Toon posts:

autoexec.bat in linux ofzow??

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jongens,

Ik gebruik nu sinds een half jaar linux, maar het lukt me maar niet om het bestand te vinden waarin geregistreerd staat wat er geladen moet worden bij het booten. Bijvoorbeeld mijn ISDN services worden gestart met het booten, dan kan ik configureren met linuxconf (RedHat 7.0), maar ik kan zelf nix toevoegen... ik wil dus dat m'n samba bijvoorbeeld automatisch start als dat ding aangezet wordt. Maar let wel op: er mag niet op ingelogd worden, zowel lokaal als via het netwerk (ssh) niet. Dus zonder inloggen moet er gewoon wat gestart worden, waar kan ik dat regelen in redhat 7.0??? tnx in advance

Verwijderd

De "autoexec.bat" die jij zoekt zijn de rc scripts in /etc/rc.d. Je kunt het starten en stoppen van deze service scripts regelen met chkconfig.

Om samba automatisch in runlevels 3, 4 en 5 te laten opstarten log je in als root en doe je:
chkconfig --level 345 smb on

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Ik gebruik (meestal) Webmin voor dit soort dingetjes. Voordeel is dat het erg gebruikersvriendelijk is (webinterface) voor newbies, nadeel is dat je eigenlijk niet weet wat er nu precies gebeurt :'(

http://www.webmin.com/

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt dat soort dingen het beste in je rc.local zetten (/etc/rc.d/rc.local in de meeste distro's)

Verwijderd

Op maandag 25 december 2000 14:37 schreef Bigs het volgende:
Je kunt dat soort dingen het beste in je rc.local zetten (/etc/rc.d/rc.local in de meeste distro's)
/me zucht...

Het /etc/rc.d directory systeem voor initd werkt met symbolic links in de runlevel subdirectories die linken naar een echt script in de init.d directory. Het laten starten van een service gebeurt dus door het toevoegen van een symbolic link in een bepaalde runlevel directory. De service niet meer laten starten is het verwijderen van een symbolic link.

Als je handmatig deze services in rc.local gaat starten, heeft geen enkele runleveleditor meer het gewenste resultaat, met als gevolg dat services die je uit zet in de runlevel editor toch nog starten; en services die je aan zet twee maal gestart worden...

Als je een beheersbaar systeem wilt dat services automatisch start en stopt gebruik je een runlevel editor en gaat niet zitten knoeien in rc.local.

man chkconfig

<edit>typo's</edit>

Verwijderd

Op maandag 25 december 2000 14:50 schreef mietje het volgende:

[..]
/me zucht...

Het /etc/rc.d directory systeem voor initd werkt met symbolic links in de runlevel subdirectories die linken naar een echt script in de init.d directory. Het laten starten van een service gebeurt dus door het toevoegen van een symbolic link in een bepaalde runlevel directory. De service niet meer laten starten is het verwijderen van een symbolic link.

Als je handmatig deze services in rc.local gaat starten, heeft geen enkele runleveleditor meer het gewenste resultaat, met als gevolg dat services die je uit zet in de runlevel editor toch nog starten; en services die je aan zet twee maal gestart worden...

Als je een beheersbaar systeem wilt dat services automatisch start en stopt gebruik je een runlevel editor en gaat niet zitten knoeien in rc.local.
Ben ik het niet helemaal mee eens. bijvoorbeeld dnetc client (ik neem dit maar als voorbeeld, worden veel hopeloze DPC'ers geil van schijnt.... :)) Die is niet standaard geinstalled en dan kun je wel ff snel een heel klein scriptje bouwen die hem start en die linken, maar praktischer is om hem ff in rc.local te pleuren. Als je die dan wil uitschakelen dan pleur je gewoon een # ervoor in rc.local ipv. symlinks wegtegooien. Dat vind ik persoonelijk nogal praktischer. En dat ie dan ook gestart wordt in de 'verkeerde' runlevels is niet echt boeiend.
Het systeem met symlinks is idd. handig om te controleren wat wanneer gestart wordt, maar niet altijd het simpelst(in het geval waar het in deze thread overing overigens wel).
En runlevel editors gebruik je niet als je echt controle wil houden; het manke met runlevel editors is dat gebruikers geen inzicht in de werking van hun systeem hebben, hoewel dit voor veel gebruikers misschien wel beter is :)
edit:
die smile plaatjes maken een bericht zo leluq

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Eerst het antwoord die scriptjes staan in je /etc/rc.d/init.d op het moment dat je samba installeert plaatst hij een scriptje hier smb vanuit dan moet je in de dir /etc/rc.d/rc3.d (3 staat hier voor runlevel) een link maken hier naar toe deze link moet de naam S[nummer]smb hebben.
Verder vindt ik dat dit de enige goede manier is voor een newbie anders had je lekker bij windows kunnen blijven. Stel je grafische schil werkt niet meer toch kut als je dat niet kunt herstellen

Verwijderd

TH1J5: Ben ik het niet helemaal mee eens. bijvoorbeeld dnetc client (ik neem dit maar als voorbeeld, worden veel hopeloze DPC'ers geil van schijnt.... :))

Ik heb het over services, jij over clients...

TH1J5: Die is niet standaard geinstalled en dan kun je wel ff snel een heel klein scriptje bouwen die hem start en die linken, maar praktischer is om hem ff in rc.local te pleuren. Als je die dan wil uitschakelen dan pleur je gewoon een # ervoor in rc.local ipv. symlinks wegtegooien.

Jij vindt dit misschien wel handiger, maar het is geen default policy voor het starten/stoppen van services. Zo wordt een service die je in rc.local zet bv. nooit correct afgesloten als je shutdowned, het process wordt gewoon botweg gekilled...

TH1J5: En dat ie dan ook gestart wordt in de 'verkeerde' runlevels is niet echt boeiend.

Nou, mij boeit het wel als er een netwerkservice wordt gestart in rc.local, terwijl ik specifiek in single-user boot (naast alle errors die dit in de logs veroorzaakt).

TH1J5: En runlevel editors gebruik je niet als je echt controle wil houden; het manke met runlevel editors is dat gebruikers geen inzicht in de werking van hun systeem hebben, hoewel dit voor veel gebruikers misschien wel beter is :)

Heb je ooit wel eens een runlevel editor gebruikt? :? chkconfig --list is genoeg om precies te zien wat er gebeurt bij het starten en stoppen van een runlevel. Probeer dat maar eens met een rc.local waarin meer dan 10 services gestart worden.

<edit>
TrailBlazer: Eerst het antwoord die scriptjes staan in je /etc/rc.d/init.d op het moment dat je samba installeert plaatst hij een scriptje hier smb vanuit dan moet je in de dir /etc/rc.d/rc3.d (3 staat hier voor runlevel) een link maken hier naar toe deze link moet de naam S[nummer]smb hebben.

En precies om dit handmatige geklooi met symbolic links te voorkomen hebben mensen dus runlevel editors zoals chkconfig geschreven, die dat proces automatiseren (en veel voorkomende fouten, zoals het vergeten ook een stop-service link aan te maken, voorkomen).
</edit>

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

De DPC-client draait als een service op je compu (of deamon, tis maar hoe je het beestje (koe) noemt natuurlijk).
En over die Runlevels. Wanneer je rc.local gebruikt om al je meuk te starten dan heb je aan die hele runlevels geen drol meer. Waarom gebruik je ze dan nog? Ze hebben erg veel voordelen (zoals init 3 textmode, init 5 grafisch, en init 1, sysadmin only bij redhat) Dat handmatig geklooi maakt van je systeem een houtje-touwtje zeepkist die bij een klein briesje (zoals een reset, een fout cluster, een piek in de stroomvoorziening) keihard op zijn bek gaat (misschien wat extreem, maar het wordt er zeker niet beter op).

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 00:21 schreef Valium het volgende:
De DPC-client draait als een service op je compu (of deamon, tis maar hoe je het beestje (koe) noemt natuurlijk).
En over die Runlevels. Wanneer je rc.local gebruikt om al je meuk te starten dan heb je aan die hele runlevels geen drol meer. Waarom gebruik je ze dan nog? Ze hebben erg veel voordelen (zoals init 3 textmode, init 5 grafisch, en init 1, sysadmin only bij redhat) Dat handmatig geklooi maakt van je systeem een houtje-touwtje zeepkist die bij een klein briesje (zoals een reset, een fout cluster, een piek in de stroomvoorziening) keihard op zijn bek gaat (misschien wat extreem, maar het wordt er zeker niet beter op).
Hear hear!
/me klapt in zijn handjes voor Valium :)

Dat de dnet client als een echte service draait wist ik niet, ik draai er geen (astbest ondergoed aan... ;)).

Verwijderd

Op maandag 25 december 2000 23:55 schreef mietje het volgende:
Ik heb het over services, jij over clients...
services, clients... boeie. Ut draait gewoon constant op de achtergrond net als al die andere dingen gestart worden(zoals dhcp client enzo.
Jij vindt dit misschien wel handiger, maar het is geen default policy voor het starten/stoppen van services.
Dat weet ik, dat weet ik heel goed zelfs :)
Zo wordt een service die je in rc.local zet bv. nooit correct afgesloten als je shutdowned, het process wordt gewoon botweg gekilled...
Uiteraard worden ze gekilled, maar wat denk jij dat je samba init scriptje doet als hij wordt aangeroepen met stop, idd die killt dan ook gewoon dat proces.
Nou, mij boeit het wel als er een netwerkservice wordt gestart in rc.local, terwijl ik specifiek in single-user boot (naast alle errors die dit in de logs veroorzaakt).
Okee, toegegeven, handig is dat niet. Maar een ramp ook niet :)
Heb je ooit wel eens een runlevel editor gebruikt? :?
Ik heb er eens een screenshot van gezien, telt dat ook? ;)
chkconfig --list is genoeg om precies te zien wat er gebeurt bij het starten en stoppen van een runlevel. Probeer dat maar eens met een rc.local waarin meer dan 10 services gestart worden.
Dat vind ik dus juist handig, je doe `cat rc.local` en je ziet 10 regeltjes en je ziet in 1 x wat er _precies_ gestart wordt.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 02:32 schreef TH1J5 het volgende:
[..]
Uiteraard worden ze gekilled, maar wat denk jij dat je samba init scriptje doet als hij wordt aangeroepen met stop, idd die killt dan ook gewoon dat proces.
[..]
Zeker killed een rc script dat je aanroept met stop de lopende service; maar het rc script kan ook nog meer doen.

Zo zijn er services die locks, sockets pid en/of temporary files schrijven als ze gestart worden. Laat je die gewoon killen zonder het rc script de gelegenheid te geven de rommel weer op te ruimen, dan vraag je (op den duur) om problemen.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 11:51 schreef mietje het volgende:
<knip>
Zo zijn er services die locks, sockets pid en/of temporary files schrijven als ze gestart worden. Laat je die gewoon killen zonder het rc script de gelegenheid te geven de rommel weer op te ruimen, dan vraag je (op den duur) om problemen.
Elke goed boot init script rm -rf toch alle lock files. Uiteraard is gewoon complete init scripts schrijven netter dan 1 regeltje in rc.local, maar ik heb toch een beetje een boeie?-instelling dus kies ik wel de simpelste manier :)
Pagina: 1