[dvd-editing] m2v/mp2 bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 12:30
Ik heb iets opgenomen van tv op dvd en nu wil ik daar in gaan knippen. Ik heb met behulp van dvd-decrypter de streams gedemuxed. Ik heb nu dus een m2v en een mp2 bestand. Voor het programma wat ik gebruik voor authoring(komt namelijk nog een menutje op en chapters) heb ik ook m2v en mp2 bestanden nodig. Nu is het probleem dat ik de reclame eruit wil knippen(voornamelijk omdat dit irritant is op een dvd maar ook omdat ik er dan nog net een ander filmpje bij kan zetten), maar ik krijg dat niet voor elkaar.

Welk programma kan ik gebruiken om uit de m2v en mp2 bestanden stukken uit te knippen?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Wil je het 'toppie' aanpakken dan kun je b.v. Adobe's Premiere Pro met de MainConcept MPEG-Pro plugin toepassen. Daarmee is frame-nauwkeurig editen mogelijk op mpeg-2. Doordat Premiere video en audio, indien gewenst, apart aanpakt kun je de aparte bestanden afzonderlijk inlezen.

Of: zoek even via internet naar mpeg-editors, er zijn er tegenwoordig genoeg die ook goed met mpeg-2 om kunnen gaan.

Een voorbeeld: TMPG DVD Author van www.Pegasys-inc.com . Het programma kan wat je vraagt, echter niet zo precies als Premiere. (Edit slechts op 'I-frames'.)

• Scorpion1984
Dat was niet wat ik zocht, tmpg dvd author is een programma wat dvds authored dat is niet wat ik zocht. Met TMPEnc Plus kan ik wel doen wat ik wil, maaar het probleem is dat deze geen mp2 bestanden ondersteund. Adobe's Premiere Pro heeft hetzelfde probleem: hij kan mijn mp2 bestand niet openen.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Scorpion1984 schreef op 21 juli 2004 @ 11:26:
Dat was niet wat ik zocht, tmpg dvd author is een programma wat dvds authored dat is niet wat ik zocht. Met TMPEnc Plus kan ik wel doen wat ik wil, maaar het probleem is dat deze geen mp2 bestanden ondersteund. Adobe's Premiere Pro heeft hetzelfde probleem: hij kan mijn mp2 bestand niet openen.
Verander de extensie: .mp2 in: .mpa en Premiere kan het bestand openen. :7

Vergeet: TMPGENc voor dit werk. M'n geheugen faalde. Exporteren van een geselecteerd deel blijkt niet mogelijk. :+

• Scorpion1984
Ik heb het met premiere geprobeerd maar doordat de videostream interlaced is opgenomen: pixels: 352x576 gaat de kwaliteit dramatisch achteruit. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?
Of een programma wat niet de boel re-encode maar gewoon in de geencode stream knipt?

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
TMPGEnc 2.5 kan dat, alleen enkel op GOP basis, ofwel per 0.5 seconden. De GOP's moeten namelijk gesloten blijven om een geldig video bestand over te houden.
De audio moet je dan vervolgens knippen met je favorite audio editor (bijv. Adition/Cool Edit). Zodra je hierin knipt moet je echter opnieuw opslaan (met een fatsoenlijk programma maakt dat echter niets uit.) Bij het autoren zet je ze dan gewoon weer bij elkaar. Dat betekend dus héél goed opletten hoe je knipt.

Anders zit je aan recoden vast. Dan zijn Avisynth en CCE(-SP) een goed combinatie. Kijk voor Avisynth hier eens. Dan gaat het vooral om 7.2.8 Cropping and Resizing en 7.2.11 Processing interlaced video...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Scorpion1984
Ik heb met behulp van de mpeg-tools van tmpgenc de stukken ertussenuit kunnen knippen. Ik kan ze nogsteeds openen met winamp en windows mediaplayer alleen rejects scenarist het bestand nu :?

• Scorpion1984
Iemand?

Verwijderd

Ulead Moviefactory of Ulead Video.. iets.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

even voor het vervolg. Iets opnemen op dvd en daarna willen knippen is niet echt handig. Normaal knipt men eerst voordat men gaat comprimeren.
Scorpion1984 schreef op 21 juli 2004 @ 11:26:
Je hebt ook bij de meeste paketten een mpeg2 plugin nodig; die is meestal niet standaard ingebakken maar tegen eem bedrag te verkrijgen. Op internet zijn die plugs ook wel te vinden, hetzij beta's trials of iets anders. :*)

[ Voor 70% gewijzigd door under-world op 28-07-2004 11:10 ]

• Scorpion1984
under-world schreef op 28 juli 2004 @ 11:07:
even voor het vervolg. Iets opnemen op dvd en daarna willen knippen is niet echt handig. Normaal knipt men eerst voordat men gaat comprimeren.

[...]

Je hebt ook bij de meeste paketten een mpeg2 plugin nodig; die is meestal niet standaard ingebakken maar tegen eem bedrag te verkrijgen. Op internet zijn die plugs ook wel te vinden, hetzij beta's trials of iets anders. :*)
Ik gebruik scenarist nt, mpeg2 is normaalgesproken daar geen probleem, meestal zelfs vereist. en tja dat eerst comprimeren en dan knippen is vrij logisch, is namelijk opname van de tv met een dvdrecorder, en dan is het vrij logisch dat hij rechstreeks in mpeg2 formaat opneemt.

• DeeD2k2
Voor een DVD recorder is het vrij logisch. Voor video editing echter niet. Het hercomprimeren van een gecomprimeerd bestand gaat namelijk altijd gepaard met kwaliteitsverlies. Het maakt niet uit welke encoder je gebruikt en in hoeveel passes je het laat doen, de kwaliteit is altijd minder dan waar de encoder toe in staat is. Helemaal als je twee verschillende gebruikt. De kans is namelijk erg groot dat de ene andere gegevens weggooit dan de ander.
Daarom wordt het aangeraden de opname ongecomprimeerd te maken als het daarna nog geëdit moet worden.

Maar goed, jij hebt al een gecomprimeerde opnamen, dus moet je het beste ervan zien te maken. Dat kan in mijn ogen het beste door gebruik te maken van AviSynth en CCE-SP voor de video. (Met AviSynth knip je dan de video en met CCE_SP recode je het.) Om de audio te knippen kan je dan je favoriete audio bewerkingsprogramma gebruiken (bijv. Audition).
Wil je er helemaal zeker van zijn dat de video DVD compatible is, dan kan je CCE laten aansturen door BatchCCEWS.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-12-2025
Je moet gewoon MyFlix XE proberen van http://mediaware.com.au , (demo beschikbaar)daarmee kun je op de frame editen ZONDER opnieuw te hoeven compressen , je verliest dus nix aan kwaliteit.
http://www.mediaware.com....fo/MyflixXE/myflixxe.html , mocht je het nog meer pro aan willen pakken , dan hebben ze ook m2-edit pro , maar das meestal overkill voor de gewone user.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Met MPEG2VCR knip ik al mijn MPEG-2's framenauwkeurig. Kan ook (de-)multiplexen.

ja, graag!

• DeeD2k2
Er zijn legio programma’s die dat kunnen, het enige probleem is dat de kans groot is dat je dan midden in de GOP's gaat knippen. De specificaties van DVD-Video geven aan dat de GOP's gesloten moeten zijn. De kans bestaat dat je DVD-speler er wél mee overweg kan (net als met bijv. SVCD resolutie), maar Scenarist zal het weigeren. Het is namelijk een professioneel programma (over overkill gesproken ;) ) dat enkel DVD's af kan lever die aan de specificaties voldoen.

Er zijn dus drie opties:
1. Op GOP's (ong 0.5 seconden) knippen. Recoden is dan niet nodig. Voldoet aan DVD-Video specs.
2. Op frames knippen én recoden. Licht kwaliteits verlies, maar exact geknipt én voldoet aan DVD-Video spes.
3. Op frames knippen zonder recoden en een ander author programma gebruiken. (DVD-lab?). Voldoet niet aan DVD-Video specs.

Voor wat meer info over GOP's heb ik even wat linkjes opgezocht:
File Structure Hierarchy - Een zeer beknopte beschrijving van GOP's op een DVD.
mrbass in FAQ about the Transcoding Technique @ Doom9 forum - In deze post zit een uitgebreide beschrijving van GOP's verwerkt.
Video Data Specifications - Zoals de naam al aangeeft: een overzicht van de (belangrijkste) DVD-Video specificaties.

[ Voor 28% gewijzigd door DeeD2k2 op 29-07-2004 22:35 ]

• Scorpion1984
Nouja heb nu denk ik de oplossing voor deze keer al gevonden denk ik. Had namelijk al de audio stream geknipt en omgezet in ac3, en video ook al geknipt met TMPEnc nu gaat er met MPEG2VCR een converter overheen die het converteerd naar het goede MPEG2 formaat. Dat is nu even makkelijker ;) Maar met de rest kan ik het de volgende keer denk ik wel makkelijker doen. :) Bedankt

• Scorpion1984
*dit probleem wat hier stond is al opgelost*

[ Voor 87% gewijzigd door Scorpion1984 op 31-07-2004 16:26 ]

Pagina: 1