Toon posts:

[Tyan GS10/P4 CPU] Aantal vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik wil volgende week een Tyan Transport GS10 server gaan kopen, en heb hierover een aantal vraagjes.

1. Het moederbord van deze server ondersteunt een Pentium 4 3,0 ghz CPU. Nu weet ik alleen niet hoeveel MB cache het moederbord (Tomcat S2094) ondersteunt. Ik heb al gezocht, maar ik kon niets vinden. Wellicht dat iemand hier iets weer of mij een duwtje in de goede richting wil geven?

2. In de server is plaats voor 2 harddisks. Naast de gebruikelijke IDE poorten ondersteunt het moederbord ook een RAID configuratie. Nu heb ik nog nooit met RAID gewerkt. Kan iemand mij eens goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn t.o.v. een standaard IDE configuratie? En kan ik vanaf een RAID configuratie ook booten? Ook hier heb ik al na gezocht, maar zoek eigelijk een goed uitgebreid antwoord hierop.

3. (Niet echt een mobo vraag) In de server is geen plaats voor een CDROM of een floppystation. Nu had ik het idee om een aparte partitie (D:) aan te maken en hierop de installatie bestanden van de XP CD neer te zetten. Hoef ik alleen de map WINNT te kopieren? (Start installatie vanuit dos). Hier ook meteen de volgende software vraag achteraan: Als ik Windows XP installeer op de C schijf, en er gaat iets mis mee (bijvoorbeeld partitie geformateerd, noem maar iets) kan ik dan mijn PC helemaal niet meer opstarten? Ik dacht zelf aan iets om hem dan automatisch vanaf de D: partitie op te laten starten, maar hoe? Is hier een programma voor welke op de XP installatie cd staat (Zoiets als SYS.COM op de win98 CD maar dan voor XP ofzo?)

Ook als iemand ervaring heeft of suggesties met/over deze server dan hoor ik het graag.

To mods: Mijn excuses als deze topic niet in de categorie moederborden etc. thuishoort. Ik hoop dat U dan ook zo vriendelijk wilt zijn om deze wel in de goede catergorie te plaatsen. Ook topictitel wist ik zo even niets op te verzinnen, als U een betere omschrijving heeft wilt U hem dan veranderen?

Iedereen alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 01:23 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:01
Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 01:19:
1. Het moederbord van deze server ondersteunt een Pentium 4 3,0 ghz CPU. Nu weet ik alleen niet hoeveel MB cache het moederbord (Tomcat S2094) ondersteunt. Ik heb al gezocht, maar ik kon niets vinden. Wellicht dat iemand hier iets weer of mij een duwtje in de goede richting wil geven?
Hij ondersteund waarschijnlijk Northwood cpu's. Dit zijn de p4 versies met 512 kbyte cache. Presscott support zou kunnen, maar hoeft niet persé. Northwood is sowieso sneller en koeler op lage kloksnelheden (tot 3.2 ghz) dus ik zou gewoon daarvoor gaan.
2. In de server is plaats voor 2 harddisks. Naast de gebruikelijke IDE poorten ondersteunt het moederbord ook een RAID configuratie. Nu heb ik nog nooit met RAID gewerkt. Kan iemand mij eens goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn t.o.v. een standaard IDE configuratie? En kan ik vanaf een RAID configuratie ook booten? Ook hier heb ik al na gezocht, maar zoek eigelijk een goed uitgebreid antwoord hierop.
RAID FAQ
3. (Niet echt een mobo vraag) In de server is geen plaats voor een CDROM of een floppystation. Nu had ik het idee om een aparte partitie (D:) aan te maken en hierop de installatie bestanden van de XP CD neer te zetten. Hoef ik alleen de map WINNT te kopieren? (Start installatie vanuit dos). Hier ook meteen de volgende software vraag achteraan: Als ik Windows XP installeer op de C schijf, en er gaat iets mis mee (bijvoorbeeld partitie geformateerd, noem maar iets) kan ik dan mijn PC helemaal niet meer opstarten? Ik dacht zelf aan iets om hem dan automatisch vanaf de D: partitie op te laten starten, maar hoe? Is hier een programma voor welke op de XP installatie cd staat (Zoiets als SYS.COM op de win98 CD maar dan voor XP ofzo?)
Je kan de winnt map op D: zetten, vervolgens hier ook ms dos op gooien en smartdrv.exe en zo windows installen. Dan zou je ook een dual boot hiervoor kunnen inrichten, dan kun je kiezen waarvan je wil booten. Hierover is best wel wat te vinden op het internet. Maar eenmaal installed zal jij denk ik niet zomaar die c: formatteren, in windows kan het sowieso niet omdat het de systeemdrive is :)