Problemen met AMD Athlon XP 2800+

Pagina: 1
Acties:

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Ik heb sinds kort een AMD Athlon XP 2800+. Hij draait perfect maar als ie stressed is wordt hij wel heel erg warm. Ik heb CPUStabTest gebruikt om de CPU stressed te krijgen. De temps zijn gemeten met MotherBoard Monitor 5.3.70.

Temps na 1 uur CPUStabTest (CPU Warming) draaien (kast dicht):
Case: 29 C
CPU Diode: 61 C
CPU Socket: 41 C

Temps na 1 uur CPUStabTest (CPU Warming) draaien (kast open):
Case: 28 C
CPU Diode: 59 C
CPU Socket: 39 C

Temps idle (kast open/dicht maakt geen verschil):
Case: 28 C
CPU Diode: 51 C
CPU Socket: 35 C

Als de CPU idle is, beweerd Motherboard Monitor dat ie intern dus 51 graden is, maar als ik dan aan het koelblok voel is ie helemaal niet warm :?. Ik heb meerdere malen de koelpasta opnieuw erop gedaan omdat ik dacht dat de processor de warmte niet goed genoeg kwijt kon aan het koelblok, maar het heeft allemaal geen effect gehad.

Mijn systeem:
  • Processor: AMD Athlon XP 2800+ (niet overgeclockt; 2.09GHz, 12.5x333MHz)
  • Mobo: A7N8X Deluxe Rev 2.0
  • BIOS: Uber 1007 BIOS
  • Koeler: Titan TTC-D5 (Bij NoRRoD gekocht, daar noemde ze het een "AMD HQ koeler") met zilver pasta: TTG-S104
  • Drivers: NVIDIA NForce 4.24
  • Kast: Standaard NoRRoD kast
  • Fans: 1 Fan voorin de kast die lucht erin zuigt, en 1 achterin die lucht eruit zuigt
Mijn vragen:
  • 1. Klopt de CPU Diode temperatuur wel? Ik heb vaag gehoord dat ASUS Mobo's er soms een paar graden bij optellen
  • 2. Als de temps kloppen, is het normaal dat de CPU intern 61 graden word?
  • 3. En hoe kan ik mijn processor beter koelen?
  • 4. Ik heb ook problemen ondervonden met het over/onderclocken van de cpu. Met behulp van de BIOS kan ik de FSB met stapjes van 1MHz veranderen. Maar de multiplier schijnt vast te staan. Ik kan hem wel wijzigen vanuit de BIOS maar als ik dan reboot hangt de pc. Als ik de pc dan afsluit en weer opstart is de cpu weer geclockt op 12.5x100MHz, dus weer een multiplier van 12.5 :(
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt :)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:09

R-B

Blokkert

je kan dus alleen de fsb verhogen met elke x een mhz

beter koelen, tja water..

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Waterkoeling zou kunnen maar daar heb ik geen geld voor. En met luchtkoeling moet het toch mogelijk zijn om gewoon 50 C stressed te draaien ?

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik heb ook een XP2800+, mijn temps zijn stressed rond de 58/60°, dus lijkt me vrij normaal(mogen tot 80°gaan ongeveer) ben nu ook aan het sparen om pc te upgraden, en waterkoeling/phase change staat op het verlanglijstje ;)

Verwijderd

Tsja.. Mijn XP 2600 + wordt 52 graadjes idle, en dat kan met load wel eens oplopen tot 60.. Ik heb mij er vroeger ook altijd zorgen over gemaakt, maar dat doe ik nu niet meer, aangezien ik weet dat ik:
1. een slechte airflow heb (geen casefans, alleen standaard stock-c00ling van AMD)
2. een slechte kast (Sweex el-cheapo @ 20 € <--- aan vervaning toe)
3. al een aantal systeempjes met de "mid-end" Athlonnetjes gebouwd heb en gebouwd heb zien worden, de temp ligt vaak gewoon echt rond de 50 graadjes. Ik zie meer succès met Durons die 40 graden worden, 45 graden stressed.

Ik heb trouwens hetzelfde bordje, de CPU is nu 52C, en ik heb geen last van stabiliteitsproblem o.i.d., en zolang ik dat niet heb zal ik mij ook niet echt druk maken (we hebben tenslotte ook ASUS C.O.P---> CPU overheating protection, gaat ie van zelf wel uit...)

Je moet er dus wel voor zorgen dat de fans zo gepositioneerd zijn dat ook daadwerkelijk alle hete lucht er uitgestuwd wordt.. Ik denk dat ie nu gewoon te warm wordt omdat je intake fan er veel lucht inspuwt die warm wordt en nergens heen kan (dus wordt je CPU te warm), je moet je outtake dan beter zien te plaatsen, op mogelijke wijze achter de CPU.

Dat van die multiplier heb ik ook problemen mee, ik d8 dat dit te maken had met een locked multiplier. Nog geen idee hoe dat opgelost moet worden.

Verwijderd

Alweer een Asus moederbord met zijn temperaturen....volgens mij zijn de aangegeven temperaturen van die dioden niet erg bertouwbaar....ik zou me daar niet te druk over maken...en met 50C stressed voor een dergelijk moederbord en processor met luchtkoeling leg je de lat wel erg hoog...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 11:16 ]

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Je moet er dus wel voor zorgen dat de fans zo gepositioneerd zijn dat ook daadwerkelijk alle hete lucht er uitgestuwd wordt.. Ik denk dat ie nu gewoon te warm wordt omdat je intake fan er veel lucht inspuwt die warm wordt en nergens heen kan (dus wordt je CPU te warm), je moet je outtake dan beter zien te plaatsen, op mogelijke wijze achter de CPU.
Ik dacht eerst ook dat ik een betere airflow in m'n kast nodig had maar het gekke is juist dat m'n koelblok helemaal niet heet/warm word. Dat klopt ook wel omdat de temp die de socket heeft niet boven de 40 graden uit komt.
Er komt dus ook geen warme lucht uit m'n pc, alleen de voeding produceert nog een beetje warmte :)
Ook in de kast zelf is het helemaal niet warm :?

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Wat trouwens ook vaag is dat ie in linux (Gentoo) maar 40 graden idle is, maar stressed haalt ie wel de 60 graden net als in windows.

Verwijderd

Zoals al gezegd, een graad of 60 is niet abnormaal, zeker met een Titan budget koeling. Met waterkoeling krijg je hem in de regel redelijk probleemloos op iets van 35 graden, dat haal ik hier tenminste met danger-den spullentjes op een XP2200+. Ga je voor goedkopere setjes, dan wordt de prestatie vanzelf minder. Zo hebben we hier een TB1200 watergekoeld met een goedkoop innovatek setje, en die doet rond de 50 graden. De winst is daar dan ook het weghebben van stofzuigergeluiden. Met waterkoeling moet je je wel twee dingen van te voren realiseren, waar komt de pomp en waar komt de radiator, en waar komt eventueel het reservoir. Die dingen vragen namelijk wel ruimte, met een forse big tower zul je daar geen last mee hebben, met een micro-ATX kast duidelijk wel.

Verwijderd

heb hier een ga-7vaxp met 2500+ barton die 36 graden idle is
en 40 stressed.

daarnaast een ga-7n400 pro2 met 2400 xp-m op 2300Mhz die
draait idle op 54 en stressed op 58. Dit vond ik ook al zo raar maar
daarnaast heatsink gehecked en bleek dat deze aardig warm is.

had ik ook et geval met een 2600+ die hiervoor erin zat maar deze was defect.
met verschillende koelers kwam hij over de 60 graden in bios na opstart.

dus het zijn best nog wel heethoofdjes :)

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb hier een amd athlon 2800+ op een asus a7v8x-x mobo, waarbij de temp in het bios iets van 60 graden is ofzo.

En wanneer ik de mp van 12.5 verhoog naar 13 reboot mijn pc na een aantal minuten. Als ik dan de vcore verhoog van 1.65 naar 1.7 heb ik dat niet, verhoog ik daarna echter de mp naar 13.5 start hij niet eens meer windows op :/

(mp is niet gelocked ;) )

Maar volgens mij is het ook zo dat mijn temp in het bios iets van 75 is wanneer ik reboot net nadat ik 3dmark heb gedraaid ofzo, dus ik ga denk ik maar een keertje een nieuwe fan erop zetten ofzo :| )

Verwijderd

Ik heb het idee dat de 2800+jes hier meer last van hebben. Mijn 2800+ geeft ook aan dat ie 60 graden is met draaien van een koe. En dat terwijl ik waterkoeling heb. Het dangerden blok wordt licht warmpjes hier, ongeveer 30 graden. Er klopt dus gewoon iets niet met de tempdiode.

Mijn vorige 1600+ werd 35 graden met een bloktemperatuur van 30 graden. Dus waar komt het extreme verschil vandaan? De enige factor die mee kan spelen is de die-shrink naar 0,13um. Het vermogen ligt niet veel hoger, misschien enkele procenten. Maar dit verklaart nog steeds niet de grote verschillen tussen blok en CPU.

Wat ik wel heb gemerkt is dat sinds de laatste BIOS update van mn mobo (Epox 8k3a) de temperaturen ongeveer 6-7 graden hoger liggen dan daarvoor. Dat geeft dan al weer aan dat de resultaten van een temperatuurmeting via de Bios onbetrouwbaar zijn. Ik vertrouw op dit moment alleen nog op een geijkte NTC meting direct op het koelblok. Hierdoor weet ik altijd de temperatuur van het koelblok (max afwijking ~2 graden). En dan weet ik zeker dat de CPU nooit te warm wordt. Ja, tenzij het koelblok erafdonderd, maar dan is de CPU toch al direct overleden ;)
Pagina: 1