Toon posts:

Boot probleem met Sata en Ide

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van 2 Sata schijven in Raid0, waar ik windows XP op geeinstaleerd heb.
Het is niet meer mogelijk om Windows Xp van deze Raid config op te starten dus heb ik een oude Ide schijf met een tweede windows Xp installatie op mijn systeem aangesloten.

Het schijnt echter niet mogelijk te zijn om de tweede windows Xp installatie op starten als mijn Sata schijven ook op het systeem zijn aangesloten.. |:(

Ik heb al veel geprobeerd:
- safe mode
- een andere bootmanager (hij start hoe dan ook van sata)

Ik hoop op een reactie..

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Boot sequence al goed ingesteld in je BIOS?

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

In de bios bij boot-sequence ingesteld dat je opstart met de scsi-harddisk?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de boot sequence goed ingesteld..
dat wil zeggen dat hij als eerste boot device de ide schijf moet pakken,
dit is ook het geval want de bootmanager die ik op de ide schijf geeinstalleerd heb wordt gestart..

Het probleem is alleen dat voor welke windows installatie ik ook kies er altijd voor de Windows installatie op de Sata schijf wordt gekozen..

• Laurenz
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 23:29:
Ik heb de boot sequence goed ingesteld..
dat wil zeggen dat hij als eerste boot device de ide schijf moet pakken,
dit is ook het geval want de bootmanager die ik op de ide schijf geeinstalleerd heb wordt gestart..

Het probleem is alleen dat voor welke windows installatie ik ook kies er altijd voor de Windows installatie op de Sata schijf wordt gekozen..
Heb je die Windows installatie op je IDE-schijf op diezelfde computer geïnstalleerd?

Zo niet, dan verklaart dat misschien waarom hij altijd de "SATA-installatie" laadt.
Als je je "IDE-installatie" namelijk op een andere pc hebt geïnstalleerd, waar deze IDE-schijf de stationsletter C:\ had. En je deze daarna aansluit in de andere pc, waar je RAIDO array ook de stationsletter C:\ heeft.
Dan lijkt het mij logisch dat beide keuzes in het bootmenu hetzelfde resultaat geven, namelijk het laden van Windows op station C:\.
En tsja, dat dit dan de installatie wordt op je RAID array, dat zal wel te maken hebben dat hij om de een of andere reden die RAID array "voorrang" geeft.

*hopelijk begrijp je iets van dit verwarrende verhaal :D *

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Probeer dan even die sata schijven los te koppelen en dan gewoon eerst op die ide-schijf je XP te installeren.

Na installatie kan je die weer aansluiten.
Misschien helpt dit wat...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's
De installatie op de ide schijf heb ik op de computer zelf gedaan, dus dat zit wel goed.

Met behulp van een bootmanager kan je een specifieke partitie van een schijf laden, dit werk normaalgesproken ook..
Alleen nu wil het probleem dat op het moment dat ik voor de windows installatie op de
Ide schijf kies toch de (kappote) Windows installatie van de Sata schijf gaat laden.

(Sterker nog.. als ik opstart zonder mijn Sata schijven en deze tijdens het opstarten aansluit gaat hij over op de windows installatie op de Sata schijven)

Schiet mij maar lek! |:(

• Laurenz
Als je die S-ATA drives nou even loskoppelt, je P-ATA schijf formatteerd en hier Windows op installeerd. (Zonder bootmanager)
Vervolgens je S-ATA schijven weer aansluit, je belangrijke data op je P-ATA schijf gooit.
Dan je RAID-array formatteerd, Windows opnieuw installeert, eem bootmanager installeert en je belangrijke data weer terugzet naar je RAID-array.. dan moet het toch lukken denk ik :?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou lukken als ik dan mijn Sata partities kon benaderen, wat dus niet het geval is.
En bovendien zijn mijn Sata schijven 2x160GB (Vol met Dvd's) en mijn ide schijfje 40GB.

Het punt is op dit moment eigelijk:
als ik mijn systeem opstart lukt het me om van de Ide schijf te booten (Want hij start de bootmanager die daar op geeinstaleerd is) maar.. Ik krijg wat ik ook probeer niet die windows Xp installatie van mijn Ide gestart (als de Sata schijven zijn aangesloten)

Alsof hij de Sata schijven een hogere prioriteit geeft? :?

Alvast bedankt!
Pagina: 1