Toon posts:

Computer valt uit bij opstarten games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een MSI Neo2 met een Prescott 3 Ghz, tezamen met een Ati radeon 9600. In dit beestje zit 1gb ddr 400 Mhz geheugen.

Nu werd de gemm temp van mijn proc ongeveer 57 graden. dus ik naar de winkel en meteen een nieuwe koeler gehaald de Hyper 6 KHC-v81-u1. na het starten van de comp was alles meteen fijner de proc draaide heerlijk op 47 graden. :)

totdat ik een spelletje starte (hitman contracts) dat gaat heel even goed en dan valt de computer uit. das niet fijn :(

Dus alles weer uit de kast getrokken maar het lijkt erop dat het blijft bestaan. het meest vervelende is dat als ik nu bijvoorbeeld iets op het forum zet dan doet de comp het normaal. Met de standaard koeler of de Hyper maakt niks uit. In de logs van windows is ook niks terug te vinden.

De voeding heb ik al vervangen, kheb hier twee keurige chieftecs staan maar dat schijnt niks uit te maken.

Iemand nog suggesties?? _/-\o_

Verwijderd

Ook al andere spellen geprobeerd ?

Verwijderd

Test je geheugen eens, test je cpu eens, test je gpu eens, ...
Je kon vanalles zelf proberen vooralleer je dit topic opende.
test progje voor cpu
Om je gpu te testen kunt je bv 3dmark draaien of aquamark
Om je geheugen te testen kan je memtest86 draaien.
Met het hierboven gegeven progje in de link kan je trouwens ook je mem testen :)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 17:28 ]

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 21:11
Heb je de legale versie, want er was een foute versie die veroorzaakte dat je terugsprong naar je desktop!

Verwijderd

Topicstarter
(Test je geheugen eens, test je cpu eens, test je gpu eens, ...
test progje voor cpu)

Alvorens ik deze topic opende had ik al van alles uitgeprobeerd. geheugen en cpu.

ik ga nog even GPU uitproberen die had ik nog niet gedaan.

En ja het is een legale versie, en bij andere spellen doet hij het ook

update 2:35

erg vaag na een bios update van 2.2 naar 2.0 lijkt alles weer normaal te functioneren. (hoop ik) 8)7

iets teveel gehoopt :O ik ga slapen en kijken naar een nieuw bordje

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 02:37 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 23:11:
erg vaag na een bios update van 2.2 naar 2.0 lijkt alles weer normaal te functioneren. (hoop ik) 8)7
Dan lijkt het MIJ meer een downgrade :+

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 23:11:
(Test je geheugen eens, test je cpu eens, test je gpu eens, ...
test progje voor cpu)

Alvorens ik deze topic opende had ik al van alles uitgeprobeerd. geheugen en cpu.

update 2:35

iets teveel gehoopt :O ik ga slapen en kijken naar een nieuw bordje
HeHe dream on, de MSI neo2 bordjes zijn een der besten around danwel besten.
Er is een bios update die de temp die het bios uitleest fixt. Kan goed zijn dat je in je bios een temp hebt staan waarbij hij automatisch uitschakelt.
Bovendien heeft je proc ook nog een beveiliging; terugklokken en geloof ik ook uitschakelen als het nodig is.

Good luck

EDIT
btw waarom heb je een prescott genomen? Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik ben gewoon nieuwsgierig aangezien het bekend is dat het een kachel is.

[ Voor 8% gewijzigd door J0J0 op 21-07-2004 12:10 ]

specs

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

die uitschakel temp ligt meestal rond de 70 graden, en als je dat met een hyper6 haalt heb je een hele dikke oc staan, zelfs met een prescott

http://specs.tweak.to/16495

• J0J0
HeefStan schreef op 21 juli 2004 @ 12:16:
die uitschakel temp ligt meestal rond de 70 graden, en als je dat met een hyper6 haalt heb je een hele dikke oc staan, zelfs met een prescott
True true, maar ik doel vooral op het feit dat die MSI neo2 series te hoge temps uitlezen. Dan mag je wel een dikke koeler hebben maar het helpt niet echt als het bios denkt dat hij 80 graden word.

specs

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

J0J0 schreef op 21 juli 2004 @ 12:19:
[...]

Dan mag je wel een dikke koeler hebben maar het helpt niet echt als het bios denkt dat hij 80 graden word.
Maar daar is dan toch die fix weer voor 8)7 ?
of begrijpen wij elkaar verkeerd....?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix "Computer valt uit bij opstarten Hitman" --> "Computer valt uit bij opstarten games" :)

Neem eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en post hier evt de resultaten en je bevindingen.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Uhm BalusC hij zegt toch al dat hij zijn ramgeheugen en voeding heeft gewisseld/getest, en schijnbaar heeft hij ook zijn CPU gestessed, dus lijkt me die troubleshooter een beetje overbodig...

[ Voor 39% gewijzigd door HeepH op 21-07-2004 12:33 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er staat wel meer in deze troubleshooter dan alleen maar geheugen/voeding wisselen en stresstesten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch al meerdere malen de troubleshouter doorgelezen, alvorens ik deze topic opende.

Ik overklok niet, nooit gedaan ook alle overige onderdelen zoals D.O.T zijn ook uitgeschakeld. en bij stresstesten valt hij nu ook uit. Zelfs als ik stap voor stap de troubleshooter doorneem dan behoud ik dezelfde problemen.

Betreffende de bios inderdaad een downgrade, en de keuze voor een prescott is simpel gewoon de heb. ik wou al een tijdje een nieuwe proc hebben. en deze leek mij uitermate geschikt.

Ik vraag mij dan eigelijk nog af of het door de achterplaat van de Hyper kan komen??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 15:53 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

Toch maar eens een degelijke 400 watt enermax d'r aan hangen ofzo?
Ik heb je posts gelezen maar nergens stond hoeveel watt voeding je hebt gebruikt. als je cpu/videokaart ineens flink stroom begint te trekken kan dit toch de oorzaak zijn.

• PacinoAllstars
Ik heb nu een week hetzelfde moederbord en ik ondervond ook de problemen die jij hebt.

Alleen begrijp ik niet wat jij lult over een bios 2.2 naar 2.0, want de meest recente versie is toch echt 1.7 8)7 anyway dit is mij 5 cents

1. Zet de optie top performance uit in je bios. Als deze op enabled staat weet ik al bijna zeker dat deze de boos doener is.

2. Ook al geeft memtest geen fouten aan dan nog kan je ram soms niet goed in dual mode met elkaar werken. Dit was dus bij mij het geval!

3. Probeer de ramvoltage eens op 2.6 v te zetten en de rest op spd (als je dat niet al had) Zorg er tevens ook voor dat het op 1:1 loopt.

4. Het kan ook zijn dat de spd je timings te strak instelt probeer is te draaien op 3,4,4,8 (manual instellen dus)

5. Als dit niet helpt moet je eens formateren en dan alle drivers installeren behalve de via driver 4.51! Dit veroorzaakt bij mij ook problemen.

Zelf heb ik nu alleen nog soms het bericht dat als ik mijn computer aanzet hij een serieuse error heeft blabla, maar dit is volgens mij een voedings probleem, omdat ik dit alleen bij het opstarten heb.

Ik heb gister al iets van 4 uur lang desert combat gespeeld zonder bsod of wat dan ook en het zelfde geld voor warcraft 3. Eerst kon ik niet eens 10 seconde in het hoofdmenu van warcraft 3 staan.

Anyway succes ermee en vergeet niet die optie top performance te checken heh. Laat het effe weten als het heeft geholpen.

BTW: Jezus wat roepen mensen hier snel altijd dat het een voedingsprobleem is :D Hoeft echt niet altijd het geval te zijn ^^

Verwijderd

Topicstarter
Yep helemaal met je eensaan de voedingen kan het niet liggen.

Bios is toch echt 2.2

h**p://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=452&kind=1

Ik heb alles geprobeerd, vanaf stap 1, ik dacht dat met de timings het heel even goed zou gaan, maar na 10 min viel hij uit.

Het geheugen is allemaal matched pair, maar niet uit te sluiten.

afijn ik begin steeds meer te vermoeden dat de voetplaat die erop is gebouwd de grote boosdoener is. daar loopt waarschijnlijk de temp door op.

Morgen een asus P4p800 E-deluxe halen en hopen dat het dan wel goed gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 22:59 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 22:58:

Bios is toch echt 2.2

h**p://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=452&kind=1

Ik heb alles geprobeerd, vanaf stap 1, ik dacht dat met de timings het heel even goed zou gaan, maar na 10 min viel hij uit.

afijn ik begin steeds meer te vermoeden dat de voetplaat die erop is gebouwd de grote boosdoener is. daar loopt waarschijnlijk de temp door op.

hoe kom jij er bij dat het niet aan de voeding kan liggen ??
als jij 2 de zelfde voedingen ge probeerd hebt en ze bijde niet genoeg power kunnen leveren dan heeft dat niet veel zin he ;). geef nu eens aan wat voor voedingen je gebruikt hebt. en wat met bvb speedfan je voedings waardes zijn.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Hey,

Ik meen dat ik hetzelfde probleem hebt als dat jij hebt. Athans... dat denk ik.
De verschijnselen die ik heb zijn dat wanneer ik intensief gebruik ga maken
van mijn pc ( en met name de videokaart ) dat mijn pc uitvalt :
even iets specifieker ...

Monitor gaat offline ( oftewel standby mode )
Brander gaat actief worden ( led gaat branden )
HDD's worden uitgeschakeld.
Fans blijven draaien in mn kast.
PC is niet te resetten, alleen door een kijharde shutdown op de shutdown knop.
PSU blijft actief offcourse ;)

En wanneer ? Bij onderandere 3dMark, Games, vakantiefilmpjes bewerken.

Wat ik denk dat het waarschijnlijk bij mij om mn videokaart gaat.
Na het bereiken van een temp dat voor hem te hoog is, wordt alles
afgekapt.
Dit probleem is bij mij voorgekomen toen ik me nieuwe videokaart had geinstalleerd.

Wat ik op dit moment heb is
AMD Thunderbird 1200
MSI K7T Pro2 ( ja...ik weet ook niet waarom deze :S )
512 MB SDRAM
Chaintech Geforce 4 Ti4200 128 MB AGP4x
300 Watt PSU ( 400 Watt PSU hielp niet)
verder lijkt me dit wel gedetailleerd genoeg.

Wat mijn volgende stap is om de koeler van de videokaart te wisselen.
Hoewel ik even dacht bij een goede airflow het op te lossen, maar niet dus.

Maar omdat VGA koelers niet overal te koop zijn, is dit voor mij een bummer...
Ow...en passieve koeling werkte bij mij nie :D

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 22 juli 2004 @ 00:25:
[...]

hoe kom jij er bij dat het niet aan de voeding kan liggen ??
als jij 2 de zelfde voedingen ge probeerd hebt en ze bijde niet genoeg power kunnen leveren dan heeft dat niet veel zin he ;). geef nu eens aan wat voor voedingen je gebruikt hebt. en wat met bvb speedfan je voedings waardes zijn.
Ik heb twee verschillende voedingen geprobeerd, te weten Chieftec ATX-1136H 340 watt en een Chieftec HPC-360-202 ook een 340 watt.

VcoreA: 1.36V
VcoreB: 1.47V
3.3V 3.31V
+5V 5.11V
+12V 11.78V
-12V -11.95V
-5V -5.00V
+5VSB 5.46V
VBAT 3.04V

deze waarden lijken mij vrij acceptabel, temeer dit de standaard instellingen zijn vanuit de bios

Bij de andere voeding liggen de nagenoeg waarden gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 01:07 ]

• PacinoAllstars
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 22:58:

Bios is toch echt 2.2

Hey heb jij die computer zelf gebouwd? Anders moet je kijken of al je schroeven vastzitten? Ook die bij de dimms sommige kasten hebben namelijk niet overal houdertjes om je schroeven in te draaien. Moederbord kan dus instabiel worden als je hem niet overal vast maakt.

Btw zijn de schroeven niet te strak aangedraaid?

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:58

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ik weet niet zeker hoor maar ik heb dit ook gehad met mijn msi k7t pro2 266
en dat kwam door condensatoren die lek waren geraakt en bol stonden.

dus ik zeg kijk al je condensatoren eens na of ze lekken of bol staan.
kan namelijk heel goed dat jij net een wat slechtere condensator er op hebt zitten.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:15

gws24

Thinking is hard!

Had ook iets soortgelijks (wel een ander mobo); zodra er een 3D applicatie werd gestart viel de computer uit. Echt van alles geprobeerd: drivers, instellingen, hardware gecheckt (voeding/geheugen, temps etc) en uiteindelijk gewoon de videokaart RMA gedaan omdat het alleen gebeurde als er met 3D werd gewerkt. Met de nieuwe werkt nu alles perfect ;)

Als het bij jou ook alleen gebeurd met 3D stuff dan vermoed ik dat het je videokaart is. Maar heb je 3dMark al gedraaid?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
Nah vandaag een nieuw mobotje gehaald en raad eens,
:X

een stabiel systeem, zelf geklokt op 3,3Ghz stabiel en de temp 32 graden, niet stressed overigens. ga lekker aanmodderen met het ander moederbordje want ik wil nou ook wel weten wat het probleem is ook. 8)7 8)7 8)7

• J0J0
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 22:46:
Nah vandaag een nieuw mobotje gehaald en raad eens,
:X

een stabiel systeem, zelf geklokt op 3,3Ghz stabiel en de temp 32 graden, niet stressed overigens. ga lekker aanmodderen met het ander moederbordje want ik wil nou ook wel weten wat het probleem is ook. 8)7 8)7 8)7
Wil ik eigenlijk wel eens weten wat je precies voor geheugen hebt.
Kan natuurlijk dat deze niet samen wil met dat MSI bord.
They can be picky :)
BTW wat is de precieze naam van dat MSI bord, aan MSI neo2 hebben we niet zoveel aangezien er zo wel meer zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door J0J0 op 23-07-2004 19:34 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
de precieze naam van het bord MSI 865PE Neo2 FIS2R (601-6728-030)
en het geheugen is Corsair PC400 DDR eff kijken naar het type straks. Was volgens de site van msi compatibel

Maar ik vermoed op het moment dat het moederbord zichzelf uitschakeld bij een bepaalde temp tussen de 72 en de 80 graden. dus eff spelen met een andere proc erop.
Pagina: 1