Toon posts:

Stille SATA HD

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een snelle en stille SATA disk. Ik heb via http://storagereview.com bepaald dat de volgend modellen in aanmerking komen:

Seagate Barracuda 7200.7 : -39,9dB
Hitachi Deskstar 7K250 : -41,0dB
Maxtor MaXLine III : -41,0dB
Western Digital Raptor WD740GD : -42,3dB

Zoals blijkt uit de gegevens ontlopen ze elkaar niet veel. Waarbij op te merken valt dat de Raptor zienlijk sneller is, maar ook het meeste geluid maakt. Om dat laatst gaat het mij. Ik lees op het forum op een aantal plaatsen dat die Raptor veel lawaai maakt, over die andere schijven lees ik het niet, toch zouden ze elkaar niet veel moeten ontlopen. ( ik weet dat het een logaritme schaal is).

Maken deze schijven in de menselijke beleving nu ongeveer allemaal evenveel lawaai? Mijn voorkeur gaat erg uit naar de Raptor, maar ik wil er geen spijt van krijgen doordat hij teveel lawaai maakt.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Het hangt heel erg af van hoe je ze in je kast hangt en hoeveel lawaai je andere componenten maken. Als je een hele stille kast hebt dan zal je eerder je schijven horen en andersom is dus ook waar.
Geluidsniveau en hoe een schijf in het gehoor ligt is erg subjectief ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 19 juli 2004 @ 22:42:
Het hangt heel erg af van hoe je ze in je kast hangt en hoeveel lawaai je andere componenten maken. Als je een hele stille kast hebt dan zal je eerder je schijven horen en andersom is dus ook waar.
Geluidsniveau en hoe een schijf in het gehoor ligt is erg subjectief ;)
Heb je gelijk in, ik ben bezig om een stil systeem te maken op basis van de Nexus Breeze. Wil dus ook zeker een stille HD, maar ook snel, natuurlijk :)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Over die Seagate,
Ik heb er ook een, hoor hem alleen als er gelezen en/of geschreven word (logisch natuurlijk) verder is hij muisstil.
De rest van de pc maakt vrijwel ''geen'' geluid.

Doorvoer snelheid die ik in sissoft haal is 49mb (mss onbelangrijk, maar mss dat je er wat aan hebt.)

[ Voor 32% gewijzigd door J0J0 op 19-07-2004 22:52 ]

specs

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb zelf alleen maar Samsung,.. lekker stil en snel.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:12

CaDje

Framedrops for life

die Raptor loopt dacht ik ook op 10000 rpm

Verwijderd

Ik maak gebruik van een Maxtor 150 Mbps SATA die werkelijk fluisterstil en behoorlijk snel is, ik zou persoonlijk niet de grootste waarde hechten aan snelheid, alleen onder high-end omstandigheden trek je daar voordeel mee. Onder normale gebruiksomstandigheden is de geluidsproductie in mijn ogen veel belangrijker. Je zou eens liquid beared schijven moeten bekijken, daar hoor je echt helemaal niets van :Z

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 23:00:
Ik maak gebruik van een Maxtor 150 Mbps SATA die werkelijk fluisterstil en behoorlijk snel is, ik zou persoonlijk niet de grootste waarde hechten aan snelheid, alleen onder high-end omstandigheden trek je daar voordeel mee. Onder normale gebruiksomstandigheden is de geluidsproductie in mijn ogen veel belangrijker. Je zou eens liquid beared schijven moeten bekijken, daar hoor je echt helemaal niets van :Z
Wie maakt die liquid beared schijven dan ?

Verwijderd

Ik heb hier een Seagate 7200.7 8mb 200GB Serial ATA en die hoor je alleen een beetje ratelen als hij data verwerkt. In idle-mode is hij niet hoorbaar!

Heb in een ander systeem een Maxtor 9+ hangen van 160GB (ook Serial ATA) en die is duidelijk luidruchtiger (voorzover je daarvan mag spreken!).

• J0J0
Momenteel maken geloof ik al een groot aantal hd fabrikanten liquid bearing hds.
O.a dus maxtor en Seagate.

specs

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Maxtors diamondmax 9 serie is helemaal liquid beared als ik me niet vergis.
Die van mij iig wel (120 gb PATA en 160g SATA)

die zijn idd redelijk stil.

• J0J0
Big4SMK schreef op 19 juli 2004 @ 23:07:
Maxtors diamondmax 9 serie is helemaal liquid beared als ik me niet vergis.
Die van mij iig wel (120 gb PATA en 160g SATA)

die zijn idd redelijk stil.
Mag dan wel zo zijn, maar toch lees ik nog vaak reacties dat die diamondmax in vergelijking met bijv. die Seagate een hoop meer (of irritanter) geluid maakt.
In dit topic is er bijv. al iemand die het weten kan.

[ Voor 7% gewijzigd door J0J0 op 19-07-2004 23:09 ]

specs

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
De WD raptors 740 hebben fluid dynamic bearing. Ik heb er hier 2 draaien (RAID 0), ze zijn erg stil alleen het lezen en schrijven hoor je, het draaien bijna niet.

Verwijderd

It's all around you:

nieuws: Tweeëntwintig harde schijven van 120GB op een rijtje gezet

...

althans

vroegah

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 23:15 ]

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Ik heb hier een Maxton 200G SATA/150 (6Y200M0) in een Asus pundit-r zitten en ik kan niet zeggen dat ie veel lawaai maakt. Ik hoor hem eigenlijk niet eens :)

Verwijderd

Topicstarter
wizzzzzz schreef op 19 juli 2004 @ 23:10:
De WD raptors 740 hebben fluid dynamic bearing. Ik heb er hier 2 draaien (RAID 0), ze zijn erg stil alleen het lezen en schrijven hoor je, het draaien bijna niet.
Dat klinkt goed dus.... weet jij of het veel verschil maakt, 1 of 2 raptors ? qua geluid bedoel ik dan

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 12:29
kijk ook eens naar samsung schijven deze schijnen ook erg stil te zijn!

tja...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het dan wel of niet stil zijn van een harddisk is zeer subjectief. Zo zijn voor mij een setje van zes Maxtor Atlas 15K U320 SCSI schijven in een Dual Xeon bak überultrastil en voor jou misschien migraineverwekkend :+

Ook zeggen de dB waarden totaal niks over de piepjes/fluitjes/etc die de schijven zo nu en dan produceren. Zo is het bijvoorbeeld bij de meeste Maxtor DMP9 schijven het geval dat ze een nogal irritant fluit/tikgeluid bij het zoeken produceren. Toonhoogtes worden simpelweg niet meegenomen bij geluidsdrukmetingen.

Probeer gewoon zoveel mogelijk geluid te dempen. Scherm de binnenkant van je kast af met loodbitumen, hang de schijven in rubbers, gebruik 19dB Papst's voor koeling, etcetera. Maar dit onderwerp is behoorlijk uitgekauwd. Zie ook de GoT-Search: [search=computer stil maken].
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.