Ik ben voor een bedrijf met een man of 10 toe aan een nieuwe backup & restore oplossing. De data is circa 15 Gb en dit zal gestaag groeien, we gebruiken Windows 2000 Terminal Server, Exchange Server 2000 en beschikken over RAID I.
De backup nemen wij zeer serieus:
- er moeten probleemloos dagelijks backups kunnen worden gemaakt, ook van open databases als Exchange Server 2003 (geen foutmeldingen).
- data moet eenvoudig en snel op de backup teruggevonden kunnen worden
- de hele configuratie moet eenvoudig en snel te restaureren zijn.
Ik heb eigenlijk slechte ervaringen met tape, ik vind het
- traag
- erger me aan het feit dat er geen random access is
- relatief duur
- kwetsbaar
Ik kan me ook niet voorstellen dat er anno 2004 geen snellere oplossing is die minstens zo betrouwbaar is als tape. Dat zijn dan ook gelijk mijn belangrijkste eisen maar dan in omgekeerde volgorde, dus een betrouwbare backup die ook snel is.
1 - Kortom is Iomega Rev drive of een andere externe Harddisk oplossing een optie?
2 - Heeft iemand al uitvoerige ervaring met niet-tape backup oplossingen voor een klein bedrijf?
De backup nemen wij zeer serieus:
- er moeten probleemloos dagelijks backups kunnen worden gemaakt, ook van open databases als Exchange Server 2003 (geen foutmeldingen).
- data moet eenvoudig en snel op de backup teruggevonden kunnen worden
- de hele configuratie moet eenvoudig en snel te restaureren zijn.
Ik heb eigenlijk slechte ervaringen met tape, ik vind het
- traag
- erger me aan het feit dat er geen random access is
- relatief duur
- kwetsbaar
Ik kan me ook niet voorstellen dat er anno 2004 geen snellere oplossing is die minstens zo betrouwbaar is als tape. Dat zijn dan ook gelijk mijn belangrijkste eisen maar dan in omgekeerde volgorde, dus een betrouwbare backup die ook snel is.
1 - Kortom is Iomega Rev drive of een andere externe Harddisk oplossing een optie?
2 - Heeft iemand al uitvoerige ervaring met niet-tape backup oplossingen voor een klein bedrijf?