet ook wel dat de kaart niet 10 keer zo snel wordt, maar langzamer zeker niet ;-)
En aangezien ik verder een leek ben op het gebied van overclocken leek dit me een veilige manier....

Het zou leuk zijn als er iemand was met ervaring in het gebruik van overdrive...:(.

Verwijderd

Ik heb Ati Radeon 9600 XT en heb de overdrive functie, alleen heb ik ze nog nooit getest sinds mijn kaart zonder 55 C is nou de kamertemperatuur is op dit moment wel 26 C dus dat zal er ook wel al wat aandoen
Pagina: 1