Beter geluid en hogere fps met nieuwe geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik maak nu gebruik van het onboard geluid van mijn Asus A7N8X-Deluxe Rev 2.0 en op zich ben ik best tevreden met het geluid, op het standaard geruis en gekraak in sommige spellen/scenen na. Nu merk ik dat ik last heb van haperingen in spellen zoals Farcry (op 1024x768 op medium settings). Nou weet ik dat Farcry een behoorlijk zwaar spel is, maar toch denk ik dat mijn systeem het zonder veel problemen moet kunnen draaien. Ik maak gebruik van de analoge uitgangen van mijn mobo wat dus wil zeggen dat ik last heb van het matige tot redelijke geluid van de Realtek ALC650 chip.

Nou heb ik al vele topics en reviews doorgelezen en ik kom er niet meer uit. In reviews staat dat de geluidskwaliteit van de Soundstorm beter is dan die van de Audigy2. Nou zeggen ze er nooit bij of ze gebruik maken van de analoge uitgangen of van de digitale uitgang. Ook zeggen ze dat het CPU gebruik van de SB hoger is dan die van de nforce2.

Nou wil ik dus weten of iemand me nou kan zeggen of ik er wel op vooruit zal gaan qua geluidskwaliteit en fps als ik ipv de onboard nforce2 MCP een SB Audigy2 ZS ga gebruiken. Want de vele topics hierover en de reviews geven me nou niet echt uitsluitsel hierover. Of ze vergeten te zeggen of ze analoog of digitaal uitsturen, of ze maken een vergelijking met een oudere kaart dan de Audigy2 (ZS).

Ik maak verder nog gebruik van een Logitech Z640 setje (5.1), niet het beste, maar volgens de testen een zeer goede set.

[edit] Ik maak trouwens gebruik van de nieuwste drivers van zowel Realtek als nVidia. En dat gekraak blijf ik houden. Ik heb voor dat probleem al zo'n beetje elk vindbare (mogelijke) oplossing geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door mvds op 20-07-2004 13:25 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Je zegt dat farcry bijv. hapert en jij denkt dat je systeem het toch makkelijk aan moet kunnen. Maar je vertelt helemaal niet wat je specs zijn.

specs zijn natuurlijk wel fijn.

specs

Verwijderd

Ik had eerst een Audigy1 in m'n A7N8X Deluxe 2.0 - die was kapot gegaan - toen heb ik soundstorm geprobeerd (ook analoog) maar ik vond soundstorm echt minder (kraken, ruis) heb nu een Audigy2 en heb er echt geen spijt van - vele betere EAX in games - en geen kraken of ruis.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
J0J0 schreef op 20 juli 2004 @ 13:28:
Je zegt dat farcry bijv. hapert en jij denkt dat je systeem het toch makkelijk aan moet kunnen. Maar je vertelt helemaal niet wat je specs zijn.

specs zijn natuurlijk wel fijn.
Oh duh! :D Helemaal vergeten, mijn specs staan op mijn homepage :D (ouderdom he, dan krijg je dat soort dingen :P)

En ik denk idd dat mijn systeem het aan moet kunnen, zeker op de huidige settings. (1024x768 alles medium dus) Maar de fps zakt vaak ver beneden de 30.

[ Voor 16% gewijzigd door mvds op 20-07-2004 13:34 ]

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 16:07
obsidian schreef op 20 juli 2004 @ 13:32:
[...]

Oh duh! :D Helemaal vergeten, mijn specs staan op mijn homepage :D (ouderdom he, dan krijg je dat soort dingen :P)

En ik denk idd dat mijn systeem het aan moet kunnen, zeker op de huidige settings. (1024x768 alles medium dus) Maar de fps zakt vaak ver beneden de 30.
Ik heb zelf nagenoeg het zelfde systeem. Bij mij draait alles helemaal soepel tijdens Far Cry op 1280 x ??? (ben die vraagtekens even kwijt en zit nu aan ander systeem) volgens mij 1280 x 1024?? en alles op hoogste details.
Anyway. Als ik me onboard sound gebruik is mijn FPS aanmerkelijk trager. drop van 65 FPS naar 41 FPS.
Het zou dus zeker kunnen zijn dat je met een Stand Alone soundcard betere performance hebt en iig beter geluid.

P.s. Mijn specs staan hieronder!

• J0J0
Dat is dan idd een ''beetje'' vreemd, farcry zou op high nog aardig moeten draaien.
Dan wel niet met ansiotropic filtering e.d. aan natuurlijk.
Heb je die wel aan staan? Kan nog een hoop schelen.

Hmmz nu ik erover na denk, ik gebruik zelf ook de onboard sound (lekker die optical :*) ) En ik heb bijv. in NFS Underground ook vaak flinke drops met vertragingen als gevolg.
Dit is interessant, ik ga denk ik nog eens testen met mijn creative kaartje.

[ Voor 47% gewijzigd door J0J0 op 20-07-2004 13:48 ]

specs

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
slash24 schreef op 20 juli 2004 @ 13:42:
Ik heb zelf nagenoeg het zelfde systeem. Bij mij draait alles helemaal soepel tijdens Far Cry op 1280 x ??? (ben die vraagtekens even kwijt en zit nu aan ander systeem) volgens mij 1280 x 1024?? en alles op hoogste details.
Anyway. Als ik me onboard sound gebruik is mijn FPS aanmerkelijk trager. drop van 65 FPS naar 41 FPS.
Het zou dus zeker kunnen zijn dat je met een Stand Alone soundcard betere performance hebt en iig beter geluid.

P.s. Mijn specs staan hieronder!
Ja ok, maar jij hebt een 9800 Pro dus jij zou alzo hogere fps moeten hebben. :) Maar jij ziet dus idd wat ik ook denk, dat mijn onboard geluid de veroorzaker is van de vertraging. Ook al zeggen ze in reviews dat de CPU belasting bij de nForce2 lager zou moeten zijn. Dat zal dan wel icm de digitale out.
J0J0 schreef op 20 juli 2004 @ 13:43:
Dat is dan idd een ''beetje'' vreemd, farcry zou op high nog aardig moeten draaien.
Dan wel niet met ansitropic filtering e.d. aan natuurlijk.
Heb je die wel aan staan? Kan nog een hoop schelen.
Nope, AF en AA staan uit. Daarom vind ik het al zo vreemd. Ik hoorde ook haperingen tijdens het runnen van 3DMark trouwens.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
J0J0 schreef op 20 juli 2004 @ 13:43:Hmmz nu ik erover na denk, ik gebruik zelf ook de onboard sound (lekker die optical :*) ) En ik heb bijv. in NFS Underground ook vaak flinke drops met vertragingen als gevolg.
Dit is interessant, ik ga denk ik nog eens testen met mijn creative kaartje.
Heel graag, als je het dan in dit topic wilt laten weten :) Dan heb ik dus al twee mensen die mijn vermoeden bevestigen. Alleen wel erg vreemd dat reviews dan het tegenovergestelde zeggen.... Dat spellen dus sneller moeten draaien met onboard geluid :?

Ik hoop dat meer mensen dit willen proberen voor me :) Dan heb ik zekerheid... Ik wil weten waarom mijn systeem niet draait zoals het hoort... Met Doom3 op komst wil ik toch wel een beetje een goed draaiend systeem hebben natuurlijk :P

• J0J0
Waarschijnlijk niet een goede keus, maar ik had ff niets anders.
NFS Underground (spel is slecht geschreven, loopt dus ook bagger, ja zelfs met een 9800pro!).
Met onboard Realtek haalde ik toch echt minder fps dan met het creative kaartje.

De vertragingen bleven, maar dat komt doordat het spel gewoon slecht is geschreven.

Ook heb ik nog een potje Earth special forces 1.2 gespeelt (mod op halflife)
Daar was het wat duidelijker, mijn framerate bleef vrijwel constant 72, terwijl deze eerder iets meer schommelde. Het lijkt me logisch dat je meer van zo'n schommelingen gaat merken bij een zwaarder spel.

Ik denk dat ik mijn geluidskaartje erin laat zitten ;)
En ik zou zeggen.... leen eens een kaartje ofzo.

Framerate bekeken met het programma fraps.

[ Voor 8% gewijzigd door J0J0 op 20-07-2004 19:00 ]

specs

Verwijderd

leuk je naam is van een game die vroeger als nummer een stond als de mooiste beeld.

maar goed nu je probleem

ik heb ook een asus a7n8x de luxe

ik gebruik juist de soundstorm omdat deze real time dolby digital serround kan maken wat dus een creative niet kan.
deze proces kost nu eenmaal wat cpu belasting.

ik heb geen last van kraak of anderen gekke dingen in games
maar ik maak wel gebruik van de digitalen uitgang (misschien is dat eenverschil)

of ik een vergelijkbaren materiaal kaart heb gehad?
ja een creative live player 1024 met digitalen uitgang .
(altijd gezijk mee gehad met een via chip)
toen overgestap naar een nforce1 met soundstorm.
wat een verbetering en upluchting zeg.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ja ok, de digitale output is idd erg goed van kwaliteit :) Maar die gebruik ik (helaas) dus niet :)

Toch vanmiddag maar een ZS halen dan, en dan post ik mijn bevindingen wel :)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

in de topicstart staat dat je zowel de nVidia als de Realtek driverds installeert... NIET DOEN!!! wanneer je de Realtek drivers installeert vervalt ALLES wat je nVidia SoundStorm aankan... hardware mixing valt weg, en alles wordt door je CPU gedaan...

ik heb de Abit NF7-S 2.0 en ik ben super tevreden over die SoundStorm... ik had ook eerst het gekraak, maar met het dempen van alle inputs die ik niet nodig had (m'n CD-input was de echte boosdoener) was het gekraak weg. ik gebruik ook de analoge uitgangen met een FPS1000 4.1 setje van Creative.

ik denk niet dat de vertragingen door het geluid komen. nVidia heeft er namelijk voor gezorgd dat wanneer je de drivers installeert, de geluidskaart niet van de PCI-bus eet, maar een grotere bandbreedte heeft. probeer de 3DMARK geluidstest anders met verschillend aantal voices. of ga op de compare pagina's zien, maar SoundStorm gebruikt echt minder CPU dan een Audigy.

ook van het geluid ben ik zeer tevreden. dat Creative betere EAX support heeft is zeker zo, maar het is dan ook hun eigen product, en ze zijn naar de concurrentie toe uiterst geheimzinnig erover, zodat zij EAX slechts moeilijk kunnen implementeren. nVidia heeft echter naar mijn smaak en mening de beste implementatie van EAX onder de niet-Creative producenten, en er wordt ook aan gewerkt om eventuele bugfixes door te voeren via de drivers.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Ik heb hier een sennheiser pc140, op onboard sound zitten(zoals ts).
Heb ik als ik er een audigy in gooi meer sound kwaliteit??
Aangezien ik geen exotic dingen als 5.1 /7.1 boxen heb, heb zelfs helemaal geen boxen, alleen mn sennheiser.

En vooral, heb ik dan minder belasting.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
HIGHGuY schreef op 21 juli 2004 @ 10:44:
in de topicstart staat dat je zowel de nVidia als de Realtek driverds installeert... NIET DOEN!!! wanneer je de Realtek drivers installeert vervalt ALLES wat je nVidia SoundStorm aankan... hardware mixing valt weg, en alles wordt door je CPU gedaan...

ik heb de Abit NF7-S 2.0 en ik ben super tevreden over die SoundStorm... ik had ook eerst het gekraak, maar met het dempen van alle inputs die ik niet nodig had (m'n CD-input was de echte boosdoener) was het gekraak weg. ik gebruik ook de analoge uitgangen met een FPS1000 4.1 setje van Creative.

ik denk niet dat de vertragingen door het geluid komen. nVidia heeft er namelijk voor gezorgd dat wanneer je de drivers installeert, de geluidskaart niet van de PCI-bus eet, maar een grotere bandbreedte heeft. probeer de 3DMARK geluidstest anders met verschillend aantal voices. of ga op de compare pagina's zien, maar SoundStorm gebruikt echt minder CPU dan een Audigy.

ook van het geluid ben ik zeer tevreden. dat Creative betere EAX support heeft is zeker zo, maar het is dan ook hun eigen product, en ze zijn naar de concurrentie toe uiterst geheimzinnig erover, zodat zij EAX slechts moeilijk kunnen implementeren. nVidia heeft echter naar mijn smaak en mening de beste implementatie van EAX onder de niet-Creative producenten, en er wordt ook aan gewerkt om eventuele bugfixes door te voeren via de drivers.
Ik heb de realtek drivers geinstalleerd omdat ik veel problemen had met de gewone nVidia drivers. Normaal heb ik alleen de nVidia drivers geinstalleerd staan, maar dan heb ik ook haperingen en slechte performance in spellen. En ik vind het nog steeds erg vreemd dat de SS een lagere belasting heeft. Als je de analoge uitgangen gebruikt dan doet de Realtek chip het werk en deze is maakt gebruik van een software codec, terwijl de SB alles in hardware doet. Ik zie echt niet hoe de SS dan een lagere CPU belasting kan hebben...

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ik wil ga een MSI K8N NEO Platinum (nForce3). Hierop zit ook onboard sound.
Ik zit te twijfelen om er een Soundblaster Audigy 2 ZS bij te kopen. Er zit namelijk geen midi poort op het moederbord :).
Maar ik heb ook nog mijn huidige Soundblaster Live player incl. midi port.

Zou ik die in mijn nieuwe systeem kunnen inbouwen en daarvan alleen de midi poort gebruiken? En al het sound-werk wil ik dan via de onboard laten verlopen.

Als ik dit niet lukt, dan zal ik denk ik toch die Audigy 2 ZS er bij moeten kopen.

En oh ja, geeft het gebruik van onboard sound te betere of slechtere performance?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik weet het vanmiddag/vanaaf, en dan zal ik het posten. Ik wil de volgende testen doen. (na een frisse installatie)

1. 3DMark zonder geluid
2. 3DMark met onboard geluid (analoge output)
3. 3DMark met SB Audigy 2 ZS (ook analoog natuurlijk)

Eens kijken wat er dan uitkomt... Nou wil ik zekerheid hebben ook :)

Verwijderd

Grekraak ruis uit geluids kaart ?
Als je gekraak uit je geluids kaart komt dan is die niet 100% goed of je computer is niet goed geaard.
NFS Underground (spel is slecht geschreven, loopt dus ook bagger, ja zelfs met een 9800pro!)
loopt hier harstikke strak op me radeon 8500, totaal geen last van haperingen. Perfect op 1024*768 of met weinig details zelfs op 1280*1024. Je zal wel last hebben van brakke drivers.

Ik gebruik de onboard sound van me a7v8x en heb helemaal geen last gehad van vertraginen, maar hij staat ook op 2.0.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Mijn PC is gewoon geaard en ik heb meerdere drivers geprobeerd, en bij allemaal heb ik dezelfde problemen. Ook alle inputs die niet gebruikt worden gemute, maar het hielp allemaal niks.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Mmmm, dat schiet dus niet op. 3DMark is zo willekeurig met zijn resultaten dat je er niks uit kan halen....

Verwijderd

Mickman schreef op 21 juli 2004 @ 11:25:
Ik wil ga een MSI K8N NEO Platinum (nForce3). Hierop zit ook onboard sound.
Ik zit te twijfelen om er een Soundblaster Audigy 2 ZS bij te kopen. Er zit namelijk geen midi poort op het moederbord :).
Maar ik heb ook nog mijn huidige Soundblaster Live player incl. midi port.

Zou ik die in mijn nieuwe systeem kunnen inbouwen en daarvan alleen de midi poort gebruiken? En al het sound-werk wil ik dan via de onboard laten verlopen.

Als ik dit niet lukt, dan zal ik denk ik toch die Audigy 2 ZS er bij moeten kopen.

En oh ja, geeft het gebruik van onboard sound te betere of slechtere performance?
je heb een nforce3 die heeft geen hardware dolby en\decoder
deze word dus via de cpu gedaan (software dus)
je bent dus beter af met die creative sounblaster live

aan: obsidian

ik heb geen ervaring met die neiuwe creative .
maar als jij gekraak heb met je nvidia geluidskaart kan je de hardware versnelling een tikje omlaag zetten meestal help dit namelijk

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ok, ZS zit erin (gisteren was ie niet op voorraad) en weer getest, ik haal met onboard idd iets hogere waardes dan met de ZS. Maar ja, de waardes van 3Dmark wisselen zo erg dat ik er weinig uit kan halen.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
J0J0 schreef op 20 juli 2004 @ 18:57:
Waarschijnlijk niet een goede keus, maar ik had ff niets anders.
NFS Underground (spel is slecht geschreven, loopt dus ook bagger, ja zelfs met een 9800pro!).
Met onboard Realtek haalde ik toch echt minder fps dan met het creative kaartje.

De vertragingen bleven, maar dat komt doordat het spel gewoon slecht is geschreven.

Ook heb ik nog een potje Earth special forces 1.2 gespeelt (mod op halflife)
Daar was het wat duidelijker, mijn framerate bleef vrijwel constant 72, terwijl deze eerder iets meer schommelde. Het lijkt me logisch dat je meer van zo'n schommelingen gaat merken bij een zwaarder spel.

Ik denk dat ik mijn geluidskaartje erin laat zitten ;)
En ik zou zeggen.... leen eens een kaartje ofzo.

Framerate bekeken met het programma fraps.
Ik kan NFSU gewoon lekker soepel spelen op mijn systeempje met een Audygy 2 ZS Platinum Pro.

En ik heb maar een 2000+, 1GB geheugen, en een Geforce 5600 (non-ultra).

Ik heb trouwens nog geen een spel op deze computer gehad dat niet soepel wou draaien :)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Geluid is trouwens wel een stukkie beter, klinkt helderder en de posities van het geluid kloppen ook beter

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

obsidian schreef op 21 juli 2004 @ 11:08:
[...]

Ik heb de realtek drivers geinstalleerd omdat ik veel problemen had met de gewone nVidia drivers. Normaal heb ik alleen de nVidia drivers geinstalleerd staan, maar dan heb ik ook haperingen en slechte performance in spellen. En ik vind het nog steeds erg vreemd dat de SS een lagere belasting heeft. Als je de analoge uitgangen gebruikt dan doet de Realtek chip het werk en deze is maakt gebruik van een software codec, terwijl de SB alles in hardware doet. Ik zie echt niet hoe de SS dan een lagere CPU belasting kan hebben...
SoundStorm functioneert als APU (audio processing unit) zodat de realtek daarvan zijn gegevens haalt, en niet van de CPU (zoals het is als je de Realtek drivers installeert) daarom is het beter dat je de nVidia drivers installeert...

en omdat de apu meer bandbreedte ter beschikking heeft kan deze dus sneller en met veel minder CPU belasting zijn werk dan, dan met realtek drivers of een PCI-geluidskaart

• J0J0
DannyVersluis schreef op 22 juli 2004 @ 20:46:
[...]

Ik kan NFSU gewoon lekker soepel spelen op mijn systeempje met een Audygy 2 ZS Platinum Pro.

En ik heb maar een 2000+, 1GB geheugen, en een Geforce 5600 (non-ultra).

Ik heb trouwens nog geen een spel op deze computer gehad dat niet soepel wou draaien :)
Dit zijn weer van die gevallen, ik zie het niet maar het is er wel.
Lijkt me dat je daar niet gevoelig voor bent, mijn vrienden zagen het ook niet, ik wel. Bovendien denk ik (weet niet zeker) dat je car reflection update niet voluit hebt staan. Dat staat standaard iig niet voluit.
Het lijkt me sterk dat het bij jou beter draait tenzij dit ook een flinke nvidia game is.
Check mijn specs.
Is trouwens een heel topic over, genoeg mensen met r9800pro e.d. die er ook last van hebben. ---->[rml][ NFS:U]Enorme framedrop, lijkt als slow-motion[/rml]
Het is bij mij net echt goed merkbaar, maar voor mij veel te duidelijk en dus zeer ergerlijk.

ach jeh.

[ Voor 9% gewijzigd door J0J0 op 23-07-2004 17:01 ]

specs

Verwijderd

Ik had dat met battlefield 1942
Dat kwam omdat ik het geluid op 44hz had draaien op men onboard geluidskaart
En met men amd 3000+ en Ati radeon 9600xt is battefield 1942 een eitje
toen ik het op 22 hz of op 11 hz had gezet...liep die vloeiend op 1600x1200...:P

• J0J0
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 17:00:
Ik had dat met battlefield 1942
Dat kwam omdat ik het geluid op 44hz had draaien op men onboard geluidskaart
En met men amd 3000+ en Ati radeon 9600xt is battefield 1942 een eitje
toen ik het op 22 hz of op 11 hz had gezet...liep die vloeiend op 1600x1200...:P
hmmmz idd, maar is je geluid dan niet opeens ongelofelijk bagger?

specs

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De NVidia SoundStorm is beter mits je deze digitaal aansluit. Dat willen zeggen aan een mooie receiver oid. Het proces van het omzetten van een digitaal signaal naar een hoorbaar analoog signaal gebeurt dan in een apparaat (aan de S/PDIF out) wat er echt voor gemaakt is en niet in een gammel chipje van een paar euro op een moederbord. Sluit je 'm echter niet digitaal aan maar gebruik je de gewone analoge uitgangen op je bord dan neemt dat Realtek chippie het digitaal naar analoog proces voor z'n rekening, en dat hoor je want het klinkt kut.

Dat de SoundStorm minder CPU belastend is, is niet zo vreemd, hij zit gelijk in de southbrigde op de HyperTransportbus, veel sneller dus dan een SB Audigy2 ZS die op PCI zit.

Zelf heb ik een Abit NF7-S en heb deze doormiddel van de optisch digitale uitgang aan mijn Philips FR975 reciever hangen, wat echt fantastisch klinkt. (klinkt zo goed dat je wel mp3's moet hebben van 192kbit of meer want anders hoor je de brakke kwaliteit van de mp3 ;))

Dus: Digitaal aansluiten? SoundStorm nemen. Analoog aansluiten? SB Audigy2 ZS kopen.

Een tekening om het te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.nforcershq.com/images/forum/apu_bandwidth.gif

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Ik weet niet of dit je keuze wat makkelijker maakt...maar bekijk dit maar effe.
http://www6.tomshardware.com/game/20030405/index.html

• J0J0
JVLK schreef op 23 juli 2004 @ 18:12:
Ik weet niet of dit je keuze wat makkelijker maakt...maar bekijk dit maar effe.
http://www6.tomshardware.com/game/20030405/index.html
Hmmz dat kan dan verklaren wat ik toch wel ''licht'' merkte bij NFS U.
Bij THG zeggen ze dat o.a. de Realtek ALC650 het moeilijk heeft om bij te blijven.
Ik heb de ALC655, dus dat zal dan ook wel voor mij van toepassing zijn.
Alleen het vervelende is, ik wil echt de optische uitgang blijven gebruiken (die zit niet op mijn creative kaartje). Maar heb dan ook weer geen zin om een nieuwe kaart te gaan kopen, wat een dilemma :+

specs

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:37
ik heb een Soundstorm van nforce2 ik sluit mijn headset rechtstreeks op dat groenen input connectortje, en me micrafoon op de roze connector .. nou is dit analoog of is dit digitaal ..
want ik wil dit digital natuurlijk hebben aangezien ik had gelzen dat dat vet mooi is.

maar ok ik zit dus met een probleem dat met UT2004 voordoet ... ik heb geen ruis ofzo maar ik hoor iemand van achtere niet aan komen (dit komt schijnbaar door de game zelf MAAR met een audigy 2 via eax schijn je dat wel te horen ...

nou is de soundstorm en de augidy 2 eigelijk even mooi en dit is geen probleem in andere spelen

Ik speel ut2004 heel veel en ben bereid voor dit spel special een audigy 2 te meoten kopen als dit echt van toepassing is voor de rest zal ik die kaart neit echt nodig hebben denk ik...

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

angelus20 schreef op 23 juli 2004 @ 20:12:
ik heb een Soundstorm van nforce2 ik sluit mijn headset rechtstreeks op dat groenen input connectortje, en me micrafoon op de roze connector .. nou is dit analoog of is dit digitaal ..
want ik wil dit digital natuurlijk hebben aangezien ik had gelzen dat dat vet mooi is.

maar ok ik zit dus met een probleem dat met UT2004 voordoet ... ik heb geen ruis ofzo maar ik hoor iemand van achtere niet aan komen (dit komt schijnbaar door de game zelf MAAR met een audigy 2 via eax schijn je dat wel te horen ...

nou is de soundstorm en de augidy 2 eigelijk even mooi en dit is geen probleem in andere spelen

Ik speel ut2004 heel veel en ben bereid voor dit spel special een audigy 2 te meoten kopen als dit echt van toepassing is voor de rest zal ik die kaart neit echt nodig hebben denk ik...
Dat is analoog. En om daarvoor een Audigy 2 te kopen..nou....je hoort et mss heeel ietsjes..maar of het die 80 euro compenseert.. :/

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• AngelusHD
hoe sluit ik dit digitaal aan dan ? want dat zou ik dus heel graag willen weten

de prijs maakt mij niet echt uit ik heb een team mate die hoort mij, wat op mijn systeem ONmogelijk is :O , en als het in digitaal niet verbeterd dan is het die 80 euro voor mij dus wel waard ..
dus hoe sluit ik dit digitaal aan :(

[ Voor 61% gewijzigd door AngelusHD op 24-07-2004 09:05 ]

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
Waarom zou een digitale aansluiting via nvidia/soundstorm beter zijn dan elk willekeurig ander kaartje? Bij home-cinema gaan er over je spdif alleen maar 1-en en 0-en die volledig worden geprocessed door de versterker die erachter hangt. Maakt geen fluit uit of je een elcheapo dvd speler hebt of een dikke NAD dvd-speler. Ik zie niet in waarom het voor geluidskaarten anders zou zijn ...

[ Voor 2% gewijzigd door Raziel op 24-07-2004 09:28 . Reden: typo ]

• AngelusHD
dus dan is soundstorm neit zo goed als gezegt word en is het duidelijk wel van toepassing om een augidy 2 te halen....

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
angelus20 schreef op 24 juli 2004 @ 09:03:
hoe sluit ik dit digitaal aan dan ? want dat zou ik dus heel graag willen weten

de prijs maakt mij niet echt uit ik heb een team mate die hoort mij, wat op mijn systeem ONmogelijk is :O , en als het in digitaal niet verbeterd dan is het die 80 euro voor mij dus wel waard ..
dus hoe sluit ik dit digitaal aan :(
Nou een extern apparaat wat de conversie van digitaal naar analoog doet dus. Een receiver dus ofzo. En daar hang je vervolgens weer je koptelefoon in. Misschien ergens een tweede hands receiver vandaan halen en een mooie nieuwe Sennheiser koptelefoon scoren en dan hoor je je tegenstander wel }> maar een Audigy2 met mooi Sennheiser wil ook wel prima denk ik.
Raziel schreef op 24 juli 2004 @ 09:28:
Waarom zou een digitale aansluiting via nvidia/soundstorm beter zijn dan elk willekeurig ander kaartje? Bij home-cinema gaan er over je spdif alleen maar 1-en en 0-en die volledig worden geprocessed door de versterker die erachter hangt. Maakt geen fluit uit of je een elcheapo dvd speler hebt of een dikke NAD dvd-speler. Ik zie niet in waarom het voor geluidskaarten anders zou zijn ...
Nee die is ook niet beter maar de soundstorm gebruikt veel minder CPU dan elcheapo kaartjes.

• AngelusHD
pff ik zie 1 uitgang op mijn nforce mbors (lijkt als een coaxiale wat op je dvd meestak zit) nu heb ik die verbonden met me versterker (sony QS serie) maar hoor geen drol als ik met headset in die phono zet

wat doe ik verkeerrd :x

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
angelus20 schreef op 24 juli 2004 @ 14:37:
pff ik zie 1 uitgang op mijn nforce mbors (lijkt als een coaxiale wat op je dvd meestak zit) nu heb ik die verbonden met me versterker (sony QS serie) maar hoor geen drol als ik met headset in die phono zet

wat doe ik verkeerrd :x
Even aanzetten dat je soundstorm die output moet gebruiken als spdif denk ik... Standaard staat ie als analoge output geconfigureerd.

En de digitale output van de soundstorm is niet noodzakelijk beter dan de digitale output van een andere kaart, hij is alleen stukken beter dan de analoge output.

Het is ook niet zo dat ik met mijn ZS nu echt iets heb van whooooow, wereld van verschil. Nee dat niet, maar het geluid is wel hoorbaar beter. Betere bass, mooier hoog, klinkt gewoon beter. En zoals ik al zei, de positionering is beter dan die van de soundstorm. Dus wat iemand anders in dit topic had, dat ie mensne van achteren niet kon aan horen komen, dat had ik ook, en nu niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door mvds op 25-07-2004 10:25 ]

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 20:11
Of je nu de analoge uitgang van Soundstorm gebruikt of de digitale zou voor je FPS toch niet mogen uitmaken. Ze geven allebei tegelijk een signaal uit.

Ben zelf behoorlijk tevreden over Soundstorm. Ben overgestapt van een Audigy 1 en geluidskwaliteit vind ik beter en real time Dolby Digital encoding is echt fantastisch. Zou niet meer zonder willen. Heb zeker geen kraken of piepen hier.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
_Jona_ schreef op 25 juli 2004 @ 10:35:
Of je nu de analoge uitgang van Soundstorm gebruikt of de digitale zou voor je FPS toch niet mogen uitmaken. Ze geven allebei tegelijk een signaal uit.

Ben zelf behoorlijk tevreden over Soundstorm. Ben overgestapt van een Audigy 1 en geluidskwaliteit vind ik beter en real time Dolby Digital encoding is echt fantastisch. Zou niet meer zonder willen. Heb zeker geen kraken of piepen hier.
Niet helemaal... Als je de digitale uitgang gebruikt gebeurd namelijk alles in hardware, als je de analoge uitgangen gebruikt gebeurd alles in software. Dat is het grote verschil.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
obsidian schreef op 25 juli 2004 @ 10:39:
[...]

Niet helemaal... Als je de digitale uitgang gebruikt gebeurd namelijk alles in hardware, als je de analoge uitgangen gebruikt gebeurd alles in software. Dat is het grote verschil.
Niet helemaal... Je digitale verwerking gebeurt in je versterker, je analoge verwerking door je geluidskaart, eveneens hardwarematig. Dat is het grote verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Raziel op 25-07-2004 10:52 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Raziel schreef op 25 juli 2004 @ 10:51:
[...]

Niet helemaal... Je digitale verwerking gebeurt in je versterker, je analoge verwerking door je geluidskaart, eveneens hardwarematig. Dat is het grote verschil.
Je begrijpt me verkeerd :) Ik had het puur over de soundstorm. Die heeft hardware encoding voor digitaal geluid. Analoog geluid laat ie over aan de Realtek chip, welke een softwarematige codec heeft die dus niks in hardware kan doen en alles softwarematig moet doen. De soundstorm kan geen hardwarematig analoog geluid uitsturen. Digitaal geluid wel.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

obsidian, je slaat de bal compleet mis!!

soundstorm stuurt het digitale signaal (als zou hij het doorzenden naar een digitale speakerset) door naar de realtek chip, die deze dan analoog maakt...

nix softwarematig dus!!

je moet even het tekeningetje van SuperAars bekijken...

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
HIGHGuY schreef op 25 juli 2004 @ 23:14:
obsidian, je slaat de bal compleet mis!!

soundstorm stuurt het digitale signaal (als zou hij het doorzenden naar een digitale speakerset) door naar de realtek chip, die deze dan analoog maakt...

nix softwarematig dus!!

je moet even het tekeningetje van SuperAars bekijken...
* zucht *

Dat weet ik. Maar de Realtek ALC650 is een AC97 CODEC!!! Dus softwarematige omvorming van digitaal naar analoog. De omzetting van het geluid van digitaal naar analoog gebeurd dus door de ALC650 en die heeft daar de CPU voor nodig aangezien het dus een codec is ipv een hardwarematige AD/DA converter. Zie specs van de fabrikant: http://www.realtek.com.tw...oducts1-2.aspx?modelid=30

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Wat me trouwens wel opviel is, dat als je Tombraider installeerd, die dus bij de ZS zit, die niet eens de ZS ziet :P Hij zegt dat de kaart geen EAX ondersteund... Probleem is al opgelost, maar ik vond het wel knullig :P

Geluid van de ZS is iig echt uitstekend! framerate heb ik nog niet echt kunnen testen, maar ik heb geen haperingen meer. Of het nou aan de onboard sound heeft gelegen weet ik niet, maar ik heb iig geen spijt van de aankoop van de ZS.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
J0J0 schreef op 23 juli 2004 @ 16:57:
[...]

Dit zijn weer van die gevallen, ik zie het niet maar het is er wel.
Lijkt me dat je daar niet gevoelig voor bent, mijn vrienden zagen het ook niet, ik wel. Bovendien denk ik (weet niet zeker) dat je car reflection update niet voluit hebt staan. Dat staat standaard iig niet voluit.
Het lijkt me sterk dat het bij jou beter draait tenzij dit ook een flinke nvidia game is.
Check mijn specs.
Is trouwens een heel topic over, genoeg mensen met r9800pro e.d. die er ook last van hebben. ---->[rml][ NFS:U]Enorme framedrop, lijkt als slow-motion[/rml]
Het is bij mij net echt goed merkbaar, maar voor mij veel te duidelijk en dus zeer ergerlijk.

ach jeh.
Ik draai gewoon lekker op 1024x768 met details op hoog.
Misschien is het een nVidia game, maar misschien staan bij jullie wat instellingen verkeerd.
Lijkt me sterk dat ik de enige ben met zo'n kaartje die het spel normaal kan spelen.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

obsidian schreef op 26 juli 2004 @ 08:12:
[...]

* zucht *

Dat weet ik. Maar de Realtek ALC650 is een AC97 CODEC!!! Dus softwarematige omvorming van digitaal naar analoog. De omzetting van het geluid van digitaal naar analoog gebeurd dus door de ALC650 en die heeft daar de CPU voor nodig aangezien het dus een codec is ipv een hardwarematige AD/DA converter. Zie specs van de fabrikant: http://www.realtek.com.tw...oducts1-2.aspx?modelid=30
*ook zucht *

ik wil wel eens zien hoe jij een processor AD/DA conversie laat doen...
dat is nou exact het ENIGE wat deze ALC650 chip doet op een mobo met soundstorm aan. als je dat spec-lijstje bekijkt zie je daar nog VEEL meer staan dan enkel AD/DA, en daarvoor kan idd de CPU benodigd zijn.

bij een normale configuratie van een ALC650 zonder SoundStorm worden alle kanalen door de processor digitaal gemixt, worden effecten toegevoegd, en wordt dan het digitale signaal doorgestuurd naar de codec, die er van dan af voor zorgt dat dit omgezet wordt naar analoog signaal.

processor -> SoundStorm (alle verwerking van geluid in hardware) -> ALC650 (AD-conversie) -> speakers

bij de conversie komt geen greintje CPU meer aan te pas. de SoundStorm zendt enkel nog digitale signalen wss in PCM of een andere WAV standaard, die de ALC650 enkel nog moet analoog maken en uitzenden naar de buitenwereld...

edit:
en als je nou buiten enkel die pagina op te zoeken ook verder had gekeken:
http://www.realtek.com.tw...ec=True&compamodel=ALC650

en daarin alc650_Datasheet_1.28.pdf had bekeken,
dan zeg je zelfs het SCHEMA waarin de DAC's en ADC's vernesteld zitten...
en zie je dat er zoals ik zei een PCM signaal toekomt dat omgezet wordt naar analoog en dit ZONDER BEHULP van de CPU...

[ Voor 14% gewijzigd door H!GHGuY op 30-07-2004 11:32 ]

Pagina: 1