Ik, en velen met mij worden gek van de herrie, en de stroomrekening van onze PC(S). Op GoT zijn diverse topics te lezen over hoe hiertegen wat te doen.
Het enige wat ik mis is een topic waarin duidelijk de keuzes die iemand heeft naast elkaar genoemd worden. Daarom deze topic. In deze openingspost wil ik een basis van veel gekozen opties neerzetten, waarvan ik hoop dat mensen hun persoonlijke ervaringen, of links naar nuttige tips&tricks neerzetten.
Ik wil als limiet aanhouden:
50 Watt of minder, of met stroomverlagende technieken (Speedstep, CnQ, etc).
Geef dan ook duidelijk aan hoeveel hij verbruikt in SS/CnQ modus!
Zoals bekend zijn dergelijke topics alleen gewenst indien ze een nuttige bijdrage vormen aan het forum, daarom wil ik met klem het volgende verzoeken:
Als je een bijdrage levert, wat betreft een bepaald systeem, geef dan minimaal de volgende dingen aan:
Type PC:
CPU, Moederbord, Geheugen.
Kan gebruikt worden als:
Office PC
(Download/Web/Mail) Server
HTPC (Divx/DVD/MP3 etc)
Het makkelijkste is hiervoor de onderstaande template voor te gebruiken:
Bij toepassinggebied geld het volgende:
Office : Niet geschikt als dedicated server (met meerdere applicaties zoals web/mail/download), wel internet en Office applicaties
Server : Niet geschikt als HTPC Server/WS, wel als dedicated server en Office
HTPC : Geschikt voor alles, HTPC, Server, Office
Ik heb hier even een kleine edit gedaan, omdat GuardianAngel terecht opmerkte dat voor 99% v/d tweakers een acurate DbA meting onmogelijk is. Daarom is het handiger om 1 tabel te maken, waarin de power consumptie is meegenomen.
In principe volstaat Max wattage, tenzij hij dankzij CnQ of dergelijke technieken toch heel weinig vermogen gebruikt. Vul dan ook de Min wattage in.
Nog even wat spelregels:
Alleen "Low-Wattage" systemen, tuurlijk is jouw systeem "top-o-the-bill" maar als hij niet zuinig is, hoort hij hier niet thuis!
Geen Overgeklokte systemen. We weten dat de XP-M goed overklokt, hartstikke mooi, maar niet de bedoeling van deze topic.
Zet niet alleen je systeem neer, Zoals al gezegd, doe dit alleen icm de taken die hij kan uitvoeren, we hebben niks aan info over een systeem die maar 7watt/0DbA verbruikt, als we niet weten wat er mee te doen valt!
Hieronder heb ik alvast een start gemaakt met een paar populaire combo's, en wat links naar verschillende topics & sites, doe er je voordeel mee.
De volgende tabel heb ik "geleend" en ingekort uit het volgende topic: [rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 3[/rml]. Hier is de complete lijst te vinden, in deze topic zijn alle XP-M's die meer dan 50w. verbruiken verwijderd.
De volgende tabel is tot stand gekomen via meerdere documenten op de VIA site
Deze tabel is overgenomen van deze site: http://users.erols.com/chare/elec.htm
Zoals je ziet zijn er nog best veel (mij) onbekende dingen die ingevuld kunnen worden, zoals de minimum Wattages die verbruikt worden, moederborden waarop de Intel Pentium-M's passen,etc
Ook processors die ik hier (ongetwijfeld) vergeten ben en die er wel bij zouden moeten wil ik natuurlijk graag bijvoegen, probeer zoveel mogelijk gegevens alvast te geven.
Een paar links:
Met dank aan o.a. BalusC & euss
Tweakers.net Pricewatch - Processors
Processor Electrical Specifications
www.sandpile.org
balusc.xs4all.nl Deeplink: CPU Type
Pentium-M Mobo's: Pentium-M + motherboard
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?
Probeer er een nuttig topic van te maken, die open kan blijven, en waar alle informatie die iemand die niet op zoek is naar een GamePC maar naar een betrouwbare, betaalbare PC op zoek is wat aan heeft!
Nogmaals template, onderaan zoekt makkelijker
Het enige wat ik mis is een topic waarin duidelijk de keuzes die iemand heeft naast elkaar genoemd worden. Daarom deze topic. In deze openingspost wil ik een basis van veel gekozen opties neerzetten, waarvan ik hoop dat mensen hun persoonlijke ervaringen, of links naar nuttige tips&tricks neerzetten.
Ik wil als limiet aanhouden:
50 Watt of minder, of met stroomverlagende technieken (Speedstep, CnQ, etc).
Geef dan ook duidelijk aan hoeveel hij verbruikt in SS/CnQ modus!
Zoals bekend zijn dergelijke topics alleen gewenst indien ze een nuttige bijdrage vormen aan het forum, daarom wil ik met klem het volgende verzoeken:
Als je een bijdrage levert, wat betreft een bepaald systeem, geef dan minimaal de volgende dingen aan:
Type PC:
CPU, Moederbord, Geheugen.
Kan gebruikt worden als:
Office PC
(Download/Web/Mail) Server
HTPC (Divx/DVD/MP3 etc)
Het makkelijkste is hiervoor de onderstaande template voor te gebruiken:
Bij toepassinggebied geld het volgende:
Office : Niet geschikt als dedicated server (met meerdere applicaties zoals web/mail/download), wel internet en Office applicaties
Server : Niet geschikt als HTPC Server/WS, wel als dedicated server en Office
HTPC : Geschikt voor alles, HTPC, Server, Office
| Vul hier het toepassingsgebied in. | |||||
| CPU Type | Watt (min) | Watt (max) | Moederbord | Geheugen | Voeding |
| Vul CPU in | Watts indien Idle | Watts Max | Vul MBR in | vul Mem in | Vul PSU in |
Ik heb hier even een kleine edit gedaan, omdat GuardianAngel terecht opmerkte dat voor 99% v/d tweakers een acurate DbA meting onmogelijk is. Daarom is het handiger om 1 tabel te maken, waarin de power consumptie is meegenomen.
In principe volstaat Max wattage, tenzij hij dankzij CnQ of dergelijke technieken toch heel weinig vermogen gebruikt. Vul dan ook de Min wattage in.
Nog even wat spelregels:
Alleen "Low-Wattage" systemen, tuurlijk is jouw systeem "top-o-the-bill" maar als hij niet zuinig is, hoort hij hier niet thuis!
Geen Overgeklokte systemen. We weten dat de XP-M goed overklokt, hartstikke mooi, maar niet de bedoeling van deze topic.
Zet niet alleen je systeem neer, Zoals al gezegd, doe dit alleen icm de taken die hij kan uitvoeren, we hebben niks aan info over een systeem die maar 7watt/0DbA verbruikt, als we niet weten wat er mee te doen valt!
Hieronder heb ik alvast een start gemaakt met een paar populaire combo's, en wat links naar verschillende topics & sites, doe er je voordeel mee.
| Populaire Combo's | |||||
| CPU Type | Moederbord | CPU Min | CPU Ave | CPU Max | Toepassing |
| AMD A64 2800+ | S754 | ? | ? | 39w | HTPC |
| AMD XP-M 2400+/2600+ | S462 | ? | ? | 35/72w | HTPC |
| Intel Pentium-M 715-755 | UFCPGA | ? | ? | 21w | HTPC |
| Intel P3-1133/1266 | FCPGA2 | ? | ? | 29.9w | HTPC |
| VIA Eden <= 1Ghz | V/C Series | ? | ? | 4-7W | Office |
| VIA Eden ESP <= 1Ghz | P Series | ? | ? | 4-7W | Server |
| VIA Eden C3 <= 1.3Ghz | M Series | ? | ? | 20W | HTPC |
De volgende tabel heb ik "geleend" en ingekort uit het volgende topic: [rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 3[/rml]. Hier is de complete lijst te vinden, in deze topic zijn alle XP-M's die meer dan 50w. verbruiken verwijderd.
| AMD Modellen (Model 10) | |||||
| Model | Stepping | Vermogen | Clockspeed | Spanning | |
| XP-M 2600+ | AXMG2600FQQ4C | 47w | 133x15.0=2000MHz | 1,45v | |
| XP-M 2500+ | AXMH2500FQQ4C | 45w | 133x14.0=1866MHz | 1,45v | |
| XP-M 2400+ | AXMH2400FQQ4C | 45w | 133x13.5=1800MHz | 1,45v | |
| XP-M 2400+ | AXMD2400FJQ4C | 35w | 133x13.5=1800MHz | 1,35v | |
| A64 2700+ | AMD2700BQX4AX | 35 W | 8 * 200 = 1600MHz | 1.20 V | |
De volgende tabel is tot stand gekomen via meerdere documenten op de VIA site
| VIA Eden modellen | |||||
| Samuel2 C3 733Mhz | CPGA | 10.35w | 133x5.5=733MHz | 1,6v | |
| Samuel2 C3 750Mhz | CPGA | 10.59w | 100x7.5=750MHz | 1,6v | |
| Samuel2 C3 800Mhz | CPGA | 11.30w | 133x6=800MHz | 1,6v | |
| Samuel2 C3 800Mhz | CPGA | 11.30w | 100x8=800MHz | 1,6v | |
| Eden C3 1.0Ghz | CPGA | 15w | 100x10=1000MHz | 1,45v | |
| Eden C3 1.13Ghz | CPGA | 17.2w | 100x11.0=1100MHz | 1,45v | |
| Eden C3 1.2Ghz | CPGA | 18.4w | 100x12.0=1200MHz | 1,45v | |
| Eden C3 1Ghz | EBGA | 18.5w | 133x7.5=1000MHz | 1,40v | |
| Eden C3 1.13Ghz | EBGA | 20.3w | 100x11.0=1100MHz | 1,40v | |
| Eden C3 1.2Ghz | EBGA | 21.3w | 133x9.0=1197MHz | 1,40v | |
| Eden C3 1.3Ghz | EBGA | >21w | 133x10.0=1333MHz | 1,40v | |
Deze tabel is overgenomen van deze site: http://users.erols.com/chare/elec.htm
| Intel Modellen | |||||
| Pentium III 1133 | FCPGA2 | 27.9w | 133x11=1133MHz | 1.6v | |
| Pentium III 1200 | FCPGA2 | 29.9w | 133x11.5=1133MHz | 1.6v | |
| Pentium III 1266 | FCPGA2 | 29.9w | 133x12=1266MHz | 1.6v | |
| Pentium-M | CPGA | 9.88w | 100x7=700MHz | 1.6v | |
| Pentium-M 715 | UFCPGA | 21w | 100x15=1500MHz | 1.55v | |
| Pentium-M 725 | UFCPGA | 21w | 100x16=1600MHz | 1.55v | |
| Pentium-M 735 | UFCPGA | 21w | 100x17=1700MHz | 1.55v | |
| Pentium-M 745 | UFCPGA | 21w | 100x18=1800MHz | 1.55v | |
| Pentium-M 755 | UFCPGA | 21w | 100x20=2000MHz | 1.55v | |
Zoals je ziet zijn er nog best veel (mij) onbekende dingen die ingevuld kunnen worden, zoals de minimum Wattages die verbruikt worden, moederborden waarop de Intel Pentium-M's passen,etc
Ook processors die ik hier (ongetwijfeld) vergeten ben en die er wel bij zouden moeten wil ik natuurlijk graag bijvoegen, probeer zoveel mogelijk gegevens alvast te geven.
Een paar links:
Met dank aan o.a. BalusC & euss
Tweakers.net Pricewatch - Processors
Processor Electrical Specifications
www.sandpile.org
balusc.xs4all.nl Deeplink: CPU Type
Pentium-M Mobo's: Pentium-M + motherboard
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?
Probeer er een nuttig topic van te maken, die open kan blijven, en waar alle informatie die iemand die niet op zoek is naar een GamePC maar naar een betrouwbare, betaalbare PC op zoek is wat aan heeft!
Nogmaals template, onderaan zoekt makkelijker
| Vul hier het toepassingsgebied in. | |||||
| CPU Type | Watt (min) | Watt (max) | Moederbord | Geheugen | Voeding |
| Vul CPU in | Watts indien Idle | Watts Max | Vul MBR in | vul Mem in | Vul PSU in |
[ Voor 36% gewijzigd door zion op 20-07-2004 09:13 ]
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem