Bouwen van een stille computer

Pagina: 1
Acties:
  • 93 views sinds 30-01-2008

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 07:45
Zelf ben ik in het bezit van een Thermaltake III (wel tevreden, maar had beter een Lian-Li 6070) gegaan!

Er komt in de loop van een upgrade van mijn systeem. Maar ik wil deze wel zo stil mogelijk maken. Het gebruik van passieve koeling zal zich dan zeker en vast opdringen.

Wat nieuwe zal zijn zullen vooral de CPU + mobo zijn. Een nieuwe vga schaf ik me in augustus aan (X800 Pro of XT, ben ik nog niet uit, zeg jullie mening hier ook maar over).

Eveneens mn huidige 40 GB WD 7200 rpm zal vervangen worden door 2 x Maxtor Atlas 15K 73,4GB (15.000rpm, SCA) en deze in RAID 0 of 1 plaatsen.

Alles (cpu, bepaalde delen van moederbord, vga, geluidskaart, HD's, ... zouden moeten gekoeld worden op een zo goed mogelijk maar ook stille manier.

Hierbij hoop ik dat velen zullen reageren om me zo verder te kunnen helpen.

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 22:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

2x een 15000 rpm schiif passief koelen 8)7 Dat word moeilijk als je het mij vraagt. Sowieso is minstens 1 fan voor de luchtdoorvoer toch eigenlijk wel noodzakelijk, zeker met zo'n systeem (denk ook aan die high-end videokaart die je er in gaat stoppen!)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 15:46
Eigenlijk is OH niet de plek om dit topic te openen volgens mij, volgens mij moet dat hiero: Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Maar goed, ik denk dat je pc stil krijgen nog wel eens een lastige taken wordt met je verlanglijstje aan nieuwe hardware.

Die 15k harde schijven maken enorm veel lawaai tov 7200rpm, dus wordt al heel lastig (passief) koelen. De meeste hdd enclosures/silencer ondersteunen vaak maar tot 7200rpm of 10k.

Bovendien wordt je cpu en je (nieuwe) ati videokaart passief koelen bijna onmogelijk. Die twee genereren zoveel warmte dat je wel airflow nodig zult hebben. Dus ik denk dat je eens moet gaan denken aan waterkoeling.

Als ik jou was, zou ik eens bij DOC gaan zoeken op 'stille pc' , 'stille hdd' , 'stille videokaart' etc. etc. Dan kom je er vast wel uit. :)

• nvidia
pyro83 schreef op 20 juli 2004 @ 14:08:
Als ik jou was, zou ik eens bij DOC gaan zoeken op 'stille pc' , 'stille hdd' , 'stille videokaart' etc. etc. Dan kom je er vast wel uit. :)
DOC is ...

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Die-Hard Overclocking & Cooling :) oftewel > Die-Hard Overclocking & Cooling

[ Voor 4% gewijzigd door aramdin op 20-07-2004 14:51 ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

X-ice koeling is passief en zeker weten stil, je moet er alleen geen dubbele Xeon op gaan hangen... ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 14:55:
X-ice koeling is passief en zeker weten stil, je moet er alleen geen dubbele Xeon op gaan hangen... ;)
www.xice.de

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

pyro83 schreef op 20 juli 2004 @ 14:08:
Eigenlijk is OH niet de plek om dit topic te openen volgens mij, volgens mij moet dat hiero: Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Maar goed, ik denk dat je pc stil krijgen nog wel eens een lastige taken wordt met je verlanglijstje aan nieuwe hardware.

Die 15k harde schijven maken enorm veel lawaai tov 7200rpm, dus wordt al heel lastig (passief) koelen. De meeste hdd enclosures/silencer ondersteunen vaak maar tot 7200rpm of 10k.

Bovendien wordt je cpu en je (nieuwe) ati videokaart passief koelen bijna onmogelijk. Die twee genereren zoveel warmte dat je wel airflow nodig zult hebben. Dus ik denk dat je eens moet gaan denken aan waterkoeling.

Als je ze op een beetje afstand van elkaar plaatst en ze allebei voorziet van een 80 mm fan @ low rpm dan blijven ze a) koel en b) maken die fans nog steeds minder geluid dan die SCSI schijven ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 21:08

DJT

Onderschat het volume, dat geproduceerd wordt door 2 15.000rpm schijven, niet!

Mijn 'stille' config is als volgt:
Q-Technology (NIET te verwarren met Q-Tec) voeding met 120mm fan.
Passieve videokaart koeling van Zalman (9700 Pro)
Coolermaster Heatpipe voor op de CPU, hierop zit een Papst fan op die op 1000rpm draait (3,0 Prescott E).
2 Seagate 7200.7 schijven.
Een Papst fan op 1000rpm om de harddisks te koelen.
Een Papst fan op 1000rpm om de videokaart te koelen.
Dit alles in een Antec 1080 AMG kast waarvan de binnenkant met geluidsdempend materiaal is beplakt.

Ik hoor alleen een beetje geruis van de harddisks, verder niet.

• nvidia
Welke HD('s) heb jij??

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hierover zijn al vele topics geopend. Gebruik de search dus even ajb :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.