Tape of Harddisk

Pagina: 1
Acties:

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik ben voor een bedrijf met een man of 10 toe aan een nieuwe backup & restore oplossing. De data is circa 15 Gb en dit zal gestaag groeien, we gebruiken Windows 2000 Terminal Server, Exchange Server 2000 en beschikken over RAID I.

De backup nemen wij zeer serieus:
- er moeten probleemloos dagelijks backups kunnen worden gemaakt, ook van open databases als Exchange Server 2003 (geen foutmeldingen).
- data moet eenvoudig en snel op de backup teruggevonden kunnen worden
- de hele configuratie moet eenvoudig en snel te restaureren zijn.

Ik heb eigenlijk slechte ervaringen met tape, ik vind het
- traag
- erger me aan het feit dat er geen random access is
- relatief duur
- kwetsbaar

Ik kan me ook niet voorstellen dat er anno 2004 geen snellere oplossing is die minstens zo betrouwbaar is als tape. Dat zijn dan ook gelijk mijn belangrijkste eisen maar dan in omgekeerde volgorde, dus een betrouwbare backup die ook snel is.

1 - Kortom is Iomega Rev drive of een andere externe Harddisk oplossing een optie?
2 - Heeft iemand al uitvoerige ervaring met niet-tape backup oplossingen voor een klein bedrijf?

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
ff googlen op "soho raid" zowel interne als externe oplossingen

Jikra

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tapestreamers:
- traag : Wat verstaat je onder traag? Tapestreamers halen gemakkelijk 20MB/s, duurdere 40MB/s en de snelste 80MB/s. Een 7200rpm harddisk doet 40MB/s. Ik zie al leechers en divx-mannen naar de winkel rennen om een ubersnelle 80MB/s tapestreamer met 1TeraByte-tapes te kopen... Veel te veel mensen vergeten het belang van accesstime, cru gezegd: hoe lang het duurt om de data te vinden. Bij een harddisk is dat gemiddeld iets meer dan 8ms en bij tapestreamers kan je laaaaang terug/door-spoelen.
- kwetsbaar : Tapes worden in een kluis bewaard, niet echt een probleem. Bovendien kan je die tapes veel langer bewaren dan zelfgebrande CD's en DVD's.
- hardware fouten correctie : Veel mensen denken dat er maar 1 kop in steekt zoals in een cassettespeler, maar er zitten 3 naast elkaar (write-read-write). Men schrijf je data op de tape, direct wordt de tape gelezen. Als het foutief geschreven is dan wordt er direct herschreven, dit allemaal in 1 keer. Ik heb al problemen gehad met slecht gebrande backup-CDR's, tapestreamers voorkomen dat. Een tapestreamer heeft veel meer koppen dan 3, want er worden veel sporen gebruikt...

Iomega REV is een goed alternatief van Iomega. Met 35GB per schijf kan je gemakkelijk een volledige backup (rekening houden met de aangroei) op 1 schijf kwijt.

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
De Iomega "Product selector" adviseert de REV en harddisk wel igv "Professional Computing (programming, systems/IT consultant)" maar niet igv "Business Applications (presentations & slideshows, finance, admin, sales)".
Dat laatste is het geval bij mij, iemand idee waarom ?

Ik neem aan dat je evengoed volledige systeem backups kunt maken om de hele server te kunnen restoren en ook open database applicaties als Exchange ermee kan backuppen (waarom niet).

Ik dacht Iomega te bellen maar dat is onmogelijk, ze hebben gewoon geen telefoonnummer in NL. Hardware verkopers gaan ook beetje speculeren, ze hebben er gewoon geen ervaring mee.

Waarom is er zo weinig info te vinden over niet-tape backuppen ?
Niemand die REV of HD gebruikt om te backuppen ?

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
mvandek2 schreef op 21 juli 2004 @ 22:26:
Ik dacht Iomega te bellen maar dat is onmogelijk, ze hebben gewoon geen telefoonnummer in NL. Hardware verkopers gaan ook beetje speculeren, ze hebben er gewoon geen ervaring mee.
OFFTOPIC: Iomega is idd totaal onbereikbaar in Nederland, met een beetje geluk krijg je een Duitser aan de lijn met een zwaar accent...die mompelt dan wat en dan maar hopen dat het goed komt....pas nog meer dan een maand moeten wachten op een vervangende voeding voor een externe hd.

Tape lijkt mij wat meer voor de hand liggen. Tapes zijn relatief goedkoop en daardoor kan je tot langer terug back-up's bewaren...je weet maar nooit wanneer iemand ontdekt dat dat ohh zo belangrijke bestand 'kwijt' is.

Verwijderd

Reden waarom veel bedrijven nog steeds voor tapes kiezen is dat het over het algemeen wat betrouwbaarder is dan alternatieve oplossingen.
Met tapes maak je een rotatie set aan die je ook eenvoudig het pand mee uit kunt nemen zonder al te veel risico's te lopen op beschadiging. Zie ik je met HD's nog niet zo snel doen.

Langzaam zijn tapestreamers allang niet meer (kijk maar eens naar een AIT-3 drive) kostbaar misschien nog wel.

Met software als Backup Exec kun je tegenwoordig net zo makkelijk je backup op HD wegschrijven maar dan?
Helaas maken veel bedrijven nog al eens de fout dat ze de tapes (of alternatief medium) vrolijk op kantoor laten liggen (al dan niet in een kluis) maar bij brand hebben ze dus mooi het nakijken.
Heb dit al een keer meegemaakt dat een bedrijf de tapes in de brandwerende kluis liet liggen, fikt het kantoorpand af. Kluis overleefde het incident wel, de tapes niet. Die waren door de hitte, water en roet dus definitief overleden en ook met andere media zul je in zo'n situatie hetzelfde probleem hebben.

Mijn advies; schaf een snelle tapedrive aan met een goed backup pakket en zorg dat je een Gb backbone hebt liggen als je meerdere servers wilt backuppen. Zorg daarnaast voor een goede rotatieset en je kunt desnoods een jaar terug (of langer als je zou willen).

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
jup en kijk naar een ECHTE tapedrive .. Dus geen onstream geneuzel oid

DAT AIT DLT dat soort dingen (AIT is een stuk sneller omdat zijn inhouds tabel op eeb flash geheugen in de tape staat, dus als je vaker iets moet restoren is dat je drive) Op het bedrijfg waar ik werk hebben we al jaren DAT streamers in gebruik (van de 2gb tot meer recenter de 40GB ) en ik heb er zelden of nooit problemen mee. (dat kun je van die onstreams niet zeggen)

Repareren doe je zo.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk eens naar een DLT of LTO tapedrive. Deze halen makkelijk snelheden tot 500MB/min. En omdat ze een index bijhouden hoef je niet de hele tape door te spoelen als je iets wilt restoren, maar spoelt ie direct naar het goede stuk.
En wat maakt het uit dat ze wat langzamer zijn? Backuppen doe je in de regel 's nachts, en daar ga je niet op wachten. Ik heb voldoende ervaring met beide systemen, en kan je vertellen dat het restoren hiermee echt wel snel gaat. Goed, het is geen harddisk, maar je kan binnen een paar minuten een bestand restoren.

Als je trouwens echt snel bestanden wilt restoren, en het gaat gewoon om data bestanden op een server, denk dan ook eens aan producten zoals Undelete. Die bewaart gewoon elk verwijderd bestand (tot een zekere in te stellen tijd), zodat je niet van tape hoeft te restoren, maar het bestand gewoon uit de prullenbak kan halen. Een tape-backup blijft natuurlijk wel altijd nodig voor extra zekerheid.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:21

Papillon

Spring 's in the Air...

Het is allemaal afhankelijk van je wensen. Er zijn legio mogelijkheden. Als het gaat om een enkele systeem is een tapestreamer waarschijnlijk niet het snelste methode. Maar het is ook een beetje afhankelijk van waar je tegen wil "bewapenen".

Wanneer wil je een backup terug kunnen zetten? Als er iemand een fout heeft gemaakt en je terug moet naar een bepaalde datum danwel een bepaald bestand terug moet zetten. Of ook bijvoorbeeld als er blikseminslag is geweest en je server compleet naar de schrootjes is. Ander belanrijke criterium is hoe snel wil je iets teurg kunnen zetten. Persoonlijk denk ik dat de accesstime van een tapestreamer qua accesstime snel zat is voor de keren dat je iets moet restoren. Ja dat duurt misschien wel een minuutje of twee, maar gebeurt in mijn praktijk niet al teveel.

Als je meerder machines hebt die ge backupped moeten worden zou je een backup server kunnen overwegen. Dan is ook de traagheid weer weg te nemen met diskpools (zeg maar buffer op disk voordat het op tape gaat). Bijkomend voordeel is dan dat je minder tape/backup hardware nodig hebt dan de systemen onderling te backuppen.

En zo kan ik nog wel een uurtje doortikken...

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het voordeel van tapes is hier al uit gelegd. 1 type tape met drive ben ik nog niet tegengekomen, namelijk de magstar van IBM. Is zeer snel, helaas ook wel erg prijzig. Deze driver zijn vaak 2 keer sneller dan een SDLT die al als snel te boek staat. Zorg ook voor een goed backup-pakket dat al dan niet met extra opties databases en exchange (op brick oftewel mailtje-level kan backuppen.) Ook open-file opties zijn aan te bevelen. BackupExec/Netbackup (grote omgeving)/ArcServe en andere grote pakketten kunnen dit.

Ook hoor je wel eens over het blue-ray-verhaal. Dit zou op dit moment 27GB kunnen bewaren op 1 enkele disc. Als je het al kan krijgen zal deze ook prijzig zijn. Voordeel is dat ie snel is en klein. (CD-formaat voor het schijfje)

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
De "Soho Raid"die ik eerder "adverteerde" is (o.a.) een externe usb oplossing. Je zou daarop de backup kunnen zetten, maar ook een schaduwkopie van de db.
Exclusief de backupsoftware (om open db-files te backuppen is dure software) is dat volgens mij ± € 400 - € 700. Als het zo critisch is, dan is dat bedrag imo geen probleem toch?

Jikra

Pagina: 1