Bluetooth een flop?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar kon geen discussie vinden over dit onderwerp. Een tijdje geleden (2 a 3 jaar?) werd gezegd dat Bluetooth het helemaal ging worden. M.i. is dit nooit gebeurd.
Gezien de stormachtige ontwikkelingen op Wifi-gebied denk ik zelf ook niet dat dit nog gaat gebeuren. Bluetooth is kwa technologie inmiddels zelfs voorbijgestreefd door Wifi.
Is dit de gangbare opinie of zie ik nu iets (of veel?) over het hoofd?

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

bluetooth is niet bedoeld zoals wifi bedoelt is...

bijna elke telefoon ( gsm ) heeft tegenwoordig bluetooth... bijna elke pda...
het is bedoelt om kabeltjes tussen verschillende apparaten te laten verdwijnen...

bijvoorbeeld mijn tomtom kitje heeft een bt gps muis..
via bt kan ik msnen op m'n pda via m'n gprs gsm

de toepassing wifi is domweg anders dan bt

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben het met je eens. Bluetooth is nog steeds niet echt doorgebroken terwijl dat al jaren geleden is voorspelt. Dit komt doordat er nog niet echt "killer" applicaties zijn en de prijs is gewoon veel te hoog.
bijna elke telefoon ( gsm ) heeft tegenwoordig bluetooth...
Dat is gewoon onzin. Vrijwel geen enkele budget / middenklasse telefoon heeft bluetooth op dit moment.

[ Voor 33% gewijzigd door Bor op 20-07-2004 19:16 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 19:15:
Dat is gewoon onzin. Vrijwel geen enkele budget / middenklasse telefoon heeft bluetooth op dit moment.
budget niet... maar mainstream toch wel..

en wat versta je onder doorbreken :? steeds meer spulletjes hebben bt of als optie bt..

carkits, notebooks, pda's , telefoons..

waar je normaal kabels had heb je nu bt

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 19:19 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 19:18:
[...]

budget niet... maar mainstream toch wel..
Nee, mainsteam ook niet. Er zijn er wel met bluetooth maar het grootste deel heeft het nog steeds niet.

Overigens werd in het begin vooral de toepassingen als "draadloos" printen etc aangekondigd. Iets waar je nu niet echt veel meer van terug ziet.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 19:20:
[...]

Nee, mainsteam ook niet.
als jij kijkt welke toestelen het meest worden verkocht dan zie je dat het er best veel zijn met bt..
( en dan niet de prepaid pakketjes ;) )

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Prepay wordt anders ook nog verschrikkelijk veel verkocht :?

Ander (gevaarlijk) punt :D
Vaak hebben de mensen die een prepay teostel kopen (veel jongeren) meer verstand van bt dan de oudere mensen die (meestal wel) de telefoon van de zaak krijgen waar het er maar toevallig opzit. Weten zij veel hoe dat werkt...het zal ze in VEEL gevallen niet boeien ook. Daar hebben ze dat ding niet voor genomen :P

[ Voor 75% gewijzigd door spone op 20-07-2004 19:27 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
vindt het eigenlijk wel jammer dat bluetooth het niet is geworden/gaat worden (in mijn ogen)

het idee van profielen is slecht (vaak hebben telefoons geen keyboard profiel)

de nokia telefoons (heb persoonlijk de 6310i) zijn weer niet compatibel met de huidige bluetooth standaard (ik geloof dat dat met de huidige wel is opgelost)

heb net zelf een microsoft bluetooth desktop kit retour gebracht omdat dit niet helemaal werkte zoals ik verwachte, het nadeel was dat de muis na ongeveer een minuut stopte met luisteren en dan moest je weer opnieuw verbinding leggen

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 19:20:[...]Nee, mainsteam ook niet. Er zijn er wel met bluetooth maar het grootste deel heeft het nog steeds niet.
Bij mij op het werk wordt standaard een gsm uitgedeeld met BT, dus per definitie mainstream (we hebben het over ca 300 toestellen) bij mij en m'n collega's.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Hier in België waar je je foon los koopt van je abbo is het dus wel een andere situatie. Bluetooth is meestal enkel voor de dure telefoons. Dit is het probleem dus, hadden ze BT in de meeste toestellen gestoken, was het nu beter gegaan. Maar de licenties/chips zullen wel te duur zijn.

• spone
  • Niet online
Barracuda schreef op 20 juli 2004 @ 19:26:
[...]
vaak hebben telefoons geen keyboard profiel)
[...]
Wtf bedoel je daar nou weer mee?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Barracuda schreef op 20 juli 2004 @ 19:26:
de nokia telefoons (heb persoonlijk de 6310i) zijn weer niet compatibel met de huidige bluetooth standaard (ik geloof dat dat met de huidige wel is opgelost)
dat is het probleem dat nokia zelf veroorzaakt door slecht met een paar merken te willen "praten"

bijvoorbeeld een nokia bt headset werkt niet op een ander merk gsm
een ericsson headset werkt wel met een nokia...

zogenaamde marktbescherming...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 19:30 ]

• Bor

Bor

joopv schreef op 20 juli 2004 @ 19:27:
[...]
Bij mij op het werk wordt standaard een gsm uitgedeeld met BT, dus per definitie mainstream (we hebben het over ca 300 toestellen) bij mij en m'n collega's.
Dus jij wilt zeggen dat het mainstream is omdat bij jullie 300 toestellen worden uitgedeeld met bt? Of begrijp ik je nu verkeerd?

• spone
  • Niet online
bovendien hoeveel van die 300 weten hoe je het moet gebruiken?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mainstream is het overgrote deel van de bevolking voor de mensen die het niet snappen :P
Dit zijn voor Nokia bv. de 3210, 3310, 6110,... geweest. En niet de 7650 die 1 persoon op de 100 heeft :P

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maar de grote voordelen van bluetooth waren juist dat je draadloos alles met alles zou kunnen verbinden, met weinig stroomverbruik en dat een bluetoothchip maar $1 zou kosten.

Theoretisch zou het dus geweldig moeten zijn, maar aangezien twee van de grootste voordelen in de praktijk niet waar blijken te zijn zal de massa er niet echt warm voor lopen, want mensen willen wel degelik de mogelijkheid om vanuit hun digitale camera direct te printen, of een smsje op hun telefoon typen met een qwerty-toetsenbord dat ergens op een bureau ligt, maar dan moet het wel makkelijk zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Bluetooth komt wel steeds meer op, maar de doelgroep is iets te beperkt denk ik.
Tweakers en zakenmensen zijn vooralsnog de belangrijkste gebruikers. Die weten hoe nuttig het kan zijn

Maar veel "gemiddelde consumenten" hebben bijvoorbeeld ook telefoons met bluetooth (denk maar aan dat razend populaire Vodafone pakket met Motorola V525 dat vooral gekocht is door mensen die het vooral kochten omdat het een "klaptelefoontje" met camera en €65 beltegoed was)
Als bluetooth wat meer gepromoot wordt zullen dat soort mensen ook in gaan zien hoe handig het kan zijn.

/me mpmad gebruikt zelf ook bluetooth met zijn T610. Werkt prima

• Bor

Bor

Ik zelf heb geen bluetooth-watd-dan-ook-voor-een-device en eerlijk gezegt mis ik het ook totaal niet. Te devices die het ondersteunen zijn vrijwel altijd 2x zo duur als een "normaal" exemplaar.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 18:25

bille

Don't call me Buff

ik denk dat je je wel eens kan vergissen in hoe "groot" BT is. Ga je naar landen in het oosten (dwz: Japan etc) dan zal je wel merken dat het daar een groter gemeen goed is dan hier in NL. Dat komt naar mijn idee niet doordat BT niet zo succesvol is, maar doordat nederlanders (cq. europeanen) gewoon gierig zijn en de producten waar het in wordt verwerkt vooralsnog in het hogere prijssegment zitten. Imho is er geen reden dat er in een koelkast van 1000E geen BT chip zit. De fabrikant denk daar anders over, want die ziet dat europeanen niet ieder jaar een nieuwe koelkast kopen omdat die dingen hier door belastingen e.d. zo takke duur zijn.

Ga je in Japan kijken dan zie je dat mensen daar vaker electronica kopen met de nieuwste snufjes omdat het daar geen drol kost. Daarentegen leeft de helft van de bevolking in het oosten onder het bestaansminimum en daar hebben we hier weer wat minder last van. Het geld gaat dus ergens heen en hier kiezen we ervoor om het geld in gezondheidszorg e.d. te stoppen ipv snelle technologische veranderingen.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 19:50:
Te devices die het ondersteunen zijn vrijwel altijd 2x zo duur als een "normaal" exemplaar.
meestal omdat ze naast bt ook 2 x meer optie's hebben of specifiek voor de duurdere markt gemaakt worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 19:54 ]

Verwijderd

Tsja, persoonlijk had ik eerst ook zoiets van: Bluetooth, wat moet je d'r mee, maar dat is heel erg verandert. Het begon toen ik een Nokia 3650 kreeg, met bluetooth. Een ontzettend leuk apparaat, maar helaas geen datakabel. IR had ik ook nergens, en toen kon ik via m'n werk (TPG-Post, zaterdagpostbode) voor €23 een bluetoothdongle kopen, en dat heb ik toen gedaan. Toen kon ik ineens HEEL veel met die GSM, in de trend van games, apps, foto's e.d.

Later kwam m'n pa met een nieuwe nokia 6310i, ook met bluetooth, vrij beperkt (simpele GSM...), maar toch, bluetooth, en m'n vader vindt het erg makkelijk om via een PC (2e PC gelijk met een bluetooth dongle) z'n contacten te beheren.

Toen ging ik een HT-PC bouwen, gebaseert op myHTPC, en dat ding staat in de woonkamer. Helaaas! Geen UTP-aansluiting. En WiFi heb ik hier ook niet, wéér een bluetoothdongle gemaakt, en toen kon die HT-PC ineens met zo'n 50KBPS op internet, wat RUIM voldoende is (heb hier @home en haal max 500KBPS), z'n weather module updaten, en wat ook érg leuk is, als je via m'n GSM een foto d'r naartoe bluetooth, komt hij automatisch in de image module te staan, waardoor je je foto gelijk op TV kunt bekijken. Wat ook érg leuk is is de mogelijkheid om via m'n GSM WinAmp te besturen.

EN ik wil binnenkort een bluetooth muis en toetsenbord halen, en qua muis wel de MX900. Ik heb alleen geen zin om de lader bij de HTPC te laten staan, die lekker in een kastje zit, de lader komt via z'n spanningssnoer lekker aan de andere kant van de kamer, met als ENIG nut: Lader, en alle muisbewegingen gaan via de bluetooth dongle die in de HTPC zit.

En ik verbaas me idd toch over de kwaliteit van de verbindingen.

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 19:53:
[...]
meestal omdat ze naast bt ook 2 x meer optie's hebben of specifiek voor de duurdere markt gemaakt worden ;)
en dus niet voor de mainstream :+

• MrAngry
  • Laatst online: 17:05
Op een of andere manier blijft het verbindingen leggen met blauwtand toch te moeilijk voor de gemiddelde gebruiker. Een vriend van me had een bluetooth setje om z'n 3650 beter te kunnen gebruiken, maar hij heeft het nooit helemaal goed aan de praat gekregen. Het was gewoon te lastig voor hem.
Ik heb dat setje nu even geleend voor m'n T610 en zelfs als ervaren pc gebruiker kreeg ik het niet lekker vlot aan de praat. Ben er toch al gauw weer 10 minuten ofzo mee zoet geweest.
Nu het werkt ben ik wel tevreden ermee, het is een stuk sneller dan IR en ik kan mooi alles van m'n phone op m'n pc bijhouden. Toch werkt nog niet alles vloeiend. Ik krijg het bijvoorbeeld niet goed voor elkaar om automatisch contact tussen T610 en pc te maken als ik m'n kamer binnenkom met de telefoon. Het blijft gewoon te lastig en ingewikkeld (en slecht) werken voor een grote doorbraak..

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

Bluetooth is dus helemaal niet geflopt.

Natuurlijk gaan er minder bluetooth bits door de lucht, logisch ook want BT heeft gewoon een wat beperkter bereik, maar het is zo wijdverspreid dat het net zo standaard is geworden als bijvoorbeeld ABS op een auto.

Vrijwel elke telefoon die ik om me heen zie heeft BT, vrijwel elke PDA die ik in m'n handen krijg heeft BT en in vrijwel elk huis is wel een BT dongle te vinden.

Verwijderd

spone schreef op 20 juli 2004 @ 20:09:
[...]

en dus niet voor de mainstream :+
wat versta jij dan onder mainstream... de 14 jarige die een mobieltje kopen van hun bij elkaar geschraapte zakgeld ?

bijvoorbeeld bij belcompany staat de 6230 als best verkochte toestel in de lijst...
heeft toch echt bt...
uit de top 5 hebben er 2 bt.. dat geeft toch wel een beetje aan dat bt niet echt schaars is..

Dan vervolgens ga eens kijken hoeveel toestellen er zakelijk worden verkocht...
Ik geloof dat de nokia 6310i het meest verkochte exemplaar is.... heeft bt...

Dan mag ik toch gerust zeggen dan bt mainstream verkocht word...

• MrAngry
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 20:15:
... maar het is zo wijdverspreid dat het net zo standaard is geworden als bijvoorbeeld ABS op een auto...

.....in vrijwel elk huis is wel een BT dongle te vinden.
Wat een onzin zeg.. Ik ken behalve mezelf 2 mensen met een dongle in huis. En hierboven is al gezegd dat BT lang niet standaard op een telefoon komt..

edit:
Dan mag ik toch gerust zeggen dan bt mainstream verkocht word...
Als je beweerd dat van de top5 telefoon verkopen er 2 bluetooth hebben dan kan je die stelling natuurlijk ook makkelijk omdraaien. Iig is bluetooth nog lang niet doorgebroken, omdat bijna niemand die het op z'n telefoon heeft het gebruikt. (tenminste niet in mijn kennissenkring). Ik ken niemand die z'n telefoon uitzoekt op het hebben van bluetooth, daaraan kan je imo zien dat het nog niet is doorgebroken..

[ Voor 38% gewijzigd door MrAngry op 20-07-2004 20:25 ]

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 20:20:
wat versta jij dan onder mainstream... de 14 jarige die een mobieltje kopen van hun bij elkaar geschraapte zakgeld ?
nee, de middenklasse en budgettoestellen waar er op dit moment wel een x keer zoveel van in omloop zijn dan die bt-rotzooi :+

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Leuk wat je er allemaal mee kan. Maar 1 ding valt me op: Je noemt geen enkele toepassing die niet mogelijk is via andere (goedkopere en soms betere zoals Wifi) oplossingen.

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
JdeBruijn schreef op 20 juli 2004 @ 20:21:
[...]
Als je beweerd dat van de top5 telefoon verkopen er 2 bluetooth hebben dan kan je die stelling natuurlijk ook makkelijk omdraaien. Iig is bluetooth nog lang niet doorgebroken, omdat bijna niemand die het op z'n telefoon heeft het gebruikt. (tenminste niet in mijn kennissenkring). Ik ken niemand die z'n telefoon uitzoekt op het hebben van bluetooth, daaraan kan je imo zien dat het nog niet is doorgebroken..
Ik ken dus ook niemand die BT heeft en het ook gebruikt. Wifi daarentegen wel, wat je ook steeds meer op PDA's etc vindt.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

bedoel je daarmee bestaande gsm's ? tja er zijn ook nog zat oude auto's in omloop zonder een airbag...
maar een nieuwe auto zonder word over het algemeen zoekwerk ;)
dat is toch totaal geen vergelijk....
De laatste 2 gsm's van mij hadden bt... daarvoor ( 5 stuks ) niet...
appels en peren...

overigens zijn telefoons met bt toch niet algemeen te bestempelen als rotzooi..

Verwijderd

FaceDown schreef op 20 juli 2004 @ 20:28:
[...]
Wifi daarentegen wel, wat je ook steeds meer op PDA's etc vindt.
je vind meer bt op pda's dan wifi....

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 20:36:
[...]

je vind meer bt op pda's dan wifi....
De nieuwere / duurdere modellen hebben Wifi. Wifi bestaat ook nog niet zo lang als BT, maar is wel VEEL meer gestandaardiseerd inmiddels. Zie bijv de HP-modellen.

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 20-07-2004 20:51 ]

Groetjes, FaceDown.

• MrAngry
De discussie verzand wel een beetje in wat heen en weer gezeur over welke apparaten er nu wel of geen bluetooth hebben. IS dit wel een belangrijke vraag?

Als je mijns inziens kan concluderen dat de meeste mensen die bluetooth op hun mobiel hebben (lijkt me de meest belovende toepassing) het niet gebruiken?

Om op de openingspost terug te komen: Bluetooth lijkt me geen flop, niet als je kijkt naar hoeveel het toegepast wordt in nieuwe apparaten. Als je naar de gebruiksvriendelijkheid van het geheel kijkt, schiet het echter ernstig tekort om door te breken in het gemiddelde consumenten huis. Daar moet nog een hele hoop aan verbeterd worden..

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom moet het NU al doorgebroken zijn? Ik denk dat het een nuttige technologie is , wanneer het gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is. Mijn net bestelde iBook is op mijn vraag ook uitgerust met bluetooth, mijn volgende GSM zal dat ook zijn. langzaan aan zal de techniek zijn weg wel vinden naar de consument, USB heeft tenslotte ook lang genoeg standaard op PC's gezeten alvorens het ECHT doorgebroken is (komst van digicams en USB sticks) Wanneer mensen 2 devices met bluetooth gaan hebben (gsm / pc, gsm / pda etc) en gaan snappen waarvoor het allemaal kan gebruikt worden dan zal het gebruik van bluetooth gaan exploderen

Het is nog ff wachten op een killer app, net zoals sms voor gsm's de killer app was, daarna is de verkoop van gsm's pas echt "geboomd"

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Ik gebruik de volgende apparaten:

- Bluetooth GSM
- Bluetooth car kit
- Bluetooth PDA
- Bluetooth laptop

Dat scheelt me maar liefst 4 kabels meeslepen...

Het valt mij wel tegen dat nog steeds niet alle GSM's met BT zijn uitgerust.

Maar ik ben er erg tevreden mee, het werkt probleemloos.

En ja, ik heb ook Wifi, maar dat is een heel ander verhaal. Als er Wifi is gebruik ik Wifi, maar in de overige 99.5% van de wereld heb ik een goeie kans dat GPRS over BT wel werkt..

--
Was ik de bluetooth muis van mijn laptop nog vergeten. Fijn, een laptop muis zonder dongle. Je ziet, het wordt zo vanzelfsprekend dat je vergeet dat je het gebruikt ;-)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 21:12 ]

Verwijderd

FaceDown schreef op 20 juli 2004 @ 20:46:
De nieuwere / duurdere modellen hebben Wifi. Wifi bestaat ook nog niet zo lang als BT, maar is wel VEEL meer gestandaardiseerd inmiddels. Zie bijv de HP-modellen.
Ja, nu nog een telefoon met Wifi zodat je PDA over Wifi een GPRS verbinding kan leggen.

Die bestaan alleen niet, dus als je via je GSM wilt internetten zit je echt vast aan een kabel of aan Bluetooth...

Ik snap die mensen niet die denken dat Wifi en BT met elkaar concurreren. Nooit gebruikt zeker? Bluetooth is niet draadloos netwerken, het *kan* met veel pijn en moeite, maar dat is niet de primaire toepassing.

--
Volgens mij bestaat 802.11b veel langer dan BT (sinds 99 geloof ik), kijk maar naar de eerste Apple Airport. De Wifi naam hebben ze er later voor verzonnen, dus misschien heb je wat de naam betreft gelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 21:25 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 20:15:
Bluetooth is dus helemaal niet geflopt.

Natuurlijk gaan er minder bluetooth bits door de lucht, logisch ook want BT heeft gewoon een wat beperkter bereik, maar het is zo wijdverspreid dat het net zo standaard is geworden als bijvoorbeeld ABS op een auto.

Vrijwel elke telefoon die ik om me heen zie heeft BT, vrijwel elke PDA die ik in m'n handen krijg heeft BT en in vrijwel elk huis is wel een BT dongle te vinden.
Sorry feeble, maar je slaat de plank hier volkomen mis. Bluetooth als "standaard" feature op een device is meer uitzondering dan regel.
Xenna:

Die bestaan alleen niet, dus als je via je GSM wilt internetten zit je echt vast aan een kabel of aan Bluetooth...
Via infrarood werkt dat ook prima.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 21:43:
O ja, bijna vergeten, dat bestaat ook nog. Nooit zulke goeie ervaringen mee gehad, even je pc/pda verschuiven en je bent je verbinding kwijt.

Ik vind het juist zo fijn om m'n telefoon in m'n zak te laten zitten...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 22:24 ]

• Bor

Bor

Ik zie ook zeker wel voordelen van bluetooth hoor. De grote nadelen vind ik echter de beperkte transfer rate en de hoge kosten.

Verwijderd

En dan wil ik het goedkope eventjes bestreiden. Wil je een béétje kloot-loos netwerk hebben over de ether via WiFi, heb je toch zéker voor elke PC een netwerkkaart nodig, en WiFi netwerkkaartjes krijg je nou eenmaal niet voor €23. Daarnaast heb je voor méér dan 2 PC's een accesspoint tegen, en daar krijg je ook nog bij dat láng niet alles zomaar kan met WiFi.

Ik noem dingen zoals PIM-Item transfer (waar foto's versturen vanaf je GSM gebruik van maakt). Sure, je zou een of andere share kunnen maken, en daar bestandjes naartoe kunnen zetten, maar wat dat betreft lijkt PIM-item transfer meer op SMS. Als je iets in de vorm van een PIM-item (een JPG-tje, een SIS-je, een WAV-je, een MID-je, een RM-metje, allemaal gangbare GSM-dingen tegenwoordig) verstuurt, dan komt het ook in je inbox: zonder dat je ook maar IETS hoeft in te stellen, zelfs een paar vormen hoeft niet, sure, je moet dan elke keer een code intikken, maar het HOEFT niet.

Symbian's beheer software maakt gebruik van de mogelijkheid van bluetooth om een virtuele COM-poort aan te maken. Als jij bijvoorbeeld Nokia Phonemanager (eigenlijk gewoon een shell over symbian beheersoftware) start, en je gaat connectie maken met je GSM, maak je eigenlijk gewoon verbinding via COM4.

Ik denk dat bluetooth in geen MOGELIJKHEID te vergelijken valt met WiFi, het is eerder een soort draadloos USB, of infrarood over radio, en nog supergoedkoop ook. De productiekosten van één chippie waren geloof ik minder dan €2. Jammer dat de licentiekosten zorgen dat je USB dongeltje €23 kost, en je GSM €50 meer.

Verwijderd

Sorry feeble, maar je slaat de plank hier volkomen mis. Bluetooth als "standaard" feature op een device is meer uitzondering dan regel.

Vrijwel elke verkochte PDA heeft BT. En qua telefoons: Zelfs de 3-series van Nokia heeft inmiddels BT. Zelfs de N-Gamedeck heeft BT.

En over infrarood: Jarenlang gedaan, Bluetooth was echt alsof hemel op aarde kwam.

Overigens wordt BT hier continu vergeleken met Wifi terwijl het toch 2 hele verschillende applicaties zijn. BT is niet vergelijkbaar met Wifi. Kan iemand een niet technische overeenkomst noemen tussen BT en Wifi? Alleen technisch: Beiden gebruiken de 2.4 Ghz band.

Verwijderd

ik gebruik het vaak. sony ericsson maakt tenminste goed gebruik van BT, Nokia heeft mijns inziends te weinig modellen met BT. :(

• shure-fan
  • Laatst online: 11:09
ik zelf heb een 6230 van nokia en heb er meteen een usb dingetje erbij gekocht, in het begin had ik er wel wat moeite mee, maar nu gaat het prima, ik stuur nu foto's naar me pc, en wat ik zelf wel leuk vindt, is dat ik de speakers en microfoon van me pc kan gebruiken als handsfree set, en dat allemaal via bluetooth

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bor

Bor

Vrijwel elke verkochte PDA heeft BT. En qua telefoons: Zelfs de 3-series van Nokia heeft inmiddels BT. Zelfs de N-Gamedeck heeft BT.
En dus? Vrijwel "alle" andere modellen hebben het niet. BT is gewoon geen standaard feature op dit moment, iets wat ik zelf ook jammer vind. Ik krijg het idee dat jij een totaal verkeerd beeld hebt van de blue tooth penetratie in Nederland, wellicht ingegeven door je eigen goede ervaringen.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 21 juli 2004 @ 23:39:
[...]

En dus? Vrijwel "alle" andere modellen hebben het niet. BT is gewoon geen standaard feature op dit moment, iets wat ik zelf ook jammer vind. Ik krijg het idee dat jij een totaal verkeerd beeld hebt van de blue tooth penetratie in Nederland, wellicht ingegeven door je eigen goede ervaringen.
Okay, voer eens een testje uit.

Ga midden in een restaurant zitten en kijk eens naar hoe veel telefoons je je visitekaartje kunt versturen :)

Er duiken toch al gauw zo'n 3 telefoons op. Dat vind ik al een aardige penetratie als je bedenkt dat BT standaard uit staat en dus echt handmatig door de gebruiker is ingeschakeld.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:50

MBV

Ik denk dat draadloos nog altijd te moeilijk is. Ik probeerde vanmiddag aan mijn moeder uit te leggen dat ze met mijn laptop op mijn netwerkdraadje een pagina kon bekijken en printen, en dat ik dan naar de printer zou lopen om te printen, snapt ze dat al niet erg. Ik kan het haar wel uitleggen, maar hoe doe ik dat als het draadloos is? Niet iedereen is zo handig met pc's als jullie allemaal denken....

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bluetooth is helemaal nog niet geflopt. De toepassingen ervan zijn nog lang niet bij iedereen bekend, en het gros van de bevolking wil nog helemaal niet m'n z'n pda in de trein via bluetooth z'n email controleren. Bluetooth is niet iets dat iedereen thuis nodig heeft zoals een wasmachine of koelkast. Een mobiel is wel een stadium verder, die is wat verder ingeburgerd.

Verwijderd

Ik ben wel erg blij met BT. Synchroniseren tussen PDA/gsm/PC loopt prima.
Overzetten van adressenbestand van mijn werk naar PDA dmv dongle op mijn laptop, nieuwe K700i synchroniseren met PDA en ondertussen mijn prive PC outlook adressen ook weer naar de PDA en gsm... scheelt me erg veel handwerk ;)
Ook Tasks, en agenda worden automatisch geupdate.
Dus als ik eens uit ben en een afspraak in mijn gsm zet, wordt ie bij thuiskomst op zowel de PC als de PDA neergezet.

Ik ben best vergeetachtig ;) dus kom zo nooit voor verrassingen te staan.

Hoera voor Bluetooth!

• Bor

Bor

Poll: Bluetooth geflopt? Wat vind jij?
Absoluut een flop!
Bluetooth zit nog in de introductieperiode
Bluetooth is absoluut GEEN flop!
Geen mening
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=13334&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: De beperkte Bluetooth penetratie komt door
De prijs (te duur)
De mogelijkheden
Slecht verkrijgbaar
Andere / betere techn opties
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=13335&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 22-07-2004 10:58 ]

Verwijderd

Wat een ontzettend bullcrap onderwerp in dit topic. Waar gaat het nou over? Bluetooth is in volle gang! Het is een heerlijke technologie. Okee, het heeft misschien niet de snelheid of iets dergelijks, maar daar gaat dit topic niet over.

De TS is Bluetooth aan het vergelijken met WiFi !! jezus christus.. wat is dat nou weer voor een vergelijking? appels en peren :D

Ik heb hier om me heen verschrikkelijk veel bluetooth apparatuur.
- telefoon
- laptop
- digitale video camera
- dongle
- carkit
- telefoon oortje
- pda
- gps antenne

En ik gebruik het allemaal vol op. Ook in de kroeg is het gigantisch handig.
"Heey, stuur me even je gsm-nummer door, mijn bluetooth staat gewoon aan!"

Haha .. dat begint toch echt standaard te worden hoor. Het is een heerlijke technologie en ik zie echt niet in waarom het geflopt zou zijn.

Maar wat we hier aan het doen zijn is wifi en bluetooth aan het vergelijken en dat is gewoon niet goed. Het zijn twee totaal verschillende technieken met twee totaal verschillende doelen. Ga eerder kijken naar wat Wireless USB dalijk gaat aanrichten aan de Bluetooth markt, maar hou aub op met die appels en peren.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
Johnny schreef op 20 juli 2004 @ 19:43:
Maar de grote voordelen van bluetooth waren juist dat je draadloos alles met alles zou kunnen verbinden, met weinig stroomverbruik en dat een bluetoothchip maar $1 zou kosten.
ik ben gedetacheerd bij een telecombedrijf en heb voordat bluetooth geintroduceerd werd gesproken met iemand die de nieuwe technologieen onderzocht en hij gaf toen aan dat een bluetooth chip maar 35ct kostte (was voor de euro nog)

• Bor

Bor

Het valt me op dat iedereen die hier pro bluetooth is (roept dat het geen flop is) zlef meerdere bluetooth devices heeft. Probeer het svp objectief te houden. Hou rekening met de tijd dat bluetooth verkrijgbaar is, de penetratie in de nederlandse markt etc. We hebben het hier niet over hoe mooi bt wel of niet is. We hebben het ook niet over de mogelijkheden van bluetooth etc. Op deze manier heeft een discussie geen zin en kunnen we dit topic net zo goed sluiten. Ik heb nog maar heel weinig steekhoudende argumenten voorbij zien komen hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 22-07-2004 11:18 ]

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:07
Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 19:15:
Ik ben het met je eens. Bluetooth is nog steeds niet echt doorgebroken terwijl dat al jaren geleden is voorspelt. Dit komt doordat er nog niet echt "killer" applicaties zijn en de prijs is gewoon veel te hoog.

[...]

Motorola V525! heb ik zelf ook, erg fijn telefoontje, en niet duur!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 13:40
Ik ben bluetooth gaan gebruiken juist omdat het op mijn PDA zat. Heb er wel een dongle voor moeten kopen. Helaas is de configuratie op de pc niet geheel makkelijk, zeker niet door het licentiegedonder en OS-gebonden drivertje. Gelukkig weten die russen wel hoe ze daar mee om moeten gaan maar toch, de gemiddelde gebruiker komt zo ver niet. De techniek is goed, de marketing niet

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 16:56

delorean7

Let's take the Aston toni

Er zit bluetooth op mijn telefoon(s) en PDA. In carkits biedt het ook uitkomst, allemaal heel leuk en aardig.

Maar naar mijn mening kan Wifi dit alles ook wanneer daar even een poep en een scheet voor wordt gelaten, met als belangrijke verschil dat het 'wel' snel is.

Ok, BT is meer geimplenteerd op dit moment. Maar wifi begint een grote vlucht te nemen en zal steeds meer standaard opduiken.

Als we van 0 af een keuze zouden moeten maken dan denk ik dat we voor wifi zouden moeten gaan.

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Ik gebruik geen bluetooth en ik kan niet zeggen dat ik iets mis :P

Mijn telefoon (Ericsson T39M) heeft het wel. Was volgens mij ook een van de eerste toestellen met Bleutooth ondersteuning.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalium-220 op 22-07-2004 18:44 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

delorean7 schreef op 22 juli 2004 @ 14:56:
Er zit bluetooth op mijn telefoon(s) en PDA. In carkits biedt het ook uitkomst, allemaal heel leuk en aardig.

Maar naar mijn mening kan Wifi dit alles ook wanneer daar even een poep en een scheet voor wordt gelaten, met als belangrijke verschil dat het 'wel' snel is.

Ok, BT is meer geimplenteerd op dit moment. Maar wifi begint een grote vlucht te nemen en zal steeds meer standaard opduiken.

Als we van 0 af een keuze zouden moeten maken dan denk ik dat we voor wifi zouden moeten gaan.
als ik het goed begrijp wil jij WiFi gaan gebruiken in toepassingen waar bleutooth voor bestemd is? Het wordt leuk als mn GSM / PDA zomaar begint te praten met dingen die 100 verder weg liggen.. WiFi zal hellemaal niet gaan gebruikt worden om bvb een headset met een GSM te verbinden, dat zou wel hellemaal gek zijn..

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 20 juli 2004 @ 19:27:
Hier in België waar je je foon los koopt van je abbo is het dus wel een andere situatie. Bluetooth is meestal enkel voor de dure telefoons. Dit is het probleem dus, hadden ze BT in de meeste toestellen gestoken, was het nu beter gegaan. Maar de licenties/chips zullen wel te duur zijn.
Ik woon ook in België vriend.
Ik weet niet wat jij als "duur" omschrijft, maar ik heb me Sony Ericcson voor 140 euro gekocht met proximus. Daarop zit BT, Ir, internet,... Alle prullen die je maar wenst!

En over het feit dat BT duur is:
De licenties maken het inderdaad duur, maar als jij 0.35 à 2 euro voor een chip veel vindt???

Illustraties:
m3gA schreef op 22 juli 2004 @ 11:14:
ik ben gedetacheerd bij een telecombedrijf en heb voordat bluetooth geintroduceerd werd gesproken met iemand die de nieuwe technologieen onderzocht en hij gaf toen aan dat een bluetooth chip maar 35ct kostte

(was voor de euro nog)
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 23:27:
En dan wil ik het goedkope eventjes bestreiden. Wil je een béétje kloot-loos netwerk hebben over de ether via WiFi, heb je toch zéker voor elke PC een netwerkkaart nodig, en WiFi netwerkkaartjes krijg je nou eenmaal niet voor €23. Daarnaast heb je voor méér dan 2 PC's een accesspoint tegen, en daar krijg je ook nog bij dat láng niet alles zomaar kan met WiFi.
De productiekosten van één chippie waren geloof ik minder dan €2. Jammer dat de licentiekosten zorgen dat je USB dongeltje €23 kost, en je GSM €50 meer.
Ga ik volledig mee akkoord.
Sorry feeble, maar je slaat de plank hier volkomen mis.
In heel dit topic sla JIJ de plank volkomen mis.
Ik illustreer:
Bluetooth als "standaard" feature op een device is meer uitzondering dan regel.
->
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 20:32:
bedoel je daarmee bestaande gsm's ? tja er zijn ook nog zat oude auto's in omloop zonder een airbag...
maar een nieuwe auto zonder wordt over het algemeen zoekwerk ;)
dat is toch totaal geen vergelijking....
De laatste 2 gsm's van mij hadden bt... daarvoor ( 5 stuks ) niet...
appels en peren...

overigens zijn telefoons met bt toch niet algemeen te bestempelen als rotzooi..
Applaus

Dan zeg jij:
Bor_de_Wollef schreef op 20 juli 2004 @ 22:29:
Ik zie ook zeker wel voordelen van bluetooth hoor. De grote nadelen vind ik echter de beperkte transfer rate en de hoge kosten.
Hoge kosten heb ik hierboven al ge-quote...
Met wat vergelijk jij die transfer-rate? Of is dit lauter subjectief?
Bor_de_Wollef schreef op 22 juli 2004 @ 11:17:
Het valt me op dat iedereen die hier pro bluetooth is (roept dat het geen flop is) zlef meerdere bluetooth devices heeft. Probeer het svp objectief te houden. Hou rekening met de tijd dat bluetooth verkrijgbaar is, de penetratie in de nederlandse markt etc. We hebben het hier niet over hoe mooi bt wel of niet is. We hebben het ook niet over de mogelijkheden van bluetooth etc. Op deze manier heeft een discussie geen zin en kunnen we dit topic net zo goed sluiten. Ik heb nog maar heel weinig steekhoudende argumenten voorbij zien komen hier.
Haha gewoon omdat je eigen poll niet met jou zin is (wat eigenlijk wel grappig was) vindt je opeens de discusie niet-kunnen.
Steekhoudende argumenten: ik heb hier al veel mensen verhalen weten te vertellen over hun positieve ervaringen met BT. Ik wil ze gerust nog eens allemaal quoten, maar je kan zelf ook wel lezen.

Het ENIGE wat bluetooth bij mij verknoeit heeft (wat hier ook al gezegt is) is dat de GSM-producenten geen standaard weten te vinden en dat headsets daardoor soms niet-compatibel zijn.

Ik denk trouwens niet dat je in het algemeen iets kan bestempelen als een hype of een flop.
Jan werkt nog steeds met Infrarood en vindt bluetooth misschien te ingewikkeld, dus volgens hem is infrarood misschien super.
Piet werkt met bluetooth en vindt infrarood misschien achterhaald.
Ik rij met een oldtimer en jij met een sportcar... Maar we houden allebei evenveel van onze auto.

En als je dan de poll als maatstaf wil nemen:
Tja, bluetooth is blijkbaar toch geen flop...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 02:23 ]

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43
4 jaar geleden was BT juist ervoor om in de mens te implanteren en zo een 'field'te maken zodat je niet meer hoefde te pinnen met een code,als de batterij van je pacemaker op was zou ie automatisch naar een dokter bellen en je zou door middel van een handshake gegevens uit kunne wisselen

4 jaar later zie ik dat er alleen maar eigleijk met telefoons wordt gebruikt,
daardoor noem ik het een grote flop

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 02:17:
Ik woon ook in België vriend.
Ik weet niet wat jij als "duur" omschrijft, maar ik heb me Sony Ericcson voor 140 euro gekocht met proximus. Daarop zit BT, Ir, internet,... Alle prullen die je maar wenst!

En over het feit dat BT duur is:
De licenties maken het inderdaad duur, maar als jij 0.35 à 2 euro voor een chip veel vindt???
Je kan blijkbaar niet lezen, ik zei:
Hier in België waar je je foon los koopt van je abbo is het dus wel een andere situatie. Bluetooth is meestal enkel voor de dure telefoons.
Ik had het dus niet over de T68i en dergelijke goedkope S-E foons die het wel hebben.

Nog iets, wie gaat bv. 140€ uitgeven aan een BT-telefoon en dan een BT-headset van 100€ ? Het andere probleem is dat de apparaten die BT hebben ook veelal duur zijn.

En die succesverhalen waar jij het over hebt gaan 9/10 over GSM's en PDA's. En als je daarvoer begint, zit je al in een ander segment dan jan en alleman.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 23-07-2004 06:54 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59
MBV schreef op 21 juli 2004 @ 23:51:Ik denk dat draadloos nog altijd te moeilijk is. Ik probeerde vanmiddag aan mijn moeder uit te leggen dat ze met mijn laptop op mijn netwerkdraadje een pagina kon bekijken en printen, en dat ik dan naar de printer zou lopen om te printen, snapt ze dat al niet erg. Ik kan het haar wel uitleggen, maar hoe doe ik dat als het draadloos is? Niet iedereen is zo handig met pc's als jullie allemaal denken....
En GSM's (ook zonder draad) en gewone draadloze telefoons snapt ze wel ? ;) Je hebt ALTIJD van die mensen die je nog moet uitleggen dat er tegenwoordig ook telefoons zijn, waar je op knopjes kan drukken om te bellen ipv aan zo'n ronde schijf te draaien :P.

Mijn ouders snappen wireless wel, tenminste... op de manier dat als ik met mijn laptop in hun huis kom, dat ik overal kan internetten. Ook dat hun PC's niet vast zitten aan kabeltjes, waardoor ze geen gaten hebben hoeven boren toen ze 2 ipv 1 computer kregen.

Je kan niet verwachten dat mensen snappen wat bluetooth is, als ze niet eens snappen dat dingen tegenwoordig draadloos zijn ?.......zucht

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59
Metalium- schreef op 22 juli 2004 @ 18:42:
Ik gebruik geen bluetooth en ik kan niet zeggen dat ik iets mis :P

Mijn telefoon (Ericsson T39M) heeft het wel. Was volgens mij ook een van de eerste toestellen met Bleutooth ondersteuning.
Onbekend maakt onbemind. Dat is zowiezo altijd zo, we hebben al eeuwen zonder bluetooth kunnen leven, dus het zal er nu echt niet erger om worden hoor.

Verder, mijn mening : Het is een mooi hebbedingetje en vooral de mogelijkheden van car-kits e.d. zijn ontzettend vooruit gegaan. Je hoeft maar in de auto te stappen of de auto heeft door dat je er bent en wanneer dan je telefoon gaat, gaat je radio zachter, en telefoon gesprek over de speakers etc.... ERG fijn lijkt me toch ?

Tja, ik zou willen dat er meer toestellen waren met BT en ik denk dat dat 1 van de redenen is voor de slechte BT penetratie op dit moment. Dit zal denk ik nog wel veranderen, want het is niet zo (gok ik) dat WiFi de mogelijkheden van BT gaat overnemen.

Verwijderd

Volgens mij kunnen we de naam van dit topic op 2 manieren interpreteren:
- Is Bluetooth een bekend systeem onder de normale consument?
- Werkt Bluetooth goed/beter dan andere systemen?

Ik denk dat we in ieder geval kunnen stellen dat het hier in Nederland (nog) niet doorgebroken is als we kijken naar de bekendheid. Als je zo om je heen gaat kijken kom je er toch achter dat over het algemeen enkel mensen die er verstand van hebben er gebruik van maken. Hiermee bedoel ik dus de wat technischer aangelegte mensen. Veel mensen die ik ken weten niet wat het is. Vaak hoor ik van mensen die toch BT hebben op hun telefoon dat instellen te moeilijk is. Twee vrienden van mij hebben een Ericsson T610 en ze kunnen geen verbinding maken via hun PC. Voor de normale consument is het geen bekend systeem.

Wat me wel opvalt is dat in een reclamefolder van telecomzaken vaak een hele pagina gewijd is aan BT-headsets, wat dus wel aangeeft dat hier veel vraag naar is (of doet men het om het te promoten??).

Bij de Albert Heijn, waar ik werk, maakt men inmiddels gebruik van PDA's die door middel van Bluetooth dongles verbonden zijn aan het netwerk. Ik merk wel dat het bereik soms te wensen over laat. Vaak heb je geen bereik met je PDA. In principe wordt alles gedaan met zo'n PDA dus het is handig om overal in de winkel bereik te hebben. In onze winkel is kort na het in gebruik nemen van dit systeem een tweede USB dongle extra geplaatst, maar nog steeds hebben we, vooral in het magazijn, niet overal bereik wat erg storend is.
Toch is het opvallend dat een groot bedrijf als Albert Heijn veel geld investeerd in zulke systemen, wat toch iets zegt over de naam (betrouwbaarheid) dat BT heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 08:26:
Wat me wel opvalt is dat in een reclamefolder van telecomzaken vaak een hele pagina gewijd is aan BT-headsets, wat dus wel aangeeft dat hier veel vraag naar is (of doet men het om het te promoten??).
Een andere groep die hard aan de BT gaat zijn al die automobilisten met die PDA navigatiesysteempjes aan hun voorruit geplakt. Die kopen tegenwoordig steeds vaker een PDA en een GPS 'muis' met bluetooth. Dat scheelt je nl. een kabeltje en het is al zo'n rotzooi in de auto met al die voedingskabels en car kits (en MP3 spelers ;-).

Ik stond gisteren toevallig in zo'n zaak waar ze die dingen verkopen, en ja hoor, het woord bluetooth vloog regelmatig over de toonbank.

Verwijderd

Tsja, ik zeg: BT is snel (substained 40KBPS internet in de woonkamer, via een PC die boven staat noem ik snel). BT is veilig, en BT is goedkoop.

BT is ook bést gamakkelijk, alleen nog niet genoeg apparaten hebben het, zo was ik laatst bij de BMW dealer, om te kijken naar een 525d, kregen we keurig een folder mee, en wat staat er als optie bij? Bluetooth!

Nu nog even doorgaan dat het geen optie is, maar standaard, dat het op alle moederborden standaard zit, en dan komt het er wel.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat het niet goed werkt komt anders niet positief over. Bedrijven maken niet altijd de beste keuzes en worden ook vaak genoeg verleid door een juiste persoon met de juiste woorden.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 13:40
Licentiekosten?
Adopter Members
Adopter members of the Bluetooth SIG may use published Bluetooth Wireless specifications and use Bluetooth SIG trademarks but do not have the opportunity to influence or gain early access to unpublished Bluetooth technology. Adopter membership is FREE.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 23 juli 2004 @ 06:50:
[...]

Je kan blijkbaar niet lezen, ik zei:

[...]

Ik had het dus niet over de T68i en dergelijke goedkope S-E foons die het wel hebben.

Nog iets, wie gaat bv. 140€ uitgeven aan een BT-telefoon en dan een BT-headset van 100€ ? Het andere probleem is dat de apparaten die BT hebben ook veelal duur zijn.

En die succesverhalen waar jij het over hebt gaan 9/10 over GSM's en PDA's. En als je daarvoer begint, zit je al in een ander segment dan jan en alleman.
Ik kan wel lezen en wat jij zegt slaat toch op niets:
"meestal enkel voor dure telefoons"
en dan zeg je opeens dat je niet die T68i bedoelde???
Dan is het toch totaal niet "meestal" voor dure telefoons???

Eerst zeg je dat die T68i een "dergelijke goedkope S-E foon" is en dan zeg je dat het absurd is om 140 € aan de GSM en 100€ aan de headset uit te geven?
Dan leid ik daaruit af dat je de headset te duur vindt... niet?
En op dat vlak moet ik je gelijk geven. Ik begrijp totaal niet waarom ze die afprijzen aan 100 euro. Indien ze 50 euro zouden kosten, zouden er veel meer mensen toehappen. Ook de compatibiliteit van de apparaatjes laat te wensen over.

Vervolgens: het begrip "duur" is subjectief (punt)
En als de meest gekochte GSM's bij Belcompany rond de 300 euro kosten, blijkt toch dat veel mensen 300 euro niet TE duur vinden ;)

En over jan-en-alleman:
Er zijn hier op het topic genoeg toepassingen van bluetooth te vinden, die niet enkel GSM en PDA betreffen zoals netwerken, synchronisatie,...
Lees gewoon ff het topic door. 3 posts hierboven heeft CABAL het nog over auto-integratie en integratie op het moederbord...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 10:29 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik volg het topic al van eerste post zoals je kan zien en ja ik bedoelde idd dat headsets en overige BT-hardware over het algemeen duur is. Ik snap ook niet waarom je al die vragen stelt, je kan het blijkbaar toch zelf antwoorden. Ik denk dat je teveel met de puntjes op de i leest :P

Verwijderd

Ik heb dit topic niet allemaal gevolgt, maar de titel zegt me genoeg en ben het er 100 % eens mee.

Als eerst is bleutooth te langzaam (stereo headsets niet mogelijk met goede kwaliteit? :S)

Daarnaast is er te weinig support. Teminste het zit niet in genoeg apperaten. Bv. Ik wou de samsung E700, maar heb deze niet gekocht omdat er geen bleutooth op zat. Bij zo een telefoon (parade paardje van samsung) mag je dit zeker verwachten. Mijn broer heeft een goedkope nec telefoon net nieuw en ook daar geen bleutooth op. Ik heb de motorola v600 maar gekocht, maar samen met mijn logitech mx900 mouse hub werkt het niet goed. Veel bugs en rare dingen wat(zeker voor de mainstream gebruikers) een groot obstakel is.

Het idee is zo leuk. Je laat ze connecte en je kan alles onderling verwisselen. De praktijk is dat er veel rare dingen voor nodig zijn. En dat eigelijk maar weinig telefoons dit ondersteunen (is het te duur of te ingewikkeld te intregeren?). Daarnaast is de snelheid om te janken. En daar zitten we dan in het jaar 2004.. Met eigelijk geen goede technologie voor wireless apperaten op kort berijk, terwijl op grotere afstand wel alles goed werkt (wifi).

Ook word er weinig reclame voor gemaakt. (geen grote bedrijfen drukken het door?).. Verouderde technologie zonder goede standaard en zonder goede marketing! Daar komt het op neer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:38:
Ik heb dit topic niet allemaal gevolgt, maar de titel zegt me genoeg en ben het er 100 % eens mee.

Als eerst is bleutooth te langzaam (stereo headsets niet mogelijk met goede kwaliteit? :S)
Daar is het niet voor bedoeld.
Daarnaast is er te weinig support. Teminste het zit niet in genoeg apperaten. Bv. Ik wou de samsung E700, maar heb deze niet gekocht omdat er geen bleutooth op zat. Bij zo een telefoon (parade paardje van samsung) mag je dit zeker verwachten. Mijn broer heeft een goedkope nec telefoon net nieuw en ook daar geen bleutooth op. Ik heb de motorola v600 maar gekocht, maar samen met mijn logitech mx900 mouse hub werkt het niet goed. Veel bugs en rare dingen wat(zeker voor de mainstream gebruikers) een groot obstakel is.
Ik heb net een T630 gekocht, in een half uurtje werkt alles, geen bugs tegengekomen. Mainstream gebruikers moeten maar wat anders kopen.
Het idee is zo leuk. Je laat ze connecte en je kan alles onderling verwisselen. De praktijk is dat er veel rare dingen voor nodig zijn. En dat eigelijk maar weinig telefoons dit ondersteunen (is het te duur of te ingewikkeld te intregeren?). Daarnaast is de snelheid om te janken. En daar zitten we dan in het jaar 2004.. Met eigelijk geen goede technologie voor wireless apperaten op kort berijk, terwijl op grotere afstand wel alles goed werkt (wifi).
Zucht, Wifi, daar gaan we weer...

Toepassingen Bluetooth:
- Adressen, plaatjes, tekstjes overzenden van telefoon naar PC/PDA
- Simpele GSM DATA of GPRS datacommunicatie
- Draadloze headsets en car kits voor spraak (niet hifi, niet stereo)
- Draadloze muizen & toetsenborden
- Draadloze GPS
- Draadloos netwerken (maar daar is BT *niet* goed in)

Toepassingen Wifi:
- Draadloos netwerken

Zie je het verschil? Wifi doet eigenlijk alleen draadloos netwerken. Heb je wel eens een Wifi muis gezien?
Ook word er weinig reclame voor gemaakt. (geen grote bedrijfen drukken het door?).. Verouderde technologie zonder goede standaard en zonder goede marketing! Daar komt het op neer.
Kijk eerst eens naar je eigen marketing, met wat minder taalfouten zou ik je misschien serieuzer nemen ;)

• Bor

Bor

BT was in eerste instantie ook bedoelt voor het realiseren van draadloos printen. Ik zou echt niet graag iets van enkele mb's per bt willen versturen op dit moment.

Verwijderd

Xenna

Als eerst zie ik geen reden om jouw iets te laten lezen zonder spel fouten.

Goed. Wat je zegt over wifi en bleutooth. Jij maakt de vergelijking. Niet ik. Ik zeg: Bij wifi lukt het wel. Goede standaard. Ik had ook als voorbeeld pci poorten kunnen nemen, maar dat ligt helemaal ver van deze disuccusie. Wel bedoel ik hetzelfde. Pci poorten zijn een goede standaard geworden. Bleutooth daar integen niet. Als jij het goed hebt gevolgd zie je hoeveel mensen er problemen mee hebben. Jij misschien niet. Dus is bleutooth dan goed?Klinkt net als. Ow deze auto rijd lekker. Alle auto's rijden dus lekker.

Bleutooth is geen goede standaard geworden. Door voornamelijk de profielen wat al eerder gezegd is en de te trage snelheid voor goed netwerken. Of klopt het dat ik om de zoveel tijd het connect knopje van mijn hub en mijn mouse moet indrukken. Of klopt het dat mijn file transfer de ene keer wel werkt en de andere keer niet? Wellicht ligt het aan mijn spullen, maar betwijfel dat als ik naar andere gebruikers kijk die ook problemen met bleutooth hebben.

Nu de mainstream gebruikers. Hoeveel mensen hebben wel eens gehoord van bleutooth, maar weten niet wat het inhoud gok je? Of hoeveel mensen hebben ook daadwerkelijk bleutooth? Ik ben de enigste in mijn omgeving die een bleutooth mobiel heeft. Nu ken ik nog 1 persoon die ook een bleutooth muis heeft. Wat is bleutooth toch een succes.

En als laatst. Een stereo headset is heel handig voor games. Ook daar ligt een markt voor bleutooth, maar dat kan helaas niet. Eigelijk heb ik ook geen gamepads of joysticks gezien. Wel raar want zo een technologie moet er toch ideal voor zijn?

Maar om nou met die langzame bleutooth snelheid gegevens naar je pda te sturen.. Of laptop.. Goed je zegt zelf ook dat het netwerk gedeelte mislukt is. En daar zou bleutooth ook juist wat voor betekenen. (toen ik 3 jaar geleden de marketing praatjes las).

Evengoed denk ik dat het toch niet lukt om jouw op een andere mening te brengen. Er zal nu wel zo een flamerige post komen die al mijn taal fouten er tussen uit haalt. Maar denk eens wat verder dan je T630.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
Bor_de_Wollef schreef op 23 juli 2004 @ 18:11:
BT was in eerste instantie ook bedoelt voor het realiseren van draadloos printen. Ik zou echt niet graag iets van enkele mb's per bt willen versturen op dit moment.
Ik doe dat wel vaker, MP3tjes uitwisselen etc. Gaat perfect en nog niet eens zo heel traag hoor. Voor een verzending van mobiel naar mobiel gaat het naar mijn bescheiden mening zelfs retesnel. En dat het duur in aanschaf zou zijn? Het zit standaard op mijn nokia N-gage die ik voor een euro of 100 op de kop heb getikt. Gezien het feit dat een vriend van me er ook 1 heeft is het ook nog eens handig om mee te gamen tijdens een niet al te enerverend college :*) . En wou je zeggen dat telefoons met WiFi veel goedkoper zijn dan die met BT? ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 18:37:
Als eerst zie ik geen reden om jouw iets te laten lezen zonder spel fouten.
Waarom zou ik dan de moeite nemen het te lezen?
Pagina: 1