[XP] Gedeelde bestanden en mappen

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-05 19:08
Ik heb dus ff een probleempje.

Ik heb een netwerk met hub/router. Bepaalde mappen gedeeld op PC2 en ik zie ze op PC1 en kan ze openen, ook omgekeerd lukt het.

Tot ik gisteren een gedeelde (PC2) film keek op PC1. Daarna wilde ik nog een bestand openen, maar ineens had ik geen toegang. Sindsdien zie ik de bestanden van PC2 wel op PC1, maar kan ze niet openen (kan het bestand of locatie niet vinden). Omgekeerd kan ik nog wel bestanden openen.

Wat kan dit zijn?

PC1 = Winxp home
PC2 = Winxp Prof

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 12:18

janklp

FortyTwo Capital

Gewoon even opnieuw configureren en op de eerste pc een netwerkdiskette aanmaken en die installatie ook op de 2e pc uitvoeren. Zal vast werken. Home en prof moet niet uitmaken dacht ik zo.

• kikibu
Januszjes schreef op 19 juli 2004 @ 21:45:
Gewoon even opnieuw configureren en op de eerste pc een netwerkdiskette aanmaken en die installatie ook op de 2e pc uitvoeren. Zal vast werken. Home en prof moet niet uitmaken dacht ik zo.
Ik heb het precies zo gedaan, maar helpt niet. Toch ben ik nu ietsje verder, als je in je netwerklocaties kijkt binnen je werkgroep zie je ook je eigen shares staan. Als ik die wil openen, krijg ik het zelfde (kan 't bestand niet vinden), terwijl ik op die computer zelf ben :?

Mijn guess is dat het met de rechten van de shares te maken heeft, maar hoe kan ik daar komen? Ik heb ooit wel eens zo'n tab gezien, maar ik weet niet hoe ik daar kom....

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Rechtsklik "My computer" > Manage > Shares
Verwijder alle shares waarin de gelockte of niet zichtbare bestanden
Herstarten.
Shares opnieuw maken.

Is simpeler dan proberen the ACL direct te bewerken.

Jikra

• kikibu
Ik kan 'm nog niet vinden, ik heb ook de NL versie. Normaal moet ik 'm dan nog wel kunnen vinden, maar nu niet :?

Wie kan me het even voor de NL versie van XP Prof uitleggen?

Verwijderd

Deze computer -> rechter muisknop -> beheren -> Gedeelde mappen -> shares

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 10:22 ]

• kikibu
Ik heb gedaan wat je zei. Dus ik heb eerst gekeken in computerbeheer naar de shares, alle shares (minus C$,D$,E$, IPC$ en ADMIN$) heb ik weer geunshared via de map en dan delen.

Daarna opnieuw opgestart en weer de map d:\films gedeeld, opnieuw krijg ik dezelfde foutmelding. Hoe kan dit? En waar kan ik instellen wie er toegang heeft toe die gedeelde mappen?

Ook heb ik na die wizard (met die diskette) geen toegang meer tot m'n andere computer in het netwerk, hoe komt dit?

Verwijderd

De machtigingen kun je instellen door naar de map D:\Films te gaan en daar met de rechter muisknop op te klikken. Vervolgens de optie delen en beveiliging te kiezen en rechtsonder te klikken op Machtigingen. Hier moet je de juiste mensen de juiste machtigingen geven.

• Jikra
Zit je in een domein of werkgroep, router al eens gereset, wel/geen wachtwoord, alle updates etc.
Gaarne wat specs nu de simpele manier niet werkt

Jikra

• kikibu
Ik werk met de werkgroep MSHOME, iedereen in m'n netwerk is daarop aangesloten.

En ik zie de machtigingen tab ook niet :? Dat vind ik dus de hele tijd al zo raar.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boereboonekamp/R9800Pro/Delen.JPG

Router resetten heeft volgens mij weinig zin, toch heb ik het al geprobeerd -> geen resultaat. Ideeën?

UPDATE: Nu heeft ineens geeneen computer in het netwerk meer de machtigingen om in de werkgroep en/of gedeelde mappen van andere computers te bekijken. Ik snap er echt helemaal niets meer van, eerst deed ie het nog :? :'(

UPDATE2: En om het nog even gekker te maken. Ik ben er nu achtergekomen. Dat als ik op PC2 zelf de shares van PC2 bekijk, kan ik alleen de bestanden in de eerste en tweede map openen (d:\films\bunny\*.* en HP3\*.*) Maar niet in films zelf of in andere submappen :?

[ Voor 48% gewijzigd door kikibu op 20-07-2004 11:28 ]

Verwijderd

ach.. dit is de look van XP. Als het goed is, moet er ook een ander scherm van zijn, maar ik weet niet zo snel hoe je daar ook al weer bij komt. (ik werk zelf met windows 2000) Dat scherm ziet er zo uit:

http://www.nmt.edu/~armiller/win2000/gifs/shareprop.gif

• Jikra
't spijt me dat ik niet voor iedere menu-ingang de Nederlandse versie weet

Check ook even de IP-configuratie (Dos-box > "ipconfig /all")

Wederom Mijn Computer rechtsklikken > Beheren > "Services and Applications" services en programma's (?) > Services

Daar staat een hele lijst van onderdelen die Windows runt. Check hier of er dingen
misschien niet goed staan/zijn gestopt. Bijvoorbeeld Computer Browser, Internet Connection Sharing, Server e.d.

Jikra

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
kikibu schreef op 20 juli 2004 @ 10:52:
Ik heb gedaan wat je zei. Dus ik heb eerst gekeken in computerbeheer naar de shares, alle shares (minus C$,D$,E$, IPC$ en ADMIN$) heb ik weer geunshared via de map en dan delen.

Daarna opnieuw opgestart en weer de map d:\films gedeeld, opnieuw krijg ik dezelfde foutmelding. Hoe kan dit? En waar kan ik instellen wie er toegang heeft toe die gedeelde mappen?

Ook heb ik na die wizard (met die diskette) geen toegang meer tot m'n andere computer in het netwerk, hoe komt dit?
Die verborgen shares met $ achter zijn administratieve (verborgen) shares. Daar kan je beter vanaf blijven.

Share gewoon een map ipv volledige drive.

• Jikra
Beste Tom,
Bijdragen gewenst, maar goed lezen ook.
Fjboere is niet aan de $shares geweest én heeft 't over d:\films, imho een map dus

Jikra

• Jikra
In het control panel > User accounts > Change the way users log on

(controle paneel > gebruikersinstellingen > verander de manier waarop wordt aangelogd)

Un-check alle boxen, log off, log on Volgens mij krijg je dan een Control-Alt-Delete aanlogscherm, aanloggen.
Rechtsklik op d:\films je krijgt nu een extra tabblad security of zoiets

Jikra

• kikibu
Ok ik heb nu 'eenvoudig delen inschakelen' gevonden in de mapopties en die uitgezet. Nu heb ik wel die machtingen tab. Ook bij de gebruikersaccounts heb ik dat gedaan wat je zei en nu heb ik ook een een beveiligingstab.

Hmm, alle gebruikers hebben nu rechten tot lezen, uitvoeren en wijzigen. Toch kan ik nog geeneens in m'n eigen shares, behalve die eerste twee mappen dan binnen d:\films. Ook kan ik nu gewoon geen computers meer zien in MSHOME werkgroep. Hij zegt als ik in mshome wil gaan: U hebt geen machtigingen ...... lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.

Ik snap er echt niets meer van :'(

Verwijderd

Wederom Mijn Computer rechtsklikken > Beheren > "Services and Applications" services en programma's (?) > Services

Daar staat een hele lijst van onderdelen die Windows runt. Check hier of er dingen
misschien niet goed staan/zijn gestopt. Bijvoorbeeld Computer Browser, Internet Connection Sharing, Server e.d.[/quote]

Als je niet meer kan browsen in je netwerk, dan is waarschijnlijk de service computerbrower uitgeschakeld

• kikibu
Oh jah, dat had ik ook al even gecontroleerd, ik heb namelijk de services wel geoptimaliseerd voor mijn gebruik. Maar die genoemde services staan gewoon aan en zijn gestart. Ook stond deze configuratie zo toen alles het nog wél deed :|

• Jikra
't Wordt idd vreemd...
Eventviewer geeft ook geen verdere aanwijzingen?

Jikra

• kikibu
Zo ver ik weet niet. Wat is alg.exe?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boereboonekamp/R9800Pro/Processen.JPG

• Jikra
Application Layer Gateway.
Gebruikt voor Internet connection (Sharing) MOET in c:\windows\System32 folder staan. Ergens anders kan een infectie zijn
http://www.neuber.com/taskmanager/process/alg.exe.html

IK denk nog na over de rest 8)7

Jikra

• Jikra
Voor de duidelijkheid:
bestandstoegang wordt op verschillende levels geregeld

per gebruiker: de gebruiker staat vermeld in de lijst (beveiligingstab)
per groep: de groep waar de gebruiker deel van uitmaakt (beveiligingstab)
er moeten ook echt namen staan en geen nummers)

Dit regelt ook toegangsrecht indien via het netwerk

Dan nog op het tabblad delen (beste is Everyone Full control).

Je hebt te maken met expliciete en geërfde rechten (expliciet is op het bestand of map zelf; geërfd van bovenliggende map (of drive))

Ik heb ook eens zoiets gehad toen ik wat met schijven tussen computers heen en weer aan 't swappen was (fysiek).
Uiteindelijk is het (en niet heb ik) opgelost door ALLES op everyone Full control te zetten, alle andere access-entries en shares te verwijderen, en 't geheel 24 met rust te laten. Niet echt hoopgevend B)
Daarna de shares opnieuw aangemaakt, de rechten opnieuw verdeeld

Jikra

• kikibu
Bedankt voor de informatie en uitleg. Ik ga het maar eens allemaal overnieuw doen, maarja ik snap dat echt niet. Vooral niet met die twee mappen die ik wel kan openen en de andere mappen/bestanden niet :?

• kikibu
Ok ik ben weer verder. Wat ik heb gedaan:
Rigoreus >:) De netwerkkaarten (drivers) verwijderd van beide computers, de hub + router van de stroom afgehaald, de computers opnieuw opgestart, router + hub weer aan, de netwerkkaarten laten installeren, wizard netwerk instellen, firewall uitgezet. Gevolg was dat ze elkaar weer konden zien in de werkgroep en dat ze elkaars bestanden kunnen openen!

Behalve één ding, alle submappen in de gedeelde films map doen en de bestanden erin kan ik openen, alle bestanden direct in films\*.* kan ik echter niet openen. Hoe kan dit?

• kikibu
Een kickje, want ik ben er nu al een dag mee bezig zowat en nog steeds niet opgelost ;(

• Jikra
ene andere truc is om de bestanden te verplaatsen naar een andere drive /volume / partitie. Zet eerst de rechten goed van de doelmap. leen desnoods een drive. De rechten zouden die van de nieuwe doelmap moeten zijn, zonder connectie naar de oude rechten.
Eventueel daarna weer terugzetten.

Jikra

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:58

Dim

Wat betreft die tab met "Machtigingen" (ik gok maar dat dat de Security tab is, ik gebruik nooit NL Windows): dat staat standaard uitgeschakeld in Explorer.

Je moet hiervoor naar Control Panel -> Folder Options -> View tab, en daar de optie "Simple file sharing (Recommended)" uitzetten. Ik hoop tenminste dat dat ook werkt op XP Home edition...

My other computer is your windows box.

Pagina: 1