[LINUX] Fedora PHP compile vindt libjpeg niet

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik zit hier lekker met mijn [patsmode]3Ghz[/patsmode] Servertje en mijn [patsmode]1 Terrabyte HD's erin[/patsmode] PHP te compileren. Ik draai Fedora Core 2 maar heb CGIWRAP nodig voor een app dus moest ik php opnieuw compilen. Direct maar 5.0.0 dacht ik zo :)

Kom ik rijdens het compilen op het probleem uit dat apxs niet gvonden is. Raar denk ik want mijn ./configure haal ik zo uit de bestaande php-versie.

OK, regel verwijderen... toch niet nodig. Ga ik verder..... kom ik deze error tegen:

configure: error: libjpeg.(a|so) not found.

Snel maar even locaten wat er allemaal van staat in de mappen:

/usr/share/doc/libjpeg-6b
/usr/share/doc/libjpeg-6b/README
/usr/share/doc/libjpeg-6b/usage.doc
/usr/share/doc/libjpeg-6b
/usr/lib/libjpeg.so.62.0.0
/usr/lib/libjpeg.so.62

Helaas kan ik er niets mee. Ik hbe namelijk druk gezocht op de error die ik kreeg en ook op PHP en 5.0.0 en Fedora maar ik vind gewoon niet, google ook niet. Het komt volgens mij door de | in de error, maar weet iemand hier misschien een oplossing ? Kan op libjpeg namelijk ook niets vinden en weet ook niet waar het met het compileren fout gaat.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03

deadinspace

The what goes where now?

Zie dit stukje uit de FAQ :)

[ Voor 16% gewijzigd door deadinspace op 20-07-2004 16:56 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ja en ? Lijkt me een ander probleem dit :) PHP heeft het standaard toch ook gewoon in de config staan bij mijn dis ;)

Verwijderd

BacardiBreezer schreef op 20 juli 2004 @ 16:49:
configure: error: libjpeg.(a|so) not found.
Hij zoekt dus naar een bestand libjpeg.a of libjpeg.so (of zie ik wat over het hoofd?)! En jij hebt alleen maar libjpeg.so.62.0.0 (ik durf bijna wel te wedden dat libjpeg.so.62 daar weer een symlink naartoe is). Aangezien libraries vaak distro-specifiek genoemd worden, gaat dat wel eens mis... De oplossing zou denk ik moeten zijn een symlink "libjpeg.so" maken naar "libjpeg.so.62":
code:
1
ln -s /usr/lib/libjpeg.so.62 /usr/lib/libjpeg.so

Probeer dat maar eens...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat lijkt jou dan precies anders aan dat probleem? Ik zie nergens in jouw post dingen staan die er op wijzen dat je de -dev paketten hebt geinstalleerd. Dat php het standaard in de config heeft staan heeft er niks mee te maken, als je het runtime-gedeelte van die libs hebt kun je in je config zetten wat je wil, maar compilen gaat niet. Maargoed, even de -dev paketten installeren dus.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
blaataaps schreef op 20 juli 2004 @ 17:24:
Maargoed, even de -dev paketten installeren dus.
OK, maar dan kom ik er dus even niet uit hoe wie wat en waar. Jah.. het was vanacht half 4...... namelijk omdat ik dacht... ik ga het anders doen... loop ik hier tegenaan :|

Ik heb btw wel de devpaketten geinstalled..... ff een reinstall voor gedaan omdat dat sneller was :) 5 min..... server installed :)

Helaas werkte de oplossing van Cyberknutselaar niet.

[ Voor 15% gewijzigd door BacardiBreezer op 20-07-2004 17:30 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik op rpmfind zoek naar libjpeg-dev krijg ik het volgende:
Found 34 RPM for libjpeg-dev
dat lijkt mij persoonlijk meer dan genoeg om mee aan de slag te kunnen, iets dat je nu ook kunt gaan doen :)
Je hebt nu genoeg tips gekregen denk ik, voor iets dat eigenlijk in de FAQ staat.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.