[Debian] net install

Pagina: 1
Acties:

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Ik wou gisteren Debian Sarge beta 4 installeren.
Nu heb ik een simpel sweex routertje en die stuurt geen DNS server gegevens mee.
Nou heb ik tijdens de install reboot eerst gekozen voor "fail save" (of hoe dat ook heet en heb met de hand in resolv.conf de DNS goed gezet.
toen een reboot voor de rest van de install.
Maar op een of andere manier had hij de DNS weer naar de gateway ip gezet. Hij kon dus geen pakketten van het inet installeren.

Ik heb de DNS nog een keer goed gezet.
Vervolgens kon hij met apt-get update wel gegevens binnen halen.
Ik kan echter geen lijst vinden met pakketen die ik kan installeren.
Deze zou toch in /etc/apt/source.list moeten staan maar daar staat alleen in dat de bron /dev/cdrom en inet is.
Heeft dit te maken met het feit dat hij met de install geen verbinding kon krijgen of mis ik wat.

Nog een klein dingetje ik heb perongeluk tijdens de install op NL toetsenbord gedruk ipv international US waar kan ik dat recht zetten O-)

[ Voor 2% gewijzigd door ronny op 20-07-2004 10:41 . Reden: Sarge ipv ver3 ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 07:58
ronny schreef op 20 juli 2004 @ 09:53:
Ik wou gisteren Debian 3.0 beta 4 installeren.
Nu heb ik een simpel sweex routertje en die stuurt geen DNS server gegevens mee.
Nou heb ik tijdens de install reboot eerst gekozen voor "fail save" (of hoe dat ook heet en heb met de hand in resolv.conf de DNS goed gezet.
toen een reboot voor de rest van de install.
Maar op een of andere manier had hij de DNS weer naar de gateway ip gezet. Hij kon dus geen pakketten van het inet installeren.

Ik heb de DNS nog een keer goed gezet.
Vervolgens kon hij met apt-get update wel gegevens binnen halen.
Ik kan echter geen lijst vinden met pakketen die ik kan installeren.
Deze zou toch in /etc/apt/source.list moeten staan maar daar staat alleen in dat de bron /dev/cdrom en inet is.
Heeft dit te maken met het feit dat hij met de install geen verbinding kon krijgen of mis ik wat.

Nog een klein dingetje ik heb perongeluk tijdens de install op NL toetsenbord gedruk ipv international US waar kan ik dat recht zetten O-)
1e probleem met resolv.conf: je moet ervoor zorgen dat de dhcp-client je resolv.conf gegevens niet overschrijft als je een lease verkrijgt. Dit kun je doen door de volgende regels in /etc/dhcp*/dhclient-script te veranderen:
chown --reference=/etc/resolv.conf $new_resolv_conf
chmod --reference=/etc/resolv.conf $new_resolv_conf
mv $new_resolv_conf /etc/resolv.conf
in
chown --reference=/etc/resolv.dhcp $new_resolv_conf
chmod --reference=/etc/resolv.dhcp $new_resolv_conf
mv $new_resolv_conf /etc/resolv.dhcp
Voor het veranderen van de keyboard layout: install-keymap. Je kunt in de manpage kijken om erachter te komen hoe je dat veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-07-2004 10:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:04
Ipv scripts te gaan editen, is het misschien verstandiger de configuratie van de dhcp client daarvan aan te passen:
Aan /etc/dhclient.conf toevoegen:
code:
1
default domain-name-servers 192.168.0.1

Dit zou ervoor moeten zorgen indien er geen dns in de offer staat, er een standaard waarde gebruikt wordt.

• Psychops
  • Laatst online: 15-02 16:48
Beta 4 ? Woody, sarge of sid

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Psychops schreef op 20 juli 2004 @ 10:26:
Beta 4 ? Woody, sarge of sid
Het is Sarge. had ik idd wel even kunnen vermelden.
Maar als ik met de hand de dns heb ingevoerden de apt-get update doe dan horen de beschikbare pakketten toch in /etc/apt/sourses.list weer gegeven te worden, dat begreep ik teminste van de apt-get help.
Maar die lijst is steriel leeg.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:04
In /etc/apt/sources.list horen regels te staan als:
code:
1
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib

Je kunt de database doorzoeken met het commando apt-cache:
apt-cache search php
apt-cache show php4

• Jaap-Jan
Let op: die bèta 4 slaat niet op Sarge, maar op de versie van de Debian-Installer.

De Testing takken kennen geen bèta's of RC's, maar alleen code- freezes, waarbij alleen nog maar wat last-minute-bugs worden geplet, maar er voor de rest geen nieuwe code wordt toegevoegd, waarna Testing de nieuwe Stable wordt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik voer altijd even de ip-adressen in van de server die ik wil gebruiken. Op een andere machine ping ik even de betreffende server en dan vul ik /etc/apt/sources.list de juiste ip's in.
Verder heb ik thuis een apt-proxy. Wel lekker als je meerdere debian systemen draait, scheelt veel download tijd :)

ieeeepppppp :P

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Jelmer schreef op 20 juli 2004 @ 11:08:
In /etc/apt/sources.list horen regels te staan als:
code:
1
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib

Je kunt de database doorzoeken met het commando apt-cache:
apt-cache search php
apt-cache show php4
Die regel staat er idd in samen met een regel dat het evt op de CDrom kan staan.

Ik had begrepen dat daar ook een lijst met packages moest staan.
Zal eens kijken of het zo lukken gaat, maar volgens mij kan het niet moeilijk zijn. (dat is dan ook de reden dat ik hiermee spelen ga.)

Oeps Beta 4 Installer, iets overheen gelezen. Nouja maakt ook niet uit.

De basis draaid alvast goed. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ronny op 20-07-2004 12:07 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In je sources.list komt zoals de naam al doet vermoeden een lijst van sources, geen lijst van packages, door welke bron had je dat begrepen? :)

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
blaataaps schreef op 20 juli 2004 @ 12:07:
In je sources.list komt zoals de naam al doet vermoeden een lijst van sources, geen lijst van packages, door welke bron had je dat begrepen? :)
Ik meen dat dat dat in apt-get --help stond.

het is natuurlijk net hoe je er tegen aan kijkt, het zouden ook bronnen zijn om te installeren.
Ik zal vanavond nog eens goed kijken in de apt-get wat daar instaat.
Maar vind het wel wat raar dat dat niet gesproken wordt over apt-show e.d.

• Jaap-Jan
Je kunt de cdrom het beste weghalen/ uitcommenten. Meestal zijn die pakketjes niet meer up-to-date, helemaal met Testing en Unstable, omdat die nog volop in ontwikkeling zijn. De mijne ziet er zo uit:
cat /etc/apt/sources.list
#deb file:///cdrom/ sarge main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian sarge main
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main
opzich kun je achter main ook nog 'contrib' en 'non-free' zetten, maar als je echt een systeem wilt waarbij alle pakketjes volledig voldoen aan de GPL DFSG, dan kun je het beste alleen 'main' erin zetten.

En over apt-cache wordt ook zeker wel gerept in de manpage ;), kijk maar onder 'SEE ALSO'.

edit:
Je hebt helemaal gelijk blaataaps. Het was zelfs zo dat een bepaalde versie van de GNU Free Documentation Licence niet aan de DFSG voldeed, ik weet niet of dat nog zo is :?

[ Voor 27% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-07-2004 12:31 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Japie_17 schreef op 20 juli 2004 @ 12:23:
maar als je echt een systeem wilt waarbij alle pakketjes volledig voldoen aan de GPL, dan kun je het beste alleen 'main' erin zetten.
Lang niet alles in main is, of voldoet aan de GPL hoor, alles in main moet voldoen aan de DFSG (The Debian Free Software Guidelines), zie http://www.debian.org/social_contract.html#guidelines . Er is meer vrij/open source dan alleen gpl :)

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Japie_17 schreef op 20 juli 2004 @ 12:23:
Je kunt de cdrom het beste weghalen/ uitcommenten. Meestal zijn die pakketjes niet meer up-to-date, helemaal met Testing en Unstable, omdat die nog volop in ontwikkeling zijn. De mijne ziet er zo uit:
Ik had er zelf ook aan gedacht om het te doen, maar had het nog niet gedaan. Nou is het wel een netinstall CD dus denk niet dat er veel op staan maar kan het toch maar beter uitzetten.
opzich kun je achter main ook nog 'contrib' en 'non-free' zetten, maar als je echt een systeem wilt waarbij alle pakketjes volledig voldoen aan de GPL DFSG, dan kun je het beste alleen 'main' erin zetten.

En over apt-cache wordt ook zeker wel gerept in de manpage ;), kijk maar onder 'SEE ALSO'.
Zover was ik nog niet gekomen. Heb alleen de help pagina gelezen. Ik dacht dat het door de install fout was gekomen. Zal vanavond de man pages ook een door spitten.
Ben benieuwd wat voor mogelijkheden ik nog meer tegen kom.

Verwijderd

ronny schreef op 20 juli 2004 @ 12:10:
[...]

Ik meen dat dat dat in apt-get --help stond.

het is natuurlijk net hoe je er tegen aan kijkt, het zouden ook bronnen zijn om te installeren.
Ik zal vanavond nog eens goed kijken in de apt-get wat daar instaat.
Maar vind het wel wat raar dat dat niet gesproken wordt over apt-show e.d.
Ja, sources is Engels voor bronnen. :P Dus het is je bron van aanvoer van pakketten. De lijst van pakketten staat ergens anders, ergens var ofzo....dat is ook de lijst die apt-get update als je apt-get update doet (en dat doet ie aan de hand van je sources)....dus hoe dan ook, je kunt het niet goed praten :P:P
Pagina: 1