Toon posts:

Asus A7N8X boot telkens van RAID0 ipv onboard IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen met onderstaande probleem. Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven wat er aan de hand is.

Ik begin met mijn 'systemspecs' die van belang kunnen zijn in dit verhaal:
2x160 gig SATA MAXTOR in RAID0 verdeeld in 3 partities (c:\ -> WINXP // d:\ -> storage & e:\ -> storage)
Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata)
1x40 gig IDE 5400 rpm (nieuwe install van WINXP)

Mijn systeem draaide netjes op de RAID0 configuratie (320 gig totaal dus) met WINXP erop verdeeld in 3 partities (zie boven).

Gister had ik netjes mijn systeem uitgezet, en vandaag wilde ik hem weer opstarten, maar ik kreeg, na wel eerst een tijdje het WINXP opstartlogo gezien te hebben, een blauw scherm. Ik heb geprobeerd om in veilige modus te starten en command prompt, maar allemaal tevergeefs. Hij wil gewoon niet meer opstarten.

Nu dacht ik dus bij mezelf: ik zal WINXP er weer eens overheen installeren op die RAID0 schijf. Tevergeefs, want bij installatie zegt hij dat mijn c:\ schijf beschadigd is en dat ie hem MOET formatteren. Dat wil ik natuurlijk niet, want er staan talloze belangrijke gegevens op. Ook recovery optie lukte niet (wederom blauw scherm).

Volgende stap: een IDE schijfje uit de kast gehaald en deze op primairy master gezet en netjes schone install van WINXP op geinstalleerd. Ik denk: misschien dat ik zo bij de gegevens kan komen die op mijn RAID0 schijf staan. NIET DUS! Telkens als ik wil booten vanaf mijn IDE schijf, dan boot ie automatisch m'n RAID0 WINXP. Alleen als ik de voedingsstekkers van mijn SATA schijven eruit haal, dan boot ie wel vanaf m'n IDE schijf. Ik heb in m'n boot sequence in de bios alles al geprobeerd, maar dat mocht niet baten.

Ook een bootmanager heb ik geprobeerd. Deze geeft netjes aan dat ik vanaf m'n IDE schijf kan booten, maar dan TOCH boot ie WINXP vanaf m'n RAID0 config.

Ik ben ten einde raad.....

Groetjes Maurice

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dan moet je in de BIOS uitzetten: "Boot From SCSI/RAID". Je lijst komt er dan zo uit te zien:

Boot 1: HDD-0
Boot 2: CD-ROM
Boot 3: Floppy
Boot from other devices: Disabled

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Prutz0r, maar helaas werkt dit ook niet, weer booten vanaf RAID0 config :(

Groetjes Maurice

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" bij Bootvolgorde :) Hou trouwens ook rekening met het bootmenu van WinXP (boot.ini).

Verwijderd

er is een jumper voor, kijk maar in je boekje :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die jumper omzet lukt het uiteraard wel, alleen kan ik dan nooit meer m'n gegevens terughalen vanaf die RAID0 config. En er staat zoveel belangrijks op :( :(

Wie o wie helpt me uit de brand.

Bedankt

Groet Maurice

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Worden je schijven wel herkend in het SATAbios menu, nadat je de jumper omgezet hebt?

Kun je de schijf ook niet zien in Schijfbeheer?

Configuratiescher -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de jumper omzet, dan wordt heel de SATA utility uitgeschakeld, dus geen vermelding meer bij POST.

Ook zijn de schijven niet te zien in schijfbeheer.

Groetjes

Verwijderd

Valt dat SATA niet onder "Boot Other Device" in je bios?
Als je dat disabled?

edit: oops, dat had je dus al geprobeerd 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na heel wat gerommel heb ik maar besloten om het volgende te doen:

- RAID0 set verwijderd en opnieuw aangemaakt

Nu zijn dus alle partities weg van de RAID0 schijf en heb ik als het ware 1 grote schijf van 2x160 gig. Aangezien ik niet geformatteerd heb, probeer ik nu alle data terug te krijgen met GetDataBack.

En het resultaat.....

...dat weet ik over een paar uur.

Groetjes Maurice

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 21:06:
Nou, na heel wat gerommel heb ik maar besloten om het volgende te doen:

- RAID0 set verwijderd en opnieuw aangemaakt

Nu zijn dus alle partities weg van de RAID0 schijf en heb ik als het ware 1 grote schijf van 2x160 gig. Aangezien ik niet geformatteerd heb, probeer ik nu alle data terug te krijgen met GetDataBack.

En het resultaat.....

...dat weet ik over een paar uur.

Groetjes Maurice
O-) wijsneus alert O-)
ben benieuwd, hopelijk heeft Maurice wat kunnen slapen :O . Maar én raid-0 én belangrijke data zetten op je c-partitie is natuurlijk niet slim. Had die data dan op een van de twee andere partities gezet. Dan had je zonder problemen de c-partitie kunnen formatteren. Als je harde schijf naar de haaien is, is het verhaal echter sowieso over, het risico van raid-0. Maxtor diamondmax 9 schijven kunnen aardig warm worden btw. Het is geen overbodige luxe zijn om deze goed te koelen imo.
Bootvolgorde is altijd even uitzoeken, kan per bord verschillen, maar daar heb je nu niets meer aan. Ik had je graag willen helpen, heb inmiddels al enige ervaring met s-ata raid icm ide en bootvolgordes.
Succes met het terugvinden van de data. Hopelijk heb je wat aan de raid-faq.
Pagina: 1