Een andere reden is dat er bij de ontwikkeling van een console spel alleen met 1 soort hardware rekening wordt gehouden. Als je voor een pc moet ontwikkelen moet je rekening houden met duizenden verschillende combinaties van hardware. Er moet rekening worden gehouden met iedereen die met toetsenbord+muis, digitale gamepad heeft, analoge gamepad met 1 pookje en 4 knoppen, analoge gamepad met twee pookjes en 11 knoppen of met een ander soort gamepad speelt. Ditzelfde geldt ook voor de videokaarten, processoren en geluidskaarten. Als een spel een keer niet goed met bepaalde hardware werkt dan moet er weer een patch worden gemaakt om ervoor te zorgen dat het spel wel met die hardware werkt. Dit kost allemaal extra tijd en geld. Als je een spel voor een spelcomputer maakt moet je in het ergste geval rekening houden met drie verschillende combinaties hardware, GameCube, X-Box en PS2.
Een andere reden dat een spel niet op de pc uitkomt is omdat dit spel door de consolemaker zelf ontwikkeld is. Een consolemaker wil natuurlijk zijn eigen spelcomputer zo goed mogelijk laten verkopen en zal daarom nooit een spel ontwikkelen voor de pc. Daarom zul je bijvoorbeeld Gran Turismo en Legend of Zelda nooit (officieel) op de pc zien uitkomen.
Sommige spellen maken gebruik van nieuwere features van een console gamepad terwijl gamepads op de pc meestal nogal ver achterlopen. Alle gamepads voor de huidige consoles hebben minstens twee analoge knoppen/triggers, pc gamepads hebben nog geen analoge knoppen(voor zover ik weet). Sommige spellen maken gebruik van deze analoge knoppen en zouden lang niet zo goed speelbaar zijn zonder. Metal Gear Solid 2 is hier een goed voorbeeld van, de pc versie vind ik een stuk minder lekker spelen vanwege het gebrek aan analoge knoppen op mijn gamepad. Wat een groter probleem is, is dat als de gamepads met analoge knoppen er eindelijk zijn eerst iedereen nog een nieuwe gamepad van 40 Euro moet kopen, terwijl je er bij de consoles standaard 1 of meerdere pads krijgt.
"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'