Toon posts:

Nieuw systeem blijft reboooten (komt ook niet is windows)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

ASUS a7n8x-e Deluxe
AMD Athlon XP 2200+ (boxed)
2x256mb DDR PC2700 Dane-elec
Maxtor 160Gb 7200rpm
Asus Geforce 4 MX 440 64mb
DVD-rom, CD-fikker, diskettestation

Ik heb voor mijn pa een pc gebouwt met bovengenoemde specs.

Geen rare fouten buiten HD foutmeldingen. Na veel dingen geprobeert te hebben is het bijna zeker een HD met fabrieksfout.
Nu ook geprobeert op te starten met een Maxtor 30Gb 5400rpm en een Maxtor 120Gb 7200rpm.
Maar nu is het gekke dat hij bijde schijfen herkent en dat hij gewoon verde gaat zonder problemen tot het moment dat hij het windows logo moet gaan geven. Dan krijg ik in een flits een blauw scherm met witte letters te zien. De tekst is niet te lezen. Hierna start hij weer opnieuw op.
Met het testen van die 160Gb schijf eral achter gekomen dat het niet aan de kabel ligt. In de bios staat als eerste ingesteld HD0. Maar als ik hier cd-rom of iets dergelijks invul kom ikop hetzelfde uit.
De proc temp is ook goed (iets boven de 40)
40 en 160Gb (wordt erg warm) zijn niet gekoeld, 120Gb wel gekoeld maar houd het zonder ook gewoon uit.
De schijven staan op cableselect.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest :)
Als er nog vragen zijn...

BvD _/-\o_

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:01

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je bent toch niet de windows installatie van je oude pc (andere chipset) aan het opstarten op je nieuwe moederbord he? Zo ja, zal je moeten reinstallen, aangezien windows de foute chipsetdrivers bevat (van je oude moederbord dus), en daarom een blauwscherm geeft. Hij reboot doordat die optie standaard aanstaat "Automatisch opnieuw opstarten".

Hier stond een dode link.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Geen rare fouten buiten HD foutmeldingen.
Wat voor foutmeldingen dan?
Al geprobeerd knoppix te booten?
Geheugen getest?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We kunnen hier weinig mee. Geef eens wat meer informatie omtrent foutmeldingen en schakel eens het automatisch rebooten van WinXP uit. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hoe je dat moet doen (gebruik evt de Veillige Modus, als je überhaupt daarin kunt komen).

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13
AbioticMark schreef op 20 juli 2004 @ 17:01:
De schijven staan op cableselect.
Is het niet verstandiger om de schijven als Master en/of Slave in te stellen? Ik heb ergens gelezen dat 'Cableselect' wordt afgeraden. Ik weet niet of dat hiermee te maken kan hebben, maar ik vermeldt het toch maar even...

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op 20 juli 2004 @ 17:07:
Je bent toch niet de windows installatie van je oude pc (andere chipset) aan het opstarten op je nieuwe moederbord he? Zo ja, zal je moeten reinstallen, aangezien windows de foute chipsetdrivers bevat (van je oude moederbord dus), en daarom een blauwscherm geeft. Hij reboot doordat die optie standaard aanstaat "Automatisch opnieuw opstarten".
ik denk dat dit het probleem is, zal eerst voor een nieuwe HD moeten zorgen
heb hier geen lege of leeg te maken HD liggen

ik post mijn bevindingen zodra ik nieuwe HD heb

P.S. wel vaag trouwens aangezien ik wel die 30gb met windows in mijn pc kan booten :? en dat is AMD en intel doorelkaar..

verdere informatie volgt vanavond..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 17:48 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Schijven op master/slave instellen.
Probeer eens of je via F8 wel in veilige modus kan komen. Als dit lukt kun je in de systeemlogboeken eventuele fouten herkennen. Zet dan ook automisch rebooten uit zodat je de foutmelding kan lezen. Dit kan bij opstartopties bij onderdeel systeem van configuratiescherm. Vervolgens ff met die foutmelding gaan googlen of op Got zoeken.

Het kan trouwens toch de kabel zijn. Heb laatst zelf een systeem gebouwd met daaronder ook een nieuwe ide-kabel. Allerlei bootproblemen maar als het eenmaal draaide werkte het prima.
Kabel vervangen toen en alles werkt prima nu.

[ Voor 22% gewijzigd door Mad_Manic op 20-07-2004 18:21 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Geef ook nog even informatie over
- Welke windows gebruik je?
- Ben je ooit wel in windows geweest, of gebeurt dit al bij de installatie?
- Al eerder gezegd, maar toch: wat voor foutmelding(en) krijg je??

[ Voor 3% gewijzigd door Mad Marty op 20-07-2004 18:25 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 20 juli 2004 @ 18:18:
Schijven op master/slave instellen.

ga ik proberen EDIT: heb hem op master ingesteld via jumper maar weer primairy master harddisk fail...

Probeer eens of je via F8 wel in veilige modus kan komen.

ik kan niet in de veilige modus komen

Het kan trouwens toch de kabel zijn.

ik heb de nog prima werkende kabel uit de vorige pc gehaald waar geen slave aan zit en krijg nog precies hetzelfde
Mad Marty schreef op 20 juli 2004 @ 18:24:
Geef ook nog even informatie over
- Welke windows gebruik je?

winxp pro op de 30gb en de 120gb schijven. op de nieuwe staat nog niks

- Ben je ooit wel in windows geweest, of gebeurt dit al bij de installatie?

nog nooit, als ik de win98 cd erin stop dan krijg ik een foutmelding, zoiets van fout met hd of fdd. winxp is alleen upgrade cd dus daar hoef ik het niet mee te proberen.

- Al eerder gezegd, maar toch: wat voor foutmelding(en) krijg je?

primerie master(/slave) harddisk failt of iets in die geest
die 160gig is dus een nieuwe schijf die nog niet geformateerd is en nog niet in partities is ingedeeld.
met verschillnde opstartdiskettes geprobeerd maar krijg steeds dat die HD het niet doet. ook nog een prog van maxtor site gedowned waarmee je makkelijk zou kunne formateren en partioneren. prog doet het maar zonder foutmelding stopt hij op een gegeven moment zonder dat ik wat heb kunnen formateren etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 20:53 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
Misschien een biosupdate? Is de bios geschikt voor deze grote schijven??? Het is maar een suggestie.

Verwijderd

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 20 juli 2004 @ 20:56:
Misschien een biosupdate? Is de bios geschikt voor deze grote schijven??? Het is maar een suggestie.
een goeie! maar dat had ik al geprobeert :( zit nu een versie 1009 in en heb versie 1008 en 1011 geprobeert (1009 en 1010 staan niet op de site) maar daar krijg ik ook een HD fout
strandbal schreef op 20 juli 2004 @ 17:07:
een 30gb 5400rpm schijf uit een pc met een intel p3 pc en een 120gb 7200rpm schijf uit een amd 2200+
lijkt me qua chipsets zo fout als maar kan, tog doet de 40gig het wel in de 2200+

moet ik nouw wel of niet hiermee rekening houden, want die drivers zet je er tog pas op als je windows erop hebt? dus heeft dit er tog niks mee te maken :?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 21:28 ]

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 21:11:
een 30gb 5400rpm schijf uit een pc met een intel p3 pc en een 120gb 7200rpm schijf uit een amd 2200+
lijkt me qua chipsets zo fout als maar kan, tog doet de 40gig het wel in de 2200+

moet ik nouw wel of niet hiermee rekening houden, want die drivers zet je er tog pas op als je windows erop hebt? dus heeft dit er tog niks mee te maken :?
1. Toch schrijf je met ch.
2. Harddisk met Windows installatie aan een ander moederbord hangen is als Russisch roulette. :) Nee, erger nog, het gaat maar af en toe goed. Je zult echt met een lege harddisk een nieuwe installatie moeten proberen.

Let maar eens op tijdens installatie: Detecting Hardware.... daar worden dus al wat drivers etc. geinstalleerd.
Pagina: 1