Exchage store splitten/opdelen?

Pagina: 1
Acties:

• RvS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Mensen,

Is het mogelijk om een exchange store (de databse) te splitsen in kleinere stukken?
Ik ben er achter dat de database maximaal 16 GB kan zijn en dat dit op te lossen is door een extra server er bij te zetten en dan de users te verdelen over 2 exchange servers.

Maar dit kan ik niet gebruiken, in verband met backups zou ik dus graag de store in kleinere stukken delen. bv. priv1.edb priv1.01b (of zo)

Heeft iemand ervaring met het opsplitsen van de exchange store in een live omgeving?
Of is dit niet mogelijk?

RvS

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
RvS schreef op 20 juli 2004 @ 12:12:
Mensen,

Is het mogelijk om een exchange store (de databse) te splitsen in kleinere stukken?
Ik ben er achter dat de database maximaal 16 GB kan zijn en dat dit op te lossen is door een extra server er bij te zetten en dan de users te verdelen over 2 exchange servers.

Maar dit kan ik niet gebruiken, in verband met backups zou ik dus graag de store in kleinere stukken delen. bv. priv1.edb priv1.01b (of zo)

Heeft iemand ervaring met het opsplitsen van de exchange store in een live omgeving?
Of is dit niet mogelijk?

RvS
nee, kan niet met de standard versie.

Daar is deze versie juist voor bedacht, maximale storage group grote is 16 GB, en je kunt maar 1 storage group aanmaken in de standard edition.

Wil je meer, dan zul je een enterprise uitvoering moeten kopen.

ps. over welke versie van exchange heb je het?

als je het over 2003 hebt, check deze link:

http://www.microsoft.com/exchange/evaluation/editions.asp

globaal zijn dit de verschillen

code:
1
2
3
4
5
6
Feature Standard Edition Enterprise Edition 
Storage groups support 1 storage group 4 storage groups 
Number of databases per storage group 1 mailbox store and 1 public folder store 5 databases 
Total database size Maximum 16 gigabytes (GB) per database Maximum 8 terabytes, limited only by hardware* 
Exchange Server Clustering Not supported Supported 
X.400 connector Not included Included

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 20-07-2004 12:19 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• RvS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Exchange 2000,

Ik wil niet meerdere stores, maar een opgedeelde store.
Zelfde als bv .rar of zo.

Verwijderd

Je maakt kennelijk gebruik van de standaard versie van Exchange?

Als dat zo is kun je namelijk een store per server definieren. Als je upgrade naar de enterprise versie kun je 4 storage groups per server definieren en ik die 4 storage groups kun je dan 5 databases draaien.

Ik denk dat jij de Standard edition draait vanwege je database size van 16GB. Bij de Enterprise is dit 16TB.

Dus wat jij wilt kan niet met de huidige versie, je zult er servers moeten bijzetten of overgaan naar een enterprise licentie.

offtopic:
oeps, te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 12:21 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 12:20:
Je maakt kennelijk gebruik van de standaard versie van Exchange?

Als dat zo is kun je namelijk een store per server definieren. Als je upgrade naar de enterprise versie kun je 4 storage groups per server definieren en ik die 4 storage groups kun je dan 5 databases draaien.
niet helemaal waar wat je zegt, met de standard kun je 1 storage group met 1 mailbox store en 1 public store aanmaken

met enterprise 5 storage groups met elk 5 store's max
Ik denk dat jij de Standard edition draait vanwege je database size van 16GB. Bij de Enterprise is dit 16TB.

Dus wat jij wilt kan niet met de huidige versie, je zult er servers moeten bijzetten of overgaan naar een enterprise licentie.

offtopic:
oeps, te laat
yup, zeg ik, gamma ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Jongens lees eens goed. Hij wil de EDB zelf opsplitsen en dat is helaas niet mogelijk.

Maar als je 2e server neemt maak je daar toch ook een store op aan. Daarna move je gewoon de helft van alle mailboxen die kant op. Daarmee halveer je ook de grote van je edb en je halveert ook nog eens het risico als 1 van de exchange servers uitvalt. :P

There is no art to find the minds construction in the face

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Muppet schreef op 20 juli 2004 @ 12:31:
Jongens lees eens goed. Hij wil de EDB zelf opsplitsen en dat is helaas niet mogelijk.

Maar als je 2e server neemt maak je daar toch ook een store op aan. Daarna move je gewoon de helft van alle mailboxen die kant op. Daarmee halveer je ook de grote van je edb en je halveert ook nog eens het risico als 1 van de exchange servers uitvalt. :P
dat kost je een exchange licentie en een windows licentie..

kan je beter upgraden naar enterprise, das waarschijnlijk goedkoper (en makkelijker, je kan gewoon de setup.exe draaien en upgraden zonder problemen)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Een andere oplossing welke ik wel eens gehoord hebt, is gebruik maken van de public folders, deze mogen namelijk ook 16 Gb groot zijn. Als je grootste gebruikers hun data nu in een van deze folders parkeren kan je weer een tijdje vooruit.

Is maar een tijdelijke oplossing maar dan is je capaciteit wel tot 32 Gb uitgebreid.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Wat ook een oplossing is, is de gebruikers mail laten wissen :P En dingen die ze toch willen bewaren laat je opslaan in een PST bestand, deze op de homedir van de user zetten en klaar ;) Het splitten kan niet, de standaard is gelimiteerd op die 16GB en ookal zou je hem gesplit krijgen dan nog is het maar 16GB per mailbox store. Maar voor 16GB mailbox store moet je aardig wat mailtjes bewaren, hoeveel gebruikers zitten erop? Laat ze de verwijderde items eens leeggooien etc :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
via een policy (outlook 2003 resourcekit) even instellen wat de default lokation van je .pst file is, en dan via diezelfde policy afdwingen dat er 'ge-autoarchiveerd' wordt na een x aantal maandjes

probleem opgelost

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

FastBunny schreef op 22 juli 2004 @ 16:53:
Wat ook een oplossing is, is de gebruikers mail laten wissen :P En dingen die ze toch willen bewaren laat je opslaan in een PST bestand, deze op de homedir van de user zetten en klaar ;) Het splitten kan niet, de standaard is gelimiteerd op die 16GB en ookal zou je hem gesplit krijgen dan nog is het maar 16GB per mailbox store. Maar voor 16GB mailbox store moet je aardig wat mailtjes bewaren, hoeveel gebruikers zitten erop? Laat ze de verwijderde items eens leeggooien etc :)
Fastbunny, heb jij er al rekening mee gehouden dat je fileserver (vnl de backup) met een pst oplossing zeer zwaar belast wordt? Denk bijvoorbeeld maar eens aan de dagelijkse backups van de changed files. Leve een backup die elke avond de pst files van een heleboel gebruikers integraal moet backuppen.

dan toch maar liever een goeie exchange, dan een brakke noodoplossing...

my 2 cents
thebuzz

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

ArCadE

No banana available

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:52:
[...]

Fastbunny, heb jij er al rekening mee gehouden dat je fileserver (vnl de backup) met een pst oplossing zeer zwaar belast wordt? Denk bijvoorbeeld maar eens aan de dagelijkse backups van de changed files. Leve een backup die elke avond de pst files van een heleboel gebruikers integraal moet backuppen.

my 2 cents
thebuzz
En van de Exchange server maak jij zeker geen backup..... 8)7

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 16:45
Het is tevens zo dat een attachement meerdere keren wordt opgeslagen op de fileserver (indien je .pst gebruikt) als deze naar meerdere personen is verstuurd/ontvangen. Dit ten opzichte van de exchange database waar de attachement maar 1 keer staat.

Lijkt me dus verplaatsen van het probleem en daarbij een ander probleem introduceren.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:52:
[...]

my 2 cents
thebuzz
Als je het goed doet, maak je elke dag een full backup, en dan maakt het niet uit of het in een pst bestand staat of in je store. Het is ook een workaround zeg maar. Betere oplossing is de Enterprise, maar dat kost een berg geld en dat is als ik het goed begrijp niet echt de bedoeling ;)
NetWorker schreef op 23 juli 2004 @ 08:28:
Het is tevens zo dat een attachement meerdere keren wordt opgeslagen op de fileserver (indien je .pst gebruikt) als deze naar meerdere personen is verstuurd/ontvangen. Dit ten opzichte van de exchange database waar de attachement maar 1 keer staat.

Lijkt me dus verplaatsen van het probleem en daarbij een ander probleem introduceren.
Dat is waar, maar in die 16GB zullen ook een hele berg 'grappige filmpjes' enzo staan die een berg ruimte oplslokken :P

[ Voor 27% gewijzigd door FastBunny op 23-07-2004 10:16 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

wat is de tijd dat verwijderde berichten nog bewaard worden? standaard is dat 30 dagen dacht ik... als je die op 1 dag zet ofzo scheelt je iig veel ruimte (moet je ook ff rebooten :)).
daarna of zoals iemand aangaf een 2de server neerzetten en je mailboxen moven of enterprise editie gaan gebruiken. het laatste is natuurlijk veel goedkoper...
Pagina: 1