2 geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46
Hey,

Is het makkelijk mogelijk om hetzelfde geluid door 2 geluidkaarten te laten gaan? Apart aansturen lukt wel, maa rhetzelfde geluid door de 2 krijg ik niet voor elkaar. Dit ivm 5.1 geluid en een tweede, normale, geluidkaart. Ik wil goed stereogeluid naar mijn versterker sturen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik snap echt niet wat je nu precies wil? Leg eens duidelijk uit wat je allemaal hebt en wat je graag zou willen. Ik denk niet dat het zo 1-2-3 mogelijk is om het zelfde geluid door twee geluidskaarten te laten gaan. Je hebt denk ik een soort proxy software nodig die dat voor je moet doen....

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

ik zou niet weten wat er mis is met 1 goeie 5.1 geluidskaart :? Nog NOOIT gehoord dat mensen 2 geluidskaarten hadden omdat ze dan heel goed stereogeluid naar hun versterker konden sturen :?

Verwijderd

Ik snap wel wat je bedoelt. Volgens mij is dit je bedoeling:

code:
1
2
3
        / Geluidskaart 1 --> 5.1 Set
Bron
        \ Geluidskaart 2 --> Versterker naar stereo-boxen.

Maar of t kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 13:25 ]

• GhandiHarder
Ja, inderdaad, dat bedoel ik. Het is niet erg mooi dat alleen de centre van de 5.1 kaart verder uitversterkt word.

• BoAC
  • Laatst online: 01-08 22:08

BoAC

Memento mori

Ik ben bang dat je een synchronisatie probleem gaat krijgen ;)

• GhandiHarder
is het ook niet mogelijk dan om als je dvd kijkt, de 5.1 te gebruiken, en voor gewone muziek de andere geluidskaart?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BoAC schreef op 20 juli 2004 @ 13:29:
Ik ben bang dat je een synchronisatie probleem gaat krijgen ;)
Naast dat snap ik nog steeds niet hoezo je voor stereo geluid een losse kaart wil hebben. Koop een spitter voor de front kanalen en split zo af naar 5.1 set en versterker... Ik zie het hele probleem niet?

• GhandiHarder
Ik dacht dat het niet zou kunnen:

Als je 2 kanalen spilts en die als stereo verder gaat versterken, 'mis' je toch geluid?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SjanSman schreef op 20 juli 2004 @ 13:33:

Als je 2 kanalen spilts en die als stereo verder gaat versterken, 'mis' je toch geluid?
Hoezo, stereo is toch maar twee kanalen (links en rechts) :? Splitsen haalt niet zomaar wat weg uit het signaal hoor ;)

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 20-07-2004 13:35 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Hoezo de een is dan toch een kopie van de ander :?
* BoAC mist em ff
Geef es een grafische voorstelling van wat je precies zou willen?

Of bedoel je stereo van 5.1 afsplitsen?

[ Voor 17% gewijzigd door BoAC op 20-07-2004 13:36 ]

• GhandiHarder
Ja, maar die twee kanalen van de 5.1 kaart, is dat wel de stereo uitgang? Zijn dat wel de rechts en de links?

Ik wil wat Holleboomer geschets heeft [edit]

[ Voor 19% gewijzigd door GhandiHarder op 20-07-2004 13:36 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Pom pom, schrijf een driver ter vervanging van je wavemapper die het signaal naar X geluidskaarten kan sturen :P

Anders gaat het je niet lukken........ je stuurt of de shizzle door naar DirectSound, of naar Wavemapper (windows).

Met Linux zou het wellicht kunnen via jack-it ofzoiets... moet je het nog steeds zelf schrijven, maar toch :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SjanSman schreef op 20 juli 2004 @ 13:36:
Ja, maar die twee kanalen van de 5.1 kaart, is dat wel de stereo uitgang? Zijn dat wel de rechts en de links?

Wat zou dat anders moeten zijn. Als er geen 5.1 geluid is, dan worden maar twee kanalen gebruikt en de rest is still! Is wel heel noobish hoor :+

• BoAC

BoAC

Memento mori

komakeef schreef op 20 juli 2004 @ 13:36:
..
Met Linux zou het wellicht kunnen via jack-it ofzoiets... moet je het nog steeds zelf schrijven, maar toch :)
En dan hopen/zorgen dat die timers precies gelijk lopen :X

• GhandiHarder
deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 13:37:
[...]

Wat zou dat anders moeten zijn. Als er geen 5.1 geluid is, dan worden maar twee kanalen gebruikt en de rest is still! Is wel heel noobish hoor :+
En als er wel 5.1 geluid is? Hoe kun je dat dan goed uitversterken?

edit:
laat maar... ik word wel tevreden met mijn geluid

[ Voor 10% gewijzigd door GhandiHarder op 20-07-2004 13:41 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
enige optie is om de linout en de line in van je geluidskaarten met elkaar te verbinden, maar dan krijg je wel out of sync geluid (alhoewel minimaal, je moet een goed gehoren hebben om dit te merken)

Je zult dus moeten kiezen wat je wilt... 5.1 of stereo. Wat je wel kan doen als je snel wilt kunnen switchen, is je stereo aansluiten om de koptelfoon uitgang van je 5.1 set, dan heb je wel het volledige geluid namelijk..

Alleen de front left en right van je 5.1 pakken is geen optie, omdat je dan de lage tonen (bas) en gesprekken/stemgeluid (center) en eventueel achtergrond geluid (rear) niet mee pakt..

[ Voor 28% gewijzigd door Rac-On op 20-07-2004 13:41 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• GhandiHarder
rac-on schreef op 20 juli 2004 @ 13:40:
enige optie is om de linout en de line in van je geluidskaarten met elkaar te verbinden, maar dan krijg je wel out of sync geluid.

Je zult dus moeten kiezen wat je wilt... 5.1 of stereo. Wat je wel kan doen als je snel wilt kunnen switchen, is je stereo aansluiten om de koptelfoon uitgang van je 5.1 set, dan heb je wel het volledige geluid namelijk..

Alleen de front left en right van je 5.1 pakken is geen optie, omdat je dan de lage tonen (bas) en gesprekken/stemgeluid (center) en eventueel achtergrond geluid (rear) niet mee pakt..
Hmm.. die laatste optie ga ik es proberen..

edit:
Kijk dat laatste wat je zegt bedoeldie ik!!

[ Voor 5% gewijzigd door GhandiHarder op 20-07-2004 13:42 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
SjanSman schreef op 20 juli 2004 @ 13:33:

wel tijdens het kijken van een 5.1 DVD ofzo, niet tijdens het luisteren van stereo muziek, die gaat alleen over de front kanalen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• The Eagle
  • Laatst online: 08:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SjanSman schreef op 20 juli 2004 @ 13:36:

Dat wil ik dus ook :) Als je de front-uitgang van een 5.1 splitst, mis je de lage tonen. Dat wordt nl al in de geluidskaart gefilterd. En dat klinkt voor geen meter op een normale stereo kan ik je zeggen - om nog maar even te zwijgen over het lage ingangsvolume.
En dat met een Audigy2 OEM...dus het zou ook voor mij wel handig zijn als ik mijn on board tegelijk kon aansturen met mijn audigy (zelfde geluid, maar dan met 2.0 aansturing).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GhandiHarder
Maar dat kan dus blijkbaar niet...

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 23:29

mvds

Totally awesome!

Ik snap wel wat je wilt, ik snap alleen je probleem niet. Je stuurt 5.1 geluid uit naar een 5.1 versterker toch? Diezelfde versterker kan je toch ook gewoon gebruiken voor het stereo geluid? Gewoon zonder tweede geluidskaart?

Waarom wil je twee verschillende kaarten dan? Kan je versterker niet alle 6 de kanalen versterken ofzo? Dan is het een probleem van je versterker want normaal kan je de versterking per kanaal instellen.

• GhandiHarder
obsidian schreef op 20 juli 2004 @ 13:45:
Ik snap wel wat je wilt, ik snap alleen je probleem niet. Je stuurt 5.1 geluid uit naar een 5.1 versterker toch? Diezelfde versterker kan je toch ook gewoon gebruiken voor het stereo geluid? Gewoon zonder tweede geluidskaart?

Waarom wil je twee verschillende kaarten dan? Kan je versterker niet alle 6 de kanalen versterken ofzo? Dan is het een probleem van je versterker want normaal kan je de versterking per kanaal instellen.
Nee, ik heb een goede stereo installatie staan, En daar wil ik mijn computer muziek ook door hebben. Stereo dus. Maar Ik wil mijn 5.1 geluid ook houden voor kijken van DVD's....

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
BoAC schreef op 20 juli 2004 @ 13:37:
[...]

En dan hopen/zorgen dat die timers precies gelijk lopen :X
Zet je er toch een timer-module tussen ;) (nja, heb nog geen ervaring met jack-it, anders dan even lezen hoe het werkt...... maar op zich is het net iets als dat asio gedoe, low latency.. dus wellicht... maar in windows moet het toch ook kunnen? wrapper/replacement iets voor de wavemapper dan wel directsound iets?

of een dll die erna zit, idd software proxy dus, die als dummy audio-out zit en vervolgens de twee geluidskaarten aan kan spreken?)

• Xander
obsidian schreef op 20 juli 2004 @ 13:45:

Waarschijnlijk heeft hij voor films gewoon een 5.1 "PC-setje" en nog een versterker die hij voor muziek wil gebruiken?
rac-on schreef op 20 juli 2004 @ 13:40:
Gaat prima als het je alleen er om gaat om 2.0 muziek af te spelen... voor de 5.1 gebruikte hij toch zijn andere speakerset?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als jullie op de front lage tonen missen met stereo geluid, dan heb je je instellingen fout gedaan (of gewoon een ruk kaart, no offence)! Stereo is stereo, en niet 2.1! Als je een mp3 afspeelt (of audio cd, of any andere stereo bron), moet al het geluid gewoon uit de front uitgangen komen, en niets uit de rest van de kanalen! Zet alle processing op het geluid maar eens uit (als dat mogelijk is), het moet gewoon kunnen.

Gewoon een splitter kopen en met 5.1 games/dvd de speakerset aan, met stereo de versterker aan... zou geen probleem moeten zijn.

• Xander
deepspace schreef op 20 juli 2004 @ 13:48:
Als jullie op de front lage tonen missen met stereo geluid, dan heb je je instellingen fout gedaan (of gewoon een ruk kaart, no offence)! Stereo is stereo, en niet 2.1! Als je een mp3 afspeelt (of audio cd, of any andere stereo bron), moet al het geluid gewoon uit de front uitgangen komen, en niets uit de rest van de kanalen! Zet alle processing op het geluid maar eens uit (als dat mogelijk is), het moet gewoon kunnen.

Gewoon een splitter kopen en met 5.1 games/dvd de speakerset aan, met stereo de versterker aan... zou geen probleem moeten zijn.
Idd... zo heb ik het zelf ook aangesloten... alleen dan 5.1 naar mijn receiver en nog een los 2.0 PC-speakersetje :P

• Rac-On
  • Niet online
obsidian (en anderen),
Een stereo versterker versterkt beter/mooier voor hetzelfde geld dan een 5.1 versterker (omdat je maar hardware voor 2 kanalen nodig hebt ipv 6 dus kun je meer geld uitgeven per kanaal). Daarnaast heeft een echte stereoversterker doorgaans betere boxen dan je 5.1 creative computer setje. Daarom is het heel interessant om bij games je 5.1 te gebruiken maar bij bijvoorbeeld films en muziek je stereo. Zelf luister ik mijn muziek ook via mijn stereo (kenwood versterker) omdat het simpelweg mooier is.

• GhandiHarder
rac-on schreef op 20 juli 2004 @ 13:48:
obsidian (en anderen),
Een stereo versterker versterkt beter/mooier voor hetzelfde geld dan een 5.1 versterker (omdat je maar hardware voor 2 kanalen nodig hebt ipv 6 dus kun je meer geld uitgeven per kanaal). Daarnaast heeft een echte stereoversterker doorgaans betere boxen dan je 5.1 creative computer setje. Daarom is het heel interessant om bij games je 5.1 te gebruiken maar bij bijvoorbeeld films en muziek je stereo. Zelf luister ik mijn muziek ook via mijn stereo (kenwood versterker) omdat het simpelweg mooier is.
Helemaal mee eens

Maar hoe heb jij het gedaan dan? Toch de front genomen?

[ Voor 5% gewijzigd door GhandiHarder op 20-07-2004 13:53 ]

• Xander
rac-on schreef op 20 juli 2004 @ 13:48:
obsidian (en anderen),
offtopic:
Of je koopt een goede 5.1 receiver met goede luidsprekers... :P

@SjanSman: Je kunt dus gewoon je frontkanalen afsplitsen naar je versterker.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/180.jpg
Zoiets ertussen, en je bent klaar. En als er nu daadwerkelijk geluid uit je subwoofer / rears / center komt als je stereo muziek afspeelt moet je toch eens naar de instellingen van je geluidskaart kijken :)

• GhandiHarder
XanderH schreef op 20 juli 2004 @ 13:54:
[...]

offtopic:
Of je koopt een goede 5.1 receiver met goede luidsprekers... :P

@SjanSman: Je kunt dus gewoon je frontkanalen afsplitsen naar je versterker.
[afbeelding]
Zoiets ertussen, en je bent klaar. En als er nu daadwerkelijk geluid uit je subwoofer / rears / center komt als je stereo muziek afspeelt moet je toch eens naar de instellingen van je geluidskaart kijken :)
Ok, bedankt!!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 14:38
Als ik het goed begrijp wil je 1 geluidskaart gebruiken voor je stereo geluid en de andere voor 5.1 - met aan elke geluidskaart dus ook een andere set.
Ik heb ooit onder windows XP 2 useraccounts gedraaid, met onder elke account een ander hardware profiel. Het ene profiel stuurde een onboard kaart aan en de andere een losse 5.1 kaart. Misschien is dat een oplossing?

• Rac-On
  • Niet online
XanderH, zoals ik al zei is een 5.1 versterker duurder dan een stereo versterker.. niet iedereen heeft zakken vol geld over :p (ik niet in ieder geval).

Een splitter heb ik zelf een tijdje gedaan, maar vind ik toch niet optimaal. Je geluid wordt er naar mijn mening niet beter van namelijk.. Zelf heb ik nu 2 pc's waarvan een met 5.1 (games vooral) en 1 aangesloten op mijn stereo voor mp3.

• Xander
rac-on schreef op 20 juli 2004 @ 14:54:
XanderH, zoals ik al zei is een 5.1 versterker duurder dan een stereo versterker.. niet iedereen heeft zakken vol geld over :p (ik niet in ieder geval).

Een splitter heb ik zelf een tijdje gedaan, maar vind ik toch niet optimaal. Je geluid wordt er naar mijn mening niet beter van namelijk.. Zelf heb ik nu 2 pc's waarvan een met 5.1 (games vooral) en 1 aangesloten op mijn stereo voor mp3.
Tja, als je geen splitter wilt gebruiken kun je natuurlijk ook één geluidskaart kopen met meerdere uitgangen... :)

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-07 22:30
ff omhoog halen omdat ik ongeveer met zelfde zit...

Ik heb een SB Live 5.1 Player, een onboard-soundchip (Asus A7N8X-X) en een Stereo-installatie die ik op zelfde moment van zelfde geluid wil voorzien...

Mijn speakerset van Creative heeft 2 stekkers (1tje back en 1tje rear). Nu moet ik drie stekkers kwijt in mijn SB Live 5.1, en dat gaat helaas niet met een splitter (de twee front/rear uitgangen zitten langs elkaar op de kaart -> splitter is te dik).

Nu dacht ik dus : mooi, heb nog on-board geluidskaart, gebruik ik wel op mijn stereo, moet kunnen, maar dat viel helaas tegen.

er zitten op mijn geluidskaart 4 uitgangen (geloof ik): digitaal/subwoofer (geloof ik? (=zwart), Front, Rear en Line-In... is er geen mogelijkheid om het toch naast elkaar te gebruiken de twee geluidskaarten??

Verwijderd

boemboem schreef op 22 september 2004 @ 21:09:
...

Mijn speakerset van Creative heeft 2 stekkers (1tje back en 1tje rear). Nu moet ik drie stekkers kwijt in mijn SB Live 5.1, en dat gaat helaas niet met een splitter (de twee front/rear uitgangen zitten langs elkaar op de kaart -> splitter is te dik).
...
Er zijn ook splitters te koop met een draad eraan ipv. als zo'n blokje.
Misschien is dat iets?
Pagina: 1